NOVINKY :
.
Kontaktní e-mail : mikyhorozumy@seznam.cz
Dopředu ovšem upozorňuji, že NEPOSKYTUJI MAGICKÉ SLUŽBY, ANI PORADENSTVÍ A NEBUDU NA PODOBNÉ ŽÁDOSTI REAGOVAT. Děkuji za pochopení - Miky. Usmívající se

JIŽNÍ ČECHY V RANÉM STŘEDOVĚKU - Michal Lutovský

20. listopadu 2011 v 8:24 | Miky |  KNIHOVNIČKA


Tuhle krásnou knihu jsem dostal ke svým nedávným narozeninám a mám z ní velkou radost. Nemohu ji samozřejmě hodnotit z hlediska odborného, protože nejsem ani historik, ani archeolog, nýbrž jen dychtivý laik, ale jako jihočeský wiccan, který rád navštěvuje stará pohanská místa jsem z ní úplně nadšený.
Kniha se zabývá jihočeskými archeologickými lokalitami, které jsou spojené s raně středověkým, tedy především slovanským osídlením (6 - 11.stol. ). Jedná se zejména o hradiště, plochá sídliště a pohřební mohyly. Z vyjmenovaného mě nejvíc zajímají mohylová pohřebiště, protože se jedná o posvátné okrsky, které si často dodnes dochovaly svou sílu a k duchům předků jsme tu opravdu blízko. Z knihy se o mohylách dozvíme mnoho zajímavého. Autor si např. všímá, že většina velkých pohřebišť leží ve vrcholových partiích kopců a návrší. Pohřební kopec tak často zaujímal centrální polohu vůči osadám ležícím v okolí a lidé mohli se svou nekropolí udržovat alespoň rámcový vizuální kontakt. Zajímavostí je i to, že slovanské mohyly většinou na pohřebištích tvoří západovýchodní řady. Tento směr respektují i mohyly podlouhlého tvaru a pokud je v mohyle kostra, leží v tomto směru také, přičemž muži mívají hlavu na východ a ženy na západ. Dozvíte se také, že mnohé mohyly byly navršeny kolem dřevěného kůlu, na jehož vrcholu stál urnový hrnec s popelem a kostmi zemřelého. V Kožlí u Orlíka se ve dvou mohylách našly namísto kůlů dokonce vztyčené kameny.
V závěru knihy je soupis všech lokalit, který čítá 37 hradišť a výšinných sídlišť, 82 rovinných sídlišť, 59 mohylových pohřebišť a 25 plochých kostrových pohřebišť. Mnohá z těchto míst jsou v knize popsána podrobněji. Díky těmto informacím teď už například vím, které z mohyl v Dražičkách, kam často jezdím, patří k těm nejstarším (ještě halštatským) a které naopak k těm nejnovějším a že jižní část pohřebiště, kde dnes není v terénu nic patrné, možná skrývá ploché hroby, neboť se tu nalezlo několik malých esovitých záušnic. Překvapením pro mě bylo, že některé velmi zajímavé, ale málo známé lokality se nachází i v místech, která znám a kde už jsem třeba několikrát byl. Dozvěděl jsem se například o mohylovém pohřebišti nad Kozským potokem, kde jsem byl párkrát na houbách, anebo jiných mohylách u Sedlečka, kde jsem asi rok pracoval. Kniha je vybavena řadou fotografií a ilustrací, zobrazujících popisovaná místa, nebo na nich nalezené předměty. Jsou zde i fotografie přímo z archeologického průzkumu, takže uvidíte například způsob, jakým se mohyly prokopávají a můžete obdivovat i kamennou stélu z mohyly v Kožlí.
To, co mi v knize chybí, jsou podrobné mapy a popisy cest k lokalitám. Množství potencionálních vykradačů je ale velké a tak to naprosto chápu. I tak je pro mě ale kniha velkou inspirací k dalším výpravám a jsem si jist, že alespoň některé z nich budou úspěšné.


Ilustrační záběry z mých vlastních cest za pohanskými památkami.
Jedna z velkých mohyl u Vitína na kopci Baba.



Mohutné valy slovanského hradiště na Svákově.
.
 

1 člověk ohodnotil tento článek.

Komentáře

1 Barča Barča | 20. listopadu 2011 v 10:37 | Reagovat

Pocházím z Liberce, ale od 18. let trvale žiji v Hradci Králové. Tvé povídání o knížce mi připomnělo knihu o Jizerských horách od Miloslava Nevrlého. Tato kniha popisuje Jizerky trochu jinak, než klasický průvodce – popisuje stezky pašeráků, kouzelné studánky a prameny, království bažin a rašelinišť, tajemné cínové štoly plné netopýrů, pomníčky pytláků, hajných, pašeráků, lesníků a dřevařů. V té knize byla i mapka. Kdysi jsme podle této knížky pomníčky hledali, některé jsme našli, jiné vůbec. Zavzpomínala jsem si. Tvému nadšení rozumím.:-)

2 Miky Miky | E-mail | Web | 20. listopadu 2011 v 13:07 | Reagovat

[1]: Od Miroslava Nevrlého mám rád Karpatské hry, to mě hodně ovlivnilo. :-)

3 Barča Barča | 20. listopadu 2011 v 14:22 | Reagovat

[2]:Ano, myslím, že Karpatské hry jsou klasika pro každého, kdo se rád toulá přírodou. :-)
V současnosti jsem po operaci plotýnky  na nemocenské, ale těším se až budu moct hrát hru „Na vlčí dech a gazelí nohy“ :-)

4 Miky Miky | E-mail | Web | 20. listopadu 2011 v 15:47 | Reagovat

[3]: Barčo, tak to ti přeju brzské zotavení. Plotýnky jsou holt nemoc všech zdravotníků, ach jo. :-|

5 Barča Barča | 20. listopadu 2011 v 18:07 | Reagovat

Miky díky. Věřím, že to bude dobré a že se po čase na oddělení vrátím a prostě to půjde. Plotýnka mi vyskočila při zvedání jedné pacientky o noční. Ty pracuješ v domově důchodců, tam je vůbec dřina.

6 H H | E-mail | Web | 21. listopadu 2011 v 21:08 | Reagovat
7 Miky Miky | E-mail | Web | 21. listopadu 2011 v 23:01 | Reagovat

[6]: Jo jo, na tenhle článek jsem už kdysi narazil, když jsem hledal na netu nějaké informace o mohylách. Těší mě, že nejsem jediný blázen, kdo tato místa vyhledává. :-)

8 Pavel Pavel | E-mail | 22. listopadu 2011 v 21:57 | Reagovat

Ahoj Miky - také přidám jakýsi názor - tenhle typ knížek je úžasnej - jenže teď si budu odporovat - zastávám totiž názor, že vykradač jako vykradač - jinak řečeno - oficiální archeolog = vykradač!!!
PAN Nevrlý je PAN Nevrlý a jeho knihy jsou úžasné - vždycky jsme je hltali - Karpatské hry mám ještě jakýmsi samizdatem
Všechny zdraví Pavel (též řečený Higi)

9 Miky Miky | E-mail | Web | 22. listopadu 2011 v 22:57 | Reagovat

[8]: Pavle, díky za postřeh. To, co říkáš je docela závažné téma. Slyšel jsem, že např. v Británii  již některé druidské organizace docela razantně vystupují proti znesvěcování hrobů, během archeologických vykopávek. Já jsem v tomhle takový rozpolcený. Na jednu stranu se mi to narušování hrobů nelíbí, na druhou stranu dychtím po každé informaci, kterou archeologie zjistí, a přiznejme si to, vykopávky jsou u těchto starých kultur né-li jediným, pak určitě největším zdrojem informací. Je v tom podobný rozpor jako, když třeba najdu v lese mrtvou sovu, na jednu stranu mi je jí líto, na druhou stranu jsem rád, že si ji mohu prohlédnou zblízka.

10 Pavel Pavel | E-mail | 23. listopadu 2011 v 21:28 | Reagovat

Jo, Miky, se sovou máš 100% pravdu. Co se týká hrobů, lze zjistit dost věcí psychotronicky - je to takové bych řekl duchovní bádání. Vykrádání hrobů je materialistický barbarismus, mající k chuchovnu daleko...To, co by mne na hrobech zajímalo, rozhodně nejsou střepy, vybavení hrobu a ani třeba směr, kterým byl nebožtík uložen. Spíš to, jestli byl kněz, či dokonce druid a jaké kompetence měl. Co "uměl", "mohl" a "směl. To žádný vykradač nezjistí... Našel jsem hodně míst s mohylami a dalšími zvláštními místy. Nikdy o tom nikam nenapíšu. Jsem ochotný to občas někomu ukázat. Jsou to úžasné věci. Dej to ale do oběhu a hned si na tom nějaký začínající archeolog začne "dělat" jméno
Ale to je na dlouhou diskusi...
Pavel

11 Miky Miky | E-mail | Web | 24. listopadu 2011 v 15:42 | Reagovat

[10]: Pavle, ono z těch střepů a polohy nebožtíka lze vyčíst mnohé. Psychotroniku bych bral, ale sám jsem tímto způsobem schopen zjistit pouze málo a když někdy slyším ty kecy některých rádoby psychotroniků, tak bych se z toho osypal. Nicméně jak říkám, narušování hrobů je etický problém. Tradiční kultury, indiáni apod. to nepřipouštějí a dobře vědí proč. Mě hodně mrzí celkový přístup našeho státu k těmto památkám. Mohyly nikdo pořádně nechrání, jsou na nich vysazovány a těženy stromy, staví se přes ně silnice atd. a to je špatně.

12 CAba CAba | 24. listopadu 2011 v 17:27 | Reagovat

[11]:No, to máš pravdu Miky. V tomto případě má možná archeologie smysl, záchranný výzkum, jak se tomu říká, provádět tam, kde povede cesta, bude stát sídliště, továrna...ideální by bylo tyto věci postavit někde jinde. Ale to je až příliš velká naivita, věřit, že tomu tak bude...hospodářské materiální zájmy jsou v dnešní společnosti na prvním místě..

13 H H | E-mail | Web | 24. listopadu 2011 v 17:29 | Reagovat

Souhlas s 9.
I ty mohyly v Plavu vypadají jako malé sopky, nahoře díry. Něco asi zůstalo po archologách (?) a něco je novodobě vykrádané - což je zvláštní, protože ty mohyly v Plavu byly prokopány už v 19. století. Když jsme tam o Samhainu v roce 1998 spali, osobně jsem polní lopatkou zaházel jednu nově kopanou díru. Docela dřina, ale tuhle konkrétní díru už nikdo neobnovil :-). Jinak co se týče vykrádání hrobů jako takových - to tu bylo už v pravěku a raném středověku. Vím o tom, že až do 19. století byl zvyk umísťovat tzv. hromklíny do krovů střech. Věřilo se,že tyto kamenné neolitické sekeromlaty mají moc chránit před bouří (souvislost s bohem hromovládcem?). Ty kamenné sekeromlaty se nacházely na polích, ale slyšel jsem, že třeba Germáni je vybírali ze starých hrobek - pro štěstí, ochranu a pod. Když přišli do Čech a na Moravu Slované vyloupili mnohé staré germánské hroby, které v té době ještě musely být na povrchu nějak viditelné. To je zjištěné právě archeology. V Rusku byla dokonce v jedné skytské mohyle nalezena kostra zloděje, který se prokopával dovnitř a byl zavalen sesuvem ve vykopané šachtě.

14 H H | E-mail | Web | 24. listopadu 2011 v 17:51 | Reagovat

Oprava: Mělo tam být hromoklíny, nebo spíše hromové klíny.

15 Miky Miky | E-mail | Web | 24. listopadu 2011 v 18:00 | Reagovat

[13]: O vykrádání mohyl existují dokonce zmínky v severských ságách. Ten, kdo vykradl mohylu byl mezi Vkingy pokládán za hrdinu, protože to obnášelo postavit se mrtvému, který poklad v mohyle střežil. Ty ságy jsou hotové horory. Mrtvý vládce sedí uvnitř mohyly na trůnu, je celý nafouklý a černý, najednou se vztyčí a začne s vykradačem bojovat.

Také už mě napadlo, že nějaké mohyly opravím, často je to bohůmžel díra na 7 koleček hlíny.

[12]: Ideálním stavem by dle mého mínění bylo, udělat před archeologickým průzkumem usmiřovací rituál, pak provést vykopávky a nakonec dát všechno pokud možno do původního stavu a znovu předkům poděkovat nějakou obětí a rituálem. To je ale asi stejná naivita, jako si myslet, že se na takových místech nebude nic stavět.

16 CAba CAba | 24. listopadu 2011 v 20:04 | Reagovat

[15]:To máš pravdu. Před chvilkou sem se shodou okolností vrátil ze školy, z Dějin pravěku a ještě před hodinou jsem se ptal učitele, jestli by bylo možné se zúčastnit archeologického výzkumu. On mě odkázal na 2 organizace co dělají záchranný výzkum na jižní Moravě. S největší pravděpodobností se zúčastním a tvůj nápad s těmi rituály se mi moc líbí.

17 H H | E-mail | Web | 24. listopadu 2011 v 21:14 | Reagovat

To mi připomnělo, že jsem nedávno koukal na jeden dokument o Stonehenge, týkalo se to toho, že tam byl teď před pár lety povolen po několika desetiletích archeologický výzkum. Kopali přímo uvnitř a než začali kopat, tak jim to nějací pohané oficiálně posvětili krátkým rituálem :-)  

Co se týče putování do mohyl, tak nedávno vyšla kniha Sága o Hervaře kde jde hrdinka do mohyly pro meč.

Jinak já příští rok chystám putování na Burkovák, ten už tu je na stránce zmíněn. A potom mě zajímá na Moravě vrch Žuráň, tam asi také pojedu. http://cs.wikipedia.org/wiki/%C5%BDur%C3%A1%C5%88

18 Miky Miky | E-mail | Web | 24. listopadu 2011 v 21:21 | Reagovat

[17]: H, až pojedeš na ten Burkovák tak, kdyby ti nevadila moje přítomnost, jel bych rád s tebou. Už jsem tam byl, ale pouze na vrcholku, kde bývala svatyně, rád bych prozkoumal ještě i tamnější mohylová pohřebiště.

19 Miky Miky | E-mail | Web | 24. listopadu 2011 v 21:25 | Reagovat

[16]: CAbo, ten archeo-průzkum bude určitě zajímavá zkušenost. Když jsem byl na základce měl jsem sen, že budu jednou archeologem. ;-)

20 H H | E-mail | Web | 24. listopadu 2011 v 22:31 | Reagovat

[18]: To by bylo někdy na jaře, pojedu tam asi ještě s kamarádem (nekonfliktní). Takže bych to musel ještě probrat s ním. Co se týče mojí osoby, tak mně by to nevadilo. Jinak dávám sem odkaz na Archeologický ústav, dají se tam stáhnout v pdf Archeologické rozhledy. V ročníku 2009, číslo 2 je delší pojednání o Burkováku i s mnoha nákresy těch keramických obětin. Pokud by to někoho zajímalo.
http://www.arup.cas.cz/cz/publikace/rozhled_ke_stazeni.html

21 Miky Miky | E-mail | Web | 25. listopadu 2011 v 6:22 | Reagovat

[20]: To je v pořádku, nechci se vtírat a také není jisté, jestli bych měl vůbec v tu samou dobu jako vy čas. Vyrazím tam klidně i samostatně. ;-)
Za ten článek z Rozhledů děkuji.

22 Pavel Pavel | E-mail | 26. listopadu 2011 v 20:18 | Reagovat

[11]:V podstatě souhlasím se vším, cos tady napsal - jenom jsem přesvědčen, že ze střepů ani z polohy nebožtíka nevyčte nikdo, kdo to byl a co uměl - tady předesílám, že mluvím osobně o druidech, kněžích a pod. A to je to, co mne zajímá. Střepy ne.
A dodatek - jasně,  bohužel různých psychotroniků jsou davy a nepsychotronik nemůže z ničeho posoudit kdo je jaký.
No a pokud by to někoho zajímalo, tak na Burkováku byl postaven kamenný kruh - na louce pod kopcem snad 300m západně.

23 Miky Miky | E-mail | Web | 28. listopadu 2011 v 21:48 | Reagovat

[22]: Podle střepů se často pozná do jakého období a kultury hrob zařadit a východozápadní směr mohylových linií a pohřbených těl nám zase ukazuje, že tyto dva směry měly pro naše slovanské předky nějaký rituální význam. To jestli byl nebožtík kněz, nebo šaman, se také z nalezené výbavy může poznat. Jaký byl a co uměl, to nám vykopávky samozřejmě neřeknou.

24 Barča Barča | 28. listopadu 2011 v 22:00 | Reagovat

Omlouvám se, že vstupuji do vaši debaty o archeologii. Ale myslím si, že archeologie je prostě založena (materialisticky)na artefaktech. Co se v hrobu najde, z toho vznikají hypotézy a skládá se z takových střípků historie. Další věcí je to, že archeologii tvoří jednotlivé týmy lidí.
Týmy tvoří lidé, kteří se specializují na tu určitou kulturu, národ jeho mytologii, strukturu společnosti, život v té určité společnosti a době. Mám za to, že tito lidé si velice dobře uvědomují význam a poselství své práce.
Dokonce věřím i tomu, že tito lidé uvažují podobným způsobem jako Vy – tedy s úctou a trochou mystiky k nebožtíkům a kdo ví, možná provádějí i rituály. Ono se stačí podívat třeba na experimentální archeologii – ta dobu kamenou posunula a velmi obohatila za posledních 20 let. Ten pohled na pračlověka je zcela dnes jiný. Mě osobně spíše vadí, když se do vědy, či náboženství, nebo umění míchá politika.
Pokud člověk hledá podstatu a pravdu, tak se náboženství, věda a umění nevylučují – naopak, výborně se doplňují.

25 Hogofogo Hogofogo | 29. listopadu 2011 v 1:44 | Reagovat

Klid mrtvých se nemá rušit v žádném případě. Archologové nebo vykradači, obojí jsou hyeny, a je jedno, jestli je k tomu vede touha po majetku nebo egoistická snaha dělat vědu za každou cenu.

26 Miky Miky | E-mail | Web | 29. listopadu 2011 v 6:14 | Reagovat

[25]: No ano, to je samozřejmě legitimní názor, já to tak jednoznačně ale nevidím. Po našich pravěkých a raně středověkých předcích nám bohůmžel mnoho písemných informací nezbylo a archeologie je tak často jediný způsob, jak se o nich něco dozvědět. Pokud je motivací průzkumu touha po tom něco o těch lidech vědět a úcta k nim, určitě bych to jako hyenismus neoznačil.
Jiná věc je například vystavování jejich kosterních pozůstatků v muzeu, to se mi velmi nelíbí.

27 CAba CAba | 29. listopadu 2011 v 21:33 | Reagovat

[26]:Taky se mi nelíbí všecko takovýmto způsobem vystavovat. Podle mě by se ani neměli všechny věci vyzvedávat ze země a nemusí se jednat jen o hroby. Například když se najde nějaký depot (poklad), který byl jako obětina umístěn například do studánky, tak bych ho tam osobně nechal, nezáleží na tom, že máme dost vody a nemáme zapotřebí uctívat studánky. Doufám že sem to správně napsal a že mi rozumíte...

28 onorato onorato | Web | 17. června 2015 v 19:53 | Reagovat

a vezmu палюбому atp :-?

Nový komentář

Přihlásit se
  Ještě nemáte vlastní web? Můžete si jej zdarma založit na Blog.cz.
 

Aktuální články

Reklama