NOVINKY :
.
Kontaktní e-mail : mikyhorozumy@seznam.cz
Dopředu ovšem upozorňuji, že NEPOSKYTUJI MAGICKÉ SLUŽBY, ANI PORADENSTVÍ A NEBUDU NA PODOBNÉ ŽÁDOSTI REAGOVAT. Děkuji za pochopení - Miky. Usmívající se

POHANSTVÍ A POLITIKA

12. srpna 2011 v 18:04 | Miky |  ZAMYŠLENÍ
V návaznosti na poslední článek o čarodějnické tradici Reclaiming bych rád vyjádřil svůj názor na téma pohanství a politika. Pravidelní čtenáři tohoto blogu asi vědí, že moje politické postoje se s těmi, kterými žije tradice Reclaiming, v zásadě shodují. Propojení duchovní cesty, potažmo pohanské tradice, s nějakým konkrétním politickým směrem však považuji za věc problematickou a nešťastnou. Nevidím problém v tom, když se pohan politicky angažuje. Na to má samozřejmě plné právo, měla by to ale být pouze jeho osobní věc. Pohan je především člověk, který uctívá přírodní síly, staré předkřesťanské bohy a ctí své předky. To, jestli je svým politickým přesvědčením zároveň anarchista, nácek, ódéesák, komunista, nebo bezpartijní je věc druhá a s pohanskou vírou jako takovou nesouvisí.
Silně mě proto například iritují lidé okolo českých webových stránek Bratrství.net, kteří se snaží vytvořit dojem, že správný pohan by měl být hrdý nacionalista a bojovník proti multikulturalismu. Tyto stránky mě štvou nejenom proto, že stojím svým politickým přesvědčením na opačné straně barikády, ale i proto, že z míchání náboženství a politiky nikdy nic dobrého nevzešlo. Historických příkladů by bylo mnoho. Se Starhawk bych se tedy asi pravděpodobně sešel na stejné demonstraci ale členem Reclaimingu bych se nestal.

 

Buď první, kdo ohodnotí tento článek.

Komentáře

1 Kojot Kojot | E-mail | Web | 12. srpna 2011 v 22:07 | Reagovat

Mrkni se v této souvislosti na studii "Miroslav Vrzal, "Satan, Ódin, Hitler": Spojení satanismu, pohanství a ultrapravicové ideologie v black metalové subkultuře" ve studentském časpisu Sacra, 1/2009, s.5.
http://www.sacra.cz/Scany/2009_1.pdf
Taková propojení - doleva i doprava - skutečně existují a je možné nad tím naříkat, ale k novopohanství to patří stejně jako třeba ke křesťanství patří pravicový ultrakonzervativismus i radikální levice.
Otázka, kterou je třeba si klást, je, zda to či ono náboženství implikuje nějaké politické smýšlení, nebo zda politické smýšlení spíše akcentuje určité aspekty a používá náboženství jako morální podporu své věci. Osobně si myslím, že je to zpětnovazebně propojené.
Ale je vcelku logické, že slovanský jazyčník bude spíš inklinovat k nacionalismu, zatímco wiccan bude spíš univerzalista atd.

2 Vlčice Vlčice | E-mail | 12. srpna 2011 v 22:16 | Reagovat

Tak na tohle téma by se dalo diskutovat dost dlouho ale kdo by se chtěl hádat. Když už mě někdo donutí sympatizovat se s nějakou politickou stranou, jsou to Zelení protože asi mají k přrodě nejblíž. Oh, teď jsem si vzpomněla na jednu debatu na ČT 24. Bavili se tenkrát o tom případu norského masového vraha. Ptali se jestli by se čeští neonacisti a fašisti jím mohli inspirovat či se s ním sympatizovat. Vyplynulo z toho, že proto, že to byl křesťan by se v česku s valným ohlasem nesetkal, protože všichni nacisti či fašisti v česku jsou pohané. To mě docela nadzvedlo ze židle. Když se tím budu zabývat ještě chvilku, na jistém nejmenovaném europortále se píše, že onen masový vrah není křesťan nýbrž svobodný zednář přičemž svobodné zednářství prakticky stotožňují se satanismem. Ráda bych věděla co si o tom myslíte.

3 Miky Miky | E-mail | Web | 13. srpna 2011 v 15:37 | Reagovat

[1]: Máš pravdu Kojote, můžu nad tím hořekovat, ale nic s tím neudělám.
Už dávno jsem si všiml, že schopnost náboženství měnit lidský charakter je silně omezená. Většinou je to naopak a člověk si přizpůsobuje náboženství svému vlastnímu založení. Chci říct, že stane-li se např.křesťanem arogantní sobec, bývá obvykle také jeho křesťanství arogantní a nesnesitelné, stane-li se ale křesťanem dobrák a altruista, bývá jeho křesťanství vlídným náboženstvím. U pohanství to je samozřejmě také tak.

4 Miky Miky | E-mail | Web | 13. srpna 2011 v 16:14 | Reagovat

[2]: K výroku, že : ...všichni nacisti či fašisti v česku jsou pohané...,bych řekl asi toto. Určitě ne všichni. Jsou zde i nepohanští nacisté a našlo by se jistě i pár křesťanských nácků, i když těch pohanských je mezi nimi asi opravdu víc. Důležitější ale pro mne je, že většina českých pohanů mezi nacisty nepatří.

5 Zdenka"ren" Zdenka"ren" | 13. srpna 2011 v 18:27 | Reagovat

Nacisti jsou národovci bijící za čistotu rasy, ty přece nemůžou mít s pohanstvím,tak jako takovým nic společného. Je to moc smutné,že se opět tato hnutí dostávají do popředí. :-(

6 Miky Miky | E-mail | Web | 13. srpna 2011 v 19:10 | Reagovat

[5]: No, ono to propojení bohůmžel jistou logiku dává. Nacionalismus klade důraz na národ a tradici a k té mohou patřit i staré národní zvyky a původní předkřesťanská víra. Já ale společně se Selenou Foxovou říkám:
“Jsem Pohan.
Jsem součástí veškeré přírody.
Skály, zvířata, rostliny ,elementy to všechno jsou moji příbuzní.
Ostatní lidé jsou mé sestry a bratři, bez ohledu na jejich rasu, barvu, věk, národnost, vyznání, či sexuální orientaci.
Země je mou matku a nebe je můj otec.
Slunce a měsíc jsou moji prarodiče, a hvězdy mými předky.
Jsem součástí této velké rodiny přírody, ne její vládce.
Mám zde svou vlastní roli a snažím se jí hrát podle svých nejlepších schopností.
Snažím se žít v harmonii se všemi příbuznými v přírodě, chovat k nim s respekt a nezneužívat je…”

7 Zdenka"ren" Zdenka"ren" | 13. srpna 2011 v 21:23 | Reagovat

Ano,já vyznávám též a s pokorou ctím říši všech přírodních bytostí ve které věřím, v tom jsme myslím zajedno.Věřím též v  bytosti ve vyšších duchovních dimenzích a v Nejvyšší vesmíronou inteligenci.A taky věřím v inkarnaci atd...Proto jsem v minulém příspěvku psala,že mám trochu širší záběr. :-)  ;-)

8 Kojot Kojot | E-mail | Web | 14. srpna 2011 v 14:19 | Reagovat

[2]: Trocha elementární logiky: Z výroku "Všichni nacisti jsou pohané." nevyplývá výrok "Všichni pohané jsou nacisti." stejně jako z výroku "Všechny zmrzliny jsou studené." nevyplývá, že vše, co je studené, je zmrzlina.
A samozřejmě, že všichni náckové pohané nejsou, ta premisa je chybná sama o sobě.

No, a k těm zednářům: To, co Breivik udělal, je zcela proti zednářskému étosu. Lidé, kteří tvrdí, že zednáři jsou satanisté, jsou obvykle současně lidé, kteří by totéž řekli o pohanech.
Zednářství pochopitelně přitahuje různé typy lidí a Breivikovi byla asi blízká romantická legenda o zednářích coby následovnících templářů. V této souvislosti je třeba zdůraznit, že základním étosem zednářství je osvícenský humanismus a rovnost náboženství, mezi zednáři najdeme stoupence mnoha různých vyznání včetně muslimů, a Breivikův čin lze jednoznačně považovat za zcela protikladný zednářskému ideálu podstatné jednoty lidstva. A ostatně i kdyby byli zednáři ďábelskou spikleneckou organizací usilující o světovládu, což nejsou, opravdu by byli tak hloupí, aby vyslali někoho, kdo se k nim otevřeně hlásí, aby spáchal tak odsouzeníhodný čin? Je také poněkud bizarní, že Breivik je vnímán nácky jako bílý hrdina a konspiračními teoretiky jako stoupenec “židozednářského“ sionismu...
Navíc je jeho lóže okamžitě distancovala a vykopla ho: http://www.frimurer.no/ordenen/15-aktuelt/1190-den-norske-frimurerorden-uttrykker-medfolelse-og-omsorg

9 Kojot Kojot | E-mail | Web | 14. srpna 2011 v 14:21 | Reagovat

A ještě si dovolím poznamenat, že konkrétně wicca je zednářstvím inspirovaná a to jak organizační strukturou (pochopitelně ne eklektická), tak kosmopolitním étosem. Viz můj článek v Živlu 33.

10 Miky Miky | E-mail | Web | 15. srpna 2011 v 14:46 | Reagovat

[8]: Breivikův čin nemůže samozřejmě schvalovat žádný křesťan, ani zednář se zdravým rozumem. Vraždu bezbranných mladých lidí, kteří nikomu neublížili, může schvalovat jenom naprostý debil.

11 Tasselhof Tasselhof | E-mail | Web | 15. srpna 2011 v 21:20 | Reagovat

[2]: dost nácků se za pohanství schovává, můžou pak tvrdit, že uctívají staré germánské kulty.

12 Miky Miky | E-mail | Web | 16. srpna 2011 v 15:35 | Reagovat

[11]: Schovat se za pohanství, ale asi nebude jejich hlavní motivace. Já myslím, že se jim prostě líbí ta představa čisté, bílé, původní domácí víry. A silní bohové jako je Ódin, Tyr, nebo Thor, to musí být pro ty namachrované mlátičky přímo orgasmus.

13 Michal Michal | 17. srpna 2011 v 18:00 | Reagovat

Ahoj taky si myslím že Breivik je v podstatě m...r. Nomální člověk nemůže jen tak jít a zabíjet. Co se týká ultrapravice,s několika jsem se setkal a upřímě jich lituji. I když se "hlásí" k pohanství jejich řekněmě nadšení se omezuje spravidla na nošení thorova kladiva, ale o pravé podstatě nemají ani potuchy. Je to jen skupina s prominutím blbců, co umí jen provokovat. A navíc utočí jen ve skupinách. Jedná se o sicialně slabší jedince co se potřebují někde stmelit...Osobně si myslím pokud bude politická situace v celé evropě v takovém stavu jako teď, bude jich jen přibývat...

14 Michal Michal | 17. srpna 2011 v 18:04 | Reagovat

... a ještě něco, navyzuji na kojotův úvodní komentář. Pokud se někdo chce se seznámit se subkulturou satanistického metalu - doporučuji knihu Lords of Chaos. Bloody rise of Satanic Metal undregroound. Docela zajímavé čtení

15 Kuan-jin Kuan-jin | Web | 22. srpna 2011 v 19:07 | Reagovat

Z míchání náboženství a politiky nikdy nic dobrého nevzešlo - souhlasím. Z toho nevzešlo nikdy nic dobrého ani pro politiku, ani pro ono náboženství, které bylo pro míchání použito.

Nový komentář

Přihlásit se
  Ještě nemáte vlastní web? Můžete si jej zdarma založit na Blog.cz.
 

Aktuální články

Reklama