NOVINKY :
.
Kontaktní e-mail : mikyhorozumy@seznam.cz
Dopředu ovšem upozorňuji, že NEPOSKYTUJI MAGICKÉ SLUŽBY, ANI PORADENSTVÍ A NEBUDU NA PODOBNÉ ŽÁDOSTI REAGOVAT. Děkuji za pochopení - Miky. Usmívající se

OBŘADNÍ MÍSTA SOUČASNÝCH POHANŮ - 12.díl

25. dubna 2012 v 7:33 | Miky |  POSVÁTNÁ MÍSTA
Po delší době uvádím dálší díl seriálu o obřadních místech současných českých pohanů. Text i fotografie mi poslal Airis, který si za svou cestu zvolil druidství. Začtěme se společně do jeho slov a pokochejme se krásnými místy z jeho fotografií :

Je posvátná ta naše Česká krajina. A je těžké definovat jen jednu výjimečnost, když člověk okolo sebe vidí tolik krásy.
U nás doma je asi dobré zmínit jako jedno z posvátných míst kamenný kruh. Kdysi dávno ho tu postavil jeden potulný tramp, ale po čase ho krajina přijala a od té doby se stal velice kultovním místem. Leží hluboko v našich lesích v jedné z nejzapadlejších roklí a možná je to právě jí, že má v sobě kruh takovou výjimečnost. Tato rokle je sama o sobě totiž velice magické místo a cesty z ní nevedou jen do tohoto světa.
Kruh slouží jako místo pro setkávání s bohy, nebo duchy podsvětí (zrovna pro podsvětí je daná rokle opravdu velice vhodná) a má i svého strážce, který občas umí být velice nevrlý. Vzpomínám také na jara, kdy jsem ho chodil po zimě opravovat, protože se o některé kameny rádi drbali kanci. Poslední dobou to ale už nedělají, ač je pro ně zrovna tato rokle výborným útočištěm před výletníky. Také se starám o jeho energetickou stránku, takže tam chodím bubnovat, nebo zapalovat vonné směsi.
Jinak já osobně ho využívám hlavně ke svým individuálním rituálům, kdy nechci být rušen a zároveň vím, že je potřeba použít raději kruhovou rituální praxi než jinou.














Na druhou stranu i přes krásu a spiritualitu kamenných kruhů mám rád i jiná místa a to jsou posvátné háje.
Jeden z nich kam chodím, se nalézá pár kilometru od vesnice na vzdáleném kopci, přičemž jeho vzdálenost je právě jedna z jeho výhod. Když člověk totiž kráčí aspoň pár kilometrů a pak ještě musí vyjít kopec, stává se často rozvážnějším a klidnějším v mysli.* Celý háj je zaplněn starými duby, vyzařujícími svou letitou zkušenost, přičemž celému místu ještě dominuje velká skála, která je zase obrostlá překrásnými stoletými buky (bohužel její fotku jsem nestačil udělat). Na ní jsem sedával, když jsem dělal rozhodnutí o svém životě, nebo přemýšlel nad krajem. Tento háj byl také svědkem mých rituálních přísah bohům, cestě druidů a Matce Zemi a leží v něm můj první buben s holí, které mě kdysi doprovázeli na mých cestách. Jeho jedinou nevýhodou je, že se v něm nedá díky množství kořenů a úrodné půdy rozdělat oheň, ale ten by stejně narušil jeho posvátnost, takže náhradní velká vosková svíce, nebo kadidelnice jsou na rituály zde mnohem adekvátnější.













Ať už ale má člověk rád háje, skály, louky nebo jiné, je důležité nezapomenout, že nejen určité místa, ale celý svět, je velice posvátný a proto naše srdce a naše úcta by se neměly ubírat jen k ohraničení x metry, ale nejlépe k celému kraji a ještě dále… protože není na světě moc krásnějších věcí než život člověka, který souzní se svým domovem.














* Nedalo mi to, abych tu větu nezvýraznil a neopatřil hvězdičkou. Mám totiž s Airisem naprosto shodnou zkušenost. Putování přírodou, zvláště je-li namáhavé, mě dokonale pročišťuje mysl. Již po krátkém čase chůze volnou krajinou zjišťuji, že se mi hlavou přestávají honit všechna knižní moudra a pitomosti a začínám se krásně napojovat na podstatu a vnímat duchy místa.
.
 

1 člověk ohodnotil tento článek.

Komentáře

1 Pavel Pavel | 25. dubna 2012 v 8:27 | Reagovat

Kruh v rokli je bezvadnej - ta krajina kolem Mácháče takových roklí skrývá dost. K té větě s hvězdičkou - jeli jsme kdysi na Hostýn - nahoru jede autobus... nám se ale mělo něčeho dostat a měli jsme něco zažít. Takže ten den nejel...!!! Nezbývalo jít pěšky.Tak jsme mohli projít jakousi rituální cestou nahoru a tam se otevřely všechny taje toho místa. Od té doby jsem to zažil mnohokrát, takže souhlasím, že taková pouť je zklidněním a uvolněním. To samé platí pro světské lidi při pouti do Santiaga de Compostela a taktéž třeba v labyrintu v Chartres. Když jsi zklidněný a "víš jak na to" pak takovou cestu někdy nepotřebuješ :-)

2 Zdenka"ren" Zdenka"ren" | 25. dubna 2012 v 8:41 | Reagovat

U posledních tří snímků jsem se zarazila a říkala si,že to tu znám, a Pavel mi to potvrdil :-) Jinak moc pěkně napsáno. Myslím,že je v této době potřebné energeticky pomoci Matce Zemi,motlitbou,rituály,Láskou. :-)

3 Miky Miky | E-mail | Web | 25. dubna 2012 v 11:17 | Reagovat

Kruh je parádní, zvláště se mi líbí ten velký dozadu vyvrácený kámen. Jinak se mi z těch snímků zdá, že to bude vlhké a zastíněné místo a proto naprosto rozumím těm Airisovým zmínkám a nevrlém strážci a duchách podsvětí. Na podobném místě máme se skauty náš tajný lesní camp, je to tam trochu strašidelné a slýchávám tam hlasy. Podobnou atmosféru mají i chlístovské menhiry. ;-)

4 Miky Miky | E-mail | Web | 25. dubna 2012 v 11:31 | Reagovat

[1]: Pěšky je to vždycky lepší, člověk toho vidí víc a vůbec nejlepší je někde na opuštěném místě jen tak sedět. Často jsem se honil u nás po tankáči, abych viděl nějaké ptáky a zvířata a ono nic, pak jsem si sedl a všechno přišlo pomalu za mnou. :-)

5 Miky Miky | E-mail | Web | 25. dubna 2012 v 11:37 | Reagovat

[2]: Navíc je to tak, že když tomu místu něco dáváme, ono nám to hned vrací. Tím, že se někteří lidé snaží "léčit" Zemi, léčí zároveň sami sebe.

6 Květa-Liliana Květa-Liliana | E-mail | Web | 25. dubna 2012 v 13:44 | Reagovat

Paráda. Lesy jsou tam skutečně krásné a silné, jak jsem se loni při hobitím putování přesvědčila :-)
Se zvýrazněnou větou souhlasím, také mám takovou zkušenost.
Ta první fotka mi připomněla jednu malou lesní rokli u nás, na kterou také pomýšlím jako na možné rituální místo a která působí rovněž trochu podsvětně.

7 Sarin Sarin | E-mail | 25. dubna 2012 v 16:39 | Reagovat

Krásné místa jsou ta která tu vídám!!Snažím se takové místo ve svém okolí najít abych měl kde provozovat rituály,ale zatím se mi nedaří...jenže jak pomalu zjišťuji,tak nemá smysl usilovně hledat,ale "vypnout" a nechat se vést-naslouchat přírodě.
Také souhlasím,za mladých let jsem se rád celé dny toulal lesem a okolím,šel jsem tam kam jsem šel...bez cíle....těch krásných věcí co jsem viděl,energie co jsem získal...Až s odstupem času si vše uvědomuji

8 Frostík Frostík | 25. dubna 2012 v 20:38 | Reagovat

Moje Keltské geny jásají, to souznění všech s Matkou Přírodou mě těší.

9 Ruis Ruis | E-mail | Web | 25. dubna 2012 v 22:21 | Reagovat

[8]: To nejsi sám :-)

10 Satja Das Satja Das | 26. dubna 2012 v 18:18 | Reagovat

Ano, někdy prostě stačí jen vypnout a vnořit se do ticha a naslouchat hlasům ticha. A nechat ducha místa ať promlouvá on k nám. Někdy je to mnohem lepší, než-li tisíce knih.

11 Miky Miky | E-mail | Web | 26. dubna 2012 v 23:36 | Reagovat

[7]: Sarine, najít správné místo chvíli trvá. Určitě nechvátej, choď s otevřenou myslí a očima a jednou se dočkáš. Zatím prostě praktikuj své rituály doma. Venku je sice lepší, ale ono stejně vždycky nejde. Já mám obřadních míst několik, ale nejvíc rituálů provádím doma v paneláku, kde žiju. :-)

12 Satja Das Satja Das | 27. dubna 2012 v 14:38 | Reagovat

Jsem na tom podobně jako Sarin. Meditace v přírodě má úplně jinou atmosféru než doma v bytě. Naslouchat zpěvu ptáků, zpěvu lesních potoků, nebo šumění křídel je úplně jiná harmonie, než doma. Také nemohu to pravé místo najít, i když se velmi snažím. Pokaždé když už si myslím, že jsem ho našel, tak zjistím, že už tam někdo byl a nechal tam po sobě mírně řečeno nepořádek. Rád bych naslouchal zpěvu v korunách stromů a zpěvu ticha.

13 Sarin Sarin | E-mail | 27. dubna 2012 v 20:56 | Reagovat

[11]: Tak to je mi už jasné že je to běh na dlouhou trať.Taková ta má představa že stačí zalézt do lesa a je vyhráno (obrazně řečeno) vzala za své.Ve své podstatě jsem ale rád že se tato představa nezakládá na pravdě.Beltane si oslavím doma a večer se pujdu projít
[12]: Souhlasím,lesy se mění na skladiště už nejenom podél cest :-!
S meditací mám poněkud problém,jinak je to opravdu krásné se v čistém lese posadit a jen poslouchat zvuky přírody a nasávat lesní vůně

14 Satja Das Satja Das | 28. dubna 2012 v 14:08 | Reagovat

Sarine, proč máš problém s meditací? Vždyť meditace nás očišťuje zevnitř. Podobně jako se očišťujeme ve sprše před obřadem. Ve spojení s mantrou a cvičením je to blahodárný nástroj pro naši duši.

15 Sarin Sarin | E-mail | 28. dubna 2012 v 14:53 | Reagovat

[14]: Po vážném urazu hlavy (napadení) mám blok nebo něco takového

16 Frostík Frostík | 28. dubna 2012 v 21:19 | Reagovat

[15]:Neřeš to, pokuď se někde budeš cítit příjemně a tvoje smysly se naladí na tu správnou vlnu, třeba to příjde. A já to pořádně vlastně taky neumím. ;-)

17 Frostík Frostík | 28. dubna 2012 v 21:21 | Reagovat

Nechtěl by nám to někdo popsat? Přípravu, pocity...

18 Sarin Sarin | E-mail | 28. dubna 2012 v 21:22 | Reagovat

[16]: už to neřeším,prostě čekám až to příjde samo.Dělám to,co mi tělo dovolí

19 Sarin Sarin | 28. dubna 2012 v 21:23 | Reagovat

[17]: Coreyemmah připravuje videjko o meditaci na youtube

20 Elen Elen | Web | 28. dubna 2012 v 23:03 | Reagovat

Opravdu, krásná místa a krásné povídání :-)

21 Miky Miky | E-mail | Web | 29. dubna 2012 v 7:59 | Reagovat

[18]: Ono je několik typů meditace. Pokud medituji v přírodě, vypadá to prostě tak, že začnu pomaleji, hlouběji a pravidelněji dýchat, nechám na sebe působit okolí a snažím se příliš neposuzovat to, co ke mě přichází, nic víc. Není to těžké, hlavně si z toho člověk nesmí dělat nervák, lepší je se uvolnit a být v klidu. Nejde přece o to, abychom byli nějakými meditačními mistry, ale o to, abychom procítili to místo, kde jsme. Při této meditaci nevypínám smysly, právě naopak! Chci vidět, slyšet a cítit, co nejvíce.

22 Myslič Myslič | Web | 29. dubna 2012 v 8:25 | Reagovat

[21]:Já si sednu v přírodě, otevřu si pivo a už to jede :D  Takhle "medituju" :-P

23 Miky Miky | E-mail | Web | 29. dubna 2012 v 8:57 | Reagovat

[22]: Jo, to je další typ meditace, já to zase rád provozuji se zapálenou dýmkou. :-)

24 Sarin Sarin | 29. dubna 2012 v 9:45 | Reagovat

[22]: [23]:  Bývávalo za "mladých" let,teď se opiju po třetince nealko piva...a s kouřením (2 krabky denně) jsem po několika letech skončil za dva dny...prý mám velmi silnou vůli,řeklo mi více zdrojů...

[21]: Tak to dělám,žádný stres.Užívám si života všemi dostupnými prostředky,vím jak je život křehký a zdraví pomíjivé!!

25 Fíba Fíba | 29. dubna 2012 v 11:48 | Reagovat

Pěkné místo.
Na Gabretě jsou také kanci, každou zimu je to tam rozryté, v kruhu ale ne, vždycky jenom kolem. Myslím si, že do kruhu nejdou, protože to tam pravidelně udržuju a každý rok hrabu hráběma - takže tam nemají moc co najít. Jednou se tam ale také ti kanci drbali o kameny. Nepovalili žádný, asi je máme dobře usazené :-) , ale všechny kameny byly od bláta a hlíny. Horší než kanci jsou detektoráři. Byly doby, kdy se tam v kruhu chodilo "po stříbře a bronzu" v podobě zakopaných kovových spon, broží, řetízků, prstenů a tak. Vloni v zimě to tam ale někdo projel hledačkou, takže už tam asi nic není (nevím jestli našel úplně všechno). Dříve bych nepřiznal, že tam jsou tyto obětiny, ale teď když je to vybrané, je to vlastně už jedno (minulé jaro po zimě tam byly díry v místech kde jsem minimálně já něco zakopal, ale i jinde). Tímto bych také varoval případné návštěvníky, všiml jsem si v pátek, že tam někdo byl. Asi nemá cenu tam dávat drahé obětiny do země, ten detektorář se může na zkoušku vracet :-(

26 Fíba Fíba | 29. dubna 2012 v 11:53 | Reagovat

Chtěl jsem se zeptat mimo téma, nevím ale kam to napsat. Nevíte něco víc o starém jihočeském zvyku zdobit runu Algiz zelení? Zřejmě se jedná o vyobrazení stromu světa, původně tato runa podle všeho symbolizovala právě strom, zřejmě už od neolitu. V odkazu je dole několik malých fotek s tímto motivem, možno zvětšit.
http://sechtl-vosecek.ucw.cz/cml/dir/national_dances1892.html

27 Miky Miky | E-mail | Web | 29. dubna 2012 v 13:00 | Reagovat

[26]: No nevim, mě to připadá jako dřevěná podpěra stropu, ale jelikoš jsou to jen kulisy, strop tam chybí a vypadá to jako Algiz.

28 Frostík Frostík | 29. dubna 2012 v 13:09 | Reagovat

[27]:Těžko říc, proč by, ale neseřízli horejšek do roviny? Buď byli lenivý, nebo, že by to byla opravdu Algiz? :-?

29 Fíba Fíba | 29. dubna 2012 v 14:06 | Reagovat

Slyšel jsem, že na Blatech se ta dřevěná runa někdy někde vztyčovala místo májky, nemám to ale ověřené. Takže je to jenom "jedna paní povídala". Ptal jsem se mailem v Národopisném kroužku v ČB, ale vůbec mi neodpověděli. Kamarád se ptal jinde a tam mu řekli, že by to mohl být symbol stromu světa a odkázali ho na knihu od Pennicka (!). Na kraslicích je ten znak známý. Ten zak se občas objevuje i na zádech u liturgických rouch, v odkazu vlevo:
http://t3.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9GcTWmFDfx3wFNdhMPvRtkft9v0yubgiIEYSPtfI9_s2zHnqLKYPkIw
Víc už nebudu odbíhat od tématu článku.

30 Satja Das Satja Das | 30. dubna 2012 v 15:49 | Reagovat

[15]: Tak to promiň Sarine. To se velmi omlouvám. Myslel jsem, že to je něco jiného.

31 Satja Das Satja Das | 30. dubna 2012 v 16:01 | Reagovat

Sarine a Frostíku: Ohledně meditace existuje několik systémů a postupů. Od těch nejjednodušších ( i bez cvičení ), až po ty složitější, které trvají třeba i tři nebo více hodin. Pro začátek bych možná doporučil začít třeba s džapou, postupně pak přidávat složitější varianty.Existují jednoduché džapové systémy. Kdy si vystačíme jen s růžencem. Já osobně používám indickou malu. Každá bohyně má svoji vlastní mantru se kterou džapujeme. Převzal jsem to ze svého dřívějšího působení v sektách a aplykoval na bohyně. Docela to funguje. Tedy, když jsem líný, nebo nemocný tak jenom udělám rituál a pak džapu. Misličovu "meditaci" bych moc nedoporučoval. Můžeme samozřejmě džapovat i v přírodě.

32 Sarin Sarin | 30. dubna 2012 v 21:32 | Reagovat

[30]: V pohodě,neomlouvej se.To jsi nemohl vědět.Já to beru tak že dělám co mi tělo dovolí a pomalu zkouším víc...

[31]: Pokusím se najít o co jde a vyzkouším,děkuji za dobrý tip!

33 Satja Das Satja Das | 1. května 2012 v 10:26 | Reagovat

Nemáš zač Sarine, mohl by ti něco dodat sám. Ale  ty asi dáváš přednost vlastnímu pátrání.

34 Sarin Sarin | E-mail | 1. května 2012 v 11:59 | Reagovat

[33]:  Radu určitě neodmítnu,naopak,každá informace nebo detail z osobní zkušenosti jsou velmi vítané,je to takové popostrčení správným směrem,i když finálový krok musí každý udělat sám.Ale už jsme mimo téma,tak  nevím zda mě a Frostíka radši nekontaktovat na meilíka nebo jinak,aby jsme si nevysloužili od Mikiho přezdívku spameři... :-)

35 Miky Miky | E-mail | Web | 2. května 2012 v 19:33 | Reagovat

[34]: Mě to nevadí, když se debata občas odkloní od původního tématu. Pokud je to debata smysluplná a vede se slušným tónem, tak je to v pohodě. ;-)  :-)

36 hitchhiker hitchhiker | Web | 17. června 2015 v 17:51 | Reagovat

Myslím, že to není pravda. ;-)

Nový komentář

Přihlásit se
  Ještě nemáte vlastní web? Můžete si jej zdarma založit na Blog.cz.
 

Aktuální články

Reklama