NOVINKY :
Kontaktní e-mail : mikyhorozumy@seznam.cz
Dopředu ovšem upozorňuji, že NEPOSKYTUJI MAGICKÉ SLUŽBY, ANI PORADENSTVÍ A NEBUDU NA PODOBNÉ ŽÁDOSTI REAGOVAT. Děkuji za pochopení - Miky. Usmívající se

MELECHOV - ĎÁBLOVA HORA

22. dubna 2012 v 14:28 | Miky |  CIZÍ PEŘÍ
Dnešní článek je dalším příspěvkem do rubriky CIZÍ PEŘÍ. Představím vám v něm jedno místo, které má velký význam pro věrného komentátora tohoto blogu, Mysliče. Jedná se o jednu z dominantních hor Posázaví, o Melechov. Myslič se po melechovských lesích toulá parně stejně rád, jako např. já u nás po tankodromu. Nedávno mi z Melechova poslal na mail několik fotografií a mě napadlo ukázat je prostřednictvím blogu i vám ostatním. Rozlehlý zalesněný kopec se dvěma vrcholy je přírodní rezervací na jejímž území se nachází tzv. "mlžný" prales, kde Svěrák točil film "Kuky se vrací". Celkový záběr kopce jsem si vypůjčil ze stránek http://www.kyticesvetla.cz/2011/07/08/melechov/ .

Myslič mi poslal fotografie staré cesty, která vede na Melechov ze Stvořidel. O této cestě mi napsal : "Je tam už možná stovky let. Lemují jí staré hraniční kameny, břízy, duby a buky. Vždycky se na ní cítím tak nějak svobodně a v kontaktu s duchy místa. Nejkrásnější je to tam, když na okolních polích dozrává obilí.…" Myslič mi ještě napsal, že si při té cestě občas v létě v úctě sedne, sleduje dozrávající obilí, naslouchá bzučení včel v korunách stromů a oddává se zvláštnímu klidu "… To se na to místo bohové smějí".

Na menším z obou melechovských vrcholů je rozhledna, která je dnes mimo provoz, protože ji převýšily okolní stromy. Kousek pod rozhlednou je "Hubertova studánka" a u ní tzv. "Smírčí kříž". Když mi to Myslič napsal, velmi mě to zaujalo. Vodní pramen na vrcholu kopce je totiž typickým příkladem místa, které považovali naši pohanští předci za posvátné. Tady je vše ještě zesíleno tím, že je studánka zasvěcena sv.Hubertovi. Svatý Hubert je totiž podobně jako svatý Eustach lovcem, kterému se podle křesťanské legendy zjevil Kristus v podobě jelena se zářícím křížem mezi parožím. Obě tyto legendy měly dříve za úkol potlačit uctívání posvátného jelena, který byl vtělením starého božstva známého např. jako lovec Hern, nebo Cernnunos. Starý kamenný kříž vedle studánky, jakoby dokládal snahu toto místo ještě více křesťansky pacifikovat.

Obrázek svatého Huberta z galerie malíře Carpina : http://www.carpinart.com/menu/o-carpinovi

V souvislosti s tím, co bylo řečeno nás asi nepřekvapí, že na sousedním vrcholu Melechova zvaném Rohule (715,1 m. n. m.) se údajně ještě začátkem Novověku konaly čarodejnické sabaty. Od parohatého pána zvířat Cernnuna je to k ďáblovi a čarodějnickým sabatům přeci už jen kousek. Dnes tu stojí "kamenný mužík", který Mysličovi připomíná Hermovku, tedy kamenný symbol boha Herma, který se na počest tohoto božstva kdysi stavěl na křižovatkách a podél cest. Je zajímavé, že bůh Hermes je často dáván do souvislosti s ďáblem. Jak nám to všechno do sebe hezky zapadá.

Aby toho nebylo málo, zjistil jsem, že se na jižním úbočí Melechova nalézá pozoruhodný skalní útvar zvaný Čertův kámen. Jedná se o jeden z těch mnoha kamenů roztroušených po naší vlasti, kde prý zanechal rohatec svou stopu v podobě velké skalní mísy. Pokud se na Melechov někdy dostanu, tak právě toto místo bych viděl moc rád.

Obrázky Čertova kamene z : http://foto.mapy.cz , http://www.panoramio.com

1 člověk ohodnotil tento článek.

Komentáře

1 vjs vjs | 22. dubna 2012 v 15:09 | Reagovat

Krásné, krásné , krásné. Děkuji za tip na výlet. Určitě se tam vydáme :-), vjs

2 Květa-Liliana Květa-Liliana | E-mail | Web | 22. dubna 2012 v 15:16 | Reagovat

Souhlasím, krásné a zajímavé místo, také bych se tam toulala, mít to blíž :-)

3 vjs vjs | 22. dubna 2012 v 15:28 | Reagovat

Teď jsem si všiml, že Melechov leží nedaleko od geometrického středu Čech (cca 5-7 km vzdušnou čarou, u obce Číhošť). Hezký den, vjs

4 Moraea Moraea | E-mail | Web | 22. dubna 2012 v 15:40 | Reagovat

Páni.. vypadá to tam opravdu nádherně. Poutní místo jak má být :o) Jen mě mrzí, že to mám jaksi z ruky. Vypadá to, že se spíše vrhnu na prozkoumávání tajemných šumavských lesů :o))

5 Fíba Fíba | 22. dubna 2012 v 15:49 | Reagovat

Hezký.
Nevážně: I když u toho obrázku sv. Huberta s jelenem mě napadlo, že dotyčný asi popíjel, stejně jako já občas,Jägermaistera :-)

6 Fíba Fíba | 22. dubna 2012 v 16:00 | Reagovat

K jelenovi, tentokrát vážně. Slovy D. Váňové z níže odkázané stránky Litevské koledy:
"Mytologické motivy - strom života, kouzelný jelen apod., jež lze zaznamenat převážně v tzv. fantastinės dainos - fantastické písně, jsou relikty starobylého světového názoru. Jelikož se tyto motivy objevují i v některých zde uvedených písních novoročního cyklu, lze tudíž právě u těchto usuzovat na velmi starý základ."

A video:

7 Sarin Sarin | E-mail | 22. dubna 2012 v 16:18 | Reagovat

Jak krásná a malebná je ta Naše Česká zem...Nedaleko mám švagra,tak se mi to snad povede a při návštěvě se tam podívám... Miluju toulky lesem a procházky   v místech kde sdílím stejné pocity jak popisuje Myslič a rád se na tato místa vracím

8 Tomas Tomas | 22. dubna 2012 v 18:12 | Reagovat

Jen bych poopravil autora.Místo, které nazýváš Rohule je ve skutečnosti pravý vrchol Melechova, nedaleko něhož leží svatyně kde občas uctívám božstva. S těmi sabaty je to zajímavé, ani jsem to netušil  ale tak nějak podvědomě jsem si to myslel. :-)

9 Miky Miky | E-mail | Web | 22. dubna 2012 v 18:32 | Reagovat

[8]: Sakryš Tomasi, ty máš svatyni a ještě jsi mi neposlal snímky do seriálu?! :-P

10 Miky Miky | E-mail | Web | 22. dubna 2012 v 18:33 | Reagovat

[8]: S těmi sabaty vycházím z toho, co mi o Melechově napsal Myslič, odkud to má on, to nevím. :-)

11 Tomas Tomas | 22. dubna 2012 v 18:48 | Reagovat

[9]:Možná časem. ;-)Neber si to osobně ale nějak nemám potřebu takovéto prezentace. Konec konců, doufám, že ji brzy spatříš osobně. A můžeme zajít i k Čertovu kameni.

12 Satja Das Satja Das | 22. dubna 2012 v 19:26 | Reagovat

Ta studánka je jistě zázračná, s léčivými schopnostmi. Právě jsem si pomyslel, že by na tomto kouzelném romantickém místě mohla být pěkná svatyně, když mne Tomas předběhl. Nedávno jsem poznal podobný léčivý pramen v Novohradských horách, s podobnou pověstí. Je zajímavé, jak se podobná místa a pověsti překrývají a doplňují.

13 Frostík Frostík | 22. dubna 2012 v 20:03 | Reagovat

Melechov mám zaškrtlej v návštěvní mapě. Teď mám o důvod víc to tam prozkoumat.

[12]: A kterej pramen v Novohradkách to je?

14 Fíba Fíba | 22. dubna 2012 v 20:15 | Reagovat

Tohle by vám mohlo posloužit jako rozcestník při hledání:

15 Myslič Myslič | Web | 22. dubna 2012 v 21:15 | Reagovat

[10]:Mno, to tvrděj místní člověci :-D O stvořidlech se tam taky říká, že ty ledovcové balvany v Sázavě rozházel čert :D

16 Arraart Arraart | 22. dubna 2012 v 22:55 | Reagovat

Byť tak z ČR tak sa tam okamžite pôjdem pozrieť. Škoda, že v SR je takýchto miest málo a tie čo sú už človeku rokmi prídu príliž opozerané.

17 Miky Miky | E-mail | Web | 23. dubna 2012 v 6:26 | Reagovat

[16]: Arraarte, děláš si legraci? Slovensko nás svými přírodními krásami strčí lehce do kapsy. ;-) Ale jsem rád, že se ti náš Melechov líbí. :-)

18 Pavel Pavel | 23. dubna 2012 v 8:10 | Reagovat

[16]:Arraarte, i na Slovensku je krásně. Doporučuju kostelík nad Dražovcemi což je SZ od Nitry - úžasné místo. Další je cestou z Trnavy na Senici - pod horama je Trstín a kaple sv. Mária a vedle Smolenice a kopec Molpír...
Pak si ještě zkus zadat "Čertova pec" - je to jeskyně, tuším někde S až SSZ nad Nitrou - tam jsem ale nebyl - fotky jsou pěkné. Kdo hledá - nachází. Přeju ti pěkné hledání a úspěšné nacházení.

19 Satja Das Satja Das | 23. dubna 2012 v 10:25 | Reagovat

Frostíku, prozatím si to místo nechám pro sebe. Ale slibuji, že o tom napíši nějaký článek.

20 Frostík Frostík | 23. dubna 2012 v 19:55 | Reagovat

[19]: Tak to se těším,  většinu jich znám,  ale stojí u nich nebo na nich křesťanské kaple a nejsou na vrcholu.

21 Miky Miky | E-mail | Web | 24. dubna 2012 v 10:42 | Reagovat

[11]: Tomasi, uvidíme co během toho víkendu stihneme, ale už to skoro vypadá, že se opravdu toho setkání zůčastním. :-)

22 Satja Das Satja Das | 24. dubna 2012 v 13:11 | Reagovat

Mohu snad ještě prozradit, že si tam občas lidi jezdí pro tu léčivou vodu.

Nový komentář

Přihlásit se
  Ještě nemáte vlastní web? Můžete si jej zdarma založit na Blog.cz.