NOVINKY :
.
Kontaktní e-mail : mikyhorozumy@seznam.cz
Dopředu ovšem upozorňuji, že NEPOSKYTUJI MAGICKÉ SLUŽBY, ANI PORADENSTVÍ A NEBUDU NA PODOBNÉ ŽÁDOSTI REAGOVAT. Děkuji za pochopení - Miky. Usmívající se

OBČANSKÁ VÁLKA POHANŮ

3. června 2012 v 8:02 | Frostík |  CIZÍ PEŘÍ
Rád dnes uveřejňuji Frostíkův článek Občanská válka pohanů, který vznikl jako reakce na časté a většinou nesmyslné slovní přestřelky na pohanských webech a fórech. Občanská válka je přiléhavý název, protože v těchto hádkách pohané opravdu střílí do vlastních řad. Děje se tak často ve snaze dokázat druhým, že já jsem ten chytřejší a zkušenější a moje verze pohanství je ta zaručeně nejsprávnější. Ve skutečnosti však zde není vítězů a pohanství jako celek se díky těmto bojům jeví nezávislému pozorovateli, nebo případnému zájemci, jako víra a životní styl, jehož hlavním znakem je nevyzrálost a sebestřednost jeho vyznavačů. Jako pohané samozřejmě nemusíme mít všichni na všechno stejný pohled, diskuse a výměna názorů jsou fajn, měli bychom toho ale být schopni i bez toho, abychom museli druhé napadat a zesměšňovat. Ale to už se moc rozkecávám, nechme teď promluvit Frostíka :


Občanská válka pohanů

Má cesta k pohanství, které beru jako životní styl a určitý pohled na svět, byla poměrně křivolaká a prodělala časem dost změn. Pár věcí jsem se na této duševní pouti naučil. My jsme ti, kdož můžeme měnit svůj osud a vše záleží na nás. Bohové mají rádi ty, co se nepodvolí a svým přičiněním dosáhnou cíle. Obstát se ctí. To je moje cesta. Ač jsou příčiny dány, svým konáním měníme následky. První roky jsem čerpal z knížek a poslechu. Přímo praktikujících pohanů jsem znal málo. Ale když jsem se setkával s podobně zaměřenými jedinci, bylo o čem mluvit. A jestli jsme měli protichůdné názory na věc? Neřešili jsme to. Ty to máš takhle a já takhle.
Lví podíl na mém duchovním rozvoji má Wicca. Vychvalovaná, zatracovaná, milovaná, opovrhovaná. Pro mě je to duchovní směr, nespojující s žádnou církví, kultem ani náboženstvím. Je to sice novotvar a slepenec starých nauk a lidových tradic, ale co se mi na ní líbí je, že si každý může utvořit svoje duchovní vyznání a přesně pro sebe. Žádné dogma. Ono se totiž nikdo nemůže ohánět tím, že oni vyznávají něco původního. Vždyť ty střípky z minulosti jsou skoro nic. Wicca je přímým obrazem svého vyznavače. Pokud ovšem předvedeš svůj rituál někomu, musíš počítat s jeho ohodnocením. Je na tobě jak s tím naložíš. Někdo zvenčí ti taky může otevřít oči, tak proč o tom nepřemýšlet ?! Jak jsem se postupně učil, docházelo k situacím, že moje zaběhlé postoje neodpovídali mnou nalezené pravdě. Třeba Knihu stínů jsem předělával 3x, protože mi některé věci připadali postupem času příliš křečovité, ba přímo přiblblé. To je taky jedna z věcí vedoucí k rozporu mezi pohany. Nectností a slabostí směru Wicca je slučování neslučitelného, či přímo si odporujícího. Což o to, to bychom přešli, ale někteří zveřejňují přímo do očí bijící nesmysly. Pokud získám nové zkušenosti a poznatky, musím si i přizpůsobit svůj duchovní systém vnímání Všehomíra. Můžeme i změnit celý systém za nový, pokud pracuje na stejném principu. Pokud v něm změníme část, musí konečný stav provozu být beze změn. Cesty jsou různé, ale výsledek musí být stále stejný. A i to původní bylo kdysi nové, na to se stále zapomíná. Toť některé názory pro pochopení mých dalších postojů.
Mé poněkud naivní představy o tom, že pohany spojuje víc věcí než je odcizuje, vzaly za své při vstupu Internetu do naší domácnosti. Dlouho jsem se bránil, ale s nástupem mé ratolesti do školy se vkradl i k nám. Postupně jsem objevoval různé stránky pohanů a různé komentáře mi ukázaly nevraživosti různých skupin pohanů proti sobě. Občanská válka. Na některých webech to probíhá většinou v klidu. Ale běda, jakmile se objeví kontroverzní téma na něž mají diskutéři opačný názor. Pak vypukne přestřelka jak u Verdunu. Připomíná mi to malé děti rozšlapávající si bábovičky. Pokud někdo nesouhlasí, měl by to napsat, tak jako by to říkal dotyčnému do očí a ne se schovávat za klávesnicí a používat těžkou ironii a výsměch. Pokud se někdo snaží něco vysvětlit, tak oponent přitvrdí a žene dál diskusi ve stylu "a teď tě dostanu". Nezapomínejme, že útočíme na jeho duchovní hrad z písku složený z vnitřních pocitů a my mu do něj dupeme. Je to šlápnutí na jeho duši. Pak můžeme očekávat, že nám hodí písek do očí a praští nás kbelíčkem. A ty komentáře z pozice zkušenějšího, odsuzující začátečníka do pozice nemehla? Chápu, že když mu to vysvětlujeme po třetí a on si mele stále to samé, můžeme použít trochu vysvětlující ironie. Zkušenější by měli ukázat cestu a pomoci v hledání a neschovávat vše pro sebe/díky všem, kteří to dělají/. Nebrat to tak, že když si tím těžkým hledáním prošel on, musí ti začínající také. Stejně pouze získané a používané dovednosti ukážou, zda dotyčný něco umí. Na hlavu je to rozebírání dobra a zla. Kdo ví co je dobro a zlo? Pohled z etické roviny? Vše je jen otázka postoje. Ty hlouposti o dělení magie na bílou a černou jsou k ničemu. Magie není černobílá, magie prostě je. Skrze ni provádíme násilnou změnu vysláním energetické vlny/naší akcí/ a ta vyvolává reakci. To je násilí. V tomto časoprostoru bylo velké "zlo" vyvráceno vždycky "zlem". Etnopohanům se nadává do nácků. Proč? Že mají rádi svou vlast, její národní tradice a chtějí zachovat to, co tvoří národ? Neříkalo se jim dřív vlastenci? To už nás ta fašistická Evropská unie pěkně zblbla. Proč sluníčkáři? Že jsou v opozici proti temnotě v duši? Ono hrát si na někoho temně drsného je k smíchu. Pár opravdových drsoňů znám a jsou to veselí a fajn kluci. Pokud se někdo hlásí k lásce ke všem bytostem, je to přece skvělé. Zdá se to někomu moc přislazené? Pak dotyčný má asi citové problémy. Že někomu vadí, když si někdo vyleze na strom a medituje? Šílené by bylo, kdyby vzal kvér a šel střílet do lidí. Jestli se nám něco na některých webech nelíbí, tak tam prostě nelezme. Budu opakovat myšlenku jedné naší známé čarodějky: "Mnoho lidí praktikuje v soukromí spíše než by riskovali špatné přijetí nebo hádky v internetové diskuzi." Divíme se jim? Mé zkušenosti na webech tomu dávají za pravdu. Pak se nesmíme divit, že se lidé nechtějí scházet a sjednotit. Co však proti tomu dělat? Právě poznávat se osobně. Ono totiž dělat na internetu ze sebe drsňáka a chytráka jde každému slabochovi. Osobně jsem zažil, že klučina, do kterého byste to neřekli, zvládl statečně situaci, před kterou borec neobstál. Ještě že na mě zbyl jen ten zombie.
O tom, že je nutné se osobně poznávat, mě utvrdil sraz Pohanského kruhu. Přiznám se, že jsem tam jel s velkou zvědavostí. Jeden pohan odmítl jet s tím, že to tam bude samý skinhead a druhý byl plný rozporuplných pocitů jako já. Když jsme dorazili do Sluneční zátoky, přivítal nás obří Říman a náčelník ubytovacího prostoru. Po ostatních pohanech nebylo ani vidu, ani slechu. Když jsme vypili pár piv, zjevil se jeden skinhead se psem a pak druhý. Po bližším pohledu jsem pochopil, že genetika je obdařila úbytkem vlasů a tak zbytek prostě oholili. Na jejich místě bych udělal totéž. Přehazovačky jsou mi k smíchu. S počtem vypitých Rebelů přibývali i další pohané a postupně jsme se dávali do družných rozhovorů. Kde byla ta rivalita a nevraživost? Asi dobrý výběr lidí. Lišili jsme se jen v tom, že někdo byl v černém stylu gotik a ostatní měli na sobě pohodlné oblečení. Večer proběhl v duchu kamarádské zábavy a dal mi pár postřehů o tom, kdo jaký je. Třeba někdo působící temně zachraňoval ptáče drozda a zas někdo působící jako intelektuál mě přesvědčoval, že má doma tisíc věcí, pomocí nichž lze zabít člověka. Když jsem to chtěl upřesnit, byl bych zabit i postelí. Opravdu jsme se ten večer nasmáli. Druhý den po prolitém dopoledni jsme navštívili prastarý tis a všichni ač různých směrů ke stromu přistupovali s úctou a tlapkali na něj. /Přitom toho dubového fešáka vedle, až na některé, míjeli./ Na stanici pro mrzáčky zvířátka bylo vidět jak všichni jihnou při pohledu na místní svěřence. A kdo miluje zvířata, nemůže být zlý člověk. Jsme rozdílní, to ano, ale máme mnoho věcí společných. A to by nás mělo sjednocovat. Večer, po shlédnutí zajímavého filmu, který připomínal v některých scénách Záhadu Blairwitch a pokecu při očekávání Dionýsovských mystérií, jsem se třeba dozvěděl vše o konstrukci a funkci atomového reaktoru. Získal jsem i informace na výrobu pláště. /Na obřady, ne atomového reaktoru./ Mystérií jsme se sice nedočkali , ale když jsme přinesli za tmy dřevo, mohli jsme zasednou ke krásnému táboráku. Jak jsme u něj seděli, tak jsem si uvědomil, že jsme všichni součástí pohanského kruhu. Jenom stojíme na různých stranách ohně a v různých vzdálenostech od něj. Sluníčkáři sedí na východě, etňáci víc k západu, temní jen na západě a přírodní kulty si mohou běhat okolo, jak chtějí. / Můj je Jih. Ať stojíme, kde chceme, jsme stále součástí pohanství. Zapomeňme na vše, co nás rozděluje. Debatujme, vyměňujme si názory a přemýšlejme o názorech druhých. Vždy ale respektujeme duchovno ostatních.
Bohové a Pán s Paní s vámi.



P.S. - Je jasné, že na určitý počet lidí připadá daný počet blbců postrádající toleranci a tvářicí se jako kamárádi. To je statistika. A právě osobně se před nimi můžeme varovat.





.
 

6 lidí ohodnotilo tento článek.

Komentáře

1 Myslič Myslič | Web | 3. června 2012 v 10:18 | Reagovat

Ha! [:tired:]  Bylo odhaleno, proč jsem se stal skinheadem :D

Ale článek je to fakt dobrý. Jak říka Milan Pitkyn: "...a vo tom to je". :-D

2 Miky Miky | E-mail | Web | 3. června 2012 v 11:02 | Reagovat

[1]: Při pohledu do zrcadla si myslím, že i já se brzy stanu skinheadem. 8-O  :-D

3 Frostík Frostík | 3. června 2012 v 12:09 | Reagovat

[1]:

[2]: Mě to slejzá od předu. :-D  :-D  :-D

4 Sarin Sarin | 3. června 2012 v 13:02 | Reagovat

[1]:[2]:[3]:
Já to beru rychlejší cestou...jak zepředu,tak kolečko uprostřed  :-))

Jinak zastávám podobný názor jako Frostík a ta část od závorky u atomového reaktoru vystihuje můj všeobecný postoj k životu a tuto větu "Vždy ale respektujeme duchovno ostatních" by měl mít každý neustále na očích!

5 Liška Liška | 3. června 2012 v 14:10 | Reagovat

Frostíkovi 10 z 10 bodů. Naprostý souhlas.
Sice si do některých všemilujících sluníčkářů a naopak satanzlých jedinců ráda rýpnu, ale internetových diskuzí se (většinou) v rámci zachování psychického zdraví neúčastním. Je to tak nějak pohodlnější.
Nicméně pak to někteří jedinci rozjedou podobným stylem i na osobní rovině - jeden rok si v klidu povídají, na spoustě věcí se shodnou... přehoupne se jeden cyklus a následně pro jistotu odmítají byť jen přijít na akci na "neutrální půdě" jen kvůli tomu, že tam budou "ti zlí", kteří pravděpodobně před rokem ještě tak zlí nebyli. Nevím, jestli mi to má být líto, nebo se tomu mám smát.

P.S. Krom výroby latexových pleší tedy nabízím i výrobu paruk, pokud nechcete být další kapitolou nekonečného internetového příběhu "to je určitě nácek". :-D
A černé oblečení je praktické. Obzvlášť pokud jste takové nemehlo jako Liška. Jen cestou od vlaku do kempu jsem zapadla do bláta tolikrát, že bych po příchodu vypadala jak Golgoťan z Dogmatu. :-)

6 Frostík Frostík | 3. června 2012 v 17:13 | Reagovat

[5]:Právě s těma "zlýma" si o tom pak můžeme popovídat z očí do očí.  Jinak černou  mám rád, co nemusim je bílá, s čistotou jsem na tom totiž stejně. :-D  V článku mi šlo o jedinou vizuální odlišnost na srazu. ;-)

7 Elen Elen | E-mail | Web | 3. června 2012 v 19:56 | Reagovat

Jak to říkal Shrek? "Zlobři jsou jako cibule. Maj vrstvy!" A lidi maj taky vrstvy, důležitý je jaký jsou v jádru. Hezký článek!

8 Pavel Pavel | 4. června 2012 v 11:55 | Reagovat

Dobrá práce Frostíku ! :-)

9 Ozzro Ozzro | Web | 4. června 2012 v 12:19 | Reagovat

Frostík má prostě recht! Ale jedno je jisté, všechytráky a další omezence to stejně nepřesvědčí o tom, že jsou stejně obyčejní jako ostatní.

10 Satja Das Satja Das | 4. června 2012 v 14:35 | Reagovat

Frostíkova přednáška stojí za zamyšlení a jsem zvědav kdo si ji vezme k srdci.

11 Myslič Myslič | Web | 4. června 2012 v 15:11 | Reagovat

[10]: Že by jsi se třeba zamyslel, že i člověk, který chodí denně po šichtě na pivo, není špatný a "nedémonizuje se" ? :-D Já na té akci byl a viděl jsem, že lidi spolu dokážou vyjít, když nikdo zbytečně nemoralizuje... Příště můžeš přijet a vysvětlit svůj názor na věc.

12 Frostík Frostík | 4. června 2012 v 17:29 | Reagovat

[11]:Ttygrovi jsme taky necpali maso násilím, protože je vegetarián a my ne. :-)  :-D ...a pak, že tygři nemůžou bejt vegetariáni. :-D  :-D  :-D

13 Miky Miky | E-mail | Web | 4. června 2012 v 21:59 | Reagovat

Pohani jsou prostě různí. Jsou mezi nimi masožrouti i vegetariáni, pivaři i abstinenti, tradicionalisti i liberálové. V mnohém se od sebe lišíme, ale spojuje nás úcta k předkům, k přírodě a bohům.

14 barča barča | 5. června 2012 v 8:59 | Reagovat

Frostíku, děkuji za ten článek. Potěšil mě. Kdyby to bylo jen trochu možné, vyvěsila bych ho na všechna možná fóra, kde se diskutuje. V tom článku, přestože je psaný o pohanech je úžasně zachycen ten základní princip, který je platný pro jakoukoliv diskusi.

15 Frostík Frostík | 5. června 2012 v 14:06 | Reagovat

[14]: Jestli to nebude tím, že je to o lidech. ;-)     Přez všechno špatný, jak říká obr Koloděj: "Já mám lidi rád"

16 Lady Rovena Lady Rovena | E-mail | Web | 5. června 2012 v 16:05 | Reagovat

Super! :D  :D  :D

17 Satja Das Satja Das | E-mail | 5. června 2012 v 17:25 | Reagovat

[14]:Baruško, přednášky jsou hotovy. Jestli chceš mohu ti je zaslat.

[11]: Mysliči, když dovolíš, no coment.

18 Myslič Myslič | Web | 5. června 2012 v 17:41 | Reagovat

[17]: No, tak nějak jsem odpověd' ani nečekal.... Ale přeci jen, co kdybych byl příjemně překvapen?

19 Satja Das Satja Das | 6. června 2012 v 9:39 | Reagovat

[18]: Myslíči, myslím, že odpověď znáš.

20 Myslič Myslič | Web | 6. června 2012 v 15:27 | Reagovat

[19]: Takže to mám tedy chápat tak,že pozvání nepřijímáš?

21 Satja Das Satja Das | 6. června 2012 v 16:30 | Reagovat

[20]: Není to nic osobního Mysliči. Cítil bych se tam opravdu nesvůj.Má zdravotní problémy se svým  tělem. Do detailů zabíhat nechci, promiň. Někdy v budoucnu bych si dovolil pozvat já tebe do své poustevny. Případně ti zaslat mailem přednášku. Jestli budeš chtít.

22 barča barča | E-mail | 6. června 2012 v 18:36 | Reagovat

[17]:Satjo, přednášku mi pošli. Ráda si ji přečtu. :-)

23 Myslič Myslič | Web | 6. června 2012 v 20:48 | Reagovat

[21]: Pošli to kdyžtak Mikymu, já se ho pak zeptám....

24 Flash Flash | 7. června 2012 v 0:37 | Reagovat

Frostíku, moc pěkně napsáno ;-) Díky 8-)

25 Naja Naja | 7. června 2012 v 7:55 | Reagovat

Vydařené, trefné, díky moc! :-)

26 majkii majkii | E-mail | 7. června 2012 v 10:22 | Reagovat

Občanská válka je velice příhodný název pro aktuální situaci. Komunita se rozštěpila do frakcí, sympatizujících s předními myšlenkami a chroničtí kritici a stěžovači nás spolehlivě drží od sebe už jen tím, že každý je rozmrzelý a unavený jen z pomyšlení na to, že by se měl pouštět do debaty s někým, kdo se nehodlá nechat přesvědčit o tom, že by se mohl mýlit.
Na holých hlavách není nic špatného (sám jich mám v zaměstnání víc než dost), co je ovšem na pováženou je právě spojení radikální pravice s ideou pohanství. Tuším, že právě Wicca hlásá "dělej co chceš pokud tím neubližuješ jiným" a radikálové jsou agresivní zaslepenci co uctívají jen násilí, zabalené do národní hrdosti.

27 Z vandru Z vandru | 7. června 2012 v 13:24 | Reagovat

[26]: Blahopřeji. S teoriemi o kolektivní vině jakýchsi pravicových agresivních zaslepenců co uctívají jen násilí se vám jistě podaří opět trochu víc rozeštvat lidi. Zdá se mi, že první část vašeho příspěvku je trochu v rozporu s tou druhou, když jste si i vy na konci našel svého nepřítele. Jsou témata která jsou spolehlivá, což? Pane s mailem exorcista......

28 Myslič Myslič | Web | 7. června 2012 v 14:49 | Reagovat

[26]:..... A přišel další spravedlivý, který má patent na pravdu. Bravo [:tired:] ... Tedy radikálně říkám: Ne!

29 Miky Miky | E-mail | Web | 7. června 2012 v 15:29 | Reagovat

Mezi pohany jsou příslušníci krajní pravice, krajní levice a všech politických směrů mezi tím. Politická orientace je osobní věcí každého jednotlivce. Držme se toho, že nebudeme žádný politický směr démonizovat a bude nám všem lépe. ;-)  :-)

30 Airis Airis | E-mail | 7. června 2012 v 16:00 | Reagovat

Můj osobní názor je, že kvůli víře by člověk neměl dělat ústupky ve svém morálním přesvědčení :-).

31 Myslič Myslič | Web | 7. června 2012 v 16:11 | Reagovat

[30]:Tentokrát s tebou naprosto vyjmečně souhlasím a proto nevolím například Stranu Ze(b)lených :-D a ani bych je jinak nepodpořil :-? Ovšem jsem ochoten s nimi i diskutovat.

32 Frostík Frostík | 7. června 2012 v 16:33 | Reagovat

[26]:

[27]:

[28]:Asi jsem blbej, ale já to pochopil takhle - První odstavec je jasnej, potvrzuje zkušenosti nás všech. Věta- "Na holých hlavách není nic špatného (sám jich mám v zaměstnání víc než dost)" pouze ukazuje na praktičnost a snadnou údržbu  superkrátkého porostu hlavy, nebo úbytek vlasů v naší populaci.  Dále poukazuje na názor někoho zvenku na možnost spojení radikální pravice s ideou pohanství. Osobně jsem ultrapravicového radikála(tak jak je znám já) mezi pohany zatím nepotkal. V posledním souvětím ukazuje právě na rozdílnost mezi příznivci směru Wicca (tedy pohany) a agresivními zaslepenci ultrapravice co uctívají jen násilí (nepohany). Jen tak pro infornaci i mezi rádikálama jsou propastné rozdíly.  A teď mě poučte jak to tedy je. :-D  :-D  :-D :-P

33 Myslič Myslič | Web | 7. června 2012 v 16:49 | Reagovat

[32]:No samozřejmě, že jsou rozdíly i mezi radikály :-D  Znám fůru pohanů, co by šli nazvat "radikální", protože propagují multi-kulticosi a pak znám tu větší fůru pohanů, co jsou zase "radikální" tím, že jsou "proetničtí"...
A občas se od neznalců setkávám i s názory, že "pravicový extremita" nemůže být (rozuměj NESMÍ) být pohanem... Což je ovšem nesmysl, protože ten svin'ák Himmler byl obojí...

34 Pavel Pavel | 7. června 2012 v 17:34 | Reagovat

Tak nevím - dát si do mailové adresy slovo exorcista je hodně zvláštní. Vypadá to že ten onen na sebe chce upozornit a nejspíš má hooooodně veliké EGO [:tired:] Velké EGO je dobré pro jedince, kteří chtějí prorazit v tomto hmotném světě - v duchovním je takovému člověku na dvě věci :D  [:tired:]  :-D
Nebo že by nás chtěl strašit? [:tired:]  :-D  ;-)
Ostatně je zajímavé - on už to tu někdo psal jinými slovy - že když zmizí nějaký šťoural, je tu náhle jiný a tak furt a furt a furt.

35 Tomas Tomas | 7. června 2012 v 18:55 | Reagovat

Dovolím si nesouhlasit s oním proklamovaným Wica heslem-"dělej co chceš pokud tím neubližuješ jiným" tohle prostě v reálném životě nelze dodržet.Přijde mi to spíš jako křesťanská morálka.Člověk je tvor, který škodí velmi rád a kolikrát i nevědomky. Pokud mi tady někdo bude tvrdit, že neškodí či nikdy neškodil tak je pokrytec :-D Jinak samozřejmě, že mezi pravicovými radikály jsou lidé, kterým jde primárně o agresi ale takovéhle vzorky můžeme nalézt ve všech subkulturách napříč společností. A k vyjádřením typu- "pravicový radikál nesmí být pohanem" se opravdu nemá smysl vyjadřovat. Ono už samo slovo "pravicový radikál" zní šíleně.Velmi by mě zajímalo jak se takový radikál definuje a jak se pozná. Osobně bych za radikála mohl být také považován, splňuji spoustu rádoby znaků, spíš bych měl problém s tím "pravicový" :-?

36 Kojot Kojot | E-mail | Web | 7. června 2012 v 19:39 | Reagovat

Jen bych poznamenal, že "slučování neslučitelného, či přímo si odporujícího" je přímo esenciální vlastností každého funkčního náboženství. Jakmile je nějaká víra logicky zcela bezrozporná, stává se sterilní. Je to jen takový postřeh vzniklý na základě opravdu hodně dlouhodobých úvah na tato témavta.
---
Existence hádek a odstředivých tendencí je asi nevyhnutelná a je jedno, zda jde o stoupence nějaké víry, nějakého druhu politiky či nějaké jiné ideologie (zde míněno v neutrálním významu slova, tedy jako soubor idejí). Připomnělo mi to vtip, který někde zveřejnil dnes již řádný starokatolický kněz (jehož bych rád někdy osobně potkal) Petr Jan Vinš: Kolik církví vznikne, sloučí-li se dvě v jedinou? - Tři. Ta nová, plus další dvě tvořené těmi, kdo se odmítli sloučit ;-) Myslím, že je to celkem univerzálně platný postřeh a sem se docela hodí.

37 Lierre Lierre | 7. června 2012 v 20:17 | Reagovat

Nezalezi na tom, zda nekdo praktikuje v soukromi, nebo sve dovednosti predstavuje verejnosti.. Nezalezi na tom, zda se nekdo citi byt zelenym, cernym, a pokud se dovede neuspinit i bilym (samozrejme pokud mu to nevadi, v tom pripade i sedobilym).. Podstatne je, ze jsme a ze se umime snaset..
Stava se, ze obcas (ac nechci) slysim sve zuby skripat.. Treba v pripade, kdy mi jedna slecna vysvetlovala jak pod vlivem antidepresiv vyvolavala demony.. Ale je to jeji zivot a jeji cesta a nemam pravo na tom nic menit, ac me moralni zasady krici z plnych plic..
Tolerovat muze byt tezke, ale jde to a je to velice hodnotna dovednost..

Za clenek moc dekuju.. Po mnoha zivych i psanych diskuzich, ktere jsem zazila mi dal nadeji, ze je hodne tech, co se snazi o to, aby nekraceli po strepech ze snu a vyznani tech, ktere silou presvedcili o sve pravde..

38 Miky Miky | E-mail | Web | 7. června 2012 v 22:16 | Reagovat

[35]: Jasně, každý náš čin někomu nebo něčemu prospívá a někomu nebo něčemu zase škodí. Wiccanské rede nás vede k tomu, abychom zvažovali důsledky svých činů a snažili se respektovat v co největší možné míře ostatní lidi, zvířata, přírodu atd. Osobně ho nevnímám jako návod k nastavování druhé tváře. Věřím, že žít s motivací nikomu neubližovat je správné, zároveň ale dobře chápu, že to nelze vždycky dokonale naplnit a pokud chce někdo ubližovat mě, nebo mým blízkým, budu se bez výčitek svědomí bránit.
V době, kdy se objevila Wicca, byla ještě velice rozšířená představa, že čarodějnice je veskrze zlá bytost, která nemá nic lepšího na práci, než jen každému škodit. Wiccanské rede bylo tehdy podle mě tedy i poselství k veřejnosti, které mělo ukázat, že wiccani nejsou žádní zloduši. Pokud bychom vzali toto pravidlo úplně do důsledku, je to samozřejmě utopie, jako povzbuzení k zodpovědnému a vstřícnému způsobu života, ale fungovat může.

39 Zahrada Zahrada | Web | 8. června 2012 v 10:16 | Reagovat

Když vidím ten zájem tady, tak jsem neodolal a přečetl to celé, včetně komentářů. Podělím se o svůj pohled. Zkusím být stručný. Idea článku je v zásadě velmi sympatická. Rezonuje s mými vzpomínkami a s touhou po světové harmonii, míru a lásce Peace and love.... ááááchhhh :)). Frostík mi připomíná mě před deseti lety. Taky jsem nechápal, proč existují neshody a chtěl, aby se všichni se všemi měli rádi. Tehdy jsem si taky myslel, že Wicca je o tom, že si každý může vytvořit svoje duchovní vyznání podle sebe a že jsem mezi pohany nenarazil na žádného pravicového radikála. Tehdy jsem taky jezdil na akce a připadalo mi, jak jsou tam všichni v harmonii. Je to hezký svět. Bohužel, vystaven proudu času a reality nemá šanci obstát.

Autor se dále například domnívá, že "sluníčkáři" jsou v pohanském kontextu lidi, co jsou proti temnotě v duši a vyznávají lásku ke všem bytostem. To je naprosto zcestná idea. Ve skutečnosti se v pohanské komunitě začal tento výraz používat jako hanlivé přízvisko pro všechny, co to mají v hlavě jakž tak v pořádku. Osobně neznám nikoho, kdo by popíral temnou stránku božství a duše a kdo by trpěl láskou ke všem bytostem. Autor se dále domnívá, že do nácků se nadává proto, že někdo má rád svou vlast. Ve skutečnosti je tohle spíš o hajlování na akcích, nošení swastiky společně se symboly jednotek SS, nošení symbolů Wehrmachtu na pohanské akce, o vlajkách třetí říše... ale taky o nazývání ostatních hipíky, feťáky, multi-kulturalisty, což mi připadá jako obvyklá neo-nacistická rétorika. Já mám taky rád svou vlast, nemám rád imigranty z Afriky a středního východu, mám holou hlavu a nějaké názory na nějaké věci, ale nespojuju je s pohanstvím, protože politika a náboženství k sobě nepatří. Neventiluju to v tomhle kontextu (odpusťte mi tuhle ilustrativní výjimku). Tohle mimochodem věděli už svého času Heathen Hearts, kteří i když byli jací byli, nahnědlé politikaření (ani jakékoliv jiné) se mezi nimi netrpělo, co si pamatuju. A to se bavíme o skupině, co už je pět let rozpuštěná a kdo jí znal, tak ví. Tohle by si měl každý nacionalista/vlastenec dobře přebrat v hlavě. Do té doby vyzní každé volání po rehabilitaci swastiky jako smutná ironie. Některé kombinace jsou prostě nebezpečné. Nechápu, proč je tak těžké to pochopit pro mladší generaci pohanů. Jediný koncept, kterým si to dokážu vysvětlit, je hlad duše, která volá po pozornosti a kontroverzi tak moc, že vůbec nevidí rizika pro sebe a své souvěrce. Ale tím směrem se nechci pouštět. Nepřišel jsem sem urážet a třeba je to všecko jinak.

Autor říká: "zapoměňme na vše, co nás rozděluje". Bohužel zcela pomíjí fakt, že spousta lidí zcela záměrně tahá na akce věci a témata, která rozdělují. Tohle vůbec není o internetových fórech.  Současná situace vůbec nemusela vzniknout bez jedinců, kteří kontroverze milují a záměrně vyvolávají. Současné proudy si klidně mohly jet v pohodě vedle sebe. Bohužel, bylo třeba politikařit, urážet, vyhrožovat a udávat. Autor tohle všechno neví. Bodejď by věděl, když byl na akci kde byli všechno a všichni úžasní. Já ho svým způsobem chápu. Já některé věci taky nechci vědět a nehodí se mi do reality. Bohužel, ta realita je jaká je. Jsme jen lidi. A u nich je normální, že se neshodnou.

Moc se mi ale líbí autorova touha po souznění. Třeba to bude do budoucna lepší. Jak zpívá John Lennon, Give peace a chance. 8-)

40 Miky Miky | E-mail | Web | 8. června 2012 v 11:50 | Reagovat

[39]: Autor se jistě vyjádří sám, ale než tak udělá,tak bych rád podotkl, že to není žádný mlíčňák, ale čtyřicetiletý otec od rodiny s cca. patnáctiletou pohanskou praxí. Rozhodně bych ho nepodezíral z nějaké naivní vize ve stylu “Peace and Love“.
Akce, která je v článku zmiňována nebyla nějakým jednolitým společenstvem, kde by se všichni baštili láskou.  “Sluníčkáře” jsme tu zastupovali asi my s Frostíkem a “pravicové radikály”, někteří členové pohanského kruhu a Dávného obyčeje. Přesto jsme se vzájemně nepobili. Nikdo tu nehajloval a nášivky SS se zde nevyskytly, kdyby ano, asi bychom jeli s Frostíkem domů.
Výzvu k zanechání sporů nechápu jako Frostíkovu touhu po všeobjímající lásce, ale jako připomenutí toho, že existující proudy pohanství mohou opravdu jet v pohodě vedle sebe a nepřekážet si. Pokud existují lidé, kteří si libují v kontroverzích a vzájemných bojích, ať si to užijí. My ostatní bychom na ně měli, jak se říká, hodit bobek. Setkávání různých pohanských proudů pokládám za důležité. Nejhorší je opevnit se doma mezi svými a na ostatní pěkně z teploučka sršet jed.
Souhlasím s tvým názorem, že politika a víra by se neměla směšovat. Tedy, každý z nás sám pro sebe si svojí víru a svůj politický postoj asi nějak dohromady dát musí, problém je utvořit si představu, že každý správný pohan musí být za a) pravičák, b) levičák, c) nacionalista, d) liberál, atd., atd. Ten, kdo si něco z toho myslí, bude zákonitě vyvolávat spory.

41 Satja Das Satja Das | E-mail | 8. června 2012 v 14:21 | Reagovat

[23]:Mysliči, odesláno jest. Jsem zvědav, co na to řekneš.

42 Satja Das Satja Das | 8. června 2012 v 14:24 | Reagovat

Autor chtěl asi říci, že bychom měli zanechat vzájemných sporů a šarvátek o detaili. A snažit se spojit proti stejnému nepříteli.

43 Airis Airis | E-mail | 8. června 2012 v 14:27 | Reagovat

[42]: Satja: My máme nějakého nepřítele? :-)

44 Myslič Myslič | Web | 8. června 2012 v 15:23 | Reagovat

[39]:"Bohužel, bylo třeba politikařit, urážet, vyhrožovat a udávat."  To mi něco připomíná :-D Zvláště to vyhrožování přiváláním policie :D

45 Zahrada Zahrada | E-mail | Web | 8. června 2012 v 16:27 | Reagovat

[44]: Mysliči, já nevim na co konkrétně narážíš, takže neumím reagovat. Nechci tady konkrétně na nikoho házet špínu a vytahovat staré kostlivce, takže tu svoji větu, co jsi ocitoval, nebudu rozvádět. O tom to není. Pokud tě to zajímá, klidně ti to řeknu, ale ne ve veřejném prostoru. V obecné rovnině rozumím tomu, co říkáš. Ano, dostali jsme se postupně do bodu, kdy nikdo není bez viny. To je celkem bez diskuze, já to nepopírám. Přestřelek na POF jsem už viděl mraky a mnoha se bohužel zúčastnil. To, co jsem o tom článku napsal, ale bylo o něčem jiném.

[36]: Tenhle názor se mi líbí.

46 Frostík Frostík | 8. června 2012 v 20:03 | Reagovat

[39]: Milá Zahrado, jak jsi přišel na to, že nechápu neshody mezi námi a chci, aby se měli všichni rádi? Moc dobře vím, že co člověk, to jiný názor. Proč si podle tebe nemůžeš z Wicci vytvořit svoje duchovní vyznání? To je přeci každého věc. A že mám jinou představu jak vypadá ultrapravicový radikál? Je mi také známo, že spousta lidí zcela záměrně tahá na akce věci a témata, která rozdělují. A proč ne? Pokud o nich dovedou kultivovaně debatovat, můžeme se i poučit. Nevím o tom, že bych někde psal, že na akci bylo všechno a všichni úžasní a na souznění ti kašlu. Chci jen vzájemnou toleranci. Osobně mě neznáš a podsouváš mi něco, co v článku vůbec není. Doporučuji znovu a pomaleji přečíst.

47 Frostík Frostík | 8. června 2012 v 20:07 | Reagovat

Prosím všechny, aby mi zkusili napsat, jak je to s tím názvem "sluníčkáři". Rád bych se dopátral, jak tento název chápat. Zahrada může mít samozřejmě pravdu. Já to po pravdě nevím a v článku to byla pouze doměnka.

48 Pavel Pavel | 8. června 2012 v 20:50 | Reagovat

[47]:Hele, brácho, jseš pro mě sluníčkář :-D neb ukazuješ cestu, nedáš se vykolejit a tvé názory jsou blízké mým, ač jsem "trochu"jinde!!! Na rejpaly kašli. :-)  :-)  :-)
Higi

49 Rushwolf Rushwolf | E-mail | 8. června 2012 v 21:01 | Reagovat

týjo já chápal pojem "sluníčkář" zase vždycky trochu jinak... uvedu příklad vyjadřování člověka, kterého za sluníčkáře považuji: "VYSOKOFREKVENČNÍ TÓNY VE SLYŠENÍ...ano, tímto tónem, ale hódně vysokofrekvenčním, se u mě hlásila tenkrát ANDĚLA ÁMENA...když jsem ho slyšelá já, zákonitě tento tón budete slyšet i vy...co slyšíte vy, slyšela jsem to i já a budou to slyšet i druzí a to je to naše propojení, tokem ÁMEN+ÁMEN+ÁMEN***Proto každý zde, bude rozumět každému...Slyšení tónů má ale mnoho důvodů, ale ze všeho nejdříve si uvědomujeme, že Anděl v nás pracuje. A proč Tě napadne, že je to Anděl? Protože Ti posílá své pozdravení, vkládá Ti svou stopu do smyslnosti a proto Ti vyvstane v rozumu, že je to Anděl..."

nebo:"METRAN*** Dnes se mi přihlásil nový Anděl jménem METRAN a když se oblékl do mého těla, napsal mi tyto věty...DOŠEL JSEM, ABYCH TĚ POZNAL A POZDRAVIL***OBLÉKL JSEM TVŮJ TĚLESNÝ ŠAT, ABYCH VIDĚL TVÝMA OČIMA TVŮJ SVĚT***NAŠEL JSEM TEBE A TVÉ PŘÁTELÉ, ABYCH VÁM OKYSLIČIL VĚDOMÍ***DOTÝKÁM SE VAŠICH TĚL, ABYCH ODEBRAL CO VÁS TÍŽÍ A BOLÍ***DO NĚKOHO STRČÍM, ABY VĚDĚL A VĚDĚLA, ŽE JSEM U NĚJ, I V NĚM***HLADÍM TEBE I VÁS TAK SILNĚ, ABY JSTE MĚ CÍTILI HUSÍ KŮŽÍ***JSEM V LIDECH SÍLOU A PROTO PROTLAČÍM ŽIVOTEM KAŽDÉHO, KDO O MĚ VÍ***"

pokud mě nevěříte...http://www.aks.mysteria.cz/index.php?menu=discussion

50 Pavel Pavel | 8. června 2012 v 21:23 | Reagovat

[49]: Nevěřím a ani omylem v tohle věřit nemohu. Sorry. O_O  :-(  :-)

51 Myslič Myslič | Web | 8. června 2012 v 22:44 | Reagovat

[47]:Definice "sluníčkáře" dle Johna Miliuse, Olivera Stonea a Mysliče: http://www.youtube.com/watch?v=xMUcTSgRxvU :-D

52 Zahrada Zahrada | E-mail | 8. června 2012 v 23:55 | Reagovat

[46]:
Já nenapsal, že si každý nemůže vytvořit svoje vyznání. Já jen napsal, že pokud se domníváš, že Wicca je o tom, že si každý může vytvořit své vlastní vyznání, pak se mýlíš. Že jsem si to dřív myslel taky, ale už si to nemyslím. Rád se ale nechám poučit, takže když mi k té tezi hodíš odkaz na nějakou literaturu, ocením to. Každý si samozřejmě své vyznání utvořit může - z Wiccy, z křesťanství, buddhismu, z čehokoliv. Klidně s Bohy, které si sám vymyslí. Tomu se ale neříká Wicca. Tomu se podle mě říká svoboda. A tu ti nikdo nebere.

Kdyby tě zajímalo, proč se domnívám, že jsi na omylu, mrkni třeba sem:
http://cs.wikipedia.org/wiki/Wicca

Nenajdeš tam nic o tom, že Wicca je primárně o tomhle. Za to se tam (mimo jiné) dočteš, že Wicca se snaží nějakým způsobem navazovat na stará náboženství. A ty (opět, oprav mě pokud se mýlím a odkaž na literatru), z mého pohledu.... o tomhle taky nebyla a nejsou.

53 Miky Miky | E-mail | Web | 9. června 2012 v 7:22 | Reagovat

[52]: No, myslím že je vcelku jasné, že Frostík má na mysli wiccu eklektickou, jejíž podstata je v tom, že si na kostře původní gardnerovské wiccy, každý vybuduje svou vlastní osobitou tradici. Ten wiccanský základ tvoří osm svátků, bůh + bohyně, wiccanské rede, vysvěcování kruhu apod. a zbytek je zcela v režii každého jednotlivce. Podobným způsobem vznikla ostatně i Saská, Keltská a Dianická wicca o kterých se článek ze tvého odkazu zmiňuje. Zakladatelé těchto a dalších tradic si vzali základ od Gardnera a ostatní dotvořili podle svého. Vím, že se někdy říká, že eklektická wicca není v pravém slova smyslu wiccou, a něco na tom je. Když to ale vezmu z opačného úhlu pohledu, tak zase mohu říct, že jiná než eklektická wicca vlastně ani neexistuje. Vždyť i sám Gardner postupoval při tvorbě své tradice zcela eklekticky a zahrnul do ní všechno, co se mu zdálo vhodné. ;-)
Na stará náboženství se snažíme navazovat všichni, ale protože byla jejich tradice přerušena a zčásti zmařena, musíme si holt občas vypomoci tím eklektismem. :-)

54 Zahrada Zahrada | E-mail | 9. června 2012 v 8:54 | Reagovat

[53]:
Já s tím, co píšeš, nemám problém. Nesouhlasím ale s tvrzením, že Wicca je o tom, že si každý utvoří své vlastní vyznání a už vůbec nemohu souhlasit s tím, že je o slučování neslučitelného a přímo si odporujícího. Tohle v tom článku opravdu je, nemůžu si pomoct. Samozřejmě začínající eklektici se takových věcí dopouští, ale domnívám se, že to není správně a už vůbec to nelze vydávat za nějakou zobecňující charakteristiku. Aniž bych popíral to, že Wicca (tak jak vznikala v polovině 20. století) má určité eklektické prvky. Například 8 svátků - to vzniklo jako wiccanská sloučenina keltských a anglosaských (sluneční cyklus). Napřed byly čtyři, na začátku 50. let už jich bylo šest a na konci všech osm. A dneska to tak dělá velká část pohanských směrů - zřejmě to tedy slučitelné bylo. Třeba proto, že to tak fungovalo v určitých kulturách (možná?) a nebo to prostě a obyčejně dává logický smysl (a to si zase myslim já).

V rovině obecné, samozřejmě může se jednat o slučování neslučitelného a odporujícího pro vnějšího pozorovatele. Ale proč by praktik (předpokládejme zkušený) slučoval věci, které z jeho pohledu slučitelné nejsou a tudíž nemohou fungovat? To přece nedává vůbec žádný smysl. Smysl to dává teprve tehdy, když má tenhle názor někdo třetí - z jeho pohledu a z hlediska jeho vlastní praxe se nějaké eklektické spojení samozřejmě jako neslučitelné jevit může. To je o.k., ale je to jen a jen jeho věc. Nikdo z nás nemá přece povinnost se s takovým názorem ztotožňovat. Samozřejmě pakliže skutečně neslučuje neslučitelné zcela vědomě. To už je pak ale dost mimo moje chápání.

55 Frostík Frostík | 9. června 2012 v 8:58 | Reagovat

[52]:Díky Mikymu to nemusím psát já. Odpověděl ti za mě. Pokud se budeme držet něčeho co kdo napsal a i přez rozpory se svými osobními zkušenostmi, to budeme papouškovat, tak je to dogma. Jak můžeš mít jistotu, že si různí autoři něco nevymysleli? Vždyť tu skládáme střípky pohanství a hádáme se o to, jak k sobě patří a přitom se můžeme mýlit všichni. :-?

56 Miky Miky | E-mail | Web | 9. června 2012 v 14:14 | Reagovat

[54]: Zahrado, prosím tě, kde by se daly najít informace o tom, že je kolo roku ve své současné podobě novodobým výtvorem? Nedávno jsem na to upozorňoval Wolose pod jeho článkem http://pohanskykruh.wordpress.com/2012/05/18/chyby-v-pohanske-chronologii/#comments  ;, ale nevěděl jsem, čím své tvrzení podepřít.

57 Frostík Frostík | 9. června 2012 v 14:40 | Reagovat

[54]:Píšu - Nectností a slabostí směru Wicca je slučování neslučitelného, či přímo si odporujícího. Ne jak píšeš Ty - "že (Wicca) je o slučování neslučitelného a přímo si odporujícího." Chybu jsem udělal v tom, že jsem předpokládal, že každého napadne, že myslím začínající Wiccany. Na tohle téma probíhalo hodně debat a proto mě nenapadlo to dál nevysvětlovat.

58 Satja Das Satja Das | 9. června 2012 v 14:58 | Reagovat

[43]:Křesťanstvo. Alespoň myslím, nebo se pletu?

59 Satja Das Satja Das | 9. června 2012 v 15:00 | Reagovat

Tím sluníčkářem jsem asi já: Protože všem přeji Slunce v duši a mír v srdci.

60 Miky Miky | E-mail | Web | 9. června 2012 v 15:03 | Reagovat

[59]: Satjo, ty jsi sluníčkářem stoprocentně. ;-)  :-D  :-D

61 Zahrada Zahrada | Web | 9. června 2012 v 17:26 | Reagovat

[56]:
Základní informace o tom jsou na anglické Wikipedii.
http://en.wikipedia.org/wiki/Wheel_of_the_Year#Origins

Kolo roku tak, jak ho známe, zavedl Bricket Wood Coven (jeden z prvních Wiccanských covenů, působil v něm GBG) v roce 1958, který do té doby slavil pouze 4 keltské festivaly, v nějakém krátkém mezidobí jich bylo 6 (se slunovraty). První, kdo tuhle informaci zřejmě publikoval, byl prof. Ronald Hutton. Když už jsem ho zmínil, tak bych si dovolil doporučit jeho knihu The Triumph of the Moon, která popisuje historii moderního pohanství jednak dost exaktně a jednak ve velmi zajímavých souvislostech.

Anglická Wikipedie jej dokonce přímo cituje - ve svých pracech došel k závěru, že žádná předkřesťanská kultura neslavila všech 8 svátků kola roku v té podobě, jak je začala slavit Wicca v padesátých letech. To znamená Samhain, Imbolc, Beltain, Lamms + slunovraty a rovnodennosti dohromady. Neznamená to samozřejmě, že předkřesťanské kultury tyhle svátky neslavily, jen zřejmě nejsou informace o žádné, která by slavila všech osm.

Ke stejnému závěru dospěl také amatérský historik Philip Heselton, který publikoval o historii Wiccy dvě velmi pozoruhodné knihy plné odkazů na prameny  a reálie. Byl jsem na jedné jeho přednášce, kde dokonce řekl, že kolo roku o osmi svátcích vzniklo proto, že v Bricket Wood Covenu se jim zdálo, že 6 je málo. :)

V každém případě mi ten koncept přijde naprosto přirozený a do sebe zapadající, zvlášť v ČR, kde máme kulturní i etnický odkaz keltský, germánský a slovanský.

62 Miky Miky | E-mail | Web | 9. června 2012 v 19:34 | Reagovat

[61]: Moc děkuju za informace.

63 Satja Das Satja Das | 10. června 2012 v 9:54 | Reagovat

[60]:Však jsem na to jaksepatří pyšnej. A nejlepší je na tom, že nechci být jinej. :-D  ;-)  :-D  ;-)  :-)  :-D

64 Frostík Frostík | 10. června 2012 v 11:02 | Reagovat

[63]: Kdybys byl jiný, tak bys nebyl Satjou Das. A to by mě mrzelo.

65 námořník námořník | E-mail | 14. října 2013 v 10:43 | Reagovat

Zdravím všechny diskutující. Sice tu již tři měsíce není pokračování, ale mě to nedá něco nepřipsat. Po pročtení všech příspěvků, je krásné, zě se opět ukázalo - co člověk to jiná mysl a názor (na cokoliv).Osobně si myslím, že stačí dodržovat, že tam kde začíná tvoje svoboda, končí ta moje. Ať je to wicca či jiný názorový směr.

66 námořník námořník | 14. října 2013 v 10:46 | Reagovat

Opravuji- pok a tři měsíce

Nový komentář

Přihlásit se
  Ještě nemáte vlastní web? Můžete si jej zdarma založit na Blog.cz.
 

Aktuální články

Reklama