NOVINKY :
.
Kontaktní e-mail : mikyhorozumy@seznam.cz
Dopředu ovšem upozorňuji, že NEPOSKYTUJI MAGICKÉ SLUŽBY, ANI PORADENSTVÍ A NEBUDU NA PODOBNÉ ŽÁDOSTI REAGOVAT. Děkuji za pochopení - Miky. Usmívající se

BARBARSKÉ ZVYKY HERULŮ?

26. června 2012 v 23:08 | Miky |  ZAMYŠLENÍ
Toto je slíbený článek pro Catalessi, který je ovšem o kmeni Herulů pouze zdánlivě :


Germánskému kmeni Herulů je občas přisuzován vynález runového písma. Pro nás je to zajímavé hlavně z toho důvodu, že Herulové svého času sídlili i na našem území. Například honosný pohřeb z mohyly Žuráň, nacházející se nedaleko Brna by podle některých badatelů mohl patřit právě jednomu z herulských vládců. Ne všechno, co nám historické záznamy o tomto kmeni říkají nás ale musí nutně potěšit. Zaposlouchejme se například do zprávy, kterou nám o Herulech zanechal ve svém díle Válka s Góty, Prokopius s Kaisarerie :
"Jací lidé jsou Herulové… Věřili v množství bohů a pokládali za zbožné usmiřovat je lidskými obětmi. V mnohých zvycích se odlišovali od ostatních lidí. Jejich starci a nemocní neměli totiž právo na život : jakmile někdo z nich zestárl nebo onemocněl, byl nucen poprosit příbuzné, aby ho co nejrychleji odstranili ze společnosti lidí. Ti nasbírali hodně dříví, postavili vysokou hranici a posadili ho na vrchol; potom poslali k němu jednoho z Herulů, který nepatřil k rodině, s dýkou. Nebylo totiž dovoleno, aby ho zabil příbuzný. Když se ten, kdo zabil jejich příbuzného, k nim vrátil, rychle zapalovali všechno dříví, počínajíce od rohů. Když zhasl oheň, sbírali kosti a rychle je zakopali…"
Jste touto, poměrně detailní zprávou o praktikách Herulů zhrozeni? Říkáte si, co to bylo za lidi, když se takto chovali ke svým seniorům a nemocným? Pak tedy vězte, že podobné zvyklosti nebyly v archaických společnostech zase tak neobvyklé, jak by se mohlo zdát. Velice podobně jednali se starými a těžce nemocnými lidmi ještě donedávna například Grónští Inuité. Zmiňuje se o tom třeba Fridtjof Nansen v knize Život Eskymáků :
"Pohanští Eskymáci zabíjejí nejen zmrzačené děti, ale také děti nemocné, o nichž nevěří, že budou moci zůstat na živu, a takové, jejichž matka při porodu zemřela a nikdo je nemůže kojit. Takové děti většinou odkládají na zem nebo je házejí do moře. Našim uším to zní strašlivě, ale přesto se to dělá ze soucitu. Za těžkých životních podmínek, v nichž Gronlanďané žijí, nemohou vychovávat dítě, které by nikdy nebylo k užitku a jen by společnost vyjídalo. Z podobného důvodu také starci, kteří již nemohou konat užitečnou práci, nepožívají velké vážnosti, a ostatní vidí nejraději když staří lidé zmizí. Na východním pobřeží se prý stávalo, že starci, o nichž se věřilo, že brzy zemřou, byli utopeni, nebo se také utopili sami. Něco podobného se stávalo dříve i na západním pobřeží."
Možná vám to přesto stále zní strašně, ale vězte, že i v naší moderní společnosti se mnozí těžce nemocní lidé, nebo lidé staří, kteří si připadají zbyteční, pokoušejí o sebevraždu. Děje se tak dokonce navzdory tomu, že naše společnost je vybavena mnoha specializovanými pracovišti, které jsou připraveny poskytnout těmto lidem veškerou potřebnou péči. Oč hůře se asi cítili zestárlí a nemocní Herulové, kteří věděli, že se jejich konec blíží a že ujídají ze společných zásob svým dětem. Jsem přesvědčen, že pokud mladší Herulové měli sprovodit ze světa svého staršího soukmenovce, nebyla v tom sadistická krutost, ale spíše soucit a smysl pro povinnost. Dobře to vysvětluje další odstavec z knihy Život Eskymáků :
"Pojem dobrého a správného jednání je zde na světě velmi rozdílný. Jen pro příklad mohu jmenovat jedno eskymácké děvče, které řeklo Nielsi Egedovi, když s ním mluvil o lásce k Bohu a bližnímu : ….Já jsem už podala důkaz o lásce k bližnímu. Jedna nemocná stařena, která nemohla zemřít, mě totiž prosila, abych ji za peníze dovedla k příkré skále, s níž se vždycky vrhají ti, které už omrzel život. Já jsem ji tam však dovedla a shodila dolů zadarmo, protože jsem vždycky milovala své bližní." Edge mínil, že to byl ošklivý čin a řekl jí, že svou bližní zabila. "Dívka však odporovala; udělala to prý, poněvadž s ní měla soucit, a když stařena dopadla dolů, plakala nad ní." Má se tohle nazývat dobrým nebo špatným činem?"
Co říci na závěr ? Mrzelo by mě, kdyby tento článek někdo pochopil jako nabádání k tomu, abychom se snad tímto způsobem zbavovali svých nemocných a starých. Osobně v této oblasti dávám přednost hospicovému přístupu, tedy pomoci umírajícím odejít pokud možno přirozeným a zároveň důstojným způsobem. Staré Heruly a grónské Inuity vzhledem k jejich podmínkám ale dobře chápu a nad jejich zvyky se nepohoršuji. Viděl jsem ostatně už několik lidí opravdu dlouho a bolestně umírat a tak rozumím našim předkům, že se v dobách, kdy ještě nebyly k dispozici silné tišící léky, rozhodli toto utrpení svým blízkým zkrátit.



Ilustrační obrázek z TV dokumentu Germáni.
 

3 lidé ohodnotili tento článek.

Komentáře

1 Catalessi Catalessi | 27. června 2012 v 5:52 | Reagovat

Děkuji za článek k zamyšlení. Jj, byla to taková doba a tvrdá realita. Lidský život měl odtupňovanou cenu podle produktiktivity a i podle majetku - dlouho třeba platilo germánské právo Wergold, kdy byl člověk trestán za své přečiny proti zákonu odstupňovaně podle výše majetku - bohatý nejmíň a chudák nejvíc. Lidé se k sobě dobře nechovali a nechovají se ani dnes, ačkoliv dnes jsou proti tomu zákony. ;-)

2 Adonis Adonis | E-mail | 27. června 2012 v 8:27 | Reagovat

V této souvislosti mne napadá - jak se vlastně pohané staví k interrupcím?
Boj proti potratům je u nás doménou především křesťanských církví, ale tak nějak tuším, že by se to nemělo líbit ani lidem, kteří uctívají síly přírody, národ, rod a krev....

3 Rushwolf Rushwolf | E-mail | 27. června 2012 v 9:15 | Reagovat

[2]: tady je trochu jinej problém... naši předkové také uctívali +- to co jsi vyjmenoval a měli metody jak se zbavit narozených dětí, které by nebyly schopné plnohodnotného života v komunytě... do těla matky tenkrát neviděli, takže to že je něco špatně poznaly až po porodu... mít možnosti jako máme my dnes tak věřím, že by potrat také využívali bez uzardění, zvlášť pokud by byl menším rizikem než porod v tehdejších podmínkách, který mnohdy nepřežilo ani dítě ani matka... Mě osobně vadí (ale tak je to každého věc) když jde na potrat zdravá ženská se zdravým plodem, protože jí to někde ujelo a nechce nést zodpovědnost ale jen si užívat... naopak matku, která zjistí že dítě které by se jí narodilo by s největší pravděpodobností (sem si vědom že určit to nikdy nejde 100%) nemohlo vést plnohodnotný život bych za takové rozhodnutí neodsoudil... i v přírodě se matky zbavují defektních mláďat, takže to asi tak úplně proti vůli bohů nebude...

4 Catalessi Catalessi | 27. června 2012 v 10:41 | Reagovat

"Mě osobně vadí (ale tak je to každého věc) když jde na potrat zdravá ženská se zdravým plodem, protože jí to někde ujelo a nechce nést zodpovědnost ale jen si užívat..."
Tohle by mně nevadilo, pokud je to užívání si jako chození do školy, do práce atd. Jednou má na omyl každý právo, vesměs když na to byli dva a zodpovědnost nese jen jeden, mně jako ženě spíš vadily dívky, které byly v podobné situaci za půl roku znovu - za mých mladých let za komárů bylo na každé střední škole takových několik, ale počet prstů na ruce to nepřesáhlo. Celkově ale počet potratů klesá.
V minulém století se nechtěné děti dávaly na výchovu pryč, pokud měly štěstí, šly k bezdětné tetě nebo do cizích rodin strýců a tet. Mnohdy zakoušely už od ranného dětství posměch, chodili v horších šatech, nedostávaly cukrovinky a ani tak kvalitní výživu a musely již od ranného věku tvrdě pracovat. Sirotčince měly taky vysokou úmrtnost. Tak vlastně nevém, co je lepší... :-(

5 Miky Miky | E-mail | Web | 27. června 2012 v 10:52 | Reagovat

[2]: No, ono hlavně žádné oficiální pohanské stanovisko pro tyhle věci neexistuje, každý si to musí řešit podle svého vlastního svědomí a náhledu.

6 Adonis Adonis | E-mail | 27. června 2012 v 11:48 | Reagovat

Já vím, že v přírodě se zvířata zbavují defektních potomků, i že např. římský otec musel nejdřív "odsouhlasit", že je přijímá do rodiny (jinak šlo na metiště, kde ještě byla naděje, že se ho ujmou sběrači a pěstitelé otroků).
Jde mi o to, že nevázaný sex a následné chození na potrat mi přijde hrozná věc i z pohanského hlediska. Ale chápu, že v tomto pohledu asi co pohan, to názor....

7 Catalessi Catalessi | 27. června 2012 v 12:08 | Reagovat

Ještě o té přírodě, naše kočka se k nám dostala tak, že cizí kočka matka porodila u nás v dřevníku, dvě koťata si odnesla a třetí tam nechala. Naprosto zdravé. Nechali jsme dveře otevřené, ale už se pro ně nevrátila, po dni neustálého řevu jsem odskládala náčiní, odvalila barely a zesláblé kotě vysvobodila... (Jo, nezemřela, jen dál vychovávala své dvě.) Prostě je to tak, že když mláďata ztěžují přežití, tak v přírodě je přednější matka, protože samotné mládě nepřežije. Holky dělají přesně to samé.

8 Rushwolf Rushwolf | E-mail | 27. června 2012 v 12:12 | Reagovat

[6]: tak o tom sem mluvil... a taky s tím moc nesouhlasím, respektive, stane se... ale člověk by k tomu asi neměl přistupovat stylem "ser na ochranu, kdyžtak si zajdu na potrat..." vím že takhle to asi moc holek nebere, že kolikrát to je pro ně samotné naopak asi docela traumatizující věc a že kolikrát je to blbec partner co je k tomu dokope, páč šuká rád a nejlíp bez ochrany, ale děti překážej... prostě je to o osobní zodpovědnosti... rozhodně bych potrat nezakázal... je to lepší než ty děti pak někde házet do popelnice, ale přístup některejch lidí a jejich životní styl, na který asi narážíš jako pohan také neschvaluji...

9 Satja Das Satja Das | 27. června 2012 v 15:08 | Reagovat

Souhlasim s tím, že v přírodě to asi jinak nejde. Přežívá ten silnější. Ale lidé jsou snad trošičku někde jinde. Alespoň někteří.Dřív se nedalo nic dělat, když nebyly léky a doktoři, kteří by dotyčnému pomohli. To chápu.

10 Myslič Myslič | Web | 27. června 2012 v 16:10 | Reagovat

Podívejte se třeba na "civilizovanou" Spartu, ostudu Řecka. Spousta nacionalistů po celém světě ji vidí jako vzor. Já ani náhodou. Narodíš se, prohlídnou tě a kdyš vypadáš jako krypl, letíš ze skály.  Copak o to, zbavovali se tak přítěže, to chápu. Jenže samotný bůh umělců a kovářů Héfaistos kulhal a podle tohodle modelu by letěl na šutry taky. Nebo Fédias, tvůrce proslavené sochy Dia v Olympii, tan měl prý hrb... Proto taky ve Spartě nebyli žádní umělci a filosofové, protože asi všichni letěli ze skály. Tahle spartská egenika vedla až k tomu, že Spart'ané zdegenerovali v tlupu teplajzníků a Filip a Alexandr Makedonští je neuznali ani za hodna okupace. Když Řecko anektoval Řím, šli se Římané podívat na tu tolik mýtizovanou Spartu. Našli jen zhluk chatrčí a pár pasáků koz z debilním tikem a šesti prsty...
Takže opatrně s tím, koho budeme švihat ze skály.
Jo, nechci, aby si někdo, nedejbozi, myslel, že jsem humanista a všeobjímající pravdoláskař. Pro mentálně postižené mám pramálo soucitu a tady bych volil euthanázii. Injekce může rodičům takového neštěstí hodně pomoci. Ale Pozor!!!! Pokud je někdo tělesně postižený, třeba má jen jednu ruku, to neznamená, že némůže být národu k ničemu! Je spousta zaměstnání, kde může najít uplatnění. Možná to zní s podivem, ale ani já si nemyslím, že jediná práce je ta fyzická...
Satjo, lidi jsou dnes bohůmžel, opravdu jinde. Kdejaký "mentálně postižený" ničí život své rodině, nebo jeho "život" stojí dan'ové poplatníky neskutečný balík. Kdejaký deviant je dnes prohlášen za "psychicky nemocného"...
V dnešní době úcta ke stáří mizí. Člověk, který celý život tvrdě pracoval, dostane důchod 8300. Fakt skvělé. Ale "mentálně postižený" musí mít ošetřovatele a dan'ový poplatnák to samozřejmě zacvaká...

S tím potratem: Je to jedině a pouze na ženě, jak se rozhodne. Ale mělo by se nějak uzákonit, do kdy je potrat možný legálně.

11 rushwolf rushwolf | E-mail | 27. června 2012 v 16:17 | Reagovat

[9]: člověk není o nic lepší ani někde jinde, to že se to neděje v takové míře je jen tím že dnes nás k tomu jako jedince netlačí tolik existenční tlaky... jinak u mnoha kmenů se to děje i dnes... a rozhodně to nejsou o nic horší - "zlejší" lidé než kultivovaný občan naší civilizace. otázka je zdali současné "lékařství" člověku jakožto druhu opravdu tolik prospívá... něco jiného je totiž kvalitně ošetřit zlomenou končetinu, a něco jiného je rvát do lidí hormony, potravinové doplňky všeho druhu, antibiotika už při malém zakašlání atd. ono až se nám jednou zhroutí ten uměle vytvořenej ochranej skleník asi budem docela plakat na čerstvém povětří...

12 Miky Miky | E-mail | Web | 27. června 2012 v 16:32 | Reagovat

[10]: Tak ono i v mentálních poruchách jsou obrovské rozdíly. Např. Downův syndrom je většinou docela zvládnutelný a znám rodiny, které mají svého "mongolíka" moc rády a určitě by ho ze skály nehodily. Jiná věc jsou těžká kombinovaná poškození, kde už moc lidského v té bytosti nenalezneme, ale určovat tu hranici bych nechtěl.

13 Alexej Alexej | 27. června 2012 v 23:27 | Reagovat

Když už jsem tu byl, tak jsem se podíval i na toto, sice jsem myslel, že to bude něco jiného... Necítím se moc kompetentní o tom diskutovat, Mikyho zrovna z nějakého "navádění" ovšem nepodezírám, právě s ohledem na pečlivé provádění jeho profese - ale jinak si přečtěte dnešní noviny, nynější společnost si to vyřeší setsakramentsky "herulsky", průměrný důchod bude 6500 Kč a jsem zvědav, kdo si k tomu co "našetří", zejména když životní náklady budou pochopitelně vyšší. Ale nechtěl bych to zlehčovat.

14 Miky Miky | E-mail | Web | 28. června 2012 v 6:56 | Reagovat

[13]: Kdepak herulsky. Cílem Herulů bylo, aby jejich senioři neživořili, naše vládní politika povede k pravému opaku.

[10]: Nejen Héfaistos kulhal, podívejme se na severské bohy : Baldr je slepý, Ódin jednooký a Týr jednoruký. ;-)

15 Catalessi Catalessi | 28. června 2012 v 10:02 | Reagovat

A Norny taky už měly po menopauze a nekompenzovaly to kmeni zrovna zástupnou péčí o potomstvo - jak je v oblibě dneska odůvodňovat dlouhověkost stařen :-).

16 Satja Das Satja Das | 28. června 2012 v 13:33 | Reagovat

Dříve bylo běžnou součástí života to zač se dnes stydíme, bojíme se toho a zavíráme před tím oči. To znamená nemoc, stáří a smrt. Která byla nedílnou součástí člověka a nebyla odstrkována do ústraní, jako něco nežádoucího. Lidé dříve věděli, že zemřou, že budou nemocní atd. Ale dnešní člověk před tím zavírá oči. Ve skutečnosti se bojí zemřít a přijmout odpovědnost za svůj život a za to co napáchal během svého průměrného života. Dnešní lidé jsou jako malé děti. Bojí se přijít o svoje hračky: krásu, zdraví, mládí atd. Někteří dnešní zbohatlící si myslí, že když mají peníze, moc a bohatství, že dokáží uniknout i ze spárů smrti. Že ji dokáží obelstít. Ale smrt nebo nemoc si najde každého v jakémkoliv postavení. A nakonec se bude muset ze svých činů zpovídat.

17 Rushwolf Rushwolf | E-mail | 28. června 2012 v 21:36 | Reagovat

Mě připadá, že hodně lidí se nebojí ani tak té smrti jako toho procesu stárnutí... a to proto, protože právě ty rodinné vazby dnes nefungují a staří lidé jsou na to stárnutí i smrt sami... a to nebývalo... podle mě se lidé nemusí bát zemřít jen proto že nežili jak Mirek Dušín.. aaspoň ti co nejsou křesťani... ale nes břímě stáří, nemoce a ten pocit kdy víš že už si k ničemu a nikoho nezajímáš... to je podle mě to čeho se děsí a čeho je třeba se děsit...a co je horší jak smrt...

18 Catalessi Catalessi | 29. června 2012 v 10:59 | Reagovat

Jenže to může být do jisté míry zaviněním i těch starých lidí. Když se vracívám domů z nákupu zadem za naším barákem, sedí tam pravidelně skupina důchodkyň. To co povídají mi přijde zoufale nudné, nedodržují základní konverzační návyky, že se lidem do řeči neskáče a nevede se jenom monolog, a chtějí si neustále povídat. Občas si zajdu a raději celý prostor obejdu, abych s nimi nemusela mluvit. Dřív jsem je omlouvala, ale od té doby, co studuju při zaměstnání, mám 2 pracovní činnosti, vychovávám syna, starám se o svou vlastní babičku a ještě mám své vlastní zájmy se mi s nimi trávit čas nechce, kór když to znamená, že pro to zdržení pak zapomenu večer dát příkaz k úhradě nebo něco důležitého, co jsem si po cestě opakovala. Úctu a pozornost jim musí věnovat zkrátka jejich vlastní rodina - a to je právě problém rodinného práva, že tam spousta věcí byla vždy nějak upravena, zvyky, obyčeji, ale prakticky nijak zajištěna nebo minimálně=když to funguje, je to OK, pokud ne, nikdo nic nenadělá.

19 Satja Das Satja Das | 29. června 2012 v 14:52 | Reagovat

(17) Tak to máš pravdu, spousta lidí je se na stáří ocitne sama. Někdy si zaviní sami, jindy je to běh osudu.
(18) Starým lidem se nelze divit, že mluví z cesty, protože často zapomínají. Mně se to stává také. Jdu pro nějakou věc a ve vteřině zapomenu pro jakou.Někteří třeba nemohli mluvit dříve, tak si to teď vynahrazují "monologem".

20 Miky Miky | E-mail | Web | 29. června 2012 v 22:30 | Reagovat

[18]: Obecně se dá říct, že svět ve kterém žijí staří lidé se hodně zmenší. Mají méně přátel, fyzicky stačí na méně činností a nakonec se často jejich životním tématem stává pouze jídlo, vyměšování a zdraví. To je také často důvod proč nám témata jejich hovorů přijdou zoufale nudné. Pravda ale je, že ti ze seniorů, kteří jsou hodní a vlídní většinou opuštění nejsou. I v domovech důchodců je hodně navštěvuje rodina a přátelé a personál jim často poslouží i nad rámec svých povinností. Zlí, popudliví a nafoukaní senioři (a i takoví jsou) oproti tomu mnoho návštěv nemají a personál jim udělá jen to, co musí. Tady opravdu velice dobře funguje to, čemu na východě říkají karma.

21 Catalessi Catalessi | 30. června 2012 v 9:24 | Reagovat

Ještě mne k tématu napadla jedna knížka, Stařec a moře. Povrchní člověk ji chápe jako příběh o starém chlápkovi, který se snaží ulovit rybu, ale lze jej vidět také jako analogii mystéria umírání. Stařec cítí, že jemu samotnému se blíží poslední čas, proto se chová k rybě s úctou, aby se tak chovali v jeho čase i k němu. Smrt ryby ulovením reprezentuje "dobrou smrt", naplněnou účelem, kde staré odchází, aby svou smrtí pomohlo novému k životu, kdežto žralok, který rybu zachvátí, reprezentuje destruktivní sílu zmaru a zbytečnou smrt. K mystériím smrti a života patří to, že člověk prožívá své stáří podle míry, do jaké se mu podařilo naplnit svůj život a stojí tak mezi "rybou a žralokem". (V podstatě podobné mystérium je i v Babičce, taky to není jenom příběh o staré paní, jak mi tuhle řekla jedna dobře placená managerka...)

Nový komentář

Přihlásit se
  Ještě nemáte vlastní web? Můžete si jej zdarma založit na Blog.cz.
 

Aktuální články

Reklama