NOVINKY :
.
Kontaktní e-mail : mikyhorozumy@seznam.cz
Dopředu ovšem upozorňuji, že NEPOSKYTUJI MAGICKÉ SLUŽBY, ANI PORADENSTVÍ A NEBUDU NA PODOBNÉ ŽÁDOSTI REAGOVAT. Děkuji za pochopení - Miky. Usmívající se

POHANSTVÍ - PLNOHODNOTNÁ DUCHOVNÍ CESTA

5. listopadu 2011 v 10:29 | Miky |  ZAMYŠLENÍ
Když jsem někdy v roce 1996 opouštěl církev hodně mě to táhlo k přírodní spiritualitě. Velmi mě v té době inspirovali američtí indiáni, australští domorodci apod. Brzy jsem ale zjistil, že u všech tzv. přírodních národů je podstatnou složkou jejich víry úcta k předkům a já nějak cítil, že si sice mohu přisvojit Wakan Tanku, ale indiánské předky nikoli. Začal jsem se tedy rozhlížet po dávné přírodní spiritualitě Evropanů a zjistil jsem, že existuje cosi jako novopohanství. Zprvu jsem měl ke kříšení pohanství značnou nedůvěru. Připadalo mi to jako naivní hra. Nedovedl jsem si představit, že by se z těch chatrných střípků pohanské víry, které se dochovaly v lidových zvycích a archeologických nálezech dalo vybudovat něco solidního. S velkou vervou jsem ale sháněl informace, četl jsem knihy a praktikoval takové svoje vlastní primitivní pohanství, až všechny mé pochybnosti padly. Zjistil jsem, že takový ten prazáklad jako je animismus, šamanství, modlitba a oběť je ve všech kulturách takřka stejný a že toho materiálu skrývajícího se v lidových tradicích, antických spisech a archeologických nálezech zase tak málo, jak jsem se domníval, není. Novopohanství, které se začalo rozvíjet někdy v první polovině dvacátého století má navíc za sebou dnes už několik desetiletí své existence a za tu dobu zde vyzrálo pár velmi dobrých pohanských tradic. Tyto tradice jsou často natolik kvalitní, že čtu-li si dneska například v knize o učení siouxského medicinmana Fools Crowa, spatřuji mezi tím co učil a praktikoval on a tím, co učí a praktikují naši druidi, wiccani a pohani, mnohé podobnosti a vidím, že moje spirituální zkušenost se od zkušenosti autentického indiána mnoho neliší. To mi dává pocit hrdosti. Vážím si našeho evropského pohanství a nemám dnes již ve vztahu k přírodním národům s nepřerušenou tradicí pocit jakékoli méněcennosti. Novopohanské tradice se už v naší moderní společnosti dobře zabydlely a především na západ od našich hranic žijí běžným mnohageneračním životem provázeným rituály na uvítání novorozenců, svatebními obřady i pohanskými pohřby. Nemám komplex ani z řady teologických a filozofických děl, kterými oplývá křesťanství a jiná etablovaná náboženství, protože i mezi pohany se dnes najdou jedinci, kteří svou víru promýšlí skutečně do hloubky a jsou schopni o ní vést akademické diskuse. Každý pochybovač si může přečíst knihu Živá tradice druidů od Emmy Restall Orr a zjistí jak niterná a hluboká může pohanská víra být.
Oslavili jsme Samhain a já myslím, že by bylo vhodné v závěru tohoto článku poděkovat všem novopohanům, kteří nás v naší víře předešli a odešli už k předkům. Děkuji jim za jejich práci a úsilí při obnově a kříšení dávných tradic a za jejich moudrost a zkušenosti, na kterých dnes my žijící můžeme stavět.


 

4 lidé ohodnotili tento článek.

Komentáře

1 Myslič Myslič | E-mail | 5. listopadu 2011 v 11:23 | Reagovat

Zdravím!
Náhodou jsem narazil na Tvoje stránky (všiml jsem si Tvého odkazu na Pohanském kruhu). Je to tu celkem zajímavé i když s mnohým zde napsaným nesouhlasím, tak zrovna tenhle článeček je moc pěkný.

2 Elen Elen | Web | 5. listopadu 2011 v 12:32 | Reagovat

Moc hezký článek. :-)

3 Barča Barča | 5. listopadu 2011 v 12:50 | Reagovat

POHANSTVÍ - PLNOHODNOTNÁ DUCHOVNÍ CESTA
Myslím si, že novopohanství a neošamanismus je právě v západní civilizaci především určen k „osobnímu rozvoji“ každého člověka – jednotlivci.(omlouvám se za to slovní spojení, ale jiné mě nenapadá).
To je také vlastně právě rozdíl mezi klasickým šamanismem a přírodním pohanstvím – tam to sloužilo především tomu kmenu a společenství. Mám za to, že šamané, byli především lékaři a „diplomaty“ a takové duchovní vůdčí osobnosti – učitelé toho kterého kmene.

„Zjistil jsem, že takový ten prazáklad jako je animismus, šamanství, modlitba a oběť je ve všech kulturách takřka stejný a že toho materiálu skrývajícího se v lidových tradicích, antických spisech a archeologických nálezech zase tak málo, jak jsem se domníval, není“
Naprosto souhlasím. Tyto kultury vznikaly na jednotlivých kontinentech dalo by se říci současně, ale izolovaně. Ve svých podstatách, technikách jsou si velmi podobné.

Edici OKO - vzpomněla jsem si na  knížku „Rodinné svátky a oslavy“ ta mapuje lidský život od narození až po smrt a všechny svátky, které slavíme dnes,nebo je slavily dříve i naše babičky. A spousta těchto svátků,i křesťanských rituálů právě pochází, nebo má prazáklad v předkřesťanských dobách.

Spiritualita Evropy(kontinentu) je velmi ovlivněna mnohými národy a kulturami.  
Evropa je také světadíl, který je nejhustěji osídlený a prakticky tady člověk nenalezne místo, kde by člověk do přírody nezasáhl.
Severní a Jižní Amerika, Asie, Afrika, Austrálie a Oceánie – tady všude jsou místa nedotčená člověkem a přestože v době zámořských objevů některá území byla obsazována evropany – tak stále tamější kultura měla možnost se vyvíjet spousty a spousty let – a to dědictví se zachovalo do dnešních dnů.

Evropa – např. římské imperium – spoustu se toho zničilo (Kultura Piktů, keltové apd)

My jako češi jsme křižovatkou pro všechny tyto národy – kdybychom měli jmenovat těch národů, které na našem území žili – to vše nás ovlvnilo.
Ona i česká hymna to má v sobě zakódované – „Kde domov můj?“ :-)

Omlouvám se za dlouhý příspěvek, nechala jsem se unést...

4 Miky Miky | E-mail | Web | 5. listopadu 2011 v 13:26 | Reagovat

[1]: Vítej Mysliči. ;-)
Tvoje slova : "Je to tu celkem zajímavé i když s mnohým zde napsaným nesouhlasím." bych mohl aplikovat na stránky Pohanského kruhu a web Bratrství. Občas tam se zájmem nakouknu, někdy se i něco zajímavého dozvím, ale se spoustou věcí nesouhlasím a vytáčejí mě. Lepší už to asi nebude. :-P

5 Miky Miky | E-mail | Web | 5. listopadu 2011 v 13:27 | Reagovat

[2]: Elen, díky. :-)

[3]: Barčo, hezky jsi se nechala unést. :-)

6 Myslič Myslič | 5. listopadu 2011 v 13:51 | Reagovat

No jo.....[4]: :-D  Ale máš tu hezké fotky, to zase jo :-D

7 Miky Miky | E-mail | Web | 5. listopadu 2011 v 16:26 | Reagovat

[6]: No, aspoň něco. A klidně komentuj budeš-li mít chuť, já tě zablokovat nehodlám. ;-)

8 Myslič Myslič | 5. listopadu 2011 v 17:17 | Reagovat

To je velmi dobrá informace :-D

9 Eagle Eagle | E-mail | 6. listopadu 2011 v 14:00 | Reagovat

Ano, pohanství je plnohodnotná duchovní
cesta. Možná ještě plnohodnotnější než-li
oficiální celosvětové církve. Což mi při-
padá trochu jako stádní forma bez hlubší-
ho obsahu. Snad bych ještě dodal svoje
moto, kterým se řídím: davy se ženou,kam
se noha poutníkova neodvažuje ani vkročit. Zdraví Eagle

10 Miky Miky | E-mail | Web | 6. listopadu 2011 v 17:16 | Reagovat

[9]: Mám obavu, že kdyby se jednou stalo pohanství masovou záležitostí bude ta stádní forma bez hlubšího obsahu hrozit i nám. Jsem vlastně docela rád, že jsme takový underground.

11 Myslič Myslič | 6. listopadu 2011 v 19:00 | Reagovat

[10]:Čechy jsou tradičně bezbožná země, tak tu není tolik pohanů. Ale v Pobaltí už zase až takový underground nejsme :-D

12 Eagle Eagle | 7. listopadu 2011 v 10:06 | Reagovat

Doufám, že se tak nikdy nestane. Jen ať
raději zůstane skryto, co má být skryto.
O pobaltí toho bohužel mnoho nevím. Docela
bych uvítal nějaké informace. Slunce v duši všem přeje Eagle.

13 Myslič Myslič | 7. listopadu 2011 v 15:35 | Reagovat

[12]:Eagle: O baltském pohanství toho hodně píšou na Slavonii.

14 CAba CAba | 7. listopadu 2011 v 19:36 | Reagovat

[11]: Ono se není čemu divit, že v pobaltí je víc pohanů. Pobaltí bylo christianizováno až jako poslední v Evropě(řád německých rytířů - křížová výprava - christianizace - germanizace - připojení k Prusku), asi o 500 let později než Morava a Čechy. Samozřejmě to není jediný důvod. S tím, že Česko je bezbožná země s tebou souhlasím Mysliči

15 Eagle Eagle | 8. listopadu 2011 v 15:05 | Reagovat

Mysliči, děkuji za info určitě se na to podívám. Ono to nemusí být tak jednoznačné s tou naší vírou. Něco se tvrdí oficiálně a něco je mezi lidem, abych tak řekl. Je to dáno hodně historií. Neboť většina lidí má má negativní vztah k církvi,protoýe mají s ní špatné zkušenosti, viz například kladivo na čarodějnice atd. To je v nás zakořeněno po mnoho let.
Proto raději říkáme,že v nic nevěříme, i když skoro každý v "něco" božského věří. Eagle

16 Myslič Myslič | 8. listopadu 2011 v 15:26 | Reagovat

[15]: Eagle: No, tak nějak to bude.... Mě speciálně Katolická církev křest'anství znechutila totálně, ale třeba pravoslavní mi ani tak nevadí, tam si myslím, že ta spritualita je i dnes. A taky jsme husitský národ, vždycky jsme byli vůdči Římu dost neloajální... :-D  U mě to bylo prostě tak, že už od dětství mám rád přírodu a nechodím do ní moc kolektivně. No a to si pak snadněji uvědomíš, že se staneš pohanem. Asi takové "samozasvěcení" nebo jak bych to nazval....

17 Miky Miky | E-mail | Web | 8. listopadu 2011 v 18:55 | Reagovat

[16]: Jo, měl jsem chvíli takové svoje pravoslavné období. Zašel jsem k pravoslavným na bohoslužbu a pak jsem dvě hodiny meditoval při světle svíček a poslechu zpěvu modliteb ve staroslověnštině. Má to svoje kouzlo, ale pořád je to křesťanství...

18 Myslič Myslič | 8. listopadu 2011 v 20:27 | Reagovat

[17]: Křest'anství to je, ale ne s Vonrammsteinem [:tired:] . V Bulharsku jsem chodil po horách a v malých kostelících jsou ikony svatého Ilji. Vypadá uplně jako Perun. A vesničani mu tak i někdy říkají :-)

19 Eagle Eagle | 9. listopadu 2011 v 14:45 | Reagovat

Asi ano, každý jsme tak nějak v mládí a z nerozvážnosti duše koketovali s křesťanstvím. Nelíbilo se mi to z toho důvodu, že je to až příliš totalitní mašinérie, která semele každou sebedobrou myšlenku. Přírodní filozofie, alespoň podle mého názoru jde více k lidem a všímá si jejich životních potřeb, jako jsou nemoce, jídlo, umírání atd. Ale u oficiálních církvích existují pravidla a zákony, která si každý vykládá podle svého momentálního rozmaru a nedodržují ani základní lidské etické a morální principy. Ve jménu církve můžete provádět cokoliv vás napadne, když jste se upsali nadoživotí. Myslí si, že když se zcela náhodně narodili jako lidé, že už na sobě nemusí pracovat. Například cvičit a meditovat, stát se vegetariány, pomáhat potřebným atd. Na milost bych vzal ještě hinduismus. Eagle

20 Myslič Myslič | 9. listopadu 2011 v 16:04 | Reagovat

[19]: Mě teda hinduismus moc nebere. Ty jejich varny sice měli původně chránit elitu před "mixem", ale v praxi to tak stejně nedopadlo.... Když se narodíš jako Šůdra, tak taky jako Šůdra zemřeš.... Žádná naděje na lepší postavení. Ovšem z mytologického hlediska mě hinduismus zajímá. A zarathustrismus taky.

21 Miky Miky | E-mail | Web | 10. listopadu 2011 v 6:59 | Reagovat

[18]: Ona má každá církev pár svých Vonrammsteinů, možná tvoří menšinu, ale jsou hodně slyšet. Ale abychom byli spravedliví, on se jistě nějaký ten Vonrammstein najde i mezi pohany, na tenhle typ fanatika narazíš všude.

22 Eagle Eagle | 13. listopadu 2011 v 17:07 | Reagovat

Poznámka k Mysličovi:
Védský společenský systém varen a ášramů není kastovní systém, jak by se na první pohledn mohlo zdát. Jedná se v podstatě o fyzickou povahu jedinců, dříve byl do tohoto systému zařazen člověk podle svých dovedností a schopností, nikoliv podle toho, v jaké rodiě se narodil Bohužel dnes je to právě naopak, jest-li že někdo narodí v bráhmanské, nebo-li kněžské rodině, bývá automaticky považován za bráhmana, bez ohledu na to, zda má, nebo nemá příslušné kvalifikace. Je jasné, že tento pohled je v dnešní Indii příčinou mnoha velkých nepokojů a občanských svárů. Jinak existují čtyři základní systémy: 1. bráhmani, což jsou kněží, učitelé, poradci. 2. Kšatrijové ( státníci, vojáci ), 3. Vaišiové ( zemědělci,obchodníci, umělci ), 4. Šúdrové ( řemeslníci, dělníci ). Jednotlivé tyto systémy reprezentují pak Nejvyšího Stvořitele. Další systém jsou ášramy, v nich se sdružují     brahmačaríni, grihastové, vánaprasthové a sanjasíni. Ale není to tak, že když se někdo narodí jako šúdra, má to na doživotí. Každý se může stát bráhmanem, nebo sannjasínem, pokud proto má schopnosti.Samozřejmě, že západní člověk si to vysvětlil tak, jak jste naznačil, aniž by šel do hloubky. To máte jako s tou krávou. Většina lidí si myslí, že indové uctívají krávy jako svoje modli a modlí se k nim, Ve skutečnosti je to tak, že se na ně dívají jako na svoji matku, protože každá živá bytost, která dává mléko je považována za matku. Kráva je také na nejvyšším stupni z hlediska zrození. Když se živá bytost,džíva stane krávou po opuštění tohoto zrození přejde do těla člověka.Jinak,kdo byl Vonrammstein? Eagle

23 Myslič Myslič | 13. listopadu 2011 v 19:48 | Reagovat

[22]: Eagle: Díky moc za dovysvětlení. Mé, v podstatě jedinné vědomosti o hinduistických kastách, mám z historického románu Alexeje Pludka: "Rádce velkých rádžů". [:tired:]

Von Rammstein je nick jistého lefébristického (ultrakatolického) fanatika. Majitel zdejšího blogu Micky, už měl tu "čest" se s ním seznámit.....

24 Miky Miky | E-mail | Web | 13. listopadu 2011 v 21:21 | Reagovat

[23]: Seznámil a ne jednou, už jsem se s ním kdysi hádal u Dragomíry. Pár katolíků znám a někteří jsou i docela fajn lidi, ale tenhle, to je ekzemplář! 8-O  ;-)  :-D

25 Eagle Eagle | 14. listopadu 2011 v 15:22 | Reagovat

Také díky za vysvětlení. Pravděpodně by nás, kdyby mohli již asi upálili a nebo alespoň vsadili do vězení. Za to, že si dovolujeme pochybovat o jejich víře. Eagle

26 Mahávíra T. Mahávíra T. | 24. dubna 2012 v 21:38 | Reagovat

Orle, orle ! Kdes přišel na to, že když se někdo narodí šúdrou, může se stát brahmánem ? Ani v dnešní Indii ne ! :-?

27 Taoista Taoista | E-mail | Web | 22. června 2012 v 15:32 | Reagovat

Zdravím.
S radosťou v srdci Vám ozamujem že projekt EZOTERIKA.SK bol znova obnovený a je plne funkčný na adrese:
http://www.ezoterika.szm.sk/

S pozdravom

28 BÝLOMIL BÝLOMIL | E-mail | 30. srpna 2012 v 21:27 | Reagovat

AHOJ KRASNÍ LIDÉ. SEM NOVÁČEK A KONEČNĚ SEM NAŠEL OTEVŘENÉ DUŠE.PŘÍVODNÍKEM SE MI STAL MAJKÝ NA SYCHROVĚ. TIMTO JEJ ZDRAVÍM. DOUFAM ŽE BRZY POZNÁM VŠECHNY BRATRY A SESTRY PRO KTERÉ JE MATKA ZEMĚ SPOLEČNOU MATKOU A STVOŘITELKOU. MEJTE SE HODOBOOŽOVĚ. BÝLOMIL ŠTĚPÁN :-)

Nový komentář

Přihlásit se
  Ještě nemáte vlastní web? Můžete si jej zdarma založit na Blog.cz.
 

Aktuální články

Reklama