NOVINKY :
.
Kontaktní e-mail : mikyhorozumy@seznam.cz
Dopředu ovšem upozorňuji, že NEPOSKYTUJI MAGICKÉ SLUŽBY, ANI PORADENSTVÍ A NEBUDU NA PODOBNÉ ŽÁDOSTI REAGOVAT. Děkuji za pochopení - Miky. Usmívající se

O DUALISMU

19. května 2012 v 13:37 | Miky |  JINÉ
Dualismus staví věci proti sobě tím, že vymezuje protiklady. Prohlédněte si napsané slovo "protiklad" a poznáte jeho povahu: klade věci proti - nikoliv pospolu. Dualismus čili protiklady proto tvoří základ pro boj, pro porovnávání se a zároveň pro pýchu a odsudek - pozor, to je důležitá souvislost. Vždycky musí být někdo, na koho svalujeme vinu, vždy je někdo lepší a jiný horší. Lidi často dělíme na přátele a nepřátele, chceme být jako někdo a tím získat a nechceme být jako jiný, protože tím bychom ztráceli. Dělení magie na černou a bílou mohl vymyslit jedině dualismus - přesto se dnes mnozí ptají, zda je tato jejich magie černá či bílá, zda konají dobro či zlo.
/ Zuzana Antares /







Dualistický pohled na svět je naprosto typický pro křesťanství, vím to z vlastní zkušenosti. Na jedné straně tu stojí dobrý Bůh a na straně druhé zlý Ďábel, na jedné straně je svatost a na druhé hřích. Dobrý křesťan žije vlastně už teď v božím království, zatímco běžný bezvěrec nebo jinověrec žije ve světě kterému vládne kníže temnoty. Křesťanský život je neustálý duchovní zápas a snaha nesejít z té úzké cesty, která jediná přivede člověka k Bohu. Jinověrec je stálou hrozbou a proto musí být buď obrácen, nebo zničen. Pokud jste křesťan dobrák, nebudete samozřejmě nikoho ničit, ale budete ho přinejmenším litovat a modlit se za něj.
Ve starých pohanských náboženstvích to bylo jinak. Také zde existovalo povědomí o polaritě sil. Byly zde síly ohně a síly ledu, síly chaosu a síly řádu, síly zrození a síly zmaru. Ačkoli ne všechny síly byly vnímány jako přátelské a člověku nakloněné, všechny měly svoje místo v řádu světa a všechny byly uctívány. Podle svědectví kronikáře Helmolda, Polabští Slované vzývali boha dobrého i boha zlého (Bělboha i Černoboha). Dovedete si představit křesťanskou svatyni zasvěcenou Satanovi a padlým andělům? Mnoho pohanských bohyní a bohů pak v sobě neslo oba aspekty, světlý i temný. Pohané také obvykle neměli nejmenší potřebu kohokoli na svou víru obracet. Ctili bohy svých otců a respektovali bohy svých sousedů. V pohanském vesmíru byl dostatek místa pro bohy všech. Tam, kde se rozdílné kultury setkávaly, nebylo také vzácným jevem přijmout sousedovic boha do domácího panteonu. Podobné to bylo i při setkávání s křesťany. Šamani tradičních kultů dodnes často pověsí na svůj krk vedle jiných amuletů i kříž a snaží se zařadit mezi své pomocné duchy i Ježíše, Marii a svaté. Každá síla navíc se hodí.
My, dnešní novopohané však zdaleka tak imunní proti dualistickému uvažování nejsme. Jedním ze smutných dokladů této skutečnosti je naše pověstná hašteřivost. Zase jsou tu přesné představy o tom, jak má správné pohanství vypadat. Nadáváme si do extrémistů a sluníčkářů a padají tu soudy o tom, kdo je pohanem jen na půl a kdo si na své pohanství jen hraje. Rád bych řekl, že je to vlastně dobré znamení, které ukazuje, že dnešní pohani jsou silné osobnosti s vlastním názorem, obávám se ale, že je to spíše ukázka naší nevyzrálosti a neváhám říci i blbosti.

 

3 lidé ohodnotili tento článek.

Komentáře

1 barča barča | 19. května 2012 v 14:47 | Reagovat

Protiklady udržují rovnováhu světa. Díky protikladům drží věci pohromadě - krásně to vystihuje např. Kniha Iťing. Protiklady tvoří řád věcí. Bez protikladů ve světě, ani v přírodě to nejde. Ad hašteřivost: Na každý názor existuje protinázor. A je to tak v pořádku. Problém není mít opačný názor na věc, ale spíše samotná manipulace. Jsou lidé, kteří v diskusích, ve společenstvích, na pracovních poradách hledají konstruktivně to společné a pak jsou jiní, kteří poukazují pouze na rozdílnosti. Obojí je užitečné. Nutí člověka o tom přemýšlet - a tím se celá záležitost vyvíjí, není strnulá a tak vzniká stále něco nového.

2 Myslič Myslič | Web | 19. května 2012 v 15:55 | Reagovat

Celý ten koncept o "Dobru a Zlu" je postavený naprosto blbě... Tohle pranýřoval už Nietzsche. Vemte si to třeba takhle: Jdeš po ulici, někdo tě přepadne, vezme ti mobil, peněženku a já nevim, co všechno ti ještě udělá a pak s tím zdrhne... A ted' si to rozeberme: Pro tebe je to samozřejmě "Zlo". Jenže pro toho zloděje je to samozřejmě "Dobro". Možná je to krutý příklad, ale záleží na úhlu pohledu..  Nebo tohle: Japonci přepadli Pearl harbour... Z jejich hlediska to byla preventivní a tudíž "Dobrá" věc. Pro Američany to zase bylo "Zlo". Američani hodily dvě atomové bomby na Japonsko... A spáchali tím ze svého pohledu "Dobro" (Japonci kapitulovali a Američané nemuseli ztrácet další americké vojáky)!!!  Ale pro Japonce nebyl tento "dárek" rozhodně žádné "Dobro", nýbrž naprosto čisté "ZLO"!!!  A co z toho máme za poučení? Co je "Dobré" pro jednoho, nemusí být "Dobré" pro druhého. A naopak. Ona i ta "Pravda" je leckdy jen relativní.... [:tired:]

3 Zdenka"ren" Zdenka"ren" | 20. května 2012 v 12:53 | Reagovat

[2]: Myslím,že je to dobrý pohled zvenčí.Ono jak se říká,"všechno zlé,je pro něco dobré". Takže,když se mi cosi takového stane,mám se poučit a posunout se dál. Žijeme zatím duálním světě,takže jestli jsme křesťané, pohané,hinduisté atd., dokud si neuvědomíme, že na tomnle vůbec nezáleží,a nepochopíme, že jsme všichni lidé, tedy jednota,tak se tu budeme hádat a prát o své pravdy donekonečna. ;-)

4 Elen Elen | E-mail | Web | 20. května 2012 v 17:50 | Reagovat

[2]: On ten zloděj ví, že nekoná dobro (už jsi někdy něco ukrad? [:tired:] ) a věděli to i ti Američané - vzpomeň na scénku z Knoflíkářů - Duch amerického pilota :D
Dneska vím, že relativní je všechno a pravda? Pravda je někde venku!

5 Miky Miky | E-mail | Web | 21. května 2012 v 8:09 | Reagovat

[4]: No, některý zloděj to ví a některý ne. Znám třeba jednu pani, je to fakt děsně zlá ženská a ona si to nikdy nepřipustí a pokládá se přímo za vzor ctnosti.

6 Elen Elen | E-mail | Web | 21. května 2012 v 9:02 | Reagovat

[5]: Jsem to já?

7 Miky Miky | E-mail | Web | 21. května 2012 v 9:11 | Reagovat

[6]: Ani náhodou. ;-)  :-P

8 Elen Elen | E-mail | Web | 21. května 2012 v 10:05 | Reagovat

Kdybys napsal,že "JO", tak vyhlásím den smutku a jdu na panáka, ale to už jsme jinde od tématu, promiň. :-)

9 vjs vjs | Web | 21. května 2012 v 10:40 | Reagovat

[1]: Ano, to je také můj názor. Podle mne je důležitá rovnováha, tedy neustálé snažení o zachování rovnováhy, uch , to je čeština :-) , A u mne to snažení vypadá jako jízda na horské dráze, tedy jednou jsem dole, jindy nahoře. Také si myslím, že to, jak člověk kmitá okolo středobodu, záleží na vyspělosti jedince. Přeji vše dobré, vjs

10 Satja Das Satja Das | 21. května 2012 v 15:44 | Reagovat

Dle mého soudu, kdybychom neznali zlo nepoznali bychom ani dobro. Zlo nás přivádí na cestu k dobru. Formuje člověka na jeho cestě. Říká mu, co je dobré a co je špatné. Myslím tím osobnost člověka, jedince. Který, když vidí kolem sebe mnoho špatnosti. Vydá se na cestu dobra. Což ho někdy dovede na duchovní stezku.Alespoň v mém případě se tak stalo. Někteří lidé mají problém rozpoznat dobro od zla. Vydávají dobro  za zlo a naopak. Chápou dobro jedině ve vztahu sami k sobě. A neberou ohled na okolí. To je problém. Jestli-že někomu způsobíme bolest či utrpení, vrátí se nám to vrchovatou měrou zpět. Jako bumerang, nemusí to být hned. Může to být třeba v dalším našem zrození, kde se třeba narodíme v nižší životní formě a musíme několikrát projít tím samým utrpením, jaké jsme způsobili. Je to věčný koloběh zaplétání se do přírodních a vesmírných zákonů.

11 Myslič Myslič | Web | 21. května 2012 v 16:44 | Reagovat

[10]:Satjo, já se tě teda zeptám jako zdejšího odborníka na Východ: Kdo se podle tebe smaží v pekle, budhista Todžo nebo křest'an Truman? Byli oba dobří nebo oba zlí? Nebo jeden dobrý a druhý zlý? Oba dva si totiž mysleli, že jednají správně... Todžo prohlásil: "Impérium Vycházejícího slunce nebude brát ohledy na barbary!" Truman zase : "Přebírám konečnou odpovědnost!" A ted' mi tedy řekni, kdo byl z nich větší gauner....  
Oba se zapřísahali, že dělají "svatou věc". Oni rozhodně nechápali "dobro jen ve vztahu k sobě".  Vidíš, i to "Dobro" je relativní a záleží na tom, kdo to "dobro" zrovna zkoumá... Když Churchill vypláchl pilotům mozek, s klidným svědomím srovnali Drážd'any se zemí.... Když Stalin rozkázal komisařům vraždit v Katyni Poláky, ti taky podle jejich pohledu konali "Dobro" a zabíjeli "Zlo". Když baron fon Ungern přestoupil na budhismus, nijak mu to nebránilo vyvraždit půl Mongolska...
[:tired:]

A proč to všechno píšu?! Protože už je mi nazvracení z těch všeh "pravdoláskařů", jako Havel, který pochválil "humanitární bombardování" Jugoslávie ve jménu "pravdy a lásky" [:tired:] !!!

Ti, kteří nejvíc kážou o "dobru", tak právě ti šmejdi mají na rukou nejvíc krve... Ve jménu "pravdy a lásky" už by všichni ti "pravdoláskaři" měli radši mlčet...

Omlouvám se, že jsem trošku uletěl, ale těch majitelů patentu na "pravdu" už mám plné zuby.... A lidí z vypláchnutým mozkem, co jim ještě budou tleskat, taky...

12 barča barča | 21. května 2012 v 17:51 | Reagovat

Myslič: "Ti, kteří nejvíc kážou o "dobru", tak právě ti šmejdi mají na rukou nejvíc krve... Ve jménu "pravdy a lásky"

Naprostý souhlas, tak to bylo i v dějinách, středověk a křižácké výpravy apd. Dobro a zlo jsou slova, která si vymyslely lidé - je to pouze úhel pohledu. Ale protože žijeme ve společnosti - stanovila se určitá pravidla a morálka - odtud pochází dobro a zlo v určitém zájmu skupiny. Dobro a zlo ve společnosti je dobré k tomu, aby nějakým způsobem fungovala společnost.
A jak píšeš na základě ad absurdum humanity - potlačujeme národní hrdost a práva jíného národa na vlastní identitu.

13 barča barča | 21. května 2012 v 17:53 | Reagovat

Myslič: ""Ti, kteří nejvíc kážou o "dobru", tak právě ti šmejdi mají na rukou nejvíc krve... "

Lidově řečeno - pod svícnem bývá největší tma. Fyzikálně řečeno - nejjasnější světlo vrhá nejtemnější stín.

14 Miky Miky | E-mail | Web | 22. května 2012 v 7:17 | Reagovat

Dobro a zlo samo o sobě a nezávisle neexistuje. Vždycky musí být promýšleno a zažíváno někým a vztahováno k něčemu. Víra v jakési Vyšší Dobro se v minulosti často stávala argumentem pro konání mnohého zla. Ve jménu Vyššího Dobra vyvražďovali ve starozákonní době Izraelité tzv. pronárody, Hitler pro změnu zase izraelity a Stalin třídního nepřítele. Všechny tyto hrůzy byly konány nikoli ve jménu zla, ale ve jménu dobra a ve všech těchto případech vítězilo dualistické myšlení ve stylu : My, vyvolení a dobří a Oni prokletí a zlí.

15 Satja Das Satja Das | 22. května 2012 v 14:38 | Reagovat

Samozřejmě dnešní doba je pokřivená téměř ve všem. Mluvil jsem o jedinci, který se vydá na duchovní cestu. A který již nechce dál snášet toto hmotné utrpení. V duchovním světě je jiná atmosféra, než-li ve světě, ve kterém nyní přebýváme. Zde je pokřivené vše. Je taková doba, říká se jí kalijuga, je to doba temnoty, ve které se nyní nacházíme. Je to doba sváru, nepokojů a temna. Kdokoliv může přijít a prohlásit se za boha na zemi. Ale to není skutečná víra. Skutečná víra neříká abychom zabíjeli, ničili, vraždili nevinné a bezmocné. Skutečná víra nás učí pravému opaku,z toho můžeme na svém začátku vycházet. Skutečná víra nás vedou cestou ctnosti jako je např. neubližování, pravdomluvnost, tolerance atd. Jsou etické a morální principy, které nás formují na naší cestě. Záleží jenom na nás co si vybereme. Jestli cestu temnoty nebo cestu světla. Skutečný poutník tyto zásady ctí a dodržuje. Podle toho můžeme také poznat opravdové náboženství a ne jenom "duchovno", které je nám předkládáno nejrůznějšími styly. Podle těchto charakteristik poznáme skutečného duchovního mistra od podvodníka nebo darebáka. Náboženství, které podporuje hazard, nedovolený sex, utrpení a zabíjení zvířat atd, to jistě nebude to pravé, i když se tak může tvářit. Takové náboženství možná získá miliony stoupenců a vyznavačů a stane dobrým zdrojem příjmů. Ale časem se samo rozloží zevnitř, dříve nebo později.

16 Satja Das Satja Das | 22. května 2012 v 14:39 | Reagovat

Mysliči, přeji ti mír v srdci a slunce v duši. ;-)

17 Miky Miky | E-mail | Web | 22. května 2012 v 16:53 | Reagovat

[15]: Satjo, ty jsi přímo ukázkový dualista! Duch proti hmotě, světlo proti tmě, víra pravá a víra falešná. Nu, lepší příklad bych sám napsat nedokázal. ;-)

18 barča barča | 22. května 2012 v 17:00 | Reagovat

[17]: :-D  :-D  :-D Já si spíše dělám starost o Mysliče, až ten Satjův komentář bude číst, aby se mu nepřitížilo...
Satjo, človíčku, Miky má naprostou pravdu :-)

19 Myslič Myslič | Web | 22. května 2012 v 17:09 | Reagovat

[18]:Eh.... ???  [:tired:]  O_O  Jdu se projít a musim si dát bacha, abych nešlápl třeba na masařku, co kdyby to byl třeba převtělený Nietzsche nebo Subhás Čandra Bóse :D

20 Frostík Frostík | 22. května 2012 v 20:20 | Reagovat

[19]: Ajajaj a já tu masařku sejmul, když mi lezla do jídla. :-! Ma žvanec se mi neleze!!! :-P

21 Myslič Myslič | Web | 22. května 2012 v 21:34 | Reagovat

[20]:Tak to vítej  v klubu :D v klubu těch zavržených, co nedosáhnou Nirvány :-D Dneska jsem v práci rozmáznul sršně. Jsou chráněný, tak to jsem se musel hned udat... Sice jsem alergik, ale chráněnej nejsem.

22 Satja Das Satja Das | 23. května 2012 v 17:50 | Reagovat

Vy si děláte srandu. Jistě jsem sluníčkový typ, ale proč ne?! Modlitby na ráno:

Sarve bhavantu sukinah
Kéž jsou všichni šťastní
Sarve santu nira majah
Kéž jsou všichni osvobozeni  od utrpení
Sarvé bhadran pašjantu
Kéž jsou všichni obdařeni štěstím
Má kaščid duhkhabhág bhávet
Kéž není nikdo nešťasten.

Buddhova rozprava o dobré vůli:

Ať jsou všechny bytosti
naplněny radostí a mírem.

Ať všude všechny bytosti,
silné i slabé,
velké i malé,
prostřední i mocné,
nevysoké i vysoké,
drobné i mohutné -
ať všude všechny bytosti,
viděné i neviditelné,
přebývající v dáli i nablízku,
jsoucí nebo čekající na to, až se stanou -
ať jsou všechny naplněny trvalou radostí.

Ať jeden neklame druhého,
ať jeden nepohrdá druhým,
ať nikdo z hněvu či zášti
nepřeje nikomu utrpení.

Tak jako matka svým vlastním životem
chrání své dítě, své jediné dítě,
před ublížením,
tak nechte i vy v sobě vyrůstat
nezměrnou lásku ke všem tvorům.

Ať vaše láska plyne do celého vesmíru,
do jeho výšky, do jeho hloubky,
do jeho šířky,
nekonečná láska,
bez nenávisti či nepřátelství.
Když tedy stojíte či kráčíte,
sedíte nebo ležíte -
pokud bdíte, usilujte o to
s jednobodově zaměřenou myslí,
váš život snese nebesa na zemi

23 Frostík Frostík | 23. května 2012 v 17:57 | Reagovat

[22]:No jasně, můsíme to odlehčit. ;-)  :-)  :-D  Veselý lidé nenosí v sobě zlo.

24 Miky Miky | E-mail | Web | 24. května 2012 v 4:43 | Reagovat

[22]: Satjo, položím ti dvě otázky.
1/ Použil bys násilí při sebeobraně nebo obraně svých blízkých?
2/ Jak si vysvětluješ, že se zvířata navzájem požírají a některá jsou schopna i sežrat třeba i svoje mláďata?

25 Satja Das Satja Das | 24. května 2012 v 14:32 | Reagovat

Miky na to ti mohu odpovědět následně: Kdyby se setkal v džungli s kobrou, a kdyby byla agresivní, tak bychom asi spolu nyní nehovořili. Zvířata nemají jinou možnost u nich je to přirozené. Kdežto lidé jsou tvorové inteligentnější a mohou svoje činy domýšlet.

26 Miky Miky | E-mail | Web | 24. května 2012 v 15:31 | Reagovat

[25]: Fajn, to není špatná odpověď. Bál jsem se, že mi řekneš něco na způsob křesťanského tvrzení, že je celá příroda porušena hříchem ale jednou, že se bude vlk s beránkem společně pást.
A co ta první otázka? :-)

27 Talcern Talcern | 24. května 2012 v 19:18 | Reagovat

Myslím, že první otázka byla zodpovězena. "Kdyby se setkal v džungli s kobrou, a kdyby byla agresivní, tak bychom asi spolu nyní nehovořili." ;-)

28 Miky Miky | E-mail | Web | 24. května 2012 v 19:57 | Reagovat

[27]: To má jako znamenat, že by Satja Das nebránil sebe ani své blízké proti agresorovi? Tak to jsem z toho kobra. 8-O :-D

29 Frostík Frostík | 24. května 2012 v 20:06 | Reagovat

[27]:Do džungle jen s SPAS 15 :-D A teď pro zamyšlení. 20.8.1995 v Indii(Firozabad)  strojvůdce přejel krávu a proto zastavil vlak. Zhrozil se, že půjde do vězení a bůh na něj a jeho rodinu sešle všechna možná neštěstí a nemoci. Po chvíli do nich narazil zezadu další vlak. 385 mrtvých lidí + 1 kráva.

30 Tomas Tomas | 24. května 2012 v 20:45 | Reagovat

Tyhle východní mysticismy jsou v našich podmínkách trochu mimo mísu.Je to rozkládání ega na niterné částečky,aby se nakonec člověk stal univerzální součástí vesmíru. Díky ne! raději budu žít se svou agresí, jakožto přirozenou součástí sebe sama. Uměním je tuto agresi ovládat a ventilovat správným směrem ve správný čas. Nikoliv ji potlačovat. Ano, lidé na rozdíl od zvířat mohou své činy domýšlet. Ale činí jich to minimum. Není občas lepší jednat dle své přirozenosti? Jednat tak aby si třeba dotyčný příště své jednání dopředu  domyslel a rozmyslel?

31 Miky Miky | E-mail | Web | 25. května 2012 v 4:47 | Reagovat

Byly tady citovány buddhistické texty, tak bych rád připoměl slova Dalajlamy, který je v této otázce překvapivě realistický (že by zkušenost s čínskou invazí?): "Ať jsou reakce druhých přátelské ,či nepřátelské ,vy sami musíte nejprve vytvořit pro přátelství prostor. Pokud se k vám ale druzí budou nadále chovat nepřátelsky ,pak máte právo podle toho jednat." Dalajlama, tedy neříká, že se musíte nechat uštknout kobrou, nebo zabít číňanem. Pokud se ani přes naše vstřícné jednání agresor neumoudří, máme právo podle toho jednat.

32 Satja Das Satja Das | 25. května 2012 v 10:55 | Reagovat

Asi jste možná pochopili, že nejsem zrovna typ rváče, jako býval Venda. Tak že by byla otázka času, myslím toho kratšího, než-li by mne útočník přemohl. Tak se raději alespoň na tu poslední cestu připravuji v duchu. Připravuji se na ni neustále. Protože je jasné, že moc času nemám. Kdykoliv může přijít konec nebo nový začátek. S myslí upřenou na Pána či Paní očekávám a doufám v lepší zrození než-li je toto. Myslím si, že když jsem se snažil o duchovní život, že  se alespoň narodím jako člověk. Případně jako bytost na vyšších planetách a budu moci pokračovat ve své duchovní činnosti, tam kde jsem přestal ve svém minulém zrození.

33 Myslič Myslič | Web | 25. května 2012 v 14:51 | Reagovat

[32]:Budiž ti to přáno... Já nepatřím k těm, co nastavují druhou tvář. Po smrti nejspíš půjdu znovu do kolbenky, tentokrát ovšem do firmy "Héfaistos & Völund", kde budeme vyrábět kvalitní výzbroj pro válečníky, at' mají taky trochu kvality :-D

34 Miky Miky | E-mail | Web | 26. května 2012 v 5:47 | Reagovat

[32]: Satjo, já také nejsem žádný rváč. Pokud bych se dostal do nějaké rvačky taky si moc šancí nedávám. O to ale nejde. Jde o to, že si myslím, že je správné se agresorovi postavit a bránit se všemi prostředky. Zvláště pak jsou-li ohroženi naši blízcí. Určitě by mě víc trápilo, že jsem se nepokusil jim pomoc, než že jsem ublížil útočníkovi. Násilí se vyhýbám a nemám ho rád a to dokonce ani to verbální, jsou ovšem podle mě chvíle, kdy je násilí zcela na místě.

35 Satja Das Satja Das | 27. května 2012 v 15:45 | Reagovat

Asi máte pravdu. Hovořil jsem spíše všeobecně. Měl jsem na mysli tento život jako přípravu na ten další. Co bych ale asi opravdu dělal, kdyby nebylo vyhnutí, to opravdu netuším.

36 Frostík Frostík | 28. května 2012 v 8:49 | Reagovat

[35]:Prosím Tě, ze srdce, prostě tenhle život žij! Je neopakovatelný. Není to příprava na další život, jenom svými činy ovlivňujeme ten další.

Nový komentář

Přihlásit se
  Ještě nemáte vlastní web? Můžete si jej zdarma založit na Blog.cz.
 

Aktuální články

Reklama