NOVINKY :
.
Kontaktní e-mail : mikyhorozumy@seznam.cz
Dopředu ovšem upozorňuji, že NEPOSKYTUJI MAGICKÉ SLUŽBY, ANI PORADENSTVÍ A NEBUDU NA PODOBNÉ ŽÁDOSTI REAGOVAT. Děkuji za pochopení - Miky. Usmívající se

JAK CHÁPU POLYTEISMUS

5. února 2011 v 16:40 | Miky |  ZAMYŠLENÍ
bohové

Jako pohan jsem se vždycky cítil být panteistou a animistou. Věřil jsem prostě (a stále věřím) v prazákladní Božskou sílu přítomnou ve všem a také v to ,že všechno má svého vlastního ducha. Během loňského roku jsem si konečně také probojoval svojí cestu k pochopení toho ,co je to polyteismus. Nahlédneme-li do slovníku ,najdeme u hesla Polyteismus toto vysvětlení : Náboženství uctívající více bohů ,mnohobožství ,opak monoteismu. Zdá se to jednoduché ,ale pro bývalého křesťana jako jsem já ,který byl zvyklý si pod pojmem "Bůh" představit absolutní věčnou bytost ,alfu i omegu všeho ,to úplně jednoduché nebylo. Představa více takovýchto dokonalých bytostí vedle sebe totiž vůbec nedává smysl. Ačkoli je moje pohanská cesta pevně zakořeněna v evropských tradicích ,k pochopení toho ,co to polyteismus je a čím jsou ti bohové s malým bé mi do značné míry pomohly knihy a další informace o afrokaribském náboženství woodoo. Rád bych teď ve třech bodech shrnul k čemu jsem během loňského roku dospěl.



1/ Bohové jsou mocní duchové - Bohové polyteistických náboženství nikdy nejsou dokonalými bytostmi ve smyslu křesťanského ,židovského ,nebo muslimského Boha. Bohové ,tak jak je z pohanských panteonů známe jsou bytostmi mocnými ,nikoli však všemocnými. Mají své přednosti i slabosti ,v mnohém se podobají lidem a jsou obvykle schopni s lidmi zplodit potomky. Někteří z nich dokonce v minulosti ,než se bohy stali ,lidmi byli. Většina bohů zde ale byla mnohem dříve než lidé ,a od obyčejných smrtelníků se liší především zcela mimořádnými schopnostmi a dlouhověkostí ,která hraničí s nesmrtelností. Božská nesmrtelnost bývá obvykle něčím podmíněna. Např. severští bohové si udržovali mládí a dlouhověkost konzumací jablek nesmrtelnosti ,které opatrovala bohyně Idunna. Mnohé polyteistické systémy znají a uctívají také absolutního Boha Stvořitele stojícího nade vším (např. Svarog u Slovanů a Bondye ve woodoo ). Absolutní Bůh v polyteistických systémech ovšem obyčejně nehraje v každodenním životě lidí velkou roli a přenechává péči o smrtelníky nižším bohům ,které lze vnímat i jako velmi mocné duchy.



2/ Služba bohům je oboustranně výhodný obchod - Polyteisté přistupují ke svému náboženství obvykle velmi prakticky. Nejde zde o věčné opěvování božstva ,koření se před ním a odevzdávání se jeho vůli ,jak to známe např. z křesťanství. Přístup polyteisty je velmi pragmatický a dal by se shrnout slovy : "Něco za něco." Přinášení různých dárků a obětí bohům je praxe známá z náboženských kultur po celém světě. V polyteistických náboženstvích je oběť chápána ,nejen jako něco ,čím projevujeme božstvu náklonnost ,ale také jako něco ,po čem božstvo touží a za co je ochotno se odměnit. Je to jakási výměna darů ,nebo obchod ,v němž jsou uspokojeny obě strany. Vztah mezi pohanem a božstvem je v tomto obchodě velmi rovnocenný. Obě strany mohou vyjednávat a stupňovat požadavky a obě strany se podle výsledku transakce mohou cítit buď spokojeny ,nebo uraženy. Kdysi mě pobavil historický záznam o tom ,jak kdesi před pár sty lety naši předkové vláčeli sochu svatého blátem a tloukli do ní holí ,neboť světec nesplnil svou část úmluvy a nevyhověl jejich žádosti o dobré počasí. I takhle může vypadat naštvaný polyteista.



3/ Bohové jsou individuality - S bohy je to jako s lidmi. Každá bohyně ,nebo bůh je v něčem dobrý a každá bohyně ,nebo bůh má jinou povahu. Pokud chtěl viking uspět v boji vzýval Ódina ,nebo Tyra ,pokud toužil po lásce volal na pomoc Freye ,či Freyu a pokud potřeboval dobrý vítr obrátil se na Thora. Každý z bohů ,nebo bohyň je specialista na něco jiného a každý také vyžaduje jiný způsob komunikace a jiné oběti. Zde mají oproti novopohanům woodooisté značnou výhodu. Jejich tradice nebyla nikdy přerušena a tak dobře vědí ,co kterému loanovi (božstvu či duchovi) nabídnout a čeho se ve styku s ním vyvarovat. Bohové a bohyně mají totiž své vrtochy. Někteří se spokojí s maličkostí ,jiní vyžadují nákladnější dary. Někteří mají rádi to ,jiní zas ono. Woodooisté např. vědí ,že zatímco loani Ghede mají rádi alkohol ,cigarety a oplzlou zábavu ,při práci s hadím loanem Damballahem se musí podobných věcí vyvarovat. My ,evropští pohané ,kteří chceme pracovat se zdejšími panteony to máme těžší. Také my musíme předpokládat ,že to ,co potěší Thora asi nebude úplně to pravé pro Freyu a naopak ,ale dobových zpráv o obětech pohanským bohům je zatraceně málo. Navíc jsou tyto zprávy často zavádějící ,protože pocházejí z pera např. Římanů ,nebo křesťanů ,kteří rádi líčili své nepřátelé jako ukrutné barbary "opékající své děti na rožni." Těžko použitelné jsou ale i některé věrohodnější zprávy ,jako např. ta ze Srbské Makedonie ,která popisuje svátek boha Peruna ,během nějž se obětoval býk ,nebo beran. Těžko si představit dnešního městského pohana ,který poráží v oběť svému bohu býka. Při práci s bohy našich předků jsme tedy často odkázáni pouze na svou intuici a metodu "pokus ,omyl" ,což samozřejmě není zrovna nejefektivnější.
Pokud byste mi chtěli napsat ,uvítám v tomto směru každou vaší zkušenost.


oběť
.
 

Buď první, kdo ohodnotí tento článek.

Komentáře

1 Cody Cody | 6. února 2011 v 10:25 | Reagovat

Ahoj Miky, díky za zajímavou a upřímnou zpověď. Rád bych jen upozornil na to, že je rozdíl mezi duchové (spirits) a bohové (gods). Zaměňovat je myslím chyba.
Tedy v případě že slovo duch nechápeš v obecné rovině ve významu bytost (deity).

Dále píšeš, že bohové jsou takoví a takoví a já pokládám otázku. Oprvadu je tohle jejich podstata nebo je to jen obraz, který chceme vidět?

2 Miky Miky | E-mail | Web | 6. února 2011 v 10:44 | Reagovat

[1]: Cody ,děkuji za doplnění. Rozhodně v tom nemám úplně jasno ,stále přemýšlím a bádám. ;-)
Co se týče pravé podstaty bohů ,tak si nedělám iluze ,že na to lze vůbec někdy přijít. Ať si o nich myslíme cokoli ,bude to asi vždycky jen náš vlastní výklad.
Napíšeš-li mi ,jak chápeš bohy ty ,budu moc rád. :-)

3 Cody Cody | 6. února 2011 v 16:00 | Reagovat

Před časem jsem napsal na podobné téma článek, možná by tě mohl zaujmout, i když to není přesně to, co se týká striktně polyteismu. http://divinorum.cz/symposion/velice-zvltn-pokus-o-definici-ruznch-pojet-pojmu-buh/

4 Miky Miky | E-mail | Web | 6. února 2011 v 17:32 | Reagovat

[3]: Díky. Ten článek je rozhodně další podnět k zapřemýšlení.

5 Hoffka Hoffka | 7. února 2011 v 12:34 | Reagovat

To je otázka jestli je Bůh (nebo Bohové) osoba, či ne. Z různých výkladů mě nejvíce ovlivnil názor, že Bůh je opravdu pouze jeden, ale má mnoho různých podob. Chápe se to tak, že Thor je stejný Bůh jako Krišna nebo Perun atd. Jeden hinduistický duchovní učitel to vyjádřil slovy, že naše slunce je také pouze jedno, ale kolik je jazyků a řečí, tolik má jmen. Nebo v porovnání s lidskou praxí - např. mám sousedku (budu o ní mluvit jako o sousedce u sebe doma), když si ta sousedka sedne do auta, je z ní řidička (když jí nubudu znát osobně a setkám se s ní na silnici, budu o ní přemýšlet jako o řidičce), když bude pracovat jako učitelka, budu o ní přemýšlet i jako o učitelce. Její jméno, které platí za vlech okolností, ať je to sousedka, řidička nebo učitelka, je třeba Zuzana. Zuzana se v různých řečích taky řekne různě. Stejně tak jméno Boha a jeho podoby v různých situacích. Můj pokus o výklad asi není moc srozumitelný :-D Netvrdím že je to pravda, ale za popřemýšlení to asi stojí. Taky nenám v tohmhle směru příliš jasno a myslím si , že definitivní pravdu člověk asi nikdy nepozná, může si jen myslet.
Codyho článek je inspirující :-)

6 Miky Miky | E-mail | Web | 7. února 2011 v 21:50 | Reagovat

[5]: Hoffko ,myslím ,že ti rozumím dobře. To ,co říkáš je vlastně klasický wiccanský náhled ,že všichni bohové jsou jedním bohem a všechny bohyně jsou ve skutečnosti jedinou bohyní. Ještě do nedávna jsem to tak taky bral. Pohanští bohové ,ale mají opravdu málokdy ambice být nějakou univerzální bytostí a bohem s velkým bé. Vezměme například nejvyššího boha severského panteonu Ódina. Ačkoli se o něm mluví jako o Vysokém a o Otci ,má k absolutnímu Bohu daleko. Podle nordické mytologie ,nebyl Ódin první bytostí ,ale známe jeho rodiče a dokonce i dědečka a v poslední bitvě Ragnaroku Ódin dokonce zemře a svět poběží klidně dál. Proto jsem v článku bohy nazval velmi mocnými duchy. Jsou zřejmě jinou ,mocnější kategorií bytostí ,než třeba duchové stromů ,ale s absolutním Bohem toho mají zřejmě společného pouze tolik ,jako třeba my lidé. Perun a Thor by možná mohli být jedním a tím samým bohem ,mají hodně společného ,vládnou bouři ,je jim zasvěcen dub a jejich dnem je čtvrtek ,ale Krišna bude asi docela jiný chlapík.
Každopádně to ber jen jako mé úvahy ,patent na pravdu nemám. ;-)  :-)

7 Lily H. Lily H. | E-mail | Web | 8. února 2011 v 2:35 | Reagovat

Zajímavá, hezky podaná úvaha.
Je důležité bádat a nezakrnět. Jen mě poslední dobou štve myšlenka, že zřejmě nestihnu během života přečíst tolik knih (a shlédnout tolik filmů), kolik bych chtěla.. :)

Já kupříkladu vnímám onu božskou podstatu, která je často v náboženstvích zobrazovaná jako ´lidsky ohraničená´ bytost s tváří, spíše jako všeobecnou, láskyplnou sílu (nebo kolektivní vědomí všech těch našich zaškatulkovaných bohů) a nemám potřebu si ji představovat jako postavu. Obracet se totiž v myšlenkách na Boha (ať už s velkým nebo malým b) jako představu obrazu člověka, o kterém budu jasně ihned pochybovat, jestli vůbec existuje tak, jak si ho představuje lidská mysl, mi přijde neutěšitelné. Zvláštní je, že si dokážu naprosto krásně představit všechny ty elementární bytosti, jak skotačí v přírodě, jako kdyby to byla přirozená součást světa, ale co se týče toho ´nejvyššího´, mám stále pochybnosti, co a jak. Holt, život je příběh a cesta jde pořád dál a dál.. :)

PS: Děkuju za komentáře na mém blogu, moc si jich vážím.

8 Elen Elen | 8. února 2011 v 14:35 | Reagovat

.....přemýšlím, přemýšlím....
O existenci Boha s velkým B nepochybuji a přijde mi tak samozřejmá jako zem pod nohama, nebe nad hlavou a tep srdce ve mně.
S bohy s malým b se seznamuji. Souhlasím, jsou to velcí duchové nesoucí určitou energii, ale pro mě je lepší, aby měly svou formu, tedy podobu, je tak pro mě snažší s nimi komunikovat, uvědomovat si jejich sílu, vlastnosti dobré i zlé. Dost mi pomáhá vidět tyto bohy za děním světa.
Mám, ale potíž s jejich uctíváním. Moc mi chybí kořeny o které bych se mohla opřít. S bohy komunikuji, tak jak ke mně přicházejí a tak se na mém oltáři objevují obrázky severských bohů vedle slovanských, sem tam tam přibude i nějaká ta runová karta a když na něj koukám jako na celek asi budu Pako - velmi chaotické.
A tak na závěr musím napsat, že mě asi nejvíc oslovil druidismus, zpomaluji se, pozoruji,jdu do hloubky a naplňuji se. ;-)

9 Miky Miky | E-mail | Web | 8. února 2011 v 16:17 | Reagovat

[7]: Lily ,s těma knížkama to mám úplně stejně ,do konce života nemám šanci přečíst všechno ,co bych chtěl. ;-)
Boha s velkým Bé také vnímám jako bytost bez tváře. Často ho nazývám tak ,jak mu říkali indiáni z plání "Velké Tajemství". Bohové s malým bé oproti tomu mají tváří mnoho a ne všechny jsou lidské.

10 Miky Miky | E-mail | Web | 8. února 2011 v 16:21 | Reagovat

[8]: Elen ,pako nejseš ,takových je nás víc. Poslední věta tvého komentáře je moc krásná - zpomaluji se ,pozoruji ,jdu do hloubky a naplňuji se. ;-)  :-)

11 Raroh Raroh | E-mail | 9. února 2011 v 16:13 | Reagovat

Bohové pohanů jsou prostě démoni, zlí duchové, padlí andělé. Není radno si s nimi zahrávat!

12 Miky Miky | E-mail | Web | 9. února 2011 v 18:32 | Reagovat

[11]: Rarohu ,i to je samozřejmě jedna z možností. Popravdě řečeno se mi ale nezdá příliš pravděpodobná. Pohanské bohy lidé uctívali tisíce let před příchodem křesťanství a dokonce i dávno před judaismem. Velkou Matku například velmi pravděpodobně znali už lovci mamutů (viz.figurky Venuší)a to je nějakých 35 000 let dozadu. Chceš mi říct všechny ty generace generací našich pradědů a prabab sloužili zlu a démonům a skončili v pekle? A co dnes? Co hinduisté ,co animistické pralesní kmeny? Jsou to všechno zlu propadlé existence? Já myslím ,že ne.
Souhlasím s tebou ale ,že s bohy není radno si zahrávat. Ten ,kdo k nim přistupuje ,měl by tak činit s veškerou vážností.

13 Tomislav Tomislav | 9. února 2011 v 21:58 | Reagovat

Výborná téma, myslím, že to trápi občas každého pohana (diskusia tomu naozaj nasvedčuje :) )Myslím, že sa nikdy nezhodneme, či napr. rôzne mená bohov označujú "kolegov" v obore, alebo sú iba rôzne názvy pre rovnakú bytosť, či energiu (osobne sa prikláňam k tomu druhému, aj keď nemusí to tak byť vždy, lebo v niektorých panteónoch nájdeme bohov, ktorí v iných ekvivalent nemajú). Je tiež možné, že ide o jednu silu v rôznych oblastiach a situáciach preto má množstvo rôznych mien. A do tretice, je možné, že ku každému uctievačovi peristupujú božstvá individuálne. Niekomu odpovedajú už na modlitbu, inému pri rituáli atď. Niekomu sa skôr predstavia ako suverénne bytosti a niekomu vnuknú o sebe predstavu ako o akejsi konkrétnej sile s istým účelom, ktorá je však súčasťou veľkého celku. Na záver pripájam príbeh (je síce kresťanský, ale myslím, že k téme sa hodí):
Anjel videl ako BOh žehná jednému človeku. "to bude iste svätec, alebo mudrc", popmyslel si anjel a vydal sa dotyčného hľadať. Avšak nenašiel a tak sa musel opýtať BOha. Pán Boh mu dal presnú adresu a anjel tam okamžite zaletel. Vošiel do chalupy a uvidel človeka ako kľačí a uctieva modlu. Ihneď letel do neba a povedal:
"Pane,predsa nebudeš požehnávať modloslužobníka!"
BOh mu odpovedal:
"Ja nehľadím na to, že on ma zle chápe. Veď nikto úplne nepochopí moju skutočnú podstatu.Ale srdce toho človeka ma hľadá veľmi dychtivo a preto je mi také blízke."

14 Miky Miky | E-mail | Web | 10. února 2011 v 6:29 | Reagovat

Hezký příběh. Díky Tomislave. :-)

15 Miky Miky | E-mail | Web | 10. února 2011 v 8:34 | Reagovat

[13]: Před chvílí si článek i komentáře pod ním přečetla také moje žena. Zastavila se Tomislave u tvé věty ,že božstva přistupují ke každému individuálně a vyjádřila myšlenku ,že také každý z nás přistupuje naopak individuálně k božstvům. Naše vnímání bohů je vlastně do značné míry ovlivněné námi samými ,tím jací jsme ,jakou máme povahu apod.
Myslím ,že je to zajímavá úvaha a tak ji sem přidávám k těm ostatním. ;-)

16 Tomislav Tomislav | 10. února 2011 v 11:55 | Reagovat

[15]:
Presne tak, aj keby mi bohovia do počítača vložili dokument objasňujúci ich podstatu, stále to budem považovať za pravdu - platnú pre mňa. Toto si mmnožstvo "duchovných majstrov" najmä mimo pohanstva neuvedomuje. Duchovnou praxou, meditáciou atď. získajú istú múdrosť a okamžite idú misionárčiť do sveta a považujú to za pravdu univerzálnu. Preto máme množstvo cirkví a náboženských škôl a aj sporov.

P.S. PO dlhšom čase som našiel tvoj blog,ktorý sa skutočne oplatí čítať. Idem doháňať resty za minulé roky :-)

17 Raroh Raroh | 11. února 2011 v 13:31 | Reagovat

[12]: Pohané, kteří neměli možnost poznat křesťanství, budou podle učení katolické církve posuzováni podle toho, jak byli věrní svému svědomí a svým nejlepším náboženským(či filosofickým) zásadám a tradicím. V apoštolském krédu se vyznává, že Kristus sestoupil do "pekel" (vlastně do Hádu, do stavu, v němž byli zemřelí před jeho příchodem); sestoupil tam i pro ně - spravedlivé dávných a jiných kultur.
Podobné je to s "divochy" či polyteisty současnosti. Problém mají ti, kdo Kristovu zvěst slyšeli, porozuměli jí, a odmítli ji či opustili.

18 Miky Miky | E-mail | Web | 11. února 2011 v 16:42 | Reagovat

[17]: Tak to mám Rarohu vážný problém. ;-)  :-D

19 Thorgal Thorgal | E-mail | 11. února 2011 v 22:28 | Reagovat

Nevím, jestli bude můj názor jakožto začínajícího pohana někoho zajímat, ale podle mne je uctívání bohů posilování vlastního Já především. Tím že obětujeme např. Thorovi posilujeme ve svém duchu věrnost. Bohové jsou podle mne bytosti vyjadřující naše vlastnosti a my je můžeme buď posilovat, nebo potlačovat.

20 Miky Miky | E-mail | Web | 12. února 2011 v 4:48 | Reagovat

[19]: Thorgale ,je dobře ,že jsi to napsal. To ,co říkáš je další poměrně rozšířený přístup a bylo by škoda ,kdyby tu nezazněl. ;-)  :-)

Nový komentář

Přihlásit se
  Ještě nemáte vlastní web? Můžete si jej zdarma založit na Blog.cz.
 

Aktuální články

Reklama