NOVINKY :
Kontaktní e-mail : mikyhorozumy@seznam.cz
Dopředu ovšem upozorňuji, že NEPOSKYTUJI MAGICKÉ SLUŽBY, ANI PORADENSTVÍ A NEBUDU NA PODOBNÉ ŽÁDOSTI REAGOVAT. Děkuji za pochopení - Miky. Usmívající se

SVATÝ JAN POD SKALOU

10. června 2009 v 9:59 | Miky |  POSVÁTNÁ MÍSTA
Ve Svatém Janu pod Skalou jsem byl poprvé v roce 1986. Tehdy jsme místem ale pouze procházeli na našem vandru po Berounsku. Klášter byl zavřený ,spravovalo ho tehdejší komunistické ministerstvo vnitra a výstup ke kříži na vysokou skálu by nás v našem putování zdržel. Přesto mě tehdy krása tohoto místa okouzlila a já si slíbil ,že se sem ještě někdy vrátím. Podařilo se mi to však až po dvaadvaceti letech ,loni v létě. Mezitím jsem se o Svatém Janu dozvěděl spoustu zajímavých věcí.
Místo je ,jak už sám název napovídá ,spojeno s postavou křesťanského poustevníka Jana (též Ivana) ,který žil v jeskyni u vodního pramene na konci devátého století. Na jedné ze svých loveckých výprav se zde s poustevníkem setkal kníže Bořivoj tehdejší vládce země České. Svatý muž se stal Bořivojovi i jeho manželce Ludmile (babička sv.Václava) duchovním rádcem a přivedl je na křesťanskou víru. Když poustevník Ivan zemřel nechal ho Bořivoj pohřbít přímo v jeskyni a nechal u ní vystavět kapli zasvěcenou svatému Janu Křtiteli. Jeskyně byla později přetesána a stal se z ní podivuhodný skalní kostel a také pohřební krypta pro opaty z přilehlého kláštera.
Jeskyně se silným vodním pramenem ,který ani v zimě nezamrzá byla uctívána lidmi odnepaměti. Archeologové prokázali ,že lidé jeskyni i pramen navštěvovali už v mladším paleolitu (40 000př.n.l.) a velmi častá přítomnost lidí přímo u pramene je doložena i v době bronzové a železné,kdy se na skále nad pramenem rozkládalo hradiště. Jeskyně i vodní prameny jsou v našich zeměpisných šířkách tradiční kultovní místa a tak není pochyb ,že křesťanské uctívání svatého Jana a léčivého pramene pouze navázalo na dávnou pohanskou tradici.
V jeskyni se nachází zvláštní kámen v němž jsou prý vytlačeny otisky chodidel a kolenou svatého poustevníka. Jakým způsobem otisky ,které skutečně svým tvarem chodidla připomínají ,vznikly ,dodnes nikdo uspokojivě nevysvětlil. Jisté však je ,že ,že tento velký a těžký kámen musel být na toto místo přinesen z míst vzdálených 10- 20 kmodtud ,protože křemence podobného typu se nikde v blízkém okolí nenalézají. Dříve se kameni připisoval keltský původ ,nyní se odborníci přiklání k teorii ,že by mohlo jít o původní náhrobní kámen ,který sem nechal pro sv.Ivana dopravit kníže Bořivoj. Podobný kámen totiž kryje hrob i sv.Ludmily v nedalekých Neumětelích.
Opustíme-li jeskyni a vystoupáme-li na vysokou skálu nad ní ,otevře se nám úchvatný výhled do kraje. Kousek pod vrcholem skály je loučka na které roste zvláštní druh trávy jménem Kavyl Ivanův,který nikde jinde na světě nenajdete. Lidé mu podle jeho dlouhých úzkých pokroucených listů říkají Ivanovy vousy. Co říci závěrem? Nádhera ,nádhera ,nádhera. Svatý Jan patří jistě mezi ta nejkrásnější místa ,která lze u nás navštívit.

Kříž na skále nad klášterem.

Nádherný výhled do údolí.

Na loučce ,kterou mám za zády , rostou Ivanovy vousy.

Buď první, kdo ohodnotí tento článek.

Komentáře

1 Slávek Slávek | Web | 10. června 2009 v 11:00 | Reagovat

Svatý Jan paráda..fotky nádherné, ale..ta poslední je NEJ:-D..konečně spřízněná duše..chlap má vypadat jako chlap:-D

2 Eva* Eva* | Web | 10. června 2009 v 11:36 | Reagovat

Ten výhled do údolí je opravdu nádhezný, já se stydím, protože žiju ve středočeském kraji a dosud jsem tohle místo nenavštívila.

3 lipetka lipetka | Web | 11. června 2009 v 7:54 | Reagovat

Úžasné místo. Vživotě jsem tam nebyla. Úplně mě uchvátilo.

4 Jarka Jarka | 11. června 2009 v 13:03 | Reagovat

Souhlasím s tebou, třikrát nádhera! Je na tom světě krásně a ani nemusíme jezdit daleko.

5 mstajer mstajer | Web | 15. června 2009 v 22:11 | Reagovat

Jó, tak ten tvůj blog mě opravdu zvednul náladu. Lidé dneska třeba lítají na dovolenou až na druhý konec světa, ale neznají svoje nejbližší okolí.
Já bydlím zrovna přes kopec, na tom protějším břehu Kačáku, chodíme tu se synkem pořád dokola a vždycky najdeme něco nového. Je to kouzelné místo.
Měj se famfárově a já tě zase někdy navštívím, protože tady je o čem číst.

6 Ľudka Ľudka | Web | 19. června 2009 v 11:27 | Reagovat

Som očeraná tou nádhernou prírodou!!! Keď som videla ten kríž na skále, napadlo ma, či si videl môj článok z Kriváňa, ja som za takým resp. dvojkrížom šla až 4 hodiny, ak ťa to zaujíma môžeš pozrieť: http://ludka-gregusova.blog.cz/0906/ked-som-liezla-na-krivan-iv
to je posledný článok z Kriváňa, pred ním sú ďalšie tri v rubrike: moje tulavé topánky
pa pekný deň ja musím za chvíľu do práce

7 vencca vencca | Web | 24. června 2009 v 15:17 | Reagovat

Chodila jsem tam ještě se třídou ze základky, pocházím z blízkého okolí, takže jsem nikdy to krásu tolik neprožívala. Zpětně ale musím uznat, že jsem byla hloupá  ;-)
Po pár letech, po návštěvách různých koutů světa, bych ráda oznámila, že Čechy se mi stejně líbí nejvíc.

8 Markétka Markétka | E-mail | 19. ledna 2011 v 21:48 | Reagovat

Ooo, již nějakou dobu brouzdám po Tvých moc pěkně udělaných stránkách. Dotýkáš se témat mně velmi blízkým, ale tenhle článek pohladil u srdíčka. Mezi fotkami máš jednu, kde je pohled z Kříže na Ján a naproti se táhne nad chaloupkami jakási skála, či převis, který končí v lese...tam z té strany znám Ján já. Tam je moje častovíkendové působiště a krásu tohoto kraje si uvědomuji už od puberty (a i já tamtudy ráda vandruji). Díky za článek, i fotky. A tímto i díky za tento velmi přínosný a praktický web. M. :-)

9 Miky Miky | E-mail | Web | 20. ledna 2011 v 4:34 | Reagovat

[8]: A já děkuji Markétko za ocenění. :-)

10 Merkurius Merkurius | E-mail | 10. května 2011 v 21:25 | Reagovat

Souhlasím, je to skutečně krásné a silné místo a je to jedno z míst, kam se vracím opakovaně, protože za to stojí (nebo proto, že si mě přivolává?).

11 Miky Miky | E-mail | Web | 11. května 2011 v 15:55 | Reagovat

[10]: Tak tak ,je to určitě jedno z nekrásnějších míst v ČR. ;-)

Nový komentář

Přihlásit se
  Ještě nemáte vlastní web? Můžete si jej zdarma založit na Blog.cz.