NOVINKY :
.
Kontaktní e-mail : mikyhorozumy@seznam.cz
Dopředu ovšem upozorňuji, že NEPOSKYTUJI MAGICKÉ SLUŽBY, ANI PORADENSTVÍ A NEBUDU NA PODOBNÉ ŽÁDOSTI REAGOVAT. Děkuji za pochopení - Miky. Usmívající se

RUNY, MAGICKÉ KARTY - Silver RaveWolf, Nigel Jackson

30. března 2012 v 8:18 | Miky |  KNIHOVNIČKA


Knihu RUNY - magické karty mám doma už docela dlouho. Nevzpomínám si sice přesně, kdy jsem si ji koupil, ale bylo to pravděpodobně hned v roce 2008, kdy u nakladatelství Fontána vyšla. Sada runových karet, která je součástí knižního balíčku, mě ihned zaujala svým výtvarným ztvárněním. Magik a výtvarník Nigel Jackson si mě svým uměleckým stylem naprosto získal. Jacksonovy obrázky nejsou sice zdaleka tak realistické jako například obrázky na runových kartách Romana Caldy, přiložených ke knize Poselství run od Renaty Herber, ale mě prostě nějak sednou a oslovují víc.
To, o těch obrázcích už jsem zde na blogu myslím jednou psal, dnes bych se chtěl ale zastavit u knihy, která Jacksonovy karty doprovází. Kniha nám nepředstavuje pouze tradiční významy runových znaků, ale je zároveň jakýmsi úvodem do tradice runového čarodějství Witan. Pojem Rune-Witan se prý poprvé objevuje v saské básni o Beowulfovi z 8.století a dal by se volně přeložit jako runový mudrc, nebo runový čaroděj. Magický systém Witan pracuje sice s runami, s runovými duchy a germánskými božstvy, ale podle autorky tento systém nenavazuje přímo na pohanské kulty, ale vychází spíše z tradic středověkého germánského čarodějství. Witan pracuje s mnoha božstvy germánského panteonu, ale ústřední roli v něm hraje zahalený bůh Woden a bohyně Holda (Holle), která Wodena doprovázela s houfem duchů při Divoké honbě. Divoká noční štvanice duchů je známá z pověstí na mnoha místech Evropy, včetně ČR. Silver RavenWolf ji popisuje takto :
Uprostřed zimy Ódin ujíždí nocí na svém hřebci a vede hordu divokých duchů zvanou Wutanes Her, po magických stezkách, geomantických cestách spojujících světy. Na těchto duchovních stezkách, kterým Sasové říkali Wodenova cesta, strašidelných, rituálních pěšinách v krajině, vedoucích mezi pohřebními mohylami a hřbitovy se prý zjevovala Ódinova divoká družina mrtvých bojovníků. Místa, kde se Ódin zastavil, aby zde nechal napást svého oře, se stala děsivými a mystickými a vítr se na nich od té doby divoce prohání.
O Wodenově družce říká autorka toto :
Archetyp Holdy reprezentuje temnější nebo noční stranu bohyně Freyji, jako Matky Podsvětí a čarodějné bohyně severských mystérií. Její jméno je odvozeno od indoevropského jména Kolyo označuje Tajemnou bohyni neboli Zahalenou Paní, prvotní bohyni smrti a znovuzrození. Dáma Holda nebo Hel má v mytologii dvojitý aspekt. Přední část jejího těla je krásná a na pohled lákavá, ale zadní část je černá hnilobou jako středověký obraz Paní Světa. Jako Perchta je to skvělá Bohyně Bříza, Bílá Paní zrození a dárkyně života; ale současně je to Stará čarodějnice s rozcuchanými vlasy, Zimní babizna nebo Matka Husa sama, střásající z mraků na svět přívaly vloček. Kněží starých Franků ji ztotožňovali s bohyní Dianou a Herodiadou, neboť ona vede lety čarodějnic čili gandreidh (cestu duchů) na Yule a na filipojakubskou čili Valpružinu noc…
Není to první text, ve kterém jsem se dočetl o možných souvislostech mezi bohyní Holdou a bohyní Freyou, či Perchtou, poprvé jsem se zde ale setkal s tím, že se dává Holda do souvislosti s Dianou a Herodiadou a musím říct, že to dává smysl! Účast na nočním reji duchů a čarodějném shromáždění kolem "Satana" a Diany, či Herodiady, bývala ve středověku opravdu častým obviněním, při čarodějnických procesech. Divoký lovec a divoká lovkyně, kteří stojí v čele noční démonické štvanice dostávali v různých krajích a různých dobách rozličná jména. Woden, nebyl vždycky Woden, ale také například Hainzmichl nebo Herleich. Středověcí křesťanští blouznivci pak ve Wodenovi viděli samotného ďábla a Holdu ztotožňovali s biblickou hříšnicí Herodiadou, která žila se svým švagrem nechvalně proslulým králem Herodem. Diana je jakožto pohanská božská lovkyně, také docela logickou kandidátkou na vůdkyni nočního honu.




Podle knihy je důležitým symbolem Řádu Witanu tzv. hvězda Holdy, neboli hexefus, tedy vlastně runa Hagal ve své starší podobě, která bývá nazývána matkou run. Členové Witanu kolem sebe prostřednictvím vizualizace vytvářejí na začátku svých rituálů kruh v podobě živého hlohového plotu, přičemž na světových stranách je kruh přerušen znamením hexefusu, který tvoří brány pro průchod energií. Silver RavenWolf si všímá podobnosti názvu runy Hagal se starogermánským výrazem pro čarodějnici Hagazussa a vysvětluje souvislost tohoto jména s tvorbou kruhu v podobě živého plotu takto :
V saské nebo spisovné staré němčině toho, kdo vyznával starou víru, nazývali Haegtessa nebo Haguzusa, což znamenalo "Strážce Hranice", "Jezdec Hranice"* čili někdo, kdo obchází pomezí mezi světy. Od těchto slov se odvozuje slovo "Hexe" (německy čarodějnice) a také staroanglické slovo ježibaba - "Hag". ve středověké němčině a ve Staré Anglii byly čarodějnice a čarodějové ti, kteří znali průchody v Hranici, Plotu mezi světy a dokázali jimi libovolně projít.
Ze všech věšteckých a čarodějnických postupů, které jsou v knize uvedeny, mě nejvíce zaujal Rituál Gealdor /Galdr (germánský výraz pro zaříkání, či kouzelnou píseň), pomocí kterého jsou vyvolávány síly a duchové spojení s konkrétní runou. Nebudu zde popisovat celý rituál, protože to by zabralo moc místa, ale uvedu alespoň zaříkadla, která jsou na různých místech rituálu použita, a která mi připadají velmi povedená :


Při ohni světa a ledu světa,
při jasném lůně Ginunngagap
a Sloupu světa Yrminsulu,
přivolávám boha/bohyni……(podle runy jejíž síla je vyvolávána)
z jeho/jejího sídla.
Ať jeho/její přítomnost naplní toto místo,
ať posílí má kouzla,
propůjčí mi moc.
Ó ……, k tobě se modlím, posil mé zaklínání,
a pobídni duchovní bytosti, ať poslouchají a shromáždí se zde
nesouce posvátnou moc runy ……
Zjev se, Ó ………
Ve jménu boha/bohyně ………,
Staniž se!


Vy, svaté síly a bytosti této runy …….,
mé slovo se odráží až do výšin Ásgardu,
do hlubin Helu
zvučí devíti říšemi
až v kořenech a v koruně světového jasanu,
nesouce dál mé kouzlo z říše možností
do proudu bytí.
Toto je má vůle ….
Staniž se!


Leťte dál,
leťte dál
Velcí duchové runy ……,
aby se pavučina sudby obrátila
v souladu s přáním a vůlí mou.


Sláva vám,
Vy posvátné, božské bytosti, které jste přišly na pomoc.
ať jste požehnány vy i já,
a věčný mír mezi námi,
až do zkázy světa i po ní.
Vy síly skryté v runě,
jménem Wodena i Holdy.
Sláva vám!


V knize najdete spoustu zajímavých textů a praktických návodů, ale vzhledem k tomu, že je autorkou kontroverzní a diskutovaná RavenWolf, také několik parádních špeků. Naleznete zde například "proslavené" Silveřino kouzlo, při kterém se mají v ohni spálit použité osolené spodky a toto kouzlo pochází podle autorky navíc ještě dokonce od severoamerických indiánů.Smějící se Velký otazník visí také nad samotným Řádem Witanu. Ačkoli jsem se hodně snažil, nepodařilo se mi o něm nikde, vyjma této knihy, najít jedinou zmínku. Budí to trochu podezření, že si Silver RavenWolf, Řád Witanu celý vymyslela. S úsměvem však mohu říct, že jestli to tak je, vymyslela si ho dobře.


* Další významy slova "Hagazussa", které jsem našel na internetu zní : "Ta, která dřepí, či sedí na živém plotě" a "Ta, která chodí po hraně".


 

Buď první, kdo ohodnotí tento článek.

Komentáře

1 vjs vjs | 30. března 2012 v 14:21 | Reagovat

Krásný článek, krásné karty :-) Je to radost číst takováto díla :-)
Hexefus by mohl být klikyhák nebo muří noha :-), Pokud je Holda = Holle, pak je to paní Holle (Frau Holle), velmi hodná a zároveň přísná dáma :-), důležité je vždy uvádět Paní Holle (sic!).
vjs

2 vjs vjs | 30. března 2012 v 14:22 | Reagovat

Kolik je těchto Runových karet? Děkuji, vjs

3 Miky Miky | E-mail | Web | 31. března 2012 v 4:44 | Reagovat

[1]: No, na spoustu pohanů působí Silver RavenWolf jako červený hadr vhozený do arény, já si v jejich knihách vždycky něco najdu.

[2]: Klasika, 24 karet.

4 vjs vjs | 31. března 2012 v 17:57 | Reagovat

[3]: děkuji

5 Abaris Abaris | E-mail | 1. dubna 2012 v 19:11 | Reagovat

Opravdu krásný článek, texty z balíčku jsou pozoruhodné, vyobrazení ovšem poněkud "naivistické", v tom směru znám lepší "balíčky". Paní Holle/Holdra se zjevovala v jednom starém "německém domě", ve kterém jsem v Sudetech bydlel a to ve svém "bílém, světlém aspektu", viděl ji nejen náš sensitivní přítel, ale i naše skeptická přítelkyně a také naše kočka ji vnímala. Dříve než jsme se odstěhovali, odešla, asi i v souvislosti s přemístěním památek na zemřelého člena rodiny. Jinak milý Miky, Vaše stránky jsou dost skvělé vůbec, také zase ty Fíbovy kameny (Ódin/Wotan - to mu napíšu také !) a již pracuji na "článku" o těch muchomůrkách !

6 Miky Miky | E-mail | Web | 2. dubna 2012 v 7:51 | Reagovat

[5]: Díky za chválu. :-) Také znám propracovanější a realističtější runové karetní sady, ale s touhle jsme si nějak padli do oka. Ty obrázky sice nejsou jako fotky, ale jsou plné symboliky a to mi při práci s nimi velmi vyhovuje. :-)

Abarisi, kde si budeme moci tvůj článek o muchomůrkách přečíst?

7 Abaris Abaris | E-mail | 2. dubna 2012 v 15:26 | Reagovat

Moc "fotografické" sady také nemám rád, ale tak jako tak, asi budeš mít pravdu, že je tam symbolika a to je zásadní. uvažuji, zejména ovšem kvůli textům, že si sadu pořídím. Jinak "chvály nebude konceů, našel jsem Tvůj s k v ě l ý  článek Rozjímání o Ódinovi ! ten jsem ještě nezažil, stejně jako fotky Fíby ! navíc zírám, co všechno čteš: Totem vlka ! Jsem mimo jiné komparatista v oboru náboženství a mytologie a literatur a orientalista, byť všechno již v.v. a dovedu takové věci posoudit a ocenit ! K muchomůrkám mám teď dost materiálu i z netu, výskledkem bude jen krátký text, ale stále se nemohu dopídit toho prapůvodního pramene, je jisté, že to je starogermánský folklor, ale ve které německé knize jsem to již před lety četl a tyto nynější prameny na nic dalšího neodkazují ?! Je však jisté, že ten koncept není blbost vycucaná z palce popularizátory či mystifikátory. Pqak Ti to pošlu, s tím, že bych to také rád poskytl Fíbovi, s nímž jsem nyní ve spojení. tedy zatím vše dobré a jako nejméně fotrovská figura jsem rád, že tady se zatím a doufám že tomu bude i nadále nehádáte a nevyhrožujete si inzultacemi apod. jako na jiných webech, to nedopusť, je to Tvůj web a pěkný ! Srdečně Abaris.

8 Abaris Abaris | E-mail | 2. dubna 2012 v 15:36 | Reagovat

Také nemám rád jakoby fotografické sady. A je ovšem pravda, že ta symbolika tam je, a to je nejdůležitější. Na článku "o muchomůrkáchů pracuji, přes množství materiálu bude dost krátký a stále se nemohu dopracovat k tomu původnímu zdroji, je však již jisté, že to je ze starogermánského folkloru. Další chvála: Váš/tvůj článek Rozjímání o Odinovi je rovněž skvělý(!), ještě jsem ho nezažil, stejně jako Fíbovy kameny ! Svůj článek pošlu Fíbovi, se kterým jsem nyní ve spojení a sem také, to snad nevadí ? Přeji vše dobré, díky. zaujalo mě také, že čtete/čteš Totem vlka ! O tom jindy.

9 Abaris Abaris | E-mail | 2. dubna 2012 v 15:44 | Reagovat

Omlouvám se, že jsem myslel, že můj původní komentář "neprošel" tak jsem ho ve zkrácené verzi poslal znovu, vypadá to "pomateně" (šílený Ódinem ?). Omlouvám se také za překlepy, píšu víceméně poslepu a "letí" mi myšlenky. Pak jsem také jako starší osoba nevěděl, zda Ti mohu tykat.

10 Miky Miky | E-mail | Web | 2. dubna 2012 v 20:38 | Reagovat

[9]: Abarisi, za nic se neomlouvej, to je v pohodě. Jo a klidně mi tykej. ;-)  :-)

11 Fíba Fíba | E-mail | 3. dubna 2012 v 23:54 | Reagovat

Ta germánská bohyně je zřejmě dochovaná, alespoň zčásti, i v česko-německých pověstech o bílé paní. Jinak já jsem si myslel, že jméno bohyně znamená něco ve smyslu "zářící", nebo "svatá" (heiliger), nebo tak nějak. Podobný základ má i jméno Helena (světlo, pochodeň). Proto také existuje teorie, že to vykopané město nebylo Trója, ale nějaké chetitské (?) město a že pověst o trojské válce a Heleně je ve skutečnosti zhistorizovaný mýtus o unesení Heleny (světla) - roční cyklus, "unesená" Helena v podsvětí v době zimy? Frau Holle má také svojí rozvetlou zahrádku ke které se přišlo studní (do podsvětí se chodí studní jako v Saxaně :-) ), zatímco venku je zima. Venku ve světě se ale Frau Holle během zimy projevuje skrze sněžení když "natřásá peřiny". Jak si teď pročítám knihu Kulturní a sociální antropologie Indoevropanů (Ivo Budil), tak se dočítám, že podle Miriam Robbinsonové bylo pět kategorií indoevropských bohyní: 1. bohyně úsvitu, 2. bohyně, sluneční nevěsta, 3. bohyně personifikující Matku Zemi, 4. bohyně rodinného krbu a ohniště, 5. bohyně řek a veletoků. Ta Helena je zde zmiňována v souvislosti sluneční nevěsty (2.)a je tedy řazena po bok Saule, Sol. Kam by podle této teorie spadala Hulda, Holle atd.? Matka Země? Jinak je jasné, že bod 1. je Jitřenka, Eos, Aurora, Ostara, Aušriné a například bod 5. je irská bohyně Dana (Tuatha de Danann, lid bohyně Dany), kterou lze rovněž vysledovat až na východ do Ruska ve jménech některých říčních toků..... Také bych zde v souvislosti s indoevropskými mýty nabídl srovnání irské bohyně smrti a války Morrígan a ruské carevny jež pobíjí armády Marjou Morevnou :-)Soudím, že krásná Morevna by mohla představovat světlejší podobu Helji (opět ten základ "Hel"), zatímco baba Jaga tu temnější (inspirace Sauilo).

12 Miky Miky | E-mail | Web | 4. dubna 2012 v 16:17 | Reagovat

[11]: Paní Holle by mohla být Matka Země, nasvědčuje tomu i ta cesta k ní skrze studnu. Zemské bohyně mívají k vodě, pramenům a bažinám blízko. Nerthus - ostrov v moři ,jezero, kde je omývána a bažiny kam jí byly přinášeny oběti. Také o Mokoši se hovoří jako o "vlhké" Matce Zemi, apod.

13 Abaris Abaris | E-mail | 4. dubna 2012 v 16:56 | Reagovat

Zase úžasný, podnětný dialog a právě Vás dvou ! Paní Holle/Holdru opakovaně promýšlím a "studuji", jestli Vám to oběma pomůže, tak bývá spojována právě i s německou/germánskou Perchtou/Berchtou a tudíž i s královnou Bertou "s velkýma nohama", ty mají také symbolický význam. Můj přítel tu Paní tehdy vyloženě viděl jako Bílou paní...

Nový komentář

Přihlásit se
  Ještě nemáte vlastní web? Můžete si jej zdarma založit na Blog.cz.
 

Aktuální články

Reklama