NOVINKY :
Kontaktní e-mail : mikyhorozumy@seznam.cz
Dopředu ovšem upozorňuji, že NEPOSKYTUJI MAGICKÉ SLUŽBY, ANI PORADENSTVÍ A NEBUDU NA PODOBNÉ ŽÁDOSTI REAGOVAT. Děkuji za pochopení - Miky. Usmívající se

ČERTOVO BŘEMENO

21. srpna 2011 v 20:09 | Miky |  POSVÁTNÁ MÍSTA

Kouzelná oblast plná pastvin a velkých kamenů, která se rozkládá mezi Milevskem a Sedlčany byla už nejednou cílem našich cest. Na svém blogu jsem vám už představil řadu pozoruhodných míst z této oblasti : Vrškámen, Menhir u Milevska, Husovu kazatelnu, menhiry u Chlístova, obětní kámen a dolmen u Myslkova, andělský kámen, skalní bránu a menhir u Vesce a menhir u Veletína a další. Dnes se společně podíváme ke skalnímu útvaru s názvem Čertovo břemeno. Nalezneme ho ve svahu, který se tyčí mezi obcemi Ounuz a Cunkov. Název útvaru je odvozen z pověsti, podle které se kdysi čert snažil zabránit dokončení stavby kostela v Nadějkově. Plánoval na rozestavěný svatostánek svrhnout z výšky obrovský balvan, který nesl vzduchem až z dalekého Jeruzaléma. Když už byl nad Cunkovem, zaslechl jak se v Nadějkově rozezněly zvony, neklamné znamení, že kostel byl právě vysvěcen a pekelník už proti němu nic nezmůže. Čert mrštil balvanem o zem a u Cunkova se tak objevila skála, které se od té doby říká Čertovo břemeno. Pravděpodobně pak ještě skálu vztekle podupal, protože její povrch zdobí řada kamenných misek, které jsou prý stopami po čertově kopytu.
Je to jedno z mnoha lidových vyprávění o čertech, kteří podle pověstí zanechali v naší krajině snad více stop, než katoličtí svatí. Čerti jsou vlastně tak trochu záhadou, protože s biblickým ďáblem, nemají tito chlupatí a rohatí raraši absolutně nic společného. Čert je postava pocházející ze slovanské předkřesťanské démonologie a k jeho spojení se satanem došlo až mnohem později.
Ale pryč od čerta a zpátky ke skále u Cunkova. Místo jsme s Maruškou navštívili dvakrát. Poprvé v roce 2003, když jsme měli se skauty nedaleko odtud tábor a podruhé letos v rámci naší dovolené. Na strmou skálu, která se jeví z jedné strany absolutně nepřístupná, se dá ze strany druhé poměrně snadno vylézt. Ačkoli je to místo skutečně velmi pěkné, musím se přiznat, že jsem si jeho atmosféru ani při jedné naší návštěvě pořádně nevychutnal. Při pohledu dolu přes okraj vrcholového balvanu mě totiž vždycky jímají závratě a já trnu, aby nám ze skály nepopadaly děti. Těm z vás, kteří zvládáte výšky lépe než já, návštěvu Čertova břemene rozhodně doporučuju.

Moc hezké fotografie Čertova břemene naleznete zde.

2 lidé ohodnotili tento článek.

Komentáře

1 Jarka Jarka | Web | 21. srpna 2011 v 21:29 | Reagovat

Tak mě by určitě stačil pohled ze zdola, výstup na vršek bych si klíďo odpustila. :-D Skála vypadá moc zajímavě, je taková vrstevnatá a opravdu jsou v ní pěkné dolíky. :-) Byla jsem se mrknout i na odkaze a ty fotky tam, vypadají jak od profesionála - jsou úžasné. :-)

2 Dragon Dragon | Web | 22. srpna 2011 v 13:22 | Reagovat

Ahoj Miky, před nedávnej jsem si koupil u jednoho novinového stánku 4 dílný dokument s názvem germáni. Tento dokument popisuje germánskou kulturu, tradice, zvyklosti, ale i germánské válečnictví, pohřbývání a náboženství i s rituály. Samozřejmě se jedná o historický dokument takže jsou tam spíše dějepisné údaje, ale myslím že by ti to mohlo být ku prospěchu. Tady posílám odkaz, kde si to můžeš zdarma stáhnout. http://www.uloz.to/soubory/emk/Germani/ . Přeji příjemný den. :-)

3 Dragon Dragon | Web | 22. srpna 2011 v 13:29 | Reagovat

Jinak samozřejmě chválým tvůj velice zajímavý článek o Čertově břemenu, neboť je to i mé oblíbené poutní místo. 8-)

4 Miky Miky | E-mail | Web | 22. srpna 2011 v 18:03 | Reagovat

[2]: Dragone, moc děkuju za ten odkaz! Jeden díl jsem myslím viděl v televizi a bylo to pěkné. Udělal jsi mi radost. :-)

5 Péťa P. Ríová Péťa P. Ríová | Web | 22. srpna 2011 v 20:52 | Reagovat

Je to moc krásné, akorát tedy ne pro můj strach z výšek :-D Asi bych pokorně stála pod tím a kochala se ze země.

[2]: Zajímavý odkaz! S trochou odvážnosti si ho stáhnu také a také mockrát děkuji :-)

6 Liliana Liliana | 22. srpna 2011 v 21:18 | Reagovat

Moc pěkné místo! U nás na Plzni-jihu je skalnatý hřeben se stejným názvem, jsou tam zaznamenané nálezy z doby bronzové a slovanské hroby z 9. a 10. století.

7 Miky Miky | E-mail | Web | 23. srpna 2011 v 4:42 | Reagovat

[1]:[5]: Jarko a Péťo, problém je v tom, že zdola nejsou vidět ty kamenné misky. Kdo je chce vidět, musí najít odvahu a vylézt nahoru. ;-)

8 Miky Miky | E-mail | Web | 23. srpna 2011 v 4:43 | Reagovat

[6]: Liliano, dík za informaci, o plzeňském Čertově břemenu jsem ještě neslyšel. Zkusím si o něm něco zjistit. :-)

9 Liliana Liliana | Web | 24. srpna 2011 v 16:11 | Reagovat

[8]: Je u Chocenického Újezdu, kdybys ho hledal na mapě. Nedávno mě napadlo vyhledat pohanské lokality na Plzeňsku (většinou pravěká, slovanská a keltská hradiště nebo mohyly) a postupně je prozkoumat - hodím pak určitě plán projektu na náš blog:-)

10 Miky Miky | E-mail | Web | 24. srpna 2011 v 18:53 | Reagovat

[9]: Už jsem to vaše břemeno okoukl na mapě i na google obrázcích. Ten projekt je výborný nápad, hned bych zkoumal s vámi.

Nový komentář

Přihlásit se
  Ještě nemáte vlastní web? Můžete si jej zdarma založit na Blog.cz.