NOVINKY :
.
Kontaktní e-mail : mikyhorozumy@seznam.cz
Dopředu ovšem upozorňuji, že NEPOSKYTUJI MAGICKÉ SLUŽBY, ANI PORADENSTVÍ A NEBUDU NA PODOBNÉ ŽÁDOSTI REAGOVAT. Děkuji za pochopení - Miky. Usmívající se

HAITSKÉ WOODOO - Kenaz Filan

14. října 2010 v 12:16 | Miky |  KNIHOVNIČKA
Právě jsem dočetl knihu HAITSKÉ WOODOO od Kenaze Filana. K četbě této knihy mě přivedla především pozitivní Noiřina recenze a pak také touha dozvědět se něco o práci s duchy. Poměrně často totiž nějakého ducha ,či duchy zahlédnu ,ale nedělám s tím vůbec nic. Stává se mi to
Haitské woodoo
nejčastěji v práci (domov důchodců) ,anebo v lese ,zejména u potoků. Nevím čemu za to vděčím a nemám vlastně ani pocit ,že by po mě ti duchové něco chtěli ,na druhou stranu si říkám ,že když se to děje asi to nějaký význam má a něco bych s tím dělat měl.
Woodoo patří mezi afrokaribská náboženství. Vzniklo na Haiti mezi černými otroky míšením původních afrických kmenových kultů ,katolicismu a čarodějnických praktik pocházejících z Evropy a z karibských indiánských kmenů. Vyznavači woodoo věří podobně jako křesťané v jediného dobrého Boha ,který stvořil svět. Na rozdíl od křesťanského Boha ,odešel Stvořitel woodooistů do ustraní a přenechal pozemské starosti v kompetenci svých služebníků ,duchů ,kteří jsou ve woodoo nazýváni Lwa. Jádrem woodoo je tedy právě komunikace a spolupráce s duchy. Jedná se o spolupráci v pravém slova smyslu ,neboť vy něco uděláte pro duchy a oni zase pro vás. Vaším úkolem je Lwa ctít a přinášet jim oběti a Lwa potom na oplátku pomáhají vám s vašimi potížemi. Podle toho ,co je v knize ,to ale není nic automatického. Ve službě Lwa jde o oboustranný vztah a s duchy se často vyjednává a smlouvá. Duchové jsou ve woodooo vnímáni jako skutečné osobnosti s rozličnými náladami a vrtochy. Woodooista ,ale není pouze pokorný sluha a může duchovi s úctou říci ,že dar ,který po něm žádá je nad jeho možnosti a nabídnout mu něco jiného ,nebo ho poprosit ,aby mu z úkolem pomohl.
Kniha Kenaze Filana se líbila. Je velmi čtivě napsaná a věřím ,že mi jakožto nezasvěcenému čtenáři poskytla poměrně slušnou základní představu o tom ,co to vlastně woodoo je a představila mi některé nejznámější Lwa. I když jsem ani po jejím přečtení nezatoužil odjet na Haiti a stát se woodooistou přinesla mi mnoho zajímavých poznatků. Zaujali mě především některé zjevné podobnosti mezi woodoo a pohanským náboženstvím našich předků. V knize jsou například představeni dva duchové známí jako Papa Legba a Kalfou. Oba duchové jsou spojeni s rozcestími a křižovatkami. Papa Legba otevírá spirituální dveře a umožňuje duchům vcházet do našeho světa
woodoo
a Kalfou naopak umožňuje lidem přístup do světa duchů. Těmto Lwa se přinášejí oběti na skutečná rozcestí a křižovatky cest. Z historických záznamů víme ,že také pro naše evropské předky měli křižovatky a rozcestí hluboký duchovní význam. Kronikář Kosmas barvitě líčí jak naši předkové vykonávali obřady na rozcestích a křižovatkách ,přinášeli k nim oběti a volali zde duchy mrtvých majíce škrabošky na tvářích. Za potokem ,nebo u rozcestí se prý taká často rozkládala naše mohylová pohřebiště. Potok ,křižovatka ,nebo rozcestí prý symbolicky představovali předěl mezi světem živých a světem duchů - zajímavá podobnost!
V knize HAITSKÉ WOODOO se také popisuje způsob jak se vypořádat s tím ,máte-li pocit že se vás drží špatní duchové. Máte dojít na křižovatku a říci : "Kalfou ,chci abys ode mne odvolal tvé duchy. Tady máš dar ,abys mě příště nechal na pokoji." A pak odhodíte pytlík s darem pro Kalfoua za sebe přes rameno tak ,aby dopadl mimo cestu a rychle odejdete pryč ,bez toho ,aby jste se ohlíželi. V mnoha knihách zabývajících se evropskou lidovou magií naleznete podobné návody. Z pohřebišť se například dříve doporučovalo odejít tak ,že za sebe hodíte hrst kamenů ,větviček ,nebo listí a bez otáčení se rychle vzdálíte. Tento postup měl zamezit tomu ,abyste si s sebou ze hřbitova nedonesli nějakého obtížného ducha.
Ke klasickým prvkům haitského woodoo patří také posedlost duchem. Duchové Lwa ,kteří jsou pozváni k obřadu ,někdy i ti ,co zváni nebyli občas vstupují do některého z účastníků ,skrze posedlou osobu promlouvají ke shromáždění ,radí s problémy apod. Zdá se ,že i tato praxe byla našim pradědům dobře známa. Například Nestorova kronika z roku 1071 popisuje jak jistý novohradčan přišel ke kouzelníkovi ,chtěje aby mu hádal ;on podle obyčeje svého počal přivolávati běsy do svého příbytku. A novohradčan seděl na prahu téhož příbytku a kouzelník ležel ztuhlý i házel jím běs. A běsové házejíce jím ,pověděli proč jest přišel. O něco dále Nestor říká ,že běsové se čarodějům zjevují ve snech a v jiných mámeních a tak hádají návodem běsovským.
Z knihy HAITSKÉ WOODOO se také dozvídáme ,jak velice šikovně Haiťané začlenili do svého náboženství katolickou víru a její svaté. Někteří křesťanští svatí jsou pouze jinou podobou původních afrických Lwa ,jiní se směle mezi Lwa zařadili ,jako noví mocní duchové. Naprosto stejně si počínali v prvních staletích po nástupu nové křesťanské víry do našich zemí i naši předkové. Bůh Perun se ukryl za obraz svatého Ilji (Eliáše) hromovládce ,Rožanice - pramatky rodu ,známé též jako sudičky bývaly uctívány před obrazem Bohorodice atd. Skoro to vypadá ,že woodoo toho má s pohanskou vírou našich předků společného více ,než např.Wicca. Domnívám se proto ,že studium woodoo může obohatit všechny wiccany a novopohany. Skrze věc tak vzdálenou ,jako je synkretické afrokaribské náboženství můžeme možná lépe porozumět tomu jak vnímali hmotný i duchovní svět naši vlastní předkové. Nemám tendenci uctívat Damballaha ani jiné Lwa ,věřím ale ,že mě může woodoo poučit jak projevovat svou náklonnost Cernunnovi ,Odinovi ,Freye ,svým předkům a dalším duchům ,kteří jsou spjati s touto zemí a našimi nejhlubšími kořeny.


chlístovské rozcestí
Rozcestí a křižovatky považovali naši předkové stejně jako vyznavači woodoo za magická místa a předěly mezi světem lidí a duchů. Na mnohých rozcestích u nás najdeme dodnes ochranné znamení kříže.


Obrázek z obřadu woodoo pochází ze stránek : www.bet.com/News/Photos/ News_Photos_WorldLens...
 

1 člověk ohodnotil tento článek.

Komentáře

1 Elen Elen | E-mail | 14. října 2010 v 12:53 | Reagovat

Nevím, čím to je Miky, procházím ve volných chvilkách blogy a stránky s pohanskou tématikou a nakonec skončím zase tady. Nejspíš to bude asi tím, že píšeš věci, tak jak je vnímáš a nemícháš kolem nich někdy zbytečnou omáčku tajemna a mysična a vždy uhodíš tzv. hřebíček na hlavičku - dostaneš se k té "skutečné podstatě věci" (tento článek cítím jako jeden z nej!). Tak jak to děláš, je pro mě srozumitené a velmi obohacující. Díky!

2 Elen Elen | 14. října 2010 v 13:09 | Reagovat

omlouvám se za chyby v textu - asi nějaký šotek

3 Jája Jája | Web | 14. října 2010 v 16:34 | Reagovat

[1]: Pro mne je taky Mikyho způsob sdělování srozumitelný a blízký... Miky dík...

4 Miky Miky | E-mail | Web | 15. října 2010 v 8:55 | Reagovat

[1]: [3]: Cítím se vaší přízní opravdu poctěn. :-)

[2]: Tohohle šotka ,co dělá chyby moc dobře znám. ;-)  :-D

5 Noira Noira | Web | 19. října 2010 v 13:45 | Reagovat

Voodoo není zdaleka tak vzdálené našim pohanským a magickým tradicím, jak si lidé myslí. Příklad s křižovatkami je pěkný. Jde to až hluboko ke kořenům civilizace...

6 Miky Miky | E-mail | Web | 19. října 2010 v 16:08 | Reagovat

[5]: Pro mě byly ty podobnosti docela překvapením. Rád jsem se o woodoo něco dozvěděl a i když to asi nebude úplně cesta pro mě ,už mi alespoň nepřipadá tak divné ,temné a cizí. ;-)  :-D

Nový komentář

Přihlásit se
  Ještě nemáte vlastní web? Můžete si jej zdarma založit na Blog.cz.
 

Aktuální články

Reklama