NOVINKY :
.
Kontaktní e-mail : mikyhorozumy@seznam.cz
Dopředu ovšem upozorňuji, že NEPOSKYTUJI MAGICKÉ SLUŽBY, ANI PORADENSTVÍ A NEBUDU NA PODOBNÉ ŽÁDOSTI REAGOVAT. Děkuji za pochopení - Miky. Usmívající se

OBŘADNÍ MÍSTA SOUČASNÝCH POHANŮ - 10.díl

13. března 2012 v 7:38 | Miky |  POSVÁTNÁ MÍSTA

V základech každého pohanského směru leží šamanismus. Napadlo mě tedy oslovit šamanskou dvojici Markétu a Pavla, zdali by také nechtěli přispět nějakou fotografií do našeho seriálu o obřadních místech. Z Markétiny odpovědi jsem pochopil, že pro ni a pro Pavla je obřadním místem každé místo, kde provádějí obřady, zejména pak jejich týpí, ve kterém nebo u kterého uskutečňují většinu svých rituálů. Markéta mi napsala, že fotografie z přírodního místa zatím nemají, ale v létě při chystaném obřadu Hledání vize prý nějaké pořídí. Příslib fotografií mě potěšil, ale pak mě napadlo, že by možná bylo zajímavé vidět i nějaké obrázky z jejich (nebo od jejich) týpí, něco takového jsme v seriálu každopádně ještě neměli. Znovu jsem Markétě napsal a ona neměla nic proti tomu, abych si vybral nějaké fotky z galerie na stránkách jejich šamanské poradny www.pristav69.cz . Napsala k tomu pro nás také hezké zamyšlení nad slovem pohan, v němž si všímá zvukové podobnosti tohoto slova s pojmy hana, hanba či pohanění.











Jsem pohanem bez viny
Nemám ráda označení pohan. Možná ti vzdělanější než jsem já, vědí, kde se přesně vzalo, ale pro mě to znamená nést hanu, tj. jakousi vinu, hanbu … Obecně označuje ateisty, v lepším případě polyteisty, předcházející před lepší, vyspělejší vírou v jednoho boha, nebo jinověrce obecně. Padá na ně hana. Za co vlastně a proč? Za odlišné vnímání světa? A v tom to právě leží …
Pohané jsou vlastně vyznavači předkřesťanských kultur. Ti, co žijí v přírodě, na rozdíl od civilizovaných obyvatel křesťanského světa. Členové přírodních národů. Ti, kteří se pokoušejí žít ve shodě se všemi bytostmi světa, s bohy a s přírodními cykly. Žijí v přírodě, a proto vědí, že není "mrtvá", ale že s ní lze komunikovat, učit se od ní, být s ní ve spojení k prospěchu svému i celého světa. Všechny pohanské kultury jsou vlastně kultury šamanské. Mají velmi výrazné společné rysy, které nevycházejí z žádných svatých knih, ale z prostého navazování kontaktu s přírodou a s bytostmi, které v ní žijí. Jistě, jsou různé specifické obřady, zvyky a rituály, které odlišují jednotlivé šamanské kultury - Kelty od Slovanů, Germány od Eskymáků, nebo šamany ze Sibiře od severoamerických či jihoamerických indiánů, ale tyto rozdíly jsou dány především jinými životními podmínkami, ve kterých žijí. Základem všech je však společné vnímání světa a člověka v něm, jako neoddělitelné, smysluplné a funkční jednoty bytí.
A čeho se vlastně křesťané, kteří vložili hanu na pohany, báli a vlastně stále bojí? Bojí se jejich moci. Moci, která pramení z toho, že každý člen šamanských společenství může komunikovat se všemi bytostmi, které obývají jeho svět - s bohy i se všemi ostatními. A díky této komunikaci je schopný získat moudrost i rady a léčbu v těžkých chvílích. Křesťané nedůvěřují člověku, že je vůbec schopen bez příslušného vedení, výchovy a instrukcí, porozumět božím slovům. Potřebuje podle nich nutně prostředníka, který mu poví, co vše znamená a jak se vším správně naložit. A od toho, je jen krůček k nesvobodě a manipulaci.
Ať jsme si toho vědomi nebo ne, naše kultura stojí na křesťanských základech. Stojí na nedůvěře, že si lidská bytost může na vše přijít sama, stojí na dogmatech, že podstata člověka je špatná, hříšná a že se musí stále vylepšovat a zdokonalovat. Chápe člověka jako bytost, která je sice pánem tvorstva, ale má nad sebou pána zdaleka mocnějšího než je on sám. A pouze na něm - bohu závisí, zda člověka pozvedne k sobě, nebo zda zůstane v tomto slzavém údolí. Nehostinná vyhlídka … A proto přijímat naši civilizaci za svou jako celek znamená, stavět svůj životní koncept na slabém člověku, utrpení a vině.
Být pohanem v dnešní době neznamená jen návrat k přírodě, ale především k chápání člověka, jako bytosti, která je neoddělitelnou a důležitou součástí celku. Být pohanem znamená vnímat člověka jako od základu dobrou bytost, která má své pevné místo na Matičce Zemi.

Vaše šamanka Markéta Švarcová


OBRÁZKY Z OSLAVY LOŇSKÉHO ZIMNÍHO SLUNOVRATU U TÝPÍ.
























PAVEL A MARKÉTA.




.
 

1 člověk ohodnotil tento článek.

Komentáře

1 Adonis Adonis | E-mail | 13. března 2012 v 9:06 | Reagovat

Jo, týpíčka jsou populární.... ale zkusil někdo postavit čum sibiřských národů? :-)
http://cs.wikipedia.org/wiki/%C4%8Cum

2 Rushwolf Rushwolf | E-mail | 13. března 2012 v 9:56 | Reagovat

[1]: Jo, jako malej sem si postavil takovejhle přístřešek u našeho potoka... popadanejch vrbovejch kmenů bylo toho roku dostatek, tak nebyla o kůru nouze. S odstupem času mě překvapilo jak dlouho po tom co jsem tu stavbyčku přestal užívat vydržela stát a být pořád relativně funkční :-)       Každopádně daleko lepší zkušenosti mám se slovanskou polozemnicí, taková proutěná konstrukce omazaná mazanicí to je věc...

3 Adonis Adonis | E-mail | 13. března 2012 v 12:42 | Reagovat

Já jsem si dřív stavěl na zahradě takové "meditační chýše" z tyčí (kmeny mladých stromků - náletových dřevin), které pak byly použity jako opěry k rajčatům - vypadalo to jako hodně malý čum, ale bylo to tuze děravé, takže jsem tam seděl jen za pěkného počasí - třeba i v noci, a popíjel čaj. Jednou jsem si postavil model polozemnice - ale spíš než slovanská byla inspirována nákresy staveb japonské kultury Džómon. Byl to malý baráček asi tak půl metru vysoký, ale snažil jsem se napodobit konstrukci krovu, ohniště uvnitř, omazávku i střešní krytinu ze suché trávy - byla to spíš hra, než skutečná rekonstrukce.... Jo, postavit si takovou chýši v "životní velikosti", to by bylo něco.... :-)

4 Myslič Myslič | Web | 13. března 2012 v 15:21 | Reagovat

Co se týče výrazu "pohan", to skutečně nemá nic společného s "hanbou" [:tired:]. Je to z latiny: "paganus", znamená to něco jako "venkovan". Židovská sekta Galilejců (známá též jako křest'ané) tak v době úpadku Impéria nazývala starověrce, nebot' na římském venkově se stará víra udržela nejdéle. "Pohanství" tedy není žádné "barbarství" a s civilizací se nijak nevylučuje :-D . Pohané byli třeba : Platón, Sofokles, Thémistokles, Vergilius, Homér, Tacitus, Aristoteles, ....
Právě, že mezi lidma dodnes díky křest'anské propagandě, vládne dodnes omyl o tom, že "co pohan, to barbar", jsem se rozhodl psát na Pohanský Kruh články o Antickém pohanství...

5 Miky Miky | E-mail | Web | 13. března 2012 v 19:52 | Reagovat

[4]: Jo, ale je to hezký, když si člověk uvědomí, že křesťané ve snaze pohanit starověrce, nazvali je pohany. :-P

6 Miky Miky | E-mail | Web | 13. března 2012 v 20:01 | Reagovat

[1]: Sibiřani toho mají s indiány více společného, než jen tvar obydlí. Je vidět, že jsou to vzdálení příbuzní. :-)

7 Elen Elen | 14. března 2012 v 10:58 | Reagovat

Vypadají velmi sympaticky, je fajn, když se lidi takhle sejdou :-)

8 Fíba Fíba | E-mail | 14. března 2012 v 12:13 | Reagovat
9 Satja Das Satja Das | 14. března 2012 v 18:10 | Reagovat

Spíš bych napsal: co křesťan, to démon.

10 Květa-Liliana Květa-Liliana | Web | 14. března 2012 v 18:12 | Reagovat

Týpí je pěkné a ta meditační chýše, o které píše Adonis, není vůbec špatný nápad, třeba se mi podaří na zahradě něco takového prosadit :-)
K Pavlovi a Markétě jsem už párkrát chtěla zajít na nějaké šamanské setkání, ale mají to pokaždé v termínu, kdy mám školu.

11 Rushwolf Rushwolf | E-mail | 14. března 2012 v 21:19 | Reagovat

[9]: omlouvám se za rýpnutí, ale zarážejí mě podobná slova z úst někoho kdo považuje lebku na oltáři za diskreditaci pohanství a káže o povznesení se na vyší duchovní úroveň ... 8-) ale jinak nic proti ;-)

12 Miky Miky | E-mail | Web | 14. března 2012 v 22:40 | Reagovat

[10]: Já jsem viděl nedávno Pavla vařit v jednom díle seriálu Prostřeno a působil na mě hrozně sympaticky. Zkusil jsem jemu a Markétě tedy napsat a tenhle článek je výsledek. :-)

13 Frostík Frostík | 15. března 2012 v 10:50 | Reagovat

[11]:Třeba změna názoru naším vlivem. ;-)  :-)  :-D

14 Frostík Frostík | 15. března 2012 v 11:01 | Reagovat

[1]:A zkusil jsi ten ČUM po akci sbalit a postavit ho jinde? Tyčovinu máme připravenou na více místech a přemisťujem jen plachtu.

15 Satja Das Satja Das | 15. března 2012 v 17:26 | Reagovat

Rushwolfe, vůbec nic se neděje. Ani já se v sobě někdy nevyznám.Bílá střídá tmavou. Je to možná s podivem, ale tento článek je mi také sympatický.

16 Adonis Adonis | E-mail | 16. března 2012 v 9:06 | Reagovat

Frostík:

Jo, když to stálo na záhonu, který jsme měli zrýt, tak jsem chýši jednoduše rozebral a přenesl jinam. Pak se to zase rozebralo, u tyčí vyrostla a dozrála rajčata a na podzim jsem si chýšku zase složil (a šlo se do lesa pro nové tyče, které myly nahradit ty příliš staré a uhnilé)
Samozřejmě s praktičností teepee nechci soupeřit... :-)

17 Frostík Frostík | 16. března 2012 v 11:29 | Reagovat

[16]:Tak to byla multifunkční chýška. :-D  :-D  :-D

18 Markéta Markéta | E-mail | 25. března 2012 v 21:44 | Reagovat

Díky za opravení :)))

Nový komentář

Přihlásit se
  Ještě nemáte vlastní web? Můžete si jej zdarma založit na Blog.cz.
 

Aktuální články

Reklama