NOVINKY :
.
Kontaktní e-mail : mikyhorozumy@seznam.cz
Dopředu ovšem upozorňuji, že NEPOSKYTUJI MAGICKÉ SLUŽBY, ANI PORADENSTVÍ A NEBUDU NA PODOBNÉ ŽÁDOSTI REAGOVAT. Děkuji za pochopení - Miky. Usmívající se

DUŠIČKOVÉ POVÍDÁNÍ O VÍLÁCH, NÁVKÁCH A RUSALKÁCH

29. října 2012 v 23:03 | Miky |  ZAMYŠLENÍ
Zkuste si zadat do vyhledávače heslo "Víla", nebo "Víly" a budete odkázáni na spoustu různých webových stránek, kde jsou tyto zvláštní postavy slovanské mytologie popisovány jako "bytosti světla" podobné andělům, které nemají nic jiného na starost, než pečovat o čistotu přírody, kvetení kytiček apod. Tato představa o vílách vychází patrně z televizních pohádek a přeslazených new age výkladů, ale má jen málo společného s tím, co si o vílách mysleli naši slovanští předkové. Pokud se podíváme do nejstarších záznamů o vílách a do starých lidových pověstí a legend, zjistíme, že víly byly sice vždycky popisovány, jako velice krásné, ale zároveň z nich šel i strach. A není divu! Staří Slované je totiž nevnímali jako hodné elementály, ale jako zvláštní druh bytostí, ve které se měnili někteří mrtví lidé. Na Slovensku se například tradovalo, že víly jsou duše zasnoubených dívek, které zemřely dříve než se vdaly. Právě proto prý měly spadeno na hezké mladíky, které opojily svojí krásou a pak je utancovaly k smrti. Rusalky jsou podle všeho zase duše mladých dívek, které se kdysi utopily. Proto jsou vázány na vodu. Jinak mezi Vílami a Rusalkami není větší rozdíl. Víly i Rusalky rády tančí a zpívají a prahnou po tom získat nějakého muže. V Rusku se říkalo, že si rády berou z hrobů hochy, kteří se narodili mrtví, nebo zemřeli beze křtu. Tito chlapci, a patrně také ti, které víly utancovaly k smrti, se stávaly tzv. Víleníky, tj. Vílami mužského pohlaví. Existuje teorie, která dává do souvislostí samotné slovo Víla se slovním kořenem vel (hynouti), něhož povstalo litevské velýs = nebožtík, vélés = duchové mrtvých, německé wal = záhuba, zhynutí (odtud Valhalla, Valkýra aj.) Ve slovanských jazycích najdeme ale také pojmy viliti = bláznit, nebo vilný = svůdný, takže spojení s tím kořenem vel není zcela jisté. U Malorusů, Bulharů a Slovinců se však setkáváme s alternativním názvem pro Víly, který zní Návky či Navje a zde je spojení se slovanským světem mrtvých, kterému se říkalo Náv, zcela prokazatelné.
Víly však v pověstech nevystupují vždy jako zlé a nebezpečné. Pokud je lidé ctí a přináší jim oběti (květny, barevné stužky, pokrmy) mohou je chránit, léčit nebo je obdarovat nějakou kouzelnou mocí. Ve Slovinsku se říká, že pokud si víla některého člověka oblíbí, může se mu stát tzv. Posestrimou, tj. Vílou ochránkyní.
Zajímavou informací je, že ve staré černohorské pověsti, která je podobná naší pověsti o Blanických rytířích, se vypráví, že v hoře, ve které spí národní hrdina Crnojevič Ivan, kolem něj stojí Víly na stráži. Není na tom ale vlastně nakonec nic divného. Vždyť kdo jiný by měl dělat společnost duchům hrdinných bojovníků, než duchové krásných dívek? Kromě hrdinů střeží Víly tradičně také vodní prameny. Srbská tradice říká, že není pramene, který by neměl svoji Vílu. Naši předkové chápali prameny, jako místa kterými lze vejít do podsvětí a proto by nás strážkyně, která je Vílou, tedy duchem mrtvé ženy, neměla překvapovat. Jsem přesvědčen, že mnohé zázračné Mariánské studánky, vděčí za svou pověst nikoli zjevení Panny Marie, ale zjevení ochranné Víly, které si křesťané vyložili po svém.
V souvislosti s blížícím se Samhainem ještě zmíním, že v Rusku a na Balkáně je doloženo slavení tzv. Rusalných svátků, které probíhaly sedmý týden po Velikonocích. Součástí těchto svátků, které měly jak název napovídá něco společného s Rusalkami, byla také návštěva hrobů a vzpomínání na mrtvé. Rusalné svátky byli tedy jakousi jarní obdobou "Dušiček". Říká se, že kdo nedonesl na "rusalnou neděli" na hrob mrtvým oběti, byl Rusalkami potrestán.
Informace pro tento článek jsem čerpal především z knih Bájesloví Slovanské/Jan Máchal a Mýty a báje starých Slovanů/Josef Růžička. Nevím na kolik jsou tyto knihy spolehlivými zdroji, ale myslím, že ty náznaky úzkého propojení Rusalek a Víl se světem mrtvých nejsou ani výmyslem, ani pouhou náhodou.


 

1 člověk ohodnotil tento článek.

Komentáře

1 vjs vjs | 30. října 2012 v 9:17 | Reagovat

Moc hezký článek!!! :-)

2 vjs vjs | 30. října 2012 v 9:20 | Reagovat

Mimochodem Walhalla je kousek od nás na bavorské straně na břehu Dunaje, nyní se opravuje a rekonstrukce bude ukončena 2013. vjs

3 Elen Elen | E-mail | Web | 30. října 2012 v 18:39 | Reagovat

O slavení Dušiček v jarních měsících už jsem taky slyšela, dovolím si nechat odkaz http://www.youtube.com/watch?v=lQfM9RhxBRQ

4 Frostík Frostík | 30. října 2012 v 19:07 | Reagovat

Pokud jde o spolehlivost zdrojů, můžeš být v klidu. U autorů zabývající se slovanskými bohy a mýty, jsou rozdílné výklady a hypotézy na tu samou věc. Když do toho zahrneš oblastní rozdíly, začneš se v tom ztrácet. Nyní zrovna zpracovávám Slovany a ač se snažím v tom najít alespoň náznak systému, začínám mýt na Veledubu těsno, postrádájící jakýkoli zasedací pořádek. :-?                         Kým si můžeme být jisti, tak jedině vílou Amálkou. ;-) ...a dle mé dcerky, nějakejma Winx? :-D

5 Pavel Pavel | 30. října 2012 v 19:07 | Reagovat

Odkud začít... Víla je pro mne bytost vzdušná a nemá nic společného s Rusalkou, která je bytost vodní - vyjma toho, že je to přírodní bytost - tady ta spojitost je. Víla mužského pohlaví být nemůže. Tancoval jsem s mnoha vílami ale nikdy jsem neměl pocit že by mne chtěli utancovat. Spíš jde pro ně o pocit sounáležitosti a o vzájemné předání energie. Vše v souznění, laskavosti, radosti a přirozenosti.
Jako vždy si rád přečtu různá moudra Starých, ale raději dám na vlastní úsudek a hlavně na vlastní zkušenosti.

6 Pavel Pavel | 30. října 2012 v 19:09 | Reagovat

[4]:Dobrá řeč, Frostíku, zasmál jsem se !!! :-D

7 Frostík Frostík | 30. října 2012 v 19:13 | Reagovat

Mít od má. I když umýt, jako udělat pořádek by tam bylo záhodno. :-D

8 Miky Miky | E-mail | Web | 30. října 2012 v 21:38 | Reagovat

[3]: Elen, na tohle video jsem se koukal zrovna asi před týdnem. :-)

9 Miky Miky | E-mail | Web | 30. října 2012 v 21:48 | Reagovat

[4]: Frostíku, také se v poslední době těmi Slovany dost zaobírám a čím dál víc obdivuji každého, kdo se dnes stezkou slovanského pohanství vydává. Sestavit z toho mála co zbylo funkční systém, nutně znamená vyplnit mnoho mezer svojí intuicí a osobní gnózí a dávat přitom pozor, aby se výsledek mohl ještě stále nazývat slovanstvím. Jak říkám, klobouk dolu před každým kdo do toho jde.

10 Miky Miky | E-mail | Web | 30. října 2012 v 22:02 | Reagovat

[5]: Pavle, vím o čem mluvíš. V létě jsem se na jednom místě u starých pokroucených třešní, pod kterými rostly koberce lesních jahod, setkal s bytostí, kterou bych možná mohl nazvat Dévou, Dryádou, nebo Vílou. Říkat jí Víla mi přišlo nejsnažší. Tím článkem jsem chtěl ale říct, že to čemu dnes často říkáme Víla my, se od toho čemu kdysi říkali Víla naši slovanští předci, asi dost liší.

11 lomikel lomikel | 31. října 2012 v 13:00 | Reagovat

[9]:
:) ono je to v podstate jedno, pokud to cloveka bavi a naplnuje.

taky by to mohlo nejak fungovat do hmotneho sveta, ale to az v druhem planu, jak to tak pozoruju.

taky si myslim ze zadne spolehlive zdroje nejsou a to ne jen v slovanskem, nebo lepe receno, to co nekdy nekdo napsal je stejne spolehlive jako to co ty pises tady na webu ( a ted si to preber ;)

dokonce si vubec nejsem jisty cemu rikali stari slovane vila, pac to co se lze docit je to co si mysli nejaky psavec o tom co si mysleli lide se ketrymi se nidky nepotkal (ve fyzickem tele urcite).

---

mam ted taskove skepticke obdobi, jak ctu Náboženství pravěkých Evropanů :)

12 Pavel Pavel | 31. října 2012 v 17:43 | Reagovat

[10]:Tak, jak tě vnímám, si myslím, že to opravdu víla mohla být nejspíš - nezkoumal jsem to, ale myslím si to - jsi citlivý, vnímavý a když nemáš předem stanoveno, kdo že to je, pak to, co ti naskočí, bývá to ONO. :-)
No a k vílám a rusalkám. Mužský protějšek víly (vzdušná bytost) je trol - v Bretani chtějí aby se jim říkalo Korigan... Mužský protějšek rusalky je vodník a on i ona mohou mít polaritu plus i mínus.
Osobní názor: kdo se nedokáže s těmito bytostmi domluvit a tak zjistit s kým mám v danou chvíli čest, může si i myslet že kápnul na vílu a on to může být kdokoliv jiný.

13 Miky Miky | E-mail | Web | 31. října 2012 v 19:06 | Reagovat

[11]: Lomikel :"taky si myslim ze zadne spolehlive zdroje nejsou a to ne jen v slovanskem, nebo lepe receno, to co nekdy nekdo napsal je stejne spolehlive jako to co ty pises tady na webu ( a ted si to preber ;)
dokonce si vubec nejsem jisty cemu rikali stari slovane vila, pac to co se lze docit je to co si mysli nejaky psavec o tom co si mysleli lide se ketrymi se nidky nepotkal (ve fyzickem tele urcite)."

Tak to jsi bezvadně vystihl. :-P  ;-)  :-D  :-D

Co tě na tom Náboženství pravěkých Evropanů tak deptá?

14 Miky Miky | E-mail | Web | 31. října 2012 v 19:13 | Reagovat

[12]: Trol je protějšek Víly? 8-O Tak to jsem ještě neslyšel.

Ale ono je vlastně jedno. V tom názvosloví bytostí jsou hrozné zmatky. Naprosto stejné bytosti se často říká na různých místech a v různých dobách úplně jinak, zatímco odlišné bytosti jsou jindy pojmenovávány názvem stejným. Kůň aby se v tom vyznal. :D

15 Pavel Pavel | 31. října 2012 v 19:25 | Reagovat

[14]:A neuslyšíš! V nějakém mámení smyslů jsem to napsal, ale není tomu tak !!!
OMLOUVÁM  SE !!! :-(

16 Sarin Sarin | E-mail | 31. října 2012 v 21:39 | Reagovat

Zdravím...
Miky krásné zamyšlení a pobídka k dalšímu "studiu".Dnes večer je venku opravdu krásné počasí na nějakou tu procházku  s rituálem a třeba budu mít štěstí a i já nějakou,nejlépe přátelskou,bytost potkám.
Před několika roky jsme se šli  s kamarádem a holkama o dušičkách podívat na hřbitov...Celkem pohodička...seděli jsme tam na lavičce a povídali si,po nějaké době se vedle nás ne stěně "rozsvítilo" červené světlo (nejspíše vzplála nějaká umělá svíčka),na druhém konci spadla nějaká skleněná vázička a rozbila se a do toho nějaký divný zvuk... ani nevím jestli jsme v tom spěchu za sebou zavřeli vrata  :-D  :-D ???  
A přidávám se ke gratulacím,přeji Ti vše nej k narozeninám!!

17 Fíba Fíba | 31. října 2012 v 22:14 | Reagovat

[2]: V té bavorské Walhalle jsem byl, prima stavení v antickém stylu. Mimochodem, mají tam i našeho Marobuda :-)

Jinak ty Rusálie jsou zajímavé téma, viděl jsem kdysi nějaké video z Balkánu a tam to bylo spojené s upadáním do tranzu atd.
Běloruské Rusálie vypadají sympaticky :-)
http://news.belta.by/en/news/in_pictures?phstid=2026

18 Fíba Fíba | 31. října 2012 v 22:41 | Reagovat

Tak jsem ty balkánské Rusalie s tím rituálním transem našel, pokud to někoho zajímá:
http://www.youtube.com/watch?v=ct949VnvqOs&feature=related
Mám dojem, že se o tomhle rituálu zmiňoval i Otomar Dvořák, už si to ale nepamatuju jistě.

19 Albert Albert | 1. listopadu 2012 v 11:30 | Reagovat

Miky, tím se moc netrap, myslím si, že ta různorodá chápání měly i ty staré národy a že to, co nám třeba připadá jako "zmatek", jim tak vůbec nepřipadalo. Navíc, jaké máme zprávy o kontinentálních Keltech a Germánech ? Něco od Římanů z pozdní doby, naše představy jsou navíc zkresleny znalostmi, odvozenými od ostrovních Keltů a ze severských germánských tradic (textů). Ale pokud mohu, doporučuji Ti ještě knihu od Váni Svět slovanských bohů a démonů... a možná, že Ti seženu a pak pošlu tu knihu Báje a pověsti starých Slovanů, vydanou Slovartem, která to pěkně utřiďuje. Zatím nemohui nic slíbit, ale jsem ve styku s jedním antikvářem nebo  možná seženu kopii, tu bych poslal i mailem.

20 lomikel lomikel | 1. listopadu 2012 v 13:39 | Reagovat

[13]:
nerek bych depta, spise vraci na zem :).
reviduji sve nazorove zakladove kameny.

strucne receno vyvoj nabozenstvi, tak ja ji, na zaklade hmotnych artefaktu, kniha popisuje je zavysla primarne na rozvoji kultury (ve smyslu strukturalizace socialnich aktivit) dane skupiny obyvatel. Jak se slolecnost zeslozituje ( tim nemyslim nutne rozviji :), tak se zeslozituje i teologie.

(Kojit o tom psal ve smyslu (omluvam se za zkarikovani) ze moc Bohu nepresahuje telo Zeme, ve vyhranenejsi podobe by bylo mozne rici nepresahuje telo spolecnosti :)

veskere tradice o ktech se dohadujeme (ano ty bohate psane prameny) jsou zoufale mlade :) a neutenticke. Snazime se naroubovat popis teologie z doby slozitosti 3 , popsane v dobe 5 na spolecnost se slozitosti 10 :).

Tudy IMHO cesta nevede. Memorovani, kolegia, veroucne disputace etc.

Dale je videt ze nejvyraznejsi diferenciace teologii nastava s etnickou diferenciaci - moje vysvetleni je ze vlastni bohove jsou konkurancni vyhoda :) v boji o preziti etnika (do dneska lze sledovat u Zidu).

---

Co tedy zbiva to osobni Gnose ktere ale musi mit vysledky - na me psychice zpocatku, na mem tele nasledne a nakonce i ve svete. Bez tech vysledku je to duchareni a reseni tlaku ve sve psychice formou "svickova baba" (nic proti starenkam :) - kdyz jsem byl coby maly nemocny a nebylo jasne jestli umru nebo ne, zapalovale za mne moje tete svicky u svateho tadeaska, resice tak, jsa jinak clenem ksc, diskrepanci mezi tim ze me mela veli rada a tim ze pro me nemohla nic udelat.

Zajimavy projekt by IMHO bylo overit konkretni casti gnose v ramci skupiny ktere se jinak pravidelne nestika a tudis neni pod koletkivni sugesci ( opet nic originalniho ode mne, povidala o tom Noira na mystice).

Takze se oklikou dostavam k tem vilam ktere kazdy Vidi jinak :)

21 Miky Miky | E-mail | Web | 1. listopadu 2012 v 15:36 | Reagovat

[18]: Tak na tu babku v trasu by se určitě hodil ten výraz "viliti" - šíleti. ;-)  :-P

22 Miky Miky | E-mail | Web | 1. listopadu 2012 v 15:56 | Reagovat

[19]: Alberte, já se tím netrápím. S toho mála, co zůstalo chci ale vykřesat co nejvíc a to pátrání po pramenech mě navíc strašně baví. ;-)
Slovanské prameny tam je to extrémní slabota. Opravdu často jen jména, náznaky a dohady. S germánskou tradicí se dá ale pracovat dobře. Jsou tu Eddy, je tu Tacitova Germánie, jsou tu Islandské rodové ságy, jsou tu Runy a runové básně, a to všechno společně s poměrně bohatým anglosaským etnografickým materiálem tvoří dobrý základ na kterém se dá stavět.

23 Miky Miky | E-mail | Web | 1. listopadu 2012 v 16:26 | Reagovat

[20]: Lomikel : "Jak se slolecnost zeslozituje ( tim nemyslim nutne rozviji :), tak se zeslozituje i teologie."

To je dobrý postřeh.
1) Lovci a sběrači (ve škole jsme tomu říkali Prvobytně pospolná společnost) - To byla do značné míry rovnostářská společnost a základní spiritualitou byl Animismus. Všechno je živé a má svého ducha, duchové jsou různí a mají různé schopnosti, ale v zásadě jsou si všichni rovni.
2) Období postupné společenské diferenciace. Začíná se tvořit šlechta, první knížata, objevují se majetkové rozdíly. Někteří jsou si "rovnější" ;-) a nastupuje období Polyteismu. Tj.objevují se duchové(bohové), kteří jsou také jaksi mocnější než jiní. Ale je jich hodně, protože i těch lidských knížat, klanových a vesnických vládců s lokální autonomií je hodně.
3) Období králů. Objevují se vládci, kteří spravují obrovská území a jim podřízeno, čím dál víc lidí. Spolu s tím se objevuje i potřeba jediného Boha, absolutního vladaře, který odměňuje věrné, a ty, co se nepodřizují krutě trestá. Máme tu Monoteismus.
4) Období demokratizace. Velká Francouzská revoluce, osvícenství atd. způsobí, že je autorita samovládců zpochybněna. Objevují se první parlamenty apod. Začíná být zpochybňován i jediný všemocný Bůh, úloha a moc Církve slábne. Objevují se první romantické představy o pohanství a nakonec vznikají i první novodobé pohanské organizace.
5) ???

24 Miky Miky | E-mail | Web | 1. listopadu 2012 v 16:40 | Reagovat

[20]: Lomikel :"Co tedy zbiva to osobni Gnose ktere ale musi mit vysledky - na me psychice zpocatku, na mem tele nasledne a nakonce i ve svete. Bez tech vysledku je to duchareni a reseni tlaku ve sve psychice formou "svickova baba" (nic proti starenkam :) - kdyz jsem byl coby maly nemocny a nebylo jasne jestli umru nebo ne, zapalovale za mne moje tete svicky u svateho tadeaska, resice tak, jsa jinak clenem ksc, diskrepanci mezi tim ze me mela veli rada a tim ze pro me nemohla nic udelat.

Zajimavy projekt by IMHO bylo overit konkretni casti gnose v ramci skupiny ktere se jinak pravidelne nestika a tudis neni pod koletkivni sugesci ( opet nic originalniho ode mne, povidala o tom Noira na mystice)."

- Osobní gnóze a osobní praxe je sakramentsky důležitá. Bez toho by to bylo jen prázdné filosofování a akademické diskutování. Nemít svoji praxi a vnitřní i vnější zkušenosti se svou vírou a svými bohy, už by mě ty pověstné internetové přestřelky dávno otrávily a na celé pohanství bych se vykašlal. Filosofování a diskutování je někdy fajn, ale moje víra na tom nestojí, ta se opírá o tu gnózi.

Ten projekt porovnávání gnóze by byl fajn. Moc by mě zajímalo, jaké zkušenosti mají s mými bohy jiní.

25 lomikel lomikel | 2. listopadu 2012 v 11:30 | Reagovat

[24]:

predpokladam ze neco napisu casem zde

http://davnyobycej.cz/forum/pohanstvi/nabozenstvi-pravekych-evropanu-t128.html

jako nejaky prakticky zaver mych bludnych uvah nad knihou :)

temata k diskusi co se mi honi hlavou (napr) viz nize ,

zalezi na forme, trebas tak ze by se vybralo dost _konretni_ a _ohranicene_ tema a kazdy kdo by se chtel zucasnit by napsal svuj pohled ( par odstavcu nic dlouheho), uverejnilo by se to az vse najednou u tebe ( v jednom clanku), zadne opisovani :).

- silova zvirata, integrace v energie osoby.

- prasily, Smery, Prvky, Velka Matka, Rohy. Jak je vnimam, jak je vzivam a proc.

- etnicke panteony, proc a jak jsme si vybral( byl jsem vybran), vyvoj mych prestav, charakteristika bytosti s kterym komunikuji, jak a co delam a proc.

- jak to vsechno sladit v sobe

- vnimani, Videni, citeni. Jak to delam.

- tranz, stupne, problemy se vstupem, co mi pomaha, co ne.

[24]:

26 Miky Miky | E-mail | Web | 2. listopadu 2012 v 16:42 | Reagovat

[25]: Není to špatný nápad, ale mám obavy, že zájem zůčastnit se, by byl pramalý.

Další věc je, že i kdybychom od sebe neopisovali, většina z nás je ovlivněna četbou stejných knih.

27 Hrími Hrími | E-mail | 4. listopadu 2012 v 21:46 | Reagovat

U nás na vychodnom Slovensku sa dodnes vola sviatok zoslania svateho ducha Rusadle :)

Pri štúdiu slovanského pohanstva sa človek nemá kam obrátiť, pramálo nám naši predkovia zanechali. Zbytky čo nam ostali sa daju vyčítať v rozprávkach. Dobšinský a Nemcova sú skvelým zdrojom. Nejake to jadro sa myslím v tých príbehoch dá nájsť, plus folklor a osobná gnoza.
Ja som sa v mojej slovanskej viere viac sústredil na nižšie bytosti(lesovik, rusalky, vily, vodnikovia, dedovia a tak) pretože o tých sa nám zachovalo viac informácii. Z bohom si ctím Perúna a Morenu, Slnko avšak ako ženskú bytosť - čerpám z našich rozprávok (zlatovlásky, slncové panny, dcery mora) a porovnávaním nám najbližším mytologiam baltskej a  germanskej kde sú slnečné bohyne, a Mesiac.

Cesta slovanskeho pohana za poznaním je neľahká ale nie nemožná...

ináč ten Lomikelov nápad je dobrý, ja by som do toho išiel..

28 Miky Miky | E-mail | Web | 5. listopadu 2012 v 5:02 | Reagovat

[27]: Seslání Svatého Ducha Rusadle. Začíná mi to do sebe zapadat. Křesťané o svatodušních svátcích vzpomínají na apoštoly, na které sestoupil Duch svatý a oni začali ve vytržení mluvit cizími jazyky. Možná ten svátek katolíci napasovali na Rusalie, právě proto, že jeho součástí bývalo "viliti", tedy nechávat se posednout duchem Rusalek.

29 lomikel lomikel | 5. listopadu 2012 v 16:25 | Reagovat

[28]:
melo to u katoliku nejaky prakticke pouziti, nebo jen mluvili :)

kdyz jsem u tech posednuti, delate to ?

necham silova zvirata aby se probehla v mem tele, ochutnala jidlo a piti. pro mne je to osvezujici energeticky, obcas se mi podari vnimat veci okoli jinak.

pri obetovani zvu, nektere, bohy a bohyne do sveho tela ze stejnych duvodu.

nedavno jsem videl les ocima zivy - jakoby horici bilou zari.

hlubsi tranz moc nezkousim, coby soliter se nenam komu sverit do fyzickych rukou :)

30 lomikel lomikel | 5. listopadu 2012 v 16:28 | Reagovat

[27]:

Zdravim !

ok, pockal bych pokud budem alespon tri :)

31 Miky Miky | E-mail | Web | 5. listopadu 2012 v 19:48 | Reagovat

[29]: U katolíků nevím, ale napříč všemi křesťanskými církvemi se najdou skupiny tzv. charismatiků, kteří na událost seslání Ducha Svatého navazují a znovu jí osobně prožívají. Kromě toho daru cizích (též andělských) jazyků, přijímají dary uzdravování, proroctví, rozlišování duchů apod. Charizmatici (nebo též letniční křesťané) patří k těm nejfanatičtějším křesťanům vůbec. Věří, že mají přímé napojení na Boha a jsou obdařeni jeho mocí a to jim dodává odvahu a často až agresivní misijní zápal.

K tomu druhému: S invokacemi a stavy posednutí zatím žádné osobní zkušenosti nemám.

32 Miky Miky | E-mail | Web | 5. listopadu 2012 v 20:18 | Reagovat

[30]: Se mnou už to tři jsou, ale lepší by bylo, kdyby nás bylo ještě víc.

33 konspiracni-teoriee konspiracni-teoriee | Web | 11. května 2013 v 21:53 | Reagovat

Ahoj, pokud se chceš dozvědět pravdu o UFO a jeho utajování,jak to bylo 11. září, zajímají tě konspirační teorie, proroctví a nebo máš jen rád/a záhady, mrkni na můj blog - to vše a mnoho dalšího tam najdeš. Budu ráda :)

34 Lion Lion | Web | 24. prosince 2014 v 10:04 | Reagovat

Já si myslím, že každý vníma tak mystické bytosti jako jsou víly úplně jinak. Já někdy vídám téměř průhledné bytosti pobíhající kolem, když se prochází lesem, ale kdo ví jak tomu je doopravdy

Nový komentář

Přihlásit se
  Ještě nemáte vlastní web? Můžete si jej zdarma založit na Blog.cz.
 

Aktuální články

Reklama