NOVINKY :
.
Kontaktní e-mail : mikyhorozumy@seznam.cz
Dopředu ovšem upozorňuji, že NEPOSKYTUJI MAGICKÉ SLUŽBY, ANI PORADENSTVÍ A NEBUDU NA PODOBNÉ ŽÁDOSTI REAGOVAT. Děkuji za pochopení - Miky. Usmívající se

Říjen 2010

HEZKÝ SAMHAIN 2010

31. října 2010 v 13:57 | Miky |  KOLO ROKU
Hezký Samhain
.

ČAROVÁNÍ S RUNAMI - RUNOVÉ KOMBINACE

30. října 2010 v 9:41 | Miky |  KNIHA STÍNŮ
Runové čarování


O čarování s runami jsem se na blogu zmiňoval již vícekrát. Naposledy to bylo v souvislosti s kouzlem při kterém se používá třídenní svíce. Nyní bych rád v tomto tématu pokračoval a napsal něco o tom ,jak se dají runy kombinovat a jak z jejich kombinací vytvářet krásné magické znaky ,které lze použít například při výrobě různých amuletů a talismanů.
Nejjednodušší ,ale účinnou úpravou runových znaků je jejich ztrojení. Při vytváření trojitých run využíváme nejen základní energie dané runy ,ale také síly posvátného čísla tři. Tímto způsobem lze upravit jakoukoli runu ,ale na ukázku jistě stačí tyto trojice vzniklé z run Wunjo , Ansuz a Dagaz :


Trojice


Další metodou je kombinace dvou a více runových znaků tak ,že se částečně překrývají a vytváří spolu originální runový obrazec. Na ukázku teď uvádím osm takto vzniklých runových znaků :

Kombinace
1) Bezpečná cesta, 2) Bohatství, 3) Ochrana, 4) Mír a hojnost,
5) Vítězství, 6) Dobré zdraví, 7) Léčení, 8) Štěstí.


Nyní malá ukázka jak tyto znaky vznikly:


kombinace 2
Znak Bezpečná cesta vznikl kombinací runy Rad - cesta a runy Algiz - ochrana.
Znak přivolávající bohatství vznikl kombinací runy Fehu - bohatství a runy Gebo - dar.



kombinace 3
Toto ochranné runové znamení vzniklo kombinací run Algiz a Thurisaz. Všiměte si ,že zde navíc runový čaroděj použil i obrácené tvary příslušných znaků. Vzniklo tak nádherné symetrické znamení jehož ochranné symbolily trčí do čtyř stran.


Další ukázka přináší příklady runových kombinací z více než dvou znaků ,které jsou poskládané na svislé ose :


kombinace osa
1) Ochranný znak ,který navíc zvyšuje sílu a prohlubuje intuici, 2) Znak podporující podnikání ,prosperitu a blahobyt, 3) Znak posilující osobnost nositele, 4) Znak přivolávající lásku.
A ještě jeden podobný znak vzniklý kladením run na svislou osu. Jedná se o znak přivolávající sílu a pomoc bohyně Freyi :


Freya


Jedná se vlastně o jméno bohyně napsané v runách na svislé ose. Pro ukázku totéž jméno napsané vodorovně:


Freya 2
Freya


Na závěr ještě uvedu několik praktických znaků často užívaných v runové magii. Ne všechny tyto znaky vychází z klasického Futharku ,ale všechny mají v runové magii svoje tradiční uplatnění :


Aegishjalmur
Aegishjalmur - prastarý znak přinášející neporazitelnost v bitvě. Germánští bojovníci si údajně tento znak malovali před bitvou na čelo.


Vegvisir
Vegvisir - Tzv.Runový kompas. Ochrana před zblouděním.


Odvaha
Znamení s výraznou sluneční symbolikou dodávající odvahu.


kouzla
1) Znak na spoutání nepřítele. 2) Znak na rozbití pout a získání svobody. 3) Znak na ukončení sporu.


Kombinace runových znaků můžete samozřejmě vytvářet i sami bez předloh. Nenechte se zdeptat tím ,že potom někde najdete znak vytvořený z těch samých run ,které jste použili vy ,ale vypadající úplně jinak. Neexistuje jediný správný způsob. Důležité je vybrat k vašemu záměru ty správné runy a pak si dříve než přistoupíte k samotnému čarování zkusit znak nakreslit. Někdy chvíli trvá ,než naleznete nejpříhodnější tvar a během rituálu by vás škrtání a vymýšlení určitě dost rušilo. Tak tedy do toho a hodně štěstí.


Hodně štěstí
.

ČAROVÁNÍ S RUNAMI A TŘÍDENNÍ SVÍCE

24. října 2010 v 13:09 | Miky |  KNIHA STÍNŮ
Když jsem před nedávnem prohlížel v Kauflandu regál se svíčkami padly mi do oka tzv. třídenní svíce - tedy svíčky ,které by měly teoreticky vydržet hořet po tři dny. Jednu jsem si koupil a zkusil jí zapojit do svého posledního runového kouzla. Trojka a devítka (tedy3x3) byla čísla ,která patřila u Keltů a Germánů mezi ta nejposvátnější. Mnoho starých rituálních praktik bylo rozvrženo do tří ,nebo devíti dnů a zaklínadla ,magická gesta apod. se často třikrát ,či devětkrát opakovala.
U svého posledního runového kouzla jsem tedy postupoval přibližně tak ,jak to popisuji zde , s tím že jsem tentokrát runy nekreslil na papír ,ale přímo na obal třídenní svíce. Potom jsem svíci zapálil a postavil ji na oltář s přáním ,aby se účinek kouzla uvolňoval postupně po tři dny ,dokud bude svíce hořet. Zapálil jsem svíci tři dny před úplňkem a tak bylo kouzlo zároveň podpořeno vzrůstající lunární aktivitou. Dohoření svíce a vyvrcholení kouzla tak připadlo přímo na den úplňku.
Svíci jsem musel vložit i s obalem do skleněného džbánu ,protože Maruška má z otevřeného ohně v liduprázdném bytě snad ještě větší hrůzu než Silver Raven Wolf. Přiznám se ,že pro mě bylo kouzlo i jakýmsi experimentem ,jestli svíčka vydrží opravdu hořet plné tři dny. To sice není úplně dobře ,protože při každém čarování bychom měli veškerou pozornost věnovat záměru kouzla a nerozptylovat se přitom jinými věcmi ,ale i tak myslím že kouzlo docela dobře zafungovalo.
A ještě jedna perlička na závěr. Poslední znakem tohoto kouzla byla runa dagaz ,která představuje den ,svítání a nové začátky. Přibližně ve stejnou dobu ,kdy dohořela se nám doma vyklubal krásný motýl otakárek fenyklový ,kterého jsme odchovali od housenky. Dovedete si představit krásnější symboliku?


kouzlo
Po zapálení.



kouzlo
Po 24 hodinách.


kouzlo
Po 48 hodinách.



kouzlo
Po 62 hodinách.



kouzlo
Po dohoření (64 hodin).



Otakárek Fenyklový
Čerstvě vylíhlý otakárek.

SAMHAIN NA MOHYLÁCH

22. října 2010 v 19:17 | Miky |  KOLO ROKU
Samhain na mohylách


Dnes ráno jsem vyrazil do Dražiček vykonat samhainový rituál na tamním mohylovém pohřebišti. Ano ,já vím skutečný Samhain je až za týden ,jenže já zjistil ,že když nepojedu dneska ,tak už se k mohylám do Samhainu nedostanu. Původně měla jet i Maruška ,bohužel na poslední chvíli onemocněla a tak jsem musel vyrazit sám.
Počasí mi přálo. Přestože byla pole ještě pokryta noční námrazou ,slunce pomalu nabíralo na síle a malovalo nádherný podzimní den. Po cestě od Dražiček k mohylám jsem se kochal vodopády zlatého padajícího listí a fotil při tom co se dalo. Pak jsem chtěl fotoaparát schovat a jen se kochat ,ale něco mi říkalo ,že jestli ten foťák schovám tak určitě něco propasu. Postupoval jsem tedy po cestě dál a bystřil svou pozornost. V jednu chvíli se mi zdálo ,že jsem ve vzduchu nasál pach divokého prasete. Pamatuji si tu živočišnou vůni ,ještě z doby kdy jsem s kamarádem navštěvoval oboru u Libějic. Zleva se ozvalo zapraskání a přes cestu mi přeběhla srna. "Hmmm ,že by byla takhle cítit srna?" říkám si a šlapu dál. A najednou hop! Divočák vyskočil z bukového lesa na silnici! A šup! Za ním se objevuje další. A pak ještě asi pět nebo šest letošních selat. Srdce mi buší až v krku ,ale vzpomenu si na foťák a mačkám jak zběsilej.


Divoká prasata
Fotky divočáků se moc nepovedly.


Vypadá to ,že stádo je pryč a tak si hned rozrušeně obrázky prohlížím na displeji fotoaparátu. Nic moc, ale něco málo na fotkách vidět je. Vykročím znovu svým směrem a v ten okamžik vyleze na silnici ještě jedno prase. Je obrovské ,asi největší z celé té skupiny. Nevšímavě přejde přes cestu a odbíhá za ostatními. Znovu se mi rozbuší srdce a váhám jestli jít vůbec dál. Od pohřebiště jsem už na dohled a tak si dodám odvahy ,krátce vykřiknu : "Hej!" a pak hlasitě dupajíc postupuji dále. Žádné další prase už se neobjeví ,ale chvíli mi ještě trvá než se úplně zklidním. Už je to přeci jenom nějaký pátek od doby ,kdy jsem se potkal s divočáky naposled.
Rozcestí u mohyl
Rozcestí za kterým se rozkládá pohřebiště.


Tabák pro Legbu
Pytlíček s tabákem pro Legbu,strážce křižovatek a dveří.


K pohřebišti to bylo opravdu už jenom kousek a tak jsem se brzy ocitl na rozcestí s turistickým značením upozorňujícím na mohyly. Právě zde jsem hodlal svůj dnešní rituál začít. Zapálil jsem větvičku šalvěje a důkladně se pročistil jejím kouřem. Potom jsem vyndal z batohu malý balíček s tabákem ,který jsem si doma připravil jako dárek Legbovi. Rád bych použil jiné jméno než Legba ,ale nepodařilo se mi zjistit jak se duchovi křižovatek říkávalo kdysi u nás a tak zůstávám u Legby. Než jsem ráno odjel ,četl jsem o tomto duchovi ,který se objevuje na rozcestích v podobě kulhavého starce Marušce. Chvíli mě poslouchala a pak vykřikla . "Já vím ,kdo to je!" Nechápavě jsem se na ni podíval a Maruška říká: "To je přeci kouzelný dědeček z našich pohádek!" Přiznám se ,že to mě nenapadlo. Trochu jsem uvažoval o Odinovi ,o kterém jsem se někde dočetl ,že to byl bůh oběšenců a křižovatek ,ale dědeček z pohádek ,to je objev. A proč vlastně ne? Stařík ,kterého potkává hrdina na rozcestí a dostává od něj oplátkou za pokrm důležitou radu - vlastně to na Legbu docela sedí!
Oslovil jsem tedy ducha takto : " Legbo , otevři prosím tě dnes bránu ,abych se mohl setkat s předky a mohl jim vzdát úctu. Přijmi prosím ode mne tento malý dárek." A vložil jsem pytlíček s tabákem do listí tam ,kde se cesty křížili.


Mohyly Dražičky


Potom jsem přešel přes pohřebiště a zastavil se u kamenného kruhu ,který jsem vyrobil minule. Na oltář uprostřed kruhu jsem položil mísu a na ni vyskládal dary pro předky - chléb ,pivo ,mléko ,skleničku s medem a jablka od Marušky. Na kameny označující světové strany jsem položil svíce v příslušných barvách a do misky s pokrmy zapíchl tři vonné šalvějové tyčinky. Svíce i tyčinky jsem hned zapálil a ještě před samotným rituálem vše vyfotil ,abyste z toho taky něco měli.


posvátný kruh


oběť duchům


oběť duchům


Pak jsem foťák odložil vstoupil jsem do kruhu a povolal čtyři živly. Kruh jsem vyznačil dýkou a směřoval ji přitom tak ,aby obsáhl nejen kamennou obruč ,ale i celé pohřebiště. Věděl jsem totiž ,že půjdu položit obětiny na jednu z mohyl a nechtěl jsem kvůli tomu kruh hned zase rušit. Chléb a jablka jsem na mohylu pouze položil ,med pivo a mléko jsem na mohylu vylil - tím byla oběť vykonána. Teprve potom jsem se vrátil do kamenného kruhu propustil strážce živlů ,rozloučil se s předky a kruh zrušil.


Mohyla s obětí
Na tuto velkou mohylu jsem položil obětiny.



Oběť duchům


Záměrně vynechávám popis zvláštních úkazů ,které se během rituálu i bezprostředně po něm na pohřebišti udály. Polovina lidí by mě totiž považovala za lháře a druhá polovina by z toho dělala zbytečnou senzaci. Chci jenom říct ,že jsem dnes viděl a slyšel tak divné věci až mi z toho naskakovala husí kůže. Jestliže jsem v nedávném článku o lesním pohanství napsal ,že jsem se v lese nikdy nebál ,tak nyní přiznávám ,že dneska jsem bál. Možná to bylo blízkostí Samhainu ,možná tím ,že je zítra úplněk a možná tím ,že jsem oslovil Legbu. Možná také tím vším dohromady ,anebo mi prostě jen pracovala představivost a nervy ovlivněné zážitkem s divočáky ,nevím… Rozhodně to byl ale rituál na který budu dlouho vzpomínat.


Mohyly Dražičky
.

FESTIVAL MYSTICA 2010

17. října 2010 v 14:48 | Miky |  JINÉ
Blíží se termín konání druhého ročníku festivalu Mystica ,pořádaného pohanským sdružením Dávný obyčej. Jedná se o ojedinělou akci v ČR ,neboť Mystica je na rozdíl od různých esoterních festivalů zaměřena skutečně pouze na různé formy magických cest a všichni přednášející jsou praktikující mágové ,čarodějnice a pohané. Loni jsem se nezůčastnil ,ale letos mám určitou naději ,že bych se alespoň na jeden den přijel podívat. Vy kteří jste z Prahy a nejbližšího okolí určitě neváhejte a festival navštivte!


Mystica 2010


Věřím ,že program bude zajímavý a kvalitní. Kromě přednášek se loni konalo několik otevřených rituálů a návštěvníci měli možnost nakoupit v několika čarodějnických stáncích ,totéž lze jistě očekávat i letos. Na závěr uvádím ochutnávku z letošního programu ,kterou uvádí festival Mystica na svých stránkách:


Intuitivní magie ,Obřad za mrtvé (obřady spojené s pohřebnictvím) ,Facilitace Rituálu ,Dějiny Wiccy ,Výroba talismanů ,Dianický obřad ,Magické jazyky ,Enochiánská magie ,Vampyrické techniky v magii ,Druidismus ,Vampyrizmus v podání Rudé Klenby Nebeské ,Mystéria Třetí říše Noci šelem ,Modlící workshop ,Elementární workshop ,Alchymie ,Urban primitiv ,Základy praktické magie ,Démonologie ,Satanismus ,Fenrisblot ,Sargeras (rituál) ,Fenomén jménem Otherkin ,Šintoistické mýty ,Keltové ,Kitsune ,Temná umění ,Léčivé byliny ,Vikingové ,Efrít (rituál)

O severské mystice a stromu Yggdrasilu (Paul Rhys Mountfort)

15. října 2010 v 8:49 | Paul Rhys Mountfort |  CITÁTY A MYŠLENKY
Půvab severské mystiky je v její primární elementární síle. Nacházíme zde totiž systém ,který za střed vesmíru nepovažuje mužského antropomorfního boha ,ale strom ,z jehož větví visí světy jako zralé ovoce.


Yggdrasil
.

HAITSKÉ WOODOO - Kenaz Filan

14. října 2010 v 12:16 | Miky |  KNIHOVNIČKA
Právě jsem dočetl knihu HAITSKÉ WOODOO od Kenaze Filana. K četbě této knihy mě přivedla především pozitivní Noiřina recenze a pak také touha dozvědět se něco o práci s duchy. Poměrně často totiž nějakého ducha ,či duchy zahlédnu ,ale nedělám s tím vůbec nic. Stává se mi to
Haitské woodoo
nejčastěji v práci (domov důchodců) ,anebo v lese ,zejména u potoků. Nevím čemu za to vděčím a nemám vlastně ani pocit ,že by po mě ti duchové něco chtěli ,na druhou stranu si říkám ,že když se to děje asi to nějaký význam má a něco bych s tím dělat měl.
Woodoo patří mezi afrokaribská náboženství. Vzniklo na Haiti mezi černými otroky míšením původních afrických kmenových kultů ,katolicismu a čarodějnických praktik pocházejících z Evropy a z karibských indiánských kmenů. Vyznavači woodoo věří podobně jako křesťané v jediného dobrého Boha ,který stvořil svět. Na rozdíl od křesťanského Boha ,odešel Stvořitel woodooistů do ustraní a přenechal pozemské starosti v kompetenci svých služebníků ,duchů ,kteří jsou ve woodoo nazýváni Lwa. Jádrem woodoo je tedy právě komunikace a spolupráce s duchy. Jedná se o spolupráci v pravém slova smyslu ,neboť vy něco uděláte pro duchy a oni zase pro vás. Vaším úkolem je Lwa ctít a přinášet jim oběti a Lwa potom na oplátku pomáhají vám s vašimi potížemi. Podle toho ,co je v knize ,to ale není nic automatického. Ve službě Lwa jde o oboustranný vztah a s duchy se často vyjednává a smlouvá. Duchové jsou ve woodooo vnímáni jako skutečné osobnosti s rozličnými náladami a vrtochy. Woodooista ,ale není pouze pokorný sluha a může duchovi s úctou říci ,že dar ,který po něm žádá je nad jeho možnosti a nabídnout mu něco jiného ,nebo ho poprosit ,aby mu z úkolem pomohl.
Kniha Kenaze Filana se líbila. Je velmi čtivě napsaná a věřím ,že mi jakožto nezasvěcenému čtenáři poskytla poměrně slušnou základní představu o tom ,co to vlastně woodoo je a představila mi některé nejznámější Lwa. I když jsem ani po jejím přečtení nezatoužil odjet na Haiti a stát se woodooistou přinesla mi mnoho zajímavých poznatků. Zaujali mě především některé zjevné podobnosti mezi woodoo a pohanským náboženstvím našich předků. V knize jsou například představeni dva duchové známí jako Papa Legba a Kalfou. Oba duchové jsou spojeni s rozcestími a křižovatkami. Papa Legba otevírá spirituální dveře a umožňuje duchům vcházet do našeho světa
woodoo
a Kalfou naopak umožňuje lidem přístup do světa duchů. Těmto Lwa se přinášejí oběti na skutečná rozcestí a křižovatky cest. Z historických záznamů víme ,že také pro naše evropské předky měli křižovatky a rozcestí hluboký duchovní význam. Kronikář Kosmas barvitě líčí jak naši předkové vykonávali obřady na rozcestích a křižovatkách ,přinášeli k nim oběti a volali zde duchy mrtvých majíce škrabošky na tvářích. Za potokem ,nebo u rozcestí se prý taká často rozkládala naše mohylová pohřebiště. Potok ,křižovatka ,nebo rozcestí prý symbolicky představovali předěl mezi světem živých a světem duchů - zajímavá podobnost!
V knize HAITSKÉ WOODOO se také popisuje způsob jak se vypořádat s tím ,máte-li pocit že se vás drží špatní duchové. Máte dojít na křižovatku a říci : "Kalfou ,chci abys ode mne odvolal tvé duchy. Tady máš dar ,abys mě příště nechal na pokoji." A pak odhodíte pytlík s darem pro Kalfoua za sebe přes rameno tak ,aby dopadl mimo cestu a rychle odejdete pryč ,bez toho ,aby jste se ohlíželi. V mnoha knihách zabývajících se evropskou lidovou magií naleznete podobné návody. Z pohřebišť se například dříve doporučovalo odejít tak ,že za sebe hodíte hrst kamenů ,větviček ,nebo listí a bez otáčení se rychle vzdálíte. Tento postup měl zamezit tomu ,abyste si s sebou ze hřbitova nedonesli nějakého obtížného ducha.
Ke klasickým prvkům haitského woodoo patří také posedlost duchem. Duchové Lwa ,kteří jsou pozváni k obřadu ,někdy i ti ,co zváni nebyli občas vstupují do některého z účastníků ,skrze posedlou osobu promlouvají ke shromáždění ,radí s problémy apod. Zdá se ,že i tato praxe byla našim pradědům dobře známa. Například Nestorova kronika z roku 1071 popisuje jak jistý novohradčan přišel ke kouzelníkovi ,chtěje aby mu hádal ;on podle obyčeje svého počal přivolávati běsy do svého příbytku. A novohradčan seděl na prahu téhož příbytku a kouzelník ležel ztuhlý i házel jím běs. A běsové házejíce jím ,pověděli proč jest přišel. O něco dále Nestor říká ,že běsové se čarodějům zjevují ve snech a v jiných mámeních a tak hádají návodem běsovským.
Z knihy HAITSKÉ WOODOO se také dozvídáme ,jak velice šikovně Haiťané začlenili do svého náboženství katolickou víru a její svaté. Někteří křesťanští svatí jsou pouze jinou podobou původních afrických Lwa ,jiní se směle mezi Lwa zařadili ,jako noví mocní duchové. Naprosto stejně si počínali v prvních staletích po nástupu nové křesťanské víry do našich zemí i naši předkové. Bůh Perun se ukryl za obraz svatého Ilji (Eliáše) hromovládce ,Rožanice - pramatky rodu ,známé též jako sudičky bývaly uctívány před obrazem Bohorodice atd. Skoro to vypadá ,že woodoo toho má s pohanskou vírou našich předků společného více ,než např.Wicca. Domnívám se proto ,že studium woodoo může obohatit všechny wiccany a novopohany. Skrze věc tak vzdálenou ,jako je synkretické afrokaribské náboženství můžeme možná lépe porozumět tomu jak vnímali hmotný i duchovní svět naši vlastní předkové. Nemám tendenci uctívat Damballaha ani jiné Lwa ,věřím ale ,že mě může woodoo poučit jak projevovat svou náklonnost Cernunnovi ,Odinovi ,Freye ,svým předkům a dalším duchům ,kteří jsou spjati s touto zemí a našimi nejhlubšími kořeny.


chlístovské rozcestí
Rozcestí a křižovatky považovali naši předkové stejně jako vyznavači woodoo za magická místa a předěly mezi světem lidí a duchů. Na mnohých rozcestích u nás najdeme dodnes ochranné znamení kříže.


Obrázek z obřadu woodoo pochází ze stránek : www.bet.com/News/Photos/ News_Photos_WorldLens...

WICCA - HOPI - RITUÁL

11. října 2010 v 9:34 | Miky |  JINÉ
wicca-hopi-rituál


Včera večer jsme s Maruškou vykonali další rituál mírového ohně kmene Hopi. Tento rituál který se provádí každý měsíc ,v den kdy je číslo dne i měsíce stejné , dnes provádí mnoho lidí po celém světě. Pravidelní čtenáři tohoto blogu si jistě vzpomenou na srpnový oheň který jsme s Maruškou zapalovali na naší zahradě. Tentokrát jsme zvolili náhradní ,domácí variantu se svíčkou. Vůdkyní rituálu má být žena a tak není divu ,že iniciátorem toho včerejšího jsem opět nebyl já ,ale Maruška. Já se rituálu sice nebránil ,ale ani jsem se do něj moc nehrnul ,protože jsem měl jednak po šichtě a druhak mi svíčková varianta přišla "taková divná." O to víc mě překvapilo jak silně na mě rituál opět zapůsobil.
Oproti tomu prvnímu zahradnímu jsme tentokrát mnohem více věděli co děláme a bylo to opravdu silné. Maruška vyskládala na oltář kruh z kamenů s vyznačenými světovými stranami do jehož středu umístila svíci. Druhou obruč medicínského kola jsme tentokrát netvořili z kamenů ,ale vyznačili jsme ji klasickým wiccanským způsobem do vzduchu kolem nás. Maruška požehnala vodě a soli a kruh vykropila ,já požehnal ohni a kadidlu a obkroužil jsem nás kouřem. Zapálili jsme i barevné svíce ve čtyřech směrech takže to byl vlastně takový Wicca-Hopi rituál. Pak jsme postupně zapálili i čtyři druhy bylin a během toho ,co stoupal jejich dým jsme se modlili za planetu Zemi a všechny živé tvory.
Měl jsem z rituálu spoustu zajímavých zážitků. U pálení bylin jsem si všiml ,že každá z bylinek nejen jinak voní ,ale také jinak hoří a tvaruje jinak dým. Velmi zajímavé pro mě bylo také vidět Marušku během magické práce ,obvykle totiž vykonáváme rituály každý zvlášť. Jednou větou - bylo to fajn. Po zrušení kruhu jsme nechali středovou svíčku hořet. Osvěcovala naší ložnici ještě když jme usínali.


rituál
.

PŘEDKOVÉ A PŘÍPRAVA NA SAMHAIN

9. října 2010 v 10:53 | Miky |  ZAMYŠLENÍ
Blíží se listopad a já se pomalu začínám připravovat na Samhain. Rád bych letos tento významný svátek oslavil trochu jinak než v letech předchozích. Souvisí to s tím ,že se v poslední době snažím úctu k předkům opravdu zapojit do své každodenní pohanské praxe. Jsem zatím ve fázi hledání formy a způsobů jak na to.
Uctívání předků je podle etnologů jedním z nejstarších náboženských projevů lidstva. Těžko
dušičky Mexiko
bychom na světě hledali nějaký národ ,či etnikum ,u jejichž kořenů by úcta k předkům chyběla. V moderních společnostech tzv. "vyspělého světa" se sice tato úcta postupně vytrácí ,ale i naši předkové ,kdysi hojně navštěvovali hroby a mohyly svých mrtvých ,aby je pozdravili a nabídli jim obětní dary. Staří Slované uctívali své předky i ve svých domácnostech a z každého jídla jim dávali oběť do domácího ohniště. Předkové jim za to žehnali a ochraňovali je.
S trochou nadsázky se dá říct že starý keltský svátek Samhain u nás dnes tuto úctu k mrtvým zachraňuje. Mnoho lidí dodnes v čase dušiček nelituje námahy a vyjíždí i na několikset kilometrů dlouhé cesty na místa ,kde prožili své dětství a kde odpočívají jejich blízcí ,aby zde alespoň jednou za rok zavzpomínali a uctili ty ,kteří jim předali dar života.
Včera jsem si udělal domácí rituál a celý ho zaměřil na předky a přípravu na Samhain. Oltář jsem vyzdobil runou ódal ,která symbolizuje domov a dědictví po předcích a položil jsem na něj i předměty ,které mi po předcích zůstali. Moc toho nemám ,dopis od strýce Pavla ,knihu ,kterou mi před smrtí dal děda ,svatý obrázek z prvního přijímání po prababičce… Přidal jsem k tomu i dřevěný růženec po paní učitelce ,která učila mého tatínka a nakonec zemřela u nás v domově důchodců - byla to vzácná žena. Vzpomínal jsem na ně na všechny i na ty po kterých nemám nic a přemýšlel o tom co měli za svého života rádi a čím bych je mohl o Samhainu uctít.
Kromě domácího obřadu a návštěvy hřbitova bych rád letos vykonal i rituál na mohylovém pohřebišti v Dražičkách. Rituál v Dražičkách by měl být zaměřen nejen na mé rodové předky ,ale především na pohanské předky ,kteří žili v tomto kraji před tisíci lety a ještě dřív. Pohřebiště vnímali naši předkové jako svatá místa ,kde žijí duchové mrtvých. Prof.PhDr.Zdeněk Měřínský píše ve své knize o Slovanech* toto : " Pohřebiště ,zejména mohylová ,byla umístěna v posvátných hájích ,tzn. Na vyděleném místě ,kde žijí mrtví ,a to mnohdy pomyslně oddělených od světa živých například vodním tokem. Mohly se však nacházet také u magicky důležitých křižovatek cest atd." A právě na těchto posvátných místech ,mnohdy přímo na mohylách ,či hrobech zapalovali naši předkové ohně a pořádali zde vzpomínkové hostiny k nimž byli rituálně přizvaní i mrtví. Něco
Dušičky Mexiko
podobného se děje dodnes například na Ukrajině ,kde jsou o dušičkách hroby zdobeny nejen květinami a svíčkami ,ale je sem přinášeno i jídlo ,pokládají se tu i láhve s alkoholem apod. Podobně se hoduje na hrobech také například v Mexiku ,kde se dušičkám říká Fiesta de los muertos.
Mohylové pohřebiště u Dražiček se mi jeví k samhainovému rituálu mimořádně vhodné. Místo není daleko od našeho bydliště a má skutečně kouzelnou atmosféru posvátného háje. Mohyly jsou zde naprosto zřetelné a přítomnost duchů takřka hmatatelná. Autorům webu www.mystika.cz se je možná podařilo i vyfotografovat. Strach z nich nemám. Minule mě přijali vlídně. Navíc jim nechci brát klid ,ani místo jejich odpočinku znesvěcovat ,hodlám je jen uctít a prodlít chvíli v jejich přítomnosti.


Video z mé poslední návštěvy mohylového pohřebiště u Dražiček.


Jsou na fotografiích dražických mohyl z mystiky.cz duchové?


mystika.cz


mystika.cz


*Zdeněk Měřínský - České země od příchodu Slovanů po Velkou Moravu I.


Zdroj obrázků z Dražiček:

O dobrovolné skromnosti (Erazim Kohák)

6. října 2010 v 17:39 | Erazim Kohák |  CITÁTY A MYŠLENKY
Pojem "dobrovolná skromnost" je vlastně zavádějící. Nejde o skromnost ,jde o výběrovou
Erazim Kohák
náročnost. Buďme nároční ,avšak vybírejme si v čem. Klaďme opravdu vysoké nároky na čistou vodu a čerstvý vzduch ,na zdravotnictví a veřejnou dopravu ,na maximální energetickou výkonnost a radost ze života - ne na co nejnákladnější hromadění tretek. To přece není o životě v jeskyni. Je to o něčem jiném. Je to především vzpoura proti snobismu ,který živí naší konzumní toxikomanii. Zásadou snobismu je ,že záhodnější a úctyhodnější je vždy to ,co je nákladnější a náročnější ,a že je o to třeba usilovat za každou cenu. Zásadou dobrovolné skromnosti čili výběrové náročnosti je přesný opak : představa ,že záhodnější je to ,co je méně nákladné a méně náročné ,co méně zatěžuje přírodu a lidskou pospolitost. Jde o to vážit si ne toho ,kdo má víc ,nýbrž toho ,kdo dovede být stejně šťastný či šťastnější s menším zatížením společnosti a Země…
Dobrovolná skromnost není o askezi. Je o výběrové náročnosti ,o radosti ze života místo radosti z majetku.


Úryvek z knihy Zelená svatozář - kapitoly z ekologické etiky /Slon ,Praha 1998/

ČAROVÁNÍ S PANENKAMI

3. října 2010 v 15:24 | Miky |  KNIHA STÍNŮ
Čarování s figurkami ,jež představují žijící osobu zpopularizovali mezi lidmi především hororové
panenka woodoo
filmy Holywoodské produkce. Ve filmech jsou tyto praktiky většinou spojovány s kultem woodoo a s cílem někomu uškodit. Ve skutečnosti nejsou panenky pro woodoo až tak typické a spektrum jejich použití je mnohem širší než jen ke kletbám a propichování jehlami. Panenky se užívají často při magickém léčení nemocí ,posilování osob při důležitých životních zkouškách ,k přivolávání harmonie ,lásky ,peněz apod. Čarování pomocí panenek je známé z mnoha koutů světa ,např. z Egypta ,Řecka a Indonésie a existuje názor ,že do woodoo se dostalo z evropského čarodějnictví.
Je třeba říci ,že účelem čarování s loutkami je většinou skutečně ovlivňování žijící osoby a tak se zde pohybujeme na tenkém ledě manipulativní magie. Během zasvěcovacího obřadu se totiž figurka propojí se skutečným člověkem a co se stane loutce ,stane se i člověku. Ideální proto je pokud daná osoba o tomto kouzle ví ,sama o ně požádá a přeje si ho. Pokud se rozhodneme toto kouzlo použít bez vědomí dané osoby (je například daleko ,nemůže nám dát své svolení a přesto potřebuje naši pomoc) měli bychom nejdříve zvážit zda je naše motivace skutečně čistá. Většina čarodějnic se jistě z dobrých důvodů vyhne používání figurek k zjevné manipulaci ,existují však situace kdy i leckterá "bílá" čarodějnice udělá vyjímku. Mluvím zde o situaci ,kdy jsme my ,nebo naši blízcí ohrožováni nějakým agresivním člověkem ,nebo někým kdo neustále škodí. I zde je nutné nejprve prozkoumat své motivace a zvážit jiná řešení. Pokud jsme ale přesvědčeni o správnosti svého konání ,můžeme se vší odpovědností za pomoci figurky provést tzv.kouzlo svázání. Během tohoto kouzla je figurka představující agresora obvazována nití a je mu zakázáno dále škodit.
panenka
Panenky lze vyrobit z mnoha různých materiálů. Nejčastěji se používá vosk ,hlína ,těsto ,nebo se figurka sešije ze dvou kusů látky a vyplní slámou či vatou. Loutka by měla obsahovat něco charakteristického pro danou osobu. Můžeme použít její vlasy ,nehty ,něco osobního ,nebo alespoň její podpis či fotografii. K loutce připevníme ,nebo jí přímo naplníme bylinami ,kameny a jinými předměty spojenými s účelem kouzla - přívěšek s pentagramem pro ochranu ,bankovka pro přivolání peněz apod. Pokud pracujete s runami je vhodné pomalovat figurku vhodnými runovými znaky. Jestliže pomocí loutky léčíme je dobré nějak zvýraznit část těla které se léčení týká ,srdce ,oči ,ruce ,cokoli je třeba. Loutku je potřeba aktivovat ,tj. provést rituál který jí propojí s dotyčnou osobou.Výroba i zasvěcení (aktivace) figurky by měla probíhat uvnitř magického kruhu. Pro kouzlo je dobré si připravit zaříkání. Stačí krátký verš ,který vystihuje záměr vašeho čarování. U některých kouzel je možné rituál s toutéž figurkou několikrát v určitých časových odstupech opakovat ,dokud se záměr nenaplní. Mezitím je třeba loutku ukrýt na bezpečném místě ,aby se nedostala do cizích rukou. Po naplnění kouzla je nutné panenku v dalším rituálu opět deaktivovat a rozebrat. Výjimku tvoří kouzlo svázání zlé osoby ,zde se doporučuje figurku ihned po rituálu zakopat do země a zapomenout na ni.
Zvláštním kouzlem s panenkami je rituál na přivolání lásky. Zde se pracuje se dvěma různými loutkami. Jedna představuje prosebníka ,tedy osobu ,která si rituál objednala a která touží po lásce a druhá představuje osobu ,která bude protějškem prosebníkovi lásky. Prosebníkův protějšek by měla být osoba neznámá. Nechceme přeci nikoho manipulovat. Nebylo by to správné a štěstí by to nikomu nepřineslo. Během rituálu si představujeme láskyplný vztah prosebníka a neznámé osoby a svazujeme obě figurky červenou stuhou.
Zajímavé použití loutek je zmíněno také v knize FOOLS CROW - moudrost a síla. Siouxský svatý muž Bláznivá vrána zde popisuje jak za pomocí dvou figurek z nichž jedna představuje vás a druhá někoho jiného předávat a přijímat zprávy na dlouhé vzdálenosti. Naprosto úchvatná je také Foolsova sebeobětní loutka. Jedná se vlastně o dřevěnou hůlku nastrojenou do podoby svého majitele ,obsahující jeho osobní věci. Na loutku jsou zavěšovány váčky s tabákem a šalvějí jako oběť Wakan Tankovi a duchům. Loutka pak vysílá do ní vložené modlitby k Velkému tajemství a zajišťuje s ním spojení i ve chvílích ,kdy je Fools Crow něčím zaneprázdněn. Medicinman k tomu říká : "Je to můj způsob ,v němž mohu neustále Wakan-Tankovi ,Pomocníkům A Velké Matce Zemi říkat ,jak moc si cením příležitosti jim sloužit…Když jsem zaměstnán denními úkoly nebo musím někam jít, tato hůlka jim stále říká ,co cítím. Kdekoli jsem,vím že hůlka to za mě dělá a že mé díkuvzdání není přehlíženo."
Jak vidíte panenek se dá využít na mnoho způsobů. Vidět v čarování s loutkami pouze zlo a "černou magii" by byl velice úzký a dost nepravdivý pohled. Skutečností ale zůstává ,že se tu jedná o velice zodpovědnou práci ,která není bez rizika. Ten ,kdo se chce do čarování s panenkami pouštět ,by měl mít rozhodně za sebou už nějaké zkušenosti s magií. Zbabrané kouzlo tohoto typu se totiž velice snadno obrátí proti čaroději a bohužel i proti osobě ,které se kouzlo týká.


sebeobětní panenka
Sebeobětní panenka podle Franka Bláznivé vrány.

ARCHEOLOGICKÉ PAMÁTKY - Karel Sklenář a kol.

2. října 2010 v 7:57 | Miky |  KNIHOVNIČKA
Archeologické památky
Knihu ARCHEOLOGICKÉ PAMÁTKY - ČECHY,MORAVA,SLEZSKO jsem kdysi dávno koupil v nějakém stánkovém výprodeji za pár šestáků a dodnes jsem velmi rád ,že jí vlastním. Jedná se vlastně o praktickou turistickou příručku pro ty z nás ,kteří rádi navštěvují místa která jsou nějakým způsobem spjatá s pohanskou minulostí naší země. Jedná se především o zbytky starých hradišť ,o mohylová pohřebiště ,čtyřúhelníkové keltské svatyně ,tzv.obětní kameny ,pravděpodobné menhiry a viklany ,ale i o místa s pozůstatky pravěkého rýžování zlata apod. Kniha obsahuje přehlednou mapku ,abecedně řazený seznam míst i stručný popis o co v té ,které lokalitě jde a jak se na místo dostat. Vzhledem k tomu ,že knížka vyšla už v roce 1993 ,nereflektuje samozřejmě objevy a novinky za posledních 17 let. Nejznámější a nejdůležitější lokality však v knize najdete a věřte ,že jich opravdu není málo.
Vedle podobných knih o památných stromech a o židovských hřbitovech jsou Archeologické památky další publikací ,kterou prolistovávám pokaždé ,dříve než se vypravím na nějaký výlet. Vzhledem k nevelkému formátu knihy mne příručka už i na nejedné cestě doprovázela. Mínusem je ale její lepená vazba ,která bohužel při těchto cestách za mnohé roky užívání už vzala za své. Dnes jsou to už víceméně desky knihy naplněné řadou volných papírů.
Knihu Archeologické památky objevíte dnes už pravděpodobně pouze v nějakém antikvariátě ,pokud se vám to ale podaří tak radím neváhejte a kupte!



Ukázky ilustrací z knihy:


val a mohyla



Hradiště
.

O životě čarodějnic (Silver RavenWolf)

1. října 2010 v 12:36 | Silver RavenWolf |  CITÁTY A MYŠLENKY
Čarodějnice jdou obvykle svojí vlastní cestou a nenechají se strhnout davem jenom proto ,že někdo něco říká. Čarodějnice praktikují individualismus ,svobodu myšlení a jsou v úzkém spojení s okolním světem ,včetně rostlin ,zvířat a lidí. Jsme ve společenství s prameny ,oblohou ,ohněm ,stromy ,zvířaty a skalami stejně jako původní obyvatelé Ameriky. Vidíme ,že všechno je projevem božského.


čarodějnice
.