NOVINKY :
.
Kontaktní e-mail : mikyhorozumy@seznam.cz
Dopředu ovšem upozorňuji, že NEPOSKYTUJI MAGICKÉ SLUŽBY, ANI PORADENSTVÍ A NEBUDU NA PODOBNÉ ŽÁDOSTI REAGOVAT. Děkuji za pochopení - Miky. Usmívající se

WOTANOVY MUCHOMŮRKY

13. února 2012 v 8:43 | Miky |  ZAMYŠLENÍ
Tak nevím. Před pár dny jsem si v knihovně půjčil knihu O druidských nápojích a čarodějném bejlí - Stefan Haag/ Granit 2003. Na jednom místě se tam píše : "Ságy germánské mytologie vypravují, že muchomůrky vždy vyrostou na místě, kam na zem ukápla slina Wotanova koně." Moc se mi to líbí, poněvadž mám rád Wotana i muchomůrky, ale bohům žel nevím, jestli mohu této informaci důvěřovat. Není zde totiž žádný odkaz na konkrétní ságu, kde by to bylo zmiňováno a já sám se to zatím v žádné sáze nedočetl. Ptal jsem se na to mailem Fíby, a ten o tom také neslyšel. Poučil jsem se už dostatečně o tom, že ne všechno, co se v podobných, rádoby znalých knihách píše, bývá pravda.
Kdysi jsem se například v jedné knize dočetl, že vánoční zvyk líbat se pod jmelím vychází z mytologie Germánů, kde se praví, že bohyně Frigg na Baldrovu památku výslovně nakázala, aby se všichni, kdo projdou pod jmelím navzájem políbili a připomněli si tak důležitost míru a lásky. Po přečtení starší i mladší Eddy jsem zjistil, že se tu nic takového nepíše. Kde to autor vzal? Zřejmě si to vymyslel, nebo to opsal od někoho, kdo si to vymyslel.
Ještě horší je to s informacemi o Keltech. Ono se totiž o nich moc neví a tak je možné si vymyslet takřka cokoli. Kdykoli tedy někde narazíte na nějaké prohlášení o tom, co Keltové dělali, věděli nebo si mysleli, berte to s rezervou. Pokud nebude toto tvrzení podepřeno nějakým odkazem na historický zdroj, bude to spíše přesvědčení autora, než dávných Keltů. Wolf Dieter Storl například zmiňuje, že v nějaké knize narazil na starý keltský rituál obětování kukuřice, aniž by autorům vadilo, že kukuřice se do Evropy dostala až po objevení Ameriky. Takových pitomostí najdete tuny.
Možná ale v nějaké sáze skutečně ta zmínka o Wotanových muchomůrkách je, pokud by to mohl někdo potvrdit, ozvěte se.



 

Buď první, kdo ohodnotí tento článek.

Komentáře

1 Frostík Frostík | 13. února 2012 v 10:11 | Reagovat

Přesto uznej, že ta souvislost Wotanova koně s mochomůrkama, zní pro vyznavače Asgardu, hezky. ;-)
S těma tunama balastu, nabalených na hodnověrné zdroje máš pravdu a keltové v tomhle vedou. Proto jsem Třísovskou svatyni budoval, jen ze dřeva a poskládaných kamenů, protože keltové tyhle techniky podle archeologie u nás používali. Není zatím nálezů, že by vztyčovali kameny typu megalitů. Mnou vybudované kamenné kruhy nejsou keltskými svatyněmi, ale poutače živlové energie používané k magii. To seveřani vztyčovali kaneny, ještě v době historické (písemně doložené). Jak vám tak trochu závidím... ;-)

2 Barča Barča | 13. února 2012 v 10:38 | Reagovat

Ano, po Keltech, nebo Piktech se bohužel toho moc nedochovalo, protože jejich kultura byla zdecimována Římem a později křestantvím. A také nepoužívali písmo - nedochovaly se písemné záznamy, pouze tesané obrázky. (Pictus - obraz) A hnutí New Age má velké tendence všechno moc vidět „růžově a optimisticky“(vodnářský pozitivismus) a pak se bohužel z toho duchovna stává instantní duchovno, protože se vytrácí ta celková podstata - ostatně už jsme na to malinko narazili , když jsme se bavili jinde pod článkem o germánském vnímání bohů.

3 Frostík Frostík | 13. února 2012 v 10:47 | Reagovat

[2]:Instantní duchovno. To je přesný ;-)  :-)  :-D  :D

4 Barča Barča | 13. února 2012 v 10:53 | Reagovat

:-) Ale myslím si, že pokud si osvojíme nějaký pěkný zvyk (rituál) děláme ho upřímně a vědomě, tím ožívá a stává se opravdovým v našem životě - takže vlastně, není až tak důležité odkud pochází. A jestli je skutečně pravý. Pravý a opravdivý se stává tím, že ho vědomě provádíme a prožíváme.

5 Fíba Fíba | E-mail | 13. února 2012 v 11:08 | Reagovat

Něco je dokázané, něco není. Jenže duchovno se vždy vyvíjelo, takže náboženství doby kamenné, bronzové, železné bylo trochu jiné. Proč by tento nějaký vývoj měl být dnes zastaven a užíváno jenom zakonzervované pohanství z doby jeho sepsání? - což je zároveň často i doba jeho zániku. Je docela zvykem kreslit severské bohy ve vikinské "módě". Co by bylo, pokud by pohanství vydrželo o několik století déle? Jak by se kreslili ti bohové dnes? Jako renesanční lidé? A co kdyby pohanství vůbec nezaniklo? (Ve smyslu hlavního proudu, protože na mnoha úrovních, třeba v lidové kultuře, přěžilo dodnes). Viděli bychom Ódina v moderním oděvu? Jedna věc je historická rekonstrukce - ta by měla odpovídat našemu skutečnému poznání té doby. Druhá věc je naše současné vnímání Světa a z toho vyplývající naše současné duchovno. Cestu vidím v obojím, takže mně příliš netrápí historická nevěrohodnost nějaké dnešní svatyně - pokud tedy samozřejmě někdo netvrdí, že je to skutečná historie....

6 Barča Barča | 13. února 2012 v 11:14 | Reagovat

[5]:Výborný postřeh!

7 Frostík Frostík | 13. února 2012 v 13:08 | Reagovat

[4]: O tomhle, už jsem tady psal, takže - souhlas.

[5]: Mě už to, právě taky netrápí. Ale v mém "Třísovském období" to muselo být skutečně "keltské". Bylo to svazující, ba přímo otrocké. 8-) Přesto i dneska pro to musím mít pravdivý funkční základ, na kterým už se dá dál stavět.
Pokud něco někomu už fungovalo, může to i fungovat tobě. Tak to cítím, ale je to pravda? ;-)

8 Tomislav Tomislav | 13. února 2012 v 14:48 | Reagovat

Len takú drobnú odbornú poznámku, k tomu obetovaniu kukurice. Autor pravdepodobne vychádzal z anglicky písaných prameňov a môže ísť o chybu prekladu. Slovo "Corn" dnes prekladané častokrát iba ako kukurica, má pôvodne širší význam a znamená akékoľvek obilie, alebo zrno. Mohlo teda ísť o obetovanie zrna, či obilia, teda bežných poľnohospodárskych plodín.
Neviem či autor podrobnejšie popisuje aj priebeh rituálu, ak áno a zodpovedá známym tradíciám, nemusí ísť až o taký nezmysel.

9 Myslič Myslič | Web | 13. února 2012 v 15:37 | Reagovat

[5]:Rekonstrukcionalismus je jistě dobrý. Taky ho mám rád. Ale doba už je jiná, můžeme si proto "pohanství" i modernizovat. Nemyslím tím třeba "obřad přes počítač" (už jsem o to kdysi četl :-D ). Kámoš mi vyprávěl, že se na misi NATO setkal s americkými a britskými vyznavači Mithrova kultu, kteří používali při obřadech misto meče samopal....  Konec konců, proč ne? V dnešní době si můžeme klidně představit jednorukého Tyra se speciálně upravenou automatickou puškou pro jednu ruku a Athénu v kevlarové přílbě. Myslím, že ani bohové nejsou konzervativní...

10 Miky Miky | E-mail | Web | 13. února 2012 v 15:38 | Reagovat

[1]: Frostíku, zní to hezky, to uznávám. Zní to tak hezky, že se mi tomu chce věřit a byl bych vážně rád, kdyby se to potvrdilo. A možná si tomu budu věřit, i když se to nepotvrdí. ;-)  :-)

11 Miky Miky | E-mail | Web | 13. února 2012 v 15:41 | Reagovat

[5]: S tím naprosto souhlasím, jenom vždycky žasnu, co všechno je vydáváno za autenticky keltské, nebo druidské.

12 Miky Miky | E-mail | Web | 13. února 2012 v 15:45 | Reagovat

[8]: Tomislave, přesně tak to nejspíš bylo. Wolf Dieter Storl si to taky myslí, říká ale, že mnoho lidí to vzalo zcela nekriticky za své a začali tvrdit, že staří Keltové obětovali kukuřici, aniž by se nad tou nelogičností zamysleli. :-)

13 Myslič Myslič | Web | 13. února 2012 v 16:04 | Reagovat

[12]: Kukuřice :-D  Tak abych se přiznal, tak protože u mého "kružíku" je pole, na kterém někdy roste i kukuřice, tak ji do "kružíku" někdy tahaj všeljací myšové a veverky. Celý ten březový Ullův háj těch kuliček bývá plný [:tired:]

14 Fíba Fíba | E-mail | 13. února 2012 v 16:36 | Reagovat

[7]: S tím fungováním tehdy a fungováním i dnes souhlasím - jenom nevím jistě a přesně co znamená to "fungování". Existuje dle mého názoru osobní duchovno jednotlivce a potom také nějaké kolektivní duchovno. Dnešní evropský (nový)šaman pracuje na vlastním rozvoji (nic proti), tehdejší šaman pracoval na vlastním rozvoji, ale také "sloužil" své komunitě, kmenu. Tehdejší obřady byly osobním prožitkem, kolektivní oslavou letního slunovratu, ale také oslavou úrody. Byla podstata toho tehdejšího fungování mimo jiné i "zajistit přízeň bohů a tedy i úrody pro příští rok"? Pokud ano - a já si myslím, že asi ano - potom se nabízí otázka jaká je podstata dnešního fungování? Je reálné, že současná (nejen)česká společnost uvěří tomu, že pohanským rituálem zajišťujeme hojnost úrody na příští rok? Myslím, že ne. Věříme tomu i my sami? Já třeba ne. Takže minimálně moje "funguje mi to" bude jiné než "funguje nám to" tehdejších lidí. Tím ale nezpochybňuji podstatu - tedy bohy - jenom uvažuji o přístupu k těmto bohům a o přístupu ke Světu tehdy a dnes.

15 Miky Miky | E-mail | Web | 13. února 2012 v 18:59 | Reagovat

Musel jsem smazat ten Fíbův komentář s odkazem na obrázky s obilnými panennkami, nějak to rozhodilo zobrazování komentářů. Škoda. :-|

16 Frostík Frostík | 13. února 2012 v 20:29 | Reagovat

[9]:Taky už jsem měl představu bohů s plně automatizovanými zbraněmi, proč ne? Thor s atomovkou...

[10]: Tak se staň!!! ;-)

17 Fíba Fíba | E-mail | 13. února 2012 v 22:49 | Reagovat

[15]: Tak koho to zajímá, tak si to snad prohlédl. Jinak každý si to může dohledat sám pod názvem "corn dolly" Tyhle obilné výrobky se vyráběly asi i u nás. V knize Česká lidová umělecká výroba (1975) je pár fotek. Jinak si myslím, že to je také pozůstatek pohanských obětin. Asi podobně jako tzv. Dožínkové věnce.

18 Frostík Frostík | 13. února 2012 v 22:59 | Reagovat

[14 Souhlasím, že je dnes velký rozdíl mezi duchovnem jednotlivce a kolektivním duchovnem. Je pravda, že dnešní poznání nám dává jiný pohled na svět a tedy máme i jiný přístup ke světu, než kdysi. Ten můj, je založen na vědě a jejím pravidle - pokusu, omylu a opakování pro potvrzení. To fungování je stejné od pradávna, dílo musí mít hmatatelný výsledek na nějaké úrovni. Podle mě Magie funguje na úrovni kvantové fyziky, dokazuje to i jeden pokus, kdy vědci ovlivňovali myslí existenci nějakých malých částic. (škoda, že jsem si to neuložil) Při obřadě to nejspíš funguje stejně.Pokuď tomu věříš, funguje to. Přirovnal bych to hození kamenu do vody. Ty vnímáš průnik kamene do vody, ale z dálky není nic vidět,přesto hybná síla dorazí k druhému břehu, kde třeba vydrolí zrnka písku. Čím je kámem větší a čím je jich víc, tím je i projev na druhém břehu znatelnější. Tvoje fungování je teda opravdu jiné. Je to tvoje volba přístupu, kterou plně respektuju. ;-) Chodíš na pivo? :-D Tohle je téma na opravdu dlouhou diskusi. ;-)

19 Indra Indra | Web | 14. února 2012 v 9:51 | Reagovat

Ještě k tématu: Já sem zase četl že mochomůrky jedli berserkři před bojem. V tom vidím spojení těch hub s Odinem

20 Fíba Fíba | E-mail | 14. února 2012 v 16:15 | Reagovat

[18]: Chodím na pivo :-)

21 Frostík Frostík | 14. února 2012 v 19:38 | Reagovat

[19]:V tom případě se nedivím, že tak řádili. Apokaliptický ekologista je experimentátor přírodních drog a podle něj je to jízda na plný plyn, kdy nic není nemožné. Poslední fáze je prý bolestivá. Hlavně aby se mu nedoneslo, že jsem ho prásk.

[20]: Takže volím své oblíbené pívo, než
mochomůrku. Domluvíme se přes email. :-)

22 Miky Miky | E-mail | Web | 14. února 2012 v 21:29 | Reagovat

[19]: Ano, o tom že berserkři užívali muchomůrky se mluví často. I to je ovšem jen ničím nepodložená teorie, která se snaží vysvětlit "berserksgangr", tedy až nepříčetnou zuřivost berserků. Mluví se ale i jiných možných rostlinných drogách, které možná užívali, např. o rojovníku bahením. Mě se ta muchomůrka moc nezdá, protože ta poslední, jak říká Frostík, bolestná fáze, je provázena strnulostí, zvracením apod. Těžko naplánovat, jak dlouho bude bitva trvat a riskovat uprostřed boje tuto závěrečnou muchomůrkovou fázi by nebylo moc moudré.

23 Tomas Tomas | 15. února 2012 v 21:27 | Reagovat

Myslím že před samotným bojem bersekři drogy neužívali alespoň ne muchomůrky.A ona příslovečná zuřivost byla spíše jen vidina způsobena  strachem nepřátel při pohledu na tyto elitní válečníky.Při slepé zuřivosti by byli velmi rychle zabiti.Já osobně vidím berserkry jako elitní válečníky něco na způsob japonských samurajů,k tomu samozřejmě patřila i magická praxe kde se určitě muchomůrky a další přírodní dary využívali.

24 Miky Miky | E-mail | Web | 16. února 2012 v 4:56 | Reagovat

[23]: A to já bych té zuřivosti zase věřil. Bersekři jsou jí pověstní a v pozdějších časech byl tento způsob boje zvaný berserksgangr dokonce postaven mimo zákon. Možná byla ta nepříčetnost jenom hraná a byla v tom taktika ochromit protivníka strachem.

25 Tomas Tomas | 16. února 2012 v 7:26 | Reagovat

Miky:toť otázka zda byla hraná či ne ovšem uplně slepá zuřivost to být nemohla.Možná to také bylo způsobeno posednutím duchem medvěda či vlka,kdy pak bojovník jednal jako skutečná šelma.Jinak berserkgangr byl  postaven mimo zákon ale to už bylo za vlády křesťanských králů,do té doby byli využíváni i jako osobní královská stráž.

26 Satja Satja | 16. února 2012 v 15:29 | Reagovat

Tak trochu mi to připomíná film Černí baroni. S obrazem J.Žižky, jak drží v ruce místo palcátu samopal. Jinak proti používání moderních "výdobytků techniky" v současném duchovnu nic nemám. Kdyby naši předci měli současné možnosti, nevim jak by ten svět vypadal. Záleží asi na tom, do jakých rukou by se ta technologie dostala.

27 Abaris Abaris | E-mail | 7. března 2012 v 22:08 | Reagovat

Se slinou Sleipnira to není bluf. četl jsem to ve svých starých knihách, ale Ódin ví kde, třeba si ještě vzpomenu. Ale jsou tu jasné souvislosti, Sleipnir je šamanský kůň a muchomůrku používali šamani ke svým "letům". Na anglických netových stránkách je řada článků o těchto souvztažnostech - laponští śamani dávali sobům můchomůrky a pak pili nápoj z jejich moči...

28 Miky Miky | E-mail | Web | 8. března 2012 v 6:35 | Reagovat

[27]: O muchomůrkách a šamanech už jsem toho četl také hodně. Máš i pravdu, že s tím Ódinem a Sleipnirem to dává smysl, ale chybí mi ten spolehlivý zdroj. Kdyby sis vzpomněl, kde jsi to četl, dej vědět. :-)

Nový komentář

Přihlásit se
  Ještě nemáte vlastní web? Můžete si jej zdarma založit na Blog.cz.
 

Aktuální články

Reklama