NOVINKY :
.
Kontaktní e-mail : mikyhorozumy@seznam.cz
Dopředu ovšem upozorňuji, že NEPOSKYTUJI MAGICKÉ SLUŽBY, ANI PORADENSTVÍ A NEBUDU NA PODOBNÉ ŽÁDOSTI REAGOVAT. Děkuji za pochopení - Miky. Usmívající se

ČEMU VĚŘÍM

9. dubna 2012 v 9:25 | Miky |  ZAMYŠLENÍ
Moje víra se vyvíjí, není to jednou pro vždy daná záležitost. Jak jdou roky a přicházejí nové zkušenosti a vědomosti, moje víra se různě tvaruje a posouvá. Inspirují mě různé pohanské směry a tradice, ale držím se pouze toho s čím vnitřně souzním a čemu rozumím. Jako eklektický wiccan se nemusím podřizovat nějakým oficiálním doktrínám a vyznáním víry a to mi naprosto vyhovuje. Čas od času si sám pro sebe dělám takovou malou rekapitulaci, abych zjistil kde se aktuálně nacházím. Pokud by vás poslední shrnutí mé víry zajímalo, tak zde máte možnost nakouknout :



1/ PRVOTNÍ SÍLA. Někteří tuto Sílu nazývají Bůh, nebo Stvořitel a přisuzují jí lidské vlastnosti. Pro mě je tato Síla něčím, co naprosto přesahuje mou schopnost chápání. Vnímám ji jako prazáklad všeho. Všechno je v ní a Ona je ve všem. Spíše než pojmenování Bůh a Stvořitel mi vyhovují názvy Vesmír, Jednota, Tao, nebo Velké Tajemství.
O Velkém Tajemství toho lze říci jen málo, je pro nás neuchopitelné a můžeme ho poznávat snad pouze v meditaci, kdy se v něm jakoby rozpustíme. V mnoha mytologiích se vyskytuje v podobě tzv. spícího boha, tedy Síly která stvořila svět a pak se stáhla do ústraní a přenechala ho na starost svým dětem (bohům a duchům).
Aby bylo vůbec možné s Prvotní Silou nějak pracovat rozdělují ji lidé na několik částí. Křesťané například na Otce, Syna a Ducha, přičemž Syn se stal člověkem a je tak pro lidi nejvíce pochopitelný. To, že Bůh Ježíš volá na kříži "Bože můj, proč si mě opustil?", vadí snad pouze Jehovistům. Každý křesťan tento rozpor raději přehlédne, protože je rád, že má v Kristu Boha, kterému rozumí a se kterým lze budovat osobní vztah.
2/ BOHYNĚ A BŮH. Rozdělení Prvotní Síly na Bohyni a Boha je zase finta, kterou používáme my wiccani. Z mého pohledu dává toto rozdělení větší smysl, než křesťanská trojice. Polarita dvou sil se dá totiž nalézt všude v přírodě; muž a žena, teplo a chlad, světlo a tma… Interakcí těchto dvou sil vždycky vzniká něco zajímavého; bouře, vítr, nový život… Dobře to koresponduje i s germánskou mytologií, kterou jsem přijal za svou, kde působením sil ohně (Muspellheim) a ledu (Niflheim) vznikl vesmír se všemi jeho bytostmi.
Souvisejí články :
Wakhan Thanka - Velké Tajemství.
3/ BOHOVÉ A BOHYNĚ. Prvními bytostmi byli podle Germánů mraziví a ohniví obři. Tito obři představují nespoutané přírodní síly jako jsou vulkány, ledové kry a sněhové bouře. V obrech se mísí síly destrukce a kreativity. Z obrů se nakonec vyvinuli bohové. Ódin, Thor a další bohové jsou původem obři a na jejich povahách je to stále vidět. Oproti těm prvním generacím obrů jsou ovšem bohové a bohyně přeci jen kultivovanější a lidé se s nimi snáze domluví. Bohové jsou lidem daleko bližší než tajemná Prvotní Síla, mají své přednosti i nedostatky a mohou za určitých podmínek dokonce i zemřít. Propojenost lidí s ostatními bytostmi a celou přírodou ilustrují severské ságy, v nichž bohové i obři mívají občas své potomky i mezi lidmi.
4/ BYTOSTI A DUCHOVÉ. Náš svět (světy) je zabydlen mnoha různými bytostmi, viditelnými i neviditelnými. V přírodopise nás učily rozdělovat věci na přírodu živou a neživou, z mého pohledu animisty je živé všechno. Každý tvor, každý strom, kámen i předmět má svoji sílu a svého ducha, se kterým je možné za určitých podmínek komunikovat. S ostatními bytostmi můžeme válčit a lézt si vzájemně do zelí, ale v podstatě tu máme všichni své místo a navzájem si můžeme být prospěšní. Člověk není ani korunou stvoření, ani chudákem, který se musí všude doprošovat, jsme jedněmi z mnoha. Někdy můžeme něco potřebovat od rostlin, zvířat, duchů, či bohů my, jindy mohou potřebovat něco oni od nás.
5/ SVĚTY. Se světy je to podobné jako s Prvotní Silou, je jich mnoho a je těžké se v nich zorientovat. Aby bylo možné se světy a jejich silami pracovat, vytvořili si lidé v průběhu dějin jakési jejich mapy. Mapou světů je například šamanský kruh s různým počtem směrů (4,7,8,9), nebo šamanský strom s několika patry. Osobně používám kombinaci kruhu a stromu s celkovým počtem sedmi směrů, sever, východ, jih, západ, střed, nahoru a dolu. Mapy jsou zjednodušujícími pomůckami pro velmi složitou realitu, ale obvykle fungují velice dobře. Za pomocí map a šamanských technik lze světy putovat, poznávat je a kontaktovat tamější bytosti.
Související články :
Šamanské putování.
6/ OVLIVŇOVÁNÍ REALITY. Každý z nás ovlivňuje svoji životní realitu především tím, co dělá a jak se chová. Věřím, že to jak se chováme k ostatním se k nám vrací. Vidím to hodně na klientech u nás v důchodku. Ti slušní a vlídní mají hodně návštěv i přízeň veškerého personálu, ti protivní a zlí jsou osamělí a každý pracovník je rád, když udělá co je třeba a zmizí. Přesto tento princip nefunguje úplně na 100%, je mnoho hodných lidí, kterým život přichystal ránu za ranou a mnoho hajzlů, kterým se vždycky dařilo.
Věřím, že svoji realitu můžeme ovlivňovat i magicky a mám s tím pár dobrých zkušeností, ani zde to však nefunguje na 100%. I ti nejlepší mágové a čarodějnice jsou někdy neúspěšní a dostanou od života "na hubu". Severská teorie o Orlogu a Wyrdu, realisticky vysvětluje, že každé naše konání ovlivňuje život náš i životy ostatních a že je možné změnit mnoho, ne však všechno. Naše osudy se často kříží s osudy ostatních a velký vliv má i prostředí a podmínky do kterých jsme se narodili.
7/ ŽIVOT PO ŽIVOTĚ. V této otázce zůstávám po léta opatrný. Je jisté, že nám mrtví často vstupují do snů. Snad každý z nás už měl zvláštní sen o svém mrtvém dědečkovi apod. Některé z těchto snů jsou velmi silné a nesou podivuhodně přesná poselství. Je to ale důkaz posmrtného žití? Nemůže to být jen důmyslná konstrukce našeho mozku? Mám dar mrtvé vidět. Potkávám je na nočních směnách u nás v Domově Důchodců, na hřbitovech, v městské hromadné dopravě, prostě všude. Ale, co to vlastně vidím? Ducha? Otisk, který tu někdo zanechal? Nevím. Nikdy mi nic neřekli, nikdy po mě nic nechtěli.
Věřím tedy na posmrtný život? Na reinkarnaci? Beru to spíše jako možnosti. Není to pro moji víru důležité. Důležité pro mě je, jak žiju tady a teď.
Související články :
Duchové zemřelých.
8/ ETIKA. Základem mojí etiky je úcta. Úcta k přírodě, k ostatním bytostem i k lidem. Pokud ovšem nemá někdo úctu ke mě, nebo mým blízkým a je hulvátem, který nerespektuje práva ostatních, necítím se povinen odpouštět mu a nastavovat mu druhou tvář.





Obrázek : Marc Potts / Seidhr
 

Buď první, kdo ohodnotí tento článek.

Komentáře

1 Satja Das Satja Das | 9. dubna 2012 v 10:11 | Reagovat

Pěkný článek. V mnohém souhlasí i s mojí novou filozofií a pohledem na svět. Prošel jsem podobnou vývojovou fází.

2 Frostík Frostík | 9. dubna 2012 v 11:10 | Reagovat

Správně jsem tě odhad a to mě těší.
Stejnej přístup, stejnej pohled na svět a stejná cesta. Těch pár odlišných detailů... na ty hází bobek sabáka. ;-)

3 Abaris Abaris | 9. dubna 2012 v 14:42 | Reagovat

Již dříve jsem si myslel, že jseš "hlava otevřená", ale nezáleží jen na tom, co si myslím, spíše na tom, jak to je, Tvé názory jsou dost rozumné a uvážené a také patrně prožité. Proto bych Ti rád, jen co budu mít zase více času, napsal ještě leccos dalšího k "naší diskusi o křesťanství a pohanství" a vyjádřil své kritické pochybnosti nakonec o obou těchto "směrech" či tradicích, jak jsem je prožíval a prožívám, schválně co k tomu pak napíšeš. Napíšu to "tam", kde diskuse začala. Nedávno jsem také leccos četl "v" Pohanském kruhu, nemohu si pomoci, tam je diskuse často pod úroveň a je pěkné, že Tvůj hlas a hlas Fíby se z toho vymyká. Musel jsem se až smát, hořce ? vesele ? (spíše tak i tak), jak ses bránil, že přece nebudeš "soukromě hospodařit". Ten "dědic hektarů" má možná pravdu, že tady se to vyvíjí špatně, ale já jsem svých 0,7 ha musel prodat, když jsem si musel pořídit nový byt kvůli vysokému nájemnému. To je ta realita. A o tom chci také psát, že tady v Čechách se mnohé tradice (i ty pohanské) stávají fraškou, mám s tím i osobní zkušenosti - a opravdu nejsem žádný "odnárodnělý živel". :-D

4 Květa-Liliana Květa-Liliana | E-mail | Web | 9. dubna 2012 v 14:50 | Reagovat

Moc pěkné shrnutí, Miky, vnímám to velice podobně.

5 Barča Barča | 9. dubna 2012 v 16:02 | Reagovat

Pěkný článek. Na život a svět se dívám podobně.

6 Miky Miky | E-mail | Web | 9. dubna 2012 v 16:50 | Reagovat

[1]: [2]: [4]: [5]: Těší mě, že jsem vás potěšil. ;-)

[3]: Abarisi, na ten tvůj příspěvek do diskuse jsem moc zvědavý. :-)

7 Zdenka"ren" Zdenka"ren" | 10. dubna 2012 v 9:06 | Reagovat

Jak už jsem jednou psala,i když nepíšu komentík, chodím sem pravidelně. Moc se mi líbily hned tvé první věty.A o tom to všechno je.Vyvíjet se,nezůstat zakonzervovaný,jít svou vlastní cestou. ;-)

8 Satja Das Satja Das | 10. dubna 2012 v 17:56 | Reagovat

Také jsem zvědavý ha Abarise. I když poslední věta se mi zdá malinko podezřelá. Záleží přeci na našem osobním přístupu, vůli a odevzdání se.

9 Fíba Fíba | 10. dubna 2012 v 21:29 | Reagovat

Mám poslední dobou poněkud problém s Eddou. Myslím, že to severské-germánské pohanství jak ho známe z Eddy je pohanstvím doby zániku a navíc ještě sepsaným křesťanem. Myslím, že osobně mi mnohem víc vyhovuje starogermánské pohanství,které si postupně sám znovuvytvářím z porovnávání s indoevropskými mýty. V Eddě vůbec nemám Ostaru, i když jsem někde četl, že by snad měla být totožná s Idunn. Nevím. Starogermánské pohanství jako uctění přírody a Vesmíru si představuju trochu jinak, než ho podává eddický příběh. Dvojice Wotan-Týr je v současnosti pro mě tím co byla asi i pro staré Indoevropany. Tedy už moc nevidím Týra jako toho sesazeného jednorukého boha, ale především jako toho původního nebeského boha denní oblohy a proti němu už nestojí šéf panteonu Wotan, ale noční nebeský protipól Wotan - ne výš než Týr. Ostara, kterou si ztotožňuji s Jitřenkou je bohyně jara, ale také svítání, pak je tu Nerthus-Země a její božské děti-dvojčata, sluneční bohyně Sol-Sauilo, hromovládce Donar atd. Ještě se vyjádřím k těm božským dětem dvojčatům Freyjovi a Freyje, potomkům Země-Nerthus a Moře-Njorda (dle mého mínění): To přeci nejsou jména v pravém slova smyslu, ale znamená to Pán a Paní. Když byli ještě ve Vanahaimu, měli spolu vztah, když ale přišli do Asgardu, bylo jim to zapovězeno. Jenže to oslovení Pán-Frey a Paní-Freyja přece původně neznamenalo bratr a sestra v lidském slova smyslu, ale symbolizovalo především spojení mužské a ženské části přírody. Když později do mýtu vstoupila lidská morálka, tak to celé bylo interpretováno jako nežádoucí vztah bratra a sestry a bylo to zapovězeno. Jenže protože mužská část přírody Pán-Frey potřebuje pořád svou ženskou polovinu Paní-Freyju, tak se začaly vytvářet další mýty a náhle Frey hledá partnerku v podobě Gerdy. Mytologický příběh se zvětšuje a nabaluje... Kdo je ale ona Gerda? Dle mého mínění opět Freyja, jenom v jiné podobě. Morálka zvítězila, mýtus pokračuje :-)

10 Fíba Fíba | 10. dubna 2012 v 22:23 | Reagovat

Ještě se krátce vyjádřím k té v článku zmíněné polaritě. Všimněte si, že na ukrajinském odkazu neolitické keramiky kultury Trypillian-Cucuteni (existující ve východní Evropě v letech 5500-2750 před n. l.) jsou na některých nádobách vlnovky s tečkou v obloučku. Mám podezření, že se zde díváme na nějaký pravzor pozdějšího východního znaku jin-jang (?): http://ornament-i-stil.livejournal.com/77484.html

11 Tomas Tomas | 11. dubna 2012 v 7:21 | Reagovat

[9]: S tou Eddou to vidím dost podobně, v něčem se z ní dá vycházet ale vzhledem k tomu kým a kdy byla sepsána se jedná o dost křesťanský přístup. Původní starogermánská víra byla trochu o něčem jiném, viz jak sám píšeš.

12 Rushwolf Rushwolf | E-mail | Web | 11. dubna 2012 v 7:40 | Reagovat

Moc pěkný článek, vpodstatě to mám velice podobně, respektive alespoň tou strukturou :-)

13 Pavel Pavel | 11. dubna 2012 v 9:52 | Reagovat

[9]:Sleduji tyhle stránky tak trochu z povzdálí. Jestliže většina z vás vychází ze starogermánského pohanství, já bych se zařadil k Tuatha de Danaan čili lidu bohyně Danu. O to tady nejde - to jen tak naokraj. Co se týká problémů s Bohy mě hodně pomáhá kniha "Encyklopedie bohů" od Michaela Jordana... 500stránek o všech možných bozích a fůry informací včetně porovnání jak já říkám: "kdo s kým za kolik a proč" :-D Vyšla sice 1997, pak byla dlouho v "Levných knihách a třeba se dá ještě potkat u "Hledajících. Pro mě osobně má tahle kniha cenu zlata. Všem přeji pěkný a úspěšný den

14 Fíba Fíba | 11. dubna 2012 v 10:42 | Reagovat

Tuatha de Danaan = Lid bohyně Dany. Litevsky "lidové = tautinis", lotyšsky to zní nějak podobně, myslím "tautas"... No a potom tu máme germánské Teutony, až se dostaneme k dnešním Němcům = Deutschland,Deutsche, Deutsch. Je to věc ten indoevropský jazyk. :-) I když přiznávám,že to sleduji z pozice amatérského šťourala :-)

15 Rushwolf Rushwolf | E-mail | Web | 11. dubna 2012 v 12:47 | Reagovat

[13]: co se knih týče, mám doma poměrně zdařilou a taky celkem užitečnou knížku:http://www.kosmas.cz/knihy/136937/nabozenstvi-pravekych-evropanu/

16 Myslič Myslič | Web | 11. dubna 2012 v 15:01 | Reagovat

[14]: Zajímavé je, že Angličané mají pro Holand'ana hovorový výraz "Dutch". To by mohlo pocházet ze stejného kořene...

17 Miky Miky | E-mail | Web | 11. dubna 2012 v 21:39 | Reagovat

[7]: Ahoj Zdenko, jsem rád, že zase vidím v komentářích tvé jméno. :-)

18 Miky Miky | E-mail | Web | 11. dubna 2012 v 22:09 | Reagovat

[9]: Zaplať pán bůh (nevím který ;-)) za Eddy. Je to sice zjevně poněkud nesourodý slepenec několika dochovaných příběhů, ale aspoň něco. Možná, že je to dokonce směs vycházející původně z vícero kmenových tradic. Proto tu máme Ódina a Frigg, ale také Óda a Freyu. Kromě Ostary v Eddách chybí například i ta Nerthus, tu si vlastně jako Njördovu manželku pouze domýšlíme. Křesťanský vliv zase vidím například v tom, že starší Edda dělá z Ódina skoro severského "Hospodina" a mladší Edda ho zas pro jistotu představuje jako zbožštělého lidského krále. A našlo by se toho víc, ale jak říkám : zaplať pán bůh za Eddy. ;-)  :-D

19 Miky Miky | E-mail | Web | 11. dubna 2012 v 22:12 | Reagovat

[15]: Náboženství pravěkých Evropanů jsem měl už jednou objednané, když jsem ale čekal na doručení už asi měsíc, objednávku jsem zrušil.

20 Miky Miky | E-mail | Web | 11. dubna 2012 v 22:14 | Reagovat

[13]: Encyklopedii bohů neznám, zkusím se po ní podívat v knihovně. :-)

21 Rushwolf Rushwolf | 12. dubna 2012 v 8:16 | Reagovat

[19]: Tak teoreticky jí můžu zapůjčit pokud by byl zájem ;-)

22 Miky Miky | E-mail | Web | 12. dubna 2012 v 9:04 | Reagovat

[21]: Děkuju, ale to by bylo asi složité. U nás v knihovně ji sice nemají, ale určitě mi jí objednají k půjčení z knihovny jiné. :-)

23 Leskoptev Leskoptev | 12. dubna 2012 v 9:22 | Reagovat

[16]: Dutch je totéž, co Deutsch - znamená to něco jako "Naši"

24 Fíba Fíba | 12. dubna 2012 v 10:33 | Reagovat

Náboženství pravěkých Evropanů je celkem dobrá knížka... jen by si jí neměli kupovat ti co se bojí :-) Je tam totiž k vidění lecos, například tento vůz se slunečním božstvem z doby bronzové z Balkánu:
http://www.muzejvrsac.org.rs/Library/Kolica.jpg

K té Eddě: Aby to nevyznělo jinak než jsem to myslel. Já mám výhrady, ale tu knihu neodsuzuju.

25 Barča Barča | 14. dubna 2012 v 17:59 | Reagovat

[10]: Na první pohled skutečně vzor na keramice připomíná symbol jin-jang. Dívala jsem se na něj pozorněji a přišlo mi, že ty vlnovky na sebe navazují. dalo by se to také přirovnat k sybolu meandru života, něco podobného, jako mají Řekové.

26 Miky Miky | E-mail | Web | 15. dubna 2012 v 7:59 | Reagovat

[24]: Já si vždycky vzpomenu, jak jsem kdysi pracoval v jedné fabrice s mongolskými dělníky. Jeden z nich měl velkou svastiku vytetovanou na prsou. Když se vysvlékl na šatně, všichni na něj nechápavě zírali. :-P

27 Fíba Fíba | 15. dubna 2012 v 19:58 | Reagovat

[25]: Tady je odkaz na muzeum ve kterém to bylo vyfocené a je tam na domku ten symbol namalovaný. Takže ti Ukrajinci si těchto souvislostí také všimli:
http://photo.i.ua/user/1067471/107348/2448430/ Jinak já se chystám tu tripolskou kulturu nějak zmapovat, už delší dobu mě to zajímá. Kdo chce, může si v odkázaném obrázku nahoře nad obrázkem klinknout na hlavní galerii z tohoto muzea, je tam 7 stránek fotek. Zajímavé je, že tam mají i kroje a lidovou kulturu mezi těmi tisíce let starými nálezy - oni zřejmě na krojích a třeba na kraslicích vidí nějakou posloupnost. S čímž souhlasím :-)

28 Fíba Fíba | 15. dubna 2012 v 19:59 | Reagovat

Odkaz nejde? Tak zkouška č. 2:
http://photo.i.ua/user/1067471/107348/2448430/

29 barča barča | 15. dubna 2012 v 20:04 | Reagovat

[27]:ano, tady na tom domě ten namalovaný znak je vidět zcela jasně - symbol jang - jin.

30 Kojot Kojot | E-mail | Web | 18. dubna 2012 v 20:34 | Reagovat

ad "Bože můj, proč si mě opustil?": V originálu je něco ve smyslu "k čemu?", "za jakým účelem?", je to tedy otázka na účel nikoli na příčinu. Není to záležitost ztráty víry ale snahy pochopit situaci. Ale to je jen taková nuance.

31 Noemi Noemi | 19. dubna 2012 v 11:19 | Reagovat

Už jsem nenašla tu stránku, kde probíhala diskuse "o Wotanovi a muchomůrkách" a nemám ani čas to hledat. Ale můj otec slíbil Mikymu, že o tom něco napíše a zejména o zdroji. Nedávno musel odjet do zahraničí na přednáškové turné a nechal tu nějaké poznámky,moc se v tom nevyznám, tak jen toto: Folklórní podání vypráví o Wotanovi, jak projížděl na koni lesy o vánoční noci. Červené a bílé skvrny krve a ´pěny´ kanuly z koně a padaly na zem. Tam potom příští rok vyrostly muchomůrky. Pokud se týče zdrojů, myslím, že otec mluvil o známém kompendiu Teutonic Mythology od Grimma a také o Simkově Lexikon der germanischen Mythologie.

32 Miky Miky | E-mail | Web | 19. dubna 2012 v 16:04 | Reagovat

[31]: Noemi, moc moc děkuji. :-)

33 Miky Miky | E-mail | Web | 19. dubna 2012 v 16:13 | Reagovat

[30]: Kojote, nevnímám to ze strany Ježíše jako ztátu víry, ale jako ztrátu prožitku Boží přítomnosti a vzhledem k tomu, že je podle křesťanské teologie Ježíš s Bohem soupodstatný, vyznívá to celé podivně. Ale v podstatě je mi to jedno, většina křesťanů si stejně řekne, že je boží tajemství a mají vyřešíno a já jim to brát nebudu.

34 Kojot Kojot | E-mail | Web | 19. dubna 2012 v 22:39 | Reagovat

[33]: Jo jo, to řešili už v raném křesťanství a v gnózi. Někdy na toto téma něco napíšu - mně osobně to dává velice dobrý smysl, vlastně jsem něco analogického několikrát prožil...

35 Miky Miky | E-mail | Web | 20. dubna 2012 v 19:14 | Reagovat

[34]: Kojote, určitě to sepiš, rád si to přečtu. :-)

36 Mamercus Aemilius Mamercus Aemilius | 21. dubna 2012 v 16:00 | Reagovat

Sem Ital stare rimske rodiny stejne jako v Anglii puvod takovych rodin hluboko v historii. Prvoradě interezuji stary Rim a jeho nabozenske tradice a take Plotinos, Macrobius etc. Studuji v Italia religionistika a bohemistika. Budu psat disertace nove nabozenske smery v současne Evropa, také Cechy.  Chtel vyuzit sve staže tady, zejmena take novopohanstvi. Mozna Vas zajimat pohled zvenci. Cetl web stranky setkal s lidi ucastnil i nejakych rituale setkani. Tento vas blog trochu jiny web podivne zvany Bratrstvi takovy jako stoka, ja Ital nechapu proc pripominaji fasista Visconti a take - nesem moc katolik - proc nazyvaji papez senilni veleknez semitskeho spolku ? a cirkev zapachajici mrtvola, oni nepachnou a ziji ? Ale je tam něco o vas všech. ze etnicky koncept v ramci nabozenske filosofie je predpoklad pospolitosti. Pak nechapu proc vyznavate nejake severske bohy, a ty o kterych vas badatel Stary piše "vesele lžou, kradou,smilní, vraždí, porušuji dane slovo" myslim to eticky ne povzbudive je.
Je take znamo ze oba velke projevy wotanismus prave v minulem stoleti zarazejici velmi, nacismus a téma Wotansfolk v cele s kriminalniky mnohymi (vsak mate knihu Ridgley v čestine) Nevim proc vyznavate bohy svych tisiciletych nepratel, to muze byt znicujici pro narod vaš. Navštivil sem akce ceskych druidu, dalsi pojmovy nonsens, tam něco jako velke divadelni predstaveni, ochotnicke myslim nazyvate ?  Bylo mi lito tech dobrych chlapcu a divek, smat se jim. Nesmal sem se. Chtel sem take wotanske setkani, pravili ze všechno rozpadlo. Jeste jedna věc, u nas rodove čarodejky, muj kolega to studoval. U vas proc nějaka Wicca, compilazione New Age bez tradice a vymysl Gardnera. Ty čarodejky vysokoskolske jako ta divenka na You tube opravdu nezlobte se prosim, legracni, pravite to tak ? Nevim proc chlapci o ni u vytrzeni sou. Ze hezka ?  Mne jeden žak Evola pravil Evola o takych hovoril: Brezove pruty na jejich culus hodne spraskat "spatneho demona vyhnat". Vsak pro humor mysl mame, ne ? Mala poznamka ve starem Roma nemeli čarodejky taky radi, čtete Livia. Nechtel urazit vas mnoho poučneho zde o tvari veku tohoto. take ta skupina co pravi buh stvoril čeloveka aby mel s kym pivo pit ty navstivil taky, znate je ? Mi jako odinisti žertovni pripadali. Za česky jazyk muj omlouvam  jiste italsky lepe neumite velmi omlouvam, zdravi hlavne budte i v rozumu.

37 Miky Miky | E-mail | Web | 22. dubna 2012 v 7:58 | Reagovat

[36]: Děkuji za obsáhlý komentář. Je vidět, že jsme na vás jako čeští pohané moc velký dojem neudělali. S tím už holt asi nic neuděláme, rád bych ale na některé body vašeho komentáře zareagoval.
1/ Co se týče webu Bratrství, tak ten skoro nenavštěvuji a máloco tam čtu. Na můj vkus je tam příliš mnoho politiky a nacionalizmu a velmi málo spirituality. S mým osobním pojetím pohanství se tento web hodně míjí.
2/ Učení křesťanských církví mi nesedí a současného papeže nesnáším, ale beru křesťanství jako součást naší historie, kterou nelze vymazat. Pro nezanedbatelný počet lidí je křesťanství jejich životní cestou a pokud oni respektují mě a mojí cestu, nemám nic proti.
3/ Je sice pravda, že Slované s Germány často válčili, ale jejich stará náboženství jsou si velmi podobná. Mezi bohy jako jsou Perun a Donar, Veles a Wotan, Mokoš a Nerthus a možná i Jarovít a Freyr, lze položit rovnítko. Podobný byl způsob uctívání těchto bohů a pravděpodobně bychom našli shody i v mytologii, která se ovšem u Slovanů nedochovala. Proto je pro Slovany vcelku přirozené, když se obracejí k mytologii germánské. Navíc germánské kmeny žily na našem území 500 let! Mezi Slovany a Germány bychom našli jistě více shod, než například mezi Slovany a Římany (nic ve zlém ;-) )
4/ Wicca a Druidství vám sice mohou připadat směšné, ale oba tyto směry zapustily už v Evropě i Americe hluboké kořeny a na západ od našich hranic mají mnohaletou tradici, vyznavače všech generací, konají se zde wiccanské svatby i pohřby apod.
5/ Za český jazyk se neomlouvejte, je velice milé setkat se s cizincem, kterému stojí za to, se naší řeč učit. :-)

38 Mamercus Aemilius Mamercus Aemilius | 22. dubna 2012 v 14:14 | Reagovat

Na mne neudělal dojem česky druidismus, zapustil koreny na zapad od vašich hranic, ale co tady ? Kdy tu Keltoi byli? Na mne neudělal dojem Wicca, to ne tradice leda Anglie a smišenina rubbish New Age. Amerika neni kriterium, vše zdeformuje take wotanismus.Na mne neudělal dojem ty vysokoškolske čarodejky u nas take nekde exaltovane nekdy psychicko vysinute divky nechci urazet. Čtete Ginzburg Benandanti, mate česky, to autenticke oni proti čarodejky i proti cirkvi. Dojem na mne vy udelal. Otevreny a pratelsky a vase vyznani poctive. Mne rikal muj česky profesor čist tady. Já četl o vas tady. Muj ded take delnik truhlar garibaldiovec, v trattoria hovoril s kněz i učitel, znal mnoho.Stari Germani tady zili, kdy ? Davno. Nechci byt slepy nacionalista. Vas ale chteli zhubit nedavno. Wotanista Himmler. U nas v Roma take strileli v jeskynich. Podle Junga i Hitler byl posedly Wotanom. U nas Movimento tradizionale romano, divat se na web stranky, budete rozumet celkove a take obrazky. Questa organizzazione  člen Svetoveho kongresu etnickych naboženstvi, v tom to prave je, kazde etnikum svoje nabozenstvi. Včera v Roma slavnost zalozeni Roma navsteva dei Fori Romani, kvetinova offerta alla Dea Roma na Kapitolu, banchetto rituale, conferenza. Proc vy take neco takove nedelat slovanskeho ? Ja myslel my Italiani hadavy narod, vy pratelsky, ale mnoho sporů, tri členove, tri nazory, hadka, omlouvam se, tady take to pišete. A proti krestanstvi netreba sočit. Kristus avatar bohočlovek i podle mne ktery il filosofo tradizionale - via romana agli dei: rimska cesta k bohum, tak my pravime to. Čtete Velke zasvecence, Schuré, je to profesor rikal i česky, krasne pro pohany a take pro kresťany. Tady četl: Odin to nevzdal, Jehošua ano. Co to ? Jehošua rikaji antisemiti a Žide take. Liliana rika megaloman to dost hloupe, sorry, mi dispiace, spása duse dulezita pro vsechny, runy dobre, ale spasa vetši. (Mame interesante spolecnost Centro Studi la Runa, take web) Co s Odin tady ? Tady nezili Vikingove jako treba v Normandie. Dekuji za pochopeni.  Budu o vas v Italia vypravet. Co to Myslič, to premyšlejici ? Filosofo ?

39 Miky Miky | E-mail | Web | 22. dubna 2012 v 15:05 | Reagovat

[38]: S tím slovanským pohanstvím je to opravdu složité. Spolehlivých historických zdrojů je málo. Můžeme si buď hodně vymýšlet a psát falešné Velesovy knihy jako v Rusku, anebo se pokoušet naši víru rekonstruovat na základě společných prvků, které máme s Germány a Balty. Ódin zde uctíván nebyl, ale Woden a později Veles ano. Pro mne je Ódin, Woden i Veles jedním a tím samým bohem.
Ti, se kterými bojoval můj děda jako partyzán na Českomoravské vysočině za druhé světové války, nebyli germánští pohani, ale němečtí nacionalisti a fašišti. Himmler a SS sice provozovali zvláštní směs Wotanismu a křesťanského mysticizmu, ale mnoho dalších nacistů včetně Hitlera se o tyto věci moc nezajímalo.

40 Vegtamr Vegtamr | 22. dubna 2012 v 15:53 | Reagovat

Já vím, že ten Ital je jako správný Ital až dost výřečný, ale tím se ho nechci dotknout - chtěl bych umět italsky jako on česky a oni ti bohemisti opravdu všechno čtou, docela i mluví, ale holt psaní je obtížnější. Ale chtěl jsem říci, že přesto jsi milý Miky leccos nechal úmyslně ? "padnout pod stůl". U nás nejde tak ani o prameny, nebo o Velesovu knihu, která je navíc docela inspirativní i tak (vždyť "divocí mágové" používají nyní už tři vymyšlené Necronomicony, nebyli bychom to my, kdybychom neměli také jeden moravský), ale prameny máme a to již od starého Erbena a Máchala a našli bychom i další, např. dost fenomenálního Váňu. A co Karika ? Ale ta naše rozhádanost, ano a to naše opičení po cizích vzorech, to má ten Ital pravdu. Sám si uvědomuji, když jsem nyní jako ty zpytoval svou cestu, že např. odinismus je (mluvím za sebe) docela pitomost, ledaže bych jel znovu na Island, kde jsem i žil, ale je to tam ponuré, to u Mysliče na Melechově je to lepší. A podívej se na "Italovy stránky", já jsem je již jednou viděl, protože mě zajímá leccos,stačí obrázky, to je něco jiného. A o těch Rusech, které nám Myslič ukázal, ani nemluvě. A jak to dělají oni ? Vypadá to, že to dělají docela autenticky a taky na to nemají "manuály". Nu a Velesa máme již dávno ? na Velízu, tam už "horlivci" také nějaké rituály konali. Je sice hezké komparatisticky si říci , že Wotan je Veles, on je taky Uranos a Varuna (jak se snadno dočteme už v Eliadovi aj.) a budeme u nás v lesíku na Melechově uctívat Varunu, koho tam pozvem, Romy ? Ti jsou přece z Indie a jejich jazyk opravdu je jak hindština, když ne sanskrt, to jsem se málem divil.

41 Gangleri Gangleri | 22. dubna 2012 v 15:56 | Reagovat

Já vám dám, že odinismus je pitomost ! :-x

42 Miky Miky | E-mail | Web | 22. dubna 2012 v 18:23 | Reagovat

[40]: Wegtamre, mluvil jsem o spolehlivých historických zdrojích a mytologii a toto bohůmžel nemáme, nebo je toho žalostně málo. Rozhodně se to nedá srovnat s materiálem, který mají k dispozici ti Italové a Řekové, ani s tím co mají k dispozici Germáni. Z toho co posbíral Erben apod., jen stěží poznáme co je svým původem slovanské, co germánské a co možná ještě keltské. Archeologické nálezy nám řeknou lecos zajímavého, ale příběhy o našich starých bozích nám vyprávět nebudou. Nemám nic proti tomu, když někdo používá Karikovu Slovanskou magii, nebo Velesovu knihu, ale z mého pohledu to není rekonstrukce v pravém slova smyslu, ale podobá se to hodně tomu co dělají s Keltskou vírou dnešní druidové, nebo někteří wiccani. Každý se tím nějak brodíme a děláme, co umíme. Mě oslovili germánští bohové a mám pocit, že skrze ně začínám lépe rozumět těm slovanským. :-)

43 Miky Miky | E-mail | Web | 22. dubna 2012 v 18:26 | Reagovat

[40]: Pokud tě zajímá můj názor na některou z věcí, které jsem nechal padnout pod stůl, tak se zeptej a já se pokusím odpovědět. ;-)

44 Vegtamr Vegtamr | 22. dubna 2012 v 23:12 | Reagovat

Záleží na tom, co od Erbena míníš, Slovanské pověsti např. jsou slovanské pověsti, také s udáním původu a ovšem leccos může být (nejen u něj)označováno, že to není takové,tedy "slovanské", ale vlastně jiné, což může být omyl nebo také ie. souvislost. A nemáme jen Erbena, mluvil jsem také o Máchalovi, tam je toho dost a našel bych ještě něco jiného, také toho Váňu, ten má archeologii i příběhy. Kariku jsem měl upřesnit, Tvoje charakteristika je docela správná, ale jsou tam střípky právě o mytologii.Nu a jinak se Ital pěkně zmínil o tom našem českém hádání a o tom našem opičení po cizorodých vzorech,také o wicce..., to myslím je také zajímavý pohled zvenčí.

45 Miky Miky | E-mail | Web | 23. dubna 2012 v 7:12 | Reagovat

[44]: To, co Erben posbíral jsou pohádky a pověsti. Některé z nich se překrývají s příběhy, které posbírali bratři Grimmové. Erben je má za slovanské a Grimmové za germánské. Čistším zdrojem jsou pověsti, které Erben posbíral v Rusku, ale i tady je odvozování nějaké slovanské mytologie spíše spekulativní.
Od Máchala mám doma Bájesloví slovanské a od Váni mám Svět dávných Slovanů. Jsou to krásné knížky, zejména ten Váňa, ale ta mytologie a hlubší informace o bozích a bohyních zde chybí, protože prostě nejsou.
Hádání českých pohanů mě trápí a vede mě to trošku do izolace. Je to důvod proč jsem se ještě nepřidal k žádné existující pohanské organizaci, já si myslím, že jsem schopen se domluvit se všemi. Kdybych ale vstoupil do Dávného obyčeje stanu se podezřelým pro ČPS, když vstoupím do ČPS, budou se na mě dívat skrz prsty Dávný obyčej a Pohanský kruh, když vstoupím do Pohanského kruhu, budu podezřelý takřka pro všechny. ;-)  :-D
Opičení po cizorodých vzorech? To myslíš ten druidismus a wiccu? Vzniklo to jinde, ale mě to zas tak cizí nepřipadá.
Doufám, že jsem ti odpověděl na všechno a nic nespadlo pod stůl. ;-)  :-D

46 Pavel Pavel | 23. dubna 2012 v 20:14 | Reagovat

Tak, popravdě jsem ani vše výše napsané nepřečetl - je toho moc a je to dost složité. Ani se v tom tak nevyznám. Každý předkládá svůj názor. Dovolím si to také. Římane!!! (promiň nejsi-li) Dobrá řeč, ba výborná!!! Vždy je dobré pohledět na názor zvenčí! Není zaujatý - nebo spíše nebývá zaujatý.
Proč zdejší pohané tíhnou ke starogermánství - osobně mám jednoduchý náhled - oni tam mají karmu - prožili tam nějaký ten život - jako já s Tuatha de Danaan... Proto!
Papež - Jana Pavla II jsem nesmírně uznával - o tomhle vůbec mluvit nechci. Jsou karmy jednotlivců a jsou i karmy národů - tady by bylo vysvětlení - třeba ti, co fandí starogermánskému pohanství ho prožívali v minulých životech, ještě než karma německého národa sklouzla do současného stavu.
Pak byla řeč o Ježíši Kristu - udělal tady co měl v možnostech které měl. Zemřel sice na kříži v Judei, byl ale oživen a zemřel ve stáří ve Francii. (kdo nevěří, ať tam běží ;-)
Většinou vnímáme to, k čemu máme blízko - ten k tomu, ten k onomu - co nám bývá vzdálené, je nepochopitelné
Aurea via media - snad jsem to napsal správně - myslím, že jako ve všem je dobrá zlatá střední cesta - nic moc neodsuzovat a snažit se přiučit všude. :-)  :-)  :-)

47 Mamercus Aemilius Mamercus Aemilius | 24. dubna 2012 v 21:24 | Reagovat

Pavle! Psal sem a pravim Tibi: sono Romanus di Roma v obou starobyly rodovy linie. Take muj ieronimo (nevim jak česky rici) Aemilius neni hra slov. Nemusim mit proto reinkarnace jako Ty nebo jini. Ale nechci povyšovat se, proste to tak u mne je. Moje prapra...bába korunovana laurem na Capitolinu 1765 A.D. ako la poetessa tradizionale. My tradizionalisti italiani nemame problem ani s cristianesimo: co cattolicismo ? Hodne filosofia greca a řád (ordine) sacro romano. Papez pontifex maximus etc. Papezi ruzni cisari take. Papez nyni German ! Vas kardinal Spidlik skvely duch moc byl stary skoda. O Cristo jiz ja hovoril. Ve Francia nezemrel to vymysly podvodny Plantard a ten humbug Baigent, Leigh a Brown. Aurea est via media mas spravne. Musim vratit domu psat jeste jedna prace a pro zvyklosti našho profesor in jazyk latinsky ! Az zase prijet ne jen česky mluvit ale psat lepe. Napis mi neco keltsky o reinkarnovany ! Podivam se z Roma. Zert: Na Capitolinu husy Kelty zradily ! Salve !

48 Pavel Pavel | 24. dubna 2012 v 22:12 | Reagovat

[47]:Mamercusi Aemiliusi - jestli jsem to napsal špatně, tak se omlouvám. Něco ti nerozumím, to ale tak moc nevadí, a něco zkusím vysvětlit, tedy říci svůj náhled. Ano, papežové byli a jsou různí, tak jako jsou různí i obyčejní lidé. Kardinál Špidlík je myslím dost výtečný člověk. Ano, jméno Plantard znám ale vůbec mě ten pán ničím nezaujal!!! Tedy poje povědomí o tom, kde je pohřben J.K. není od něj. Je to moje osobní zkušenost.
Sem tam jsem napsal něco na tyto stránky - za pohana se však nepovažuji - jsem tu návštěvník, stejně jako ty. Znám některé své minulé životy. Jsou v Čechách, Irsku, ve Francii v době Merovejských králů, na ostrově Gran Canaria, v Atlantidě. Také v Judei. Proto vím, proč mne to táhne nejvíc tímto směrem. Z toho usuzuji, že dost českých pohanů asi v minulosti žilo nějaký ten život v té době, která nejspíš hodně předcházela dnešnímu Německu a proto tíhnou ke starogermánství. Proto je jim blízké. Ono ale s dnešním Německem nemá skoro nic společného! Nejsem tedy a nepřiřazuji se ani ke Keltům, ke Germánům už vůbec ne - nicméně - mohl bych se svým způsobem považovat za takového světoobčana :-)
Salve! Nazdar!

Nový komentář

Přihlásit se
  Ještě nemáte vlastní web? Můžete si jej zdarma založit na Blog.cz.
 

Aktuální články

Reklama