NOVINKY :
.
Kontaktní e-mail : mikyhorozumy@seznam.cz
Dopředu ovšem upozorňuji, že NEPOSKYTUJI MAGICKÉ SLUŽBY, ANI PORADENSTVÍ A NEBUDU NA PODOBNÉ ŽÁDOSTI REAGOVAT. Děkuji za pochopení - Miky. Usmívající se

ČEŠI - ODKUD JSME PŘIŠLI ? - Eva Vutková

18. listopadu 2012 v 10:45 | Miky |  KNIHOVNIČKA


Do téhle knihy jsem chodil tak dlouho nakukovat do knihkupectví, až jsem nevydržel a koupil jsem si jí. Rovnou se přiznám, že zhruba s polovinou toho co, kniha říká nesouhlasím, ale přesto to bylo dobré čtení, které mě přinutilo hodně přemýšlet a její koupě určitě nelituji. Autorka v této knížce rozvíjí teorii slovinských badatelů, Jožka Šavliho a Mateje Bora o tom, že Slované jsou původními indoevropskými zemědělci, kteří kdysi žili i ve Francii, v Itálii a dokonce na Britských ostrovech a teprve později byli v těchto místech převrstveni nově příchozími etniky. Jak už název knihy napovídá, největší pozornost v ní Eva Vutková věnuje české kotlině. Autorka tvrdí, že Slované u nás žili ještě před Kelty a Germány a nikdy odsud nikam neodešli. Slovany vykresluje jako mírumilovné a důvěřivé rolníky, kteří se u nás nechali Kelty a potom i Germány porobit a sloužili jim jako vládnoucí aristokratické vrstvě. Pokud patříte mezi keltomany, pak knihu raději nečtěte, protože se zde dozvíte, že Keltové byli krutí a nafoukaní nomádi, kteří byli posedlí válkou a toužili pouze po slávě a lesku a k hodným slovanským zemědělcům, kteří je živili, se chovali jako k otrokům. S Germány to bylo úplně to samé, takže chudáci Slované, u nás žili historicky nepostřehnuti celých 1000 let. Také se vám to zdá trochu přitažené za vlasy? Mě tedy ano. Na druhou stranu by ovšem tato teorie vyřešila dosud neobjasněnou otázku, odkud se zde naši slovanští předkové tak náhle vynořili. Je historickým faktem, že Slované v poměrně krátkém čase (500-800 n.l) ovládli polovinu Evropy, aniž by kronikáři vyspělých národů té doby zaznamenali jejich postup. Území Polska, Čech a severovýchodního Německa byla kontinuálně po mnohá tisíciletí obývána, a přesto nikdo nezaznamenal boje příchozích Slovanů s původním obyvatelstvem. To je opravdu divné. Eva Vutková je přesvědčena, že Slované k nám v šestém století odnikud nepřišli, jednoduše proto, že tu už dávno byli. Dobu pod nadvládou Keltů a Germánů, přirovnává k osudu českého lidu v období Rakousko-Uherské monarchie. Za Rakouska se ve městech a na důležitých místech, jako jsou úřady, školy apod. mluvilo německy a Češi, kteří tvořili nižší vrstvu společnosti, byli pro návštěvníka z ciziny takřka neviditelní. Na podporu své teorie přináší autorka řadu "důkazů". Paní Vutkové například tvrdí, že řada pohřebišť, dokonce až z doby kamenné, se vyskytuje na místech, která nesou slovanská místní jména jako : Žalany, Žalčice, Žalov, Žalý apod. Podle ní to souvisí s pojmem "žal" a říká, že kdyby naši předkové přišli na naše území až v 6.století, tak by nemohli vědět, že na těch místech jsou prastaré hroby, a tudíž by tato místa nenazvali pietními názvy značícími smutek. Další indicií jsou prý např. pověsti, které se vztahovaly k Býčí skále na Moravě, ještě před tím, než v ní byla objevena soška býčka, lidské kostry a množství předmětů z doby Halštatské. Pověsti mluvily o obětování lidí, pokladech a ohnivém býku a celkem věrně tedy popisovali to, co se zde v 5.století př.n.l., tedy tisíc let před údajným příchodem Slovanů, odehrálo. A autorka se ptá : "Jak by se mohli naši předkové o tajemství této jeskyně dozvědět? I kdyby na našem území žily zbytky Keltů a Germánů, se slovanskými zemědělci, by se těžko dorozuměli. A navíc, proč by jim vyprávěli o událostech, které se staly před tisíci lety?"
Mnohé z toho, co Eva Vutková v knize říká je jistě zajímavé a stojí za zamyšlení, to co mě ale celou dobu hnětlo, bylo líčení povah jednotlivých národů. Zatímco Slované jsou zde vykresleni, jako vyspělí, kulturní, chytří a mírumilovní, Keltové a Germáni jsou líčeni jako hotové zrůdy. Slovani za svou přátelskou a dobrou povahu a výborný vztah k přírodě vděčí prý svému zemědělství. Rolník, který žije na jednom místě se totiž musí snažit o trvale udržitelný život, ale nomád, lovec a sběrač si bere co se mu namane a o následky se nestará. Od lovu zvířat a plundrování přírody je pak prý už jen kousek k zabíjení a okrádání lidí. Zemědělci prý žijí v demokratické, rovnostářské společnosti, zatímco lovci rádi bojují, opovrhují prací a zakládají si na majetku a postavení.
Teda nevím, ale mám za to, že je to přesně naopak. Na příkladu lovecko-sběračských národů, které se dochovaly až do současnosti, můžeme snadno dokázat, že málokterá společenství žijí demokratičtěji a ve větším souladu s přírodou, než právě ony. Nomádi navíc obvykle majetek nehromadí, protože je prostě nepraktické se s ním při přesunech tahat. Větší sociální a majetkové rozdíly mezi lidmi se začaly objevovat právě až tehdy, když se lidé usadili a začali hospodařit.
Poslední a zároveň nejhorší část knihy dokládá naší "ušlechtilou" národní povahu na osobnostech jako je Jan Hus, František Palacký, nebo T.G.Masaryk. Aby ta moudrost a humanita našeho národa ještě vynikla, jsou v této části knihy citováni zároveň také zlí Germáni, jako A.Hitler, J.Goebbels, či R.Heydrich. Rozumějte, já mám naší zemi rád a svých slovanských předků si vážím, ale abychom ze sebe dělali světce a z ostatních národů dělali vyvrhele, to snad nemáme zapotřebí.
Málem bych zapomněl, že jedna kapitola se také věnuje slovanským, tzv.Venedským Runám, ale o tom něco napíšu třeba zase příště.
 

5 lidí ohodnotilo tento článek.

Komentáře

Zobrazit vše (142)
Zobrazit starší komentáře

101 lomikel lomikel | 26. listopadu 2012 v 11:46 | Reagovat

Co je tedy urcuji pro to cim se citi clovek byt ?

Geny to nejsou. Je to kultura ve ktere vyrostete, matersky jazyk, krajin a kterou obyvate, memy ktere se mu vtisknou ( jsou mu vtisteny .  Ale pozor na nihilismus,  ti co nepatri nikam jsou asymilovani spolecenstvimi ktere jsou socio-kulturne zivitaschopne. Napriklad obcane Zeme hlasici se k zidovksym korenum prokazali a prokazuji vysokou zivotaschopnost, je mozne se od nich ucit.  

Pohled prakticke soucasnosti 1 - v ramci eu je tlak na vytvoreni evropskeho substratu ktery bude mozne pretavit v to co si ti kteri drzi moc preji. Narodni staty vadi, kdyz koukam na nemecko, kam to dopracovalo co se tyce slozeni obyvatel a sebeznicujicich tendecni multi-kulti blbu, je mi jich lito.

Pohled prakticke soucasnosti 2 – vzhledem k cirekvnimu daru se opet otevira prostor k dalsimu rozebrani statu formou "restituci pred rok 1948".  Je snaha marginalizovat cechy vsemi zpusoby, nekdy je tezke rozlisit kdy se jedna duchovni puzeni a kdy o prelakovavani historie.

Pohled prakticke soucasnosti 3 – jako bytost ktera se citi byt Cechem jsme tedy na jedne lodi s temi kdo v evrope chteji zachovat puvodni kulturu ( dnes at se to libi nebo ne realizovanou skrze instituce narodnich statu) ale vymezuji se proti  nemceni.

Opet se musim vratit k sve koncepci etnickych panteonu jakozto diferencovanejs nadstavby nad starsi a komplexnejsi sily/Bytosti (pra sil). Neni mozne nevidet ze historie Germansko – Slovanske interacke je historie boju, nekdy I boju o preziti. Bohove etnickych panteonu toto reflektuji, v ruzne mire odpovidajici zpusobo odvozeni od prasil (srovnej veles x perun ) a  situace etnika  viz.  Bohove pobaltskych Slovanu.

Pro ujasneni co myslim etnikem:
Etnikum (z řeckého ἔθνος, ethnos, tj. lid) je pojem, kterým se běžně označuje historicky vzniklá skupina lidí, kteří údajně mají společný historický původ, rasový typ, jazyk, materiální a duchovní kulturu, mentalitu a tradice a obývají společné území; dá se tedy také srovnat s pojmem „kmen“.[1]: Ve skutečnosti je představa společného genetického původu příslušníků jednoho etnika zavádějící, a to kvůli migraci a míšení různých etnik mezi sebou, a odborníci proto chápou etnikum spíše jen jako skupinu lidí, kteří sdílí společnou kulturu.[2]: Několik etnik může tvořit národ.

102 lomikel lomikel | 26. listopadu 2012 v 11:49 | Reagovat

Mel by nekdo odkaz(y) na srovnani puvodniho germanskeho mythu vuci pozdni severske versi ? Zajima me vse, od akademickych clanku az po spekulace a osobni pritupy.

Tim myslim neco vice nez Tacitova poznamka.

predem dekuji!

103 Miky Miky | E-mail | Web | 26. listopadu 2012 v 14:39 | Reagovat

[100]: Možná jsem se nejasně vyjádřil, ale přesně tak jsem to myslel. Když říkám odkud, nemyslím tím etnikum, ale zeměpisnou oblast. :-)

104 Miky Miky | E-mail | Web | 26. listopadu 2012 v 14:46 | Reagovat

[102]: Kromě Tacita, myslím nic není, takže pokud ti někdo odpoví, budu příjemně překvapen. Nebýt severského mýtu, byli bychom na tom s Germány podobně jako se Slovany.

105 lomikel lomikel | 26. listopadu 2012 v 15:00 | Reagovat

[104]: no a jeste je tady ten wulfiluv preklad bible :)

106 Fíba Fíba | 27. listopadu 2012 v 14:31 | Reagovat

No vidíte, jak se vám tady ta debata rozjela. S něčím souhlasím, s něčím ne. Článek jsem odkázal také z toho důvodu, aby bylo vidět, jak se se vším dá žonglovat a to i s těmi genovými číslíčky :-) Někdo dokázal Kelty a jiný zase něco jiného. Fakt je ten, že zde máme šest století Germánů doložené archeologií (ať se to komu líbí nebo ne), plus středověké zakládání měst z německy mluvících zemí (pokud se nepletu - jak rozsáhlé bylo to zakládání měst?) a to všechno nebyli jenom později odsunutí Sudetští Němci.

Jinak článek odkazoval i na základ Evropanů v paleolitu, takže to nebylo jenom o indoevropské Evropě.

Ještě existují nějaké staroněmecké pověsti a pod. Co třeba Pověst o Baldrovi v různých verzích, nejen té eddické (PDF Sauila):
http://download.asatru.sk/sauilo/sauilo_08_2005.pdf

107 lomikel lomikel | 27. listopadu 2012 v 15:20 | Reagovat

[106]: saulia procitam, a tahle prave
tenhle clanek o Baldorvi me inspiroval k dotazu :).

proste je nam me tech severksych bohu bohyn a pribehu nak moc :).

btw. co tvuj nazor na tacituv popis, nejsme schopne si to ztotoznit.

kazdopadne dik

108 Fíba Fíba | 27. listopadu 2012 v 16:47 | Reagovat

Kdybych to měl posuzovat podle sebe a snad i podle některých mých kamarádů, tak se pohybujeme tak nějak od neznalosti k seznamování se s pověstmi a mýty, abychom nakonec zjistili, že na tom začátku to bylo lepší. Ty příběhy bohů jsou prima, ale nakonec jsem se dopracoval k tomu, že mi vlastně postačí uctít nějaké základní projevy přírody formou uctění těch bohů - tedy nejvíce mi vyhovuje právě ta jednoduchost Tacitovo Germánie. Akorát trochu s tím rozdílem, že mě ovlivnili ti Indoevropané, tudíž si budu vlastní představu germánského panteonu přizpůsobovat předpokládanému panteonu eneolitických Indoevropanů - to se týká například toho, že v této době patrně ještě nebyl "na vrcholu" Wotan-Ódin, ale byli tam minimálně dva bohové svrchovanosti Týwaz-Týr a Wotan-Ódin. To na vrcholu jsem dal do uvozovek, protože si nejsem jistý, jestli to lze takto přesně pojmout. Vlastně mě ovlivnil ten odkaz níže, v mém případě se jedná o to, že si dosadím germánská jména bohů: http://en.wikipedia.org/wiki/Proto-Indo-European_religion

109 Fíba Fíba | 27. listopadu 2012 v 16:51 | Reagovat

Ten Týwaz-Týr "na vrcholu" je pro mě bohem nebes - neberu ho tedy jako toho s ukosnutou rukou co byl později v mýtu upozadněn. Odkazuju, to pravidelně, ale přijde mi zajímavé, že třeba u Lotyšů v Pobaltí je tento starý indoevropský nebeský bůh pořád "na svém místě", jak se zdá:
http://www.latvianstuff.com/Sky_deities.html

110 lomikel lomikel | 27. listopadu 2012 v 23:27 | Reagovat

dekuji za zajimave podnety.

co se tyce unifikace panteonu tak, nerikam ze u tebe - to nevim, ale z toho co jsem se docetl v  nekterych prispevcich v sauilo, me to prijde jako anti-propaganda z dob narodniho obrozeni, trebas sauilo_03_2004:

"Termín „Indogermáni“ může být (a byl) užíván různými způsoby.
Naše pojetí tohoto termínu vychází z faktu, že dle jedné (z mnoha)
klasifikací evropských Indoevropanů lze rozlišit společnou baltoslovano-
germánskou skupinu. Tato skupina sdílí společný folklór,
mythomagický systém a v dávné minulosti si její příslušníci patrně
mohli též jazykově porozumět. Na rozdíl od německých badatelů
tak termínem „Indogermáni“ neoznačujeme Indoevropany jako
takové, ale právě tuto skupinu.V této studii také užíváme
zaměnitelně baltská, slovanská a germánská jména božstev,
vycházejíce z fundamentální jednoty společného indogermánského
mythomagického systému. Ostatně, slovanskou etnogenezi lze
odvodit z interakce vlastních Indogermánů (Baltové, Gótové) a
Indoíránců (Skýtové, Sarmáti) v oblasti dnešní Bílé Rusi, Ukrajiny
a jižního Ruska. Obě skupiny přitom představují dvě větve
společného Indoevropského stromu."

skoro to tak vypada ze ta spolecna bozstva tady jsou jen proto aby bylo dovozeno ze ty prave, puvodni, ideove ciste, jsou ty germanske :)

111 Fíba Fíba | 27. listopadu 2012 v 23:50 | Reagovat

Autora tohoto článku znám osobně, i když jsem ho už pár let neviděl. Je pravda, že se hlásí (hlásil se když jsem ho viděl naposledy) ke germánské tradici. Pokud vím, tak dnes se už veřejně neprojevuje - jeho germánské pohanství funguje na čistě osobní-rodinné úrovni.

Původní ideově čistá božstva (strašný výraz :-) ) ani nemohou být ta výhradně germánská, viz ten můj příspěvek o změně "vedoucího", kdy byl Germány sesazen Týr a naopak povýšen Wotan. Autor tohoto článku se i o této souvislosti zmiňuje, už nevím jestli přímo v tomto článku a nebo jinde. V některých jiných ohledech mi ale ta germánská tradice skutečně přijde blíže k předpokládanému (pra)indoevropskému systému. Z mého úhlu pohledu mi třeba vyhovuje, že (podobně jako v Litvě Aušriné) mají Germáni jarní bohyni co zároveň odpovídá i Jitřence - Ostaru. Zajímavé je, že ta Ostara je skutečně germánská, ale třeba ve středověké Eddě už o ní nevím - zřejmě také posun. Dále například sluneční bohyně - v Pobaltí Saulé, u Germánů Sunna, Sauilo, Sól... Srovnání baltského Velniase, slovanského Velese a germánského Wotana v souvislostech zájmu o podsvětí (později Walhallu u Seveřanů) mi třeba přijdou pravděpodobné a ztotožňuju se s nimi.

112 lomikel lomikel | 28. listopadu 2012 v 0:19 | Reagovat

[111]: v pohode, ja proste jen nema rad agitaci, mam na ni nos. Germany nejsou prvni historicti _indoevropane_  v evrope.

Casopis se mi libi a chapu ze v ramci urciteho kultu (nemysleno s negativni konotaci) se akcentuje urcity vyklad dejin a sveta.

--

nasel jsme sauilo_04_2004, ze jisty Alabreiks napsal Gotskou liturgii, podle anotace obsahuje zasadne puvodnejsi mytus. Neznas tu knihu ?
Predpokladam ze je english a invokace jsou v Gotstine ?

dik

113 lomikel lomikel | 28. listopadu 2012 v 0:21 | Reagovat

Albareiks - Michael Moell :)

114 Miky Miky | E-mail | Web | 28. listopadu 2012 v 4:47 | Reagovat

[110]: Germánský mýtus není ten pravý, původní a ideově čistý, ale je z těch tří jmenovaných nejúplnější (nejvíce zachovalý). Uvědomění si příbuznosti s baltským a germánským panteonem, mi pomáhá při rekonstrukci toho slovanského.

115 Fíba Fíba | 28. listopadu 2012 v 15:32 | Reagovat

[112]: Otázka je kdo byli první historičtí Indoevropané v Evropě. Oficiálně asi lid se šňůrovou keramikou, takže se pohybujeme někdy ve třetím tisíciletí před n. l. Historičtí Germáni se podle mě zformovali už v Evropě z těchto starších populací eneolitu a doby bronzové - podoně jako jiná už z historie známá plemena. Četl jsem ale v knize Archeologie pravěkých Čech/1, str.126,2007, že: "Největší pozornost v evropské prehistorii přitahovala vždy otázka rozšíření indoevropských jazyků. Původ indoevropských jazyků byl hledán v různých částech Evropy a Asie, přičemž pod vlivem G. Childea a M. Gimbutasové (1963; 1980) převládl názor, že pravlastí Indoevropanů jsou jihoruské stepy, odkud Indoevropané pronikali do Evropy s tzv. kurganovými kulturami v eneolitu nebo s o něco pozdější kulturou se šňůrovou keramikou (Buchvaldek a kol. 1985). Odlišný názor, předpokládající souvislost indoevropských jazyků již s neolitickými kulturami, vyslovili E. a J. Neustupný (1976: kultura s lineární keramikou), a to v návaznosti na interpretaci středoevropského pravěku jako souvislého vývoje, nepřerušovaného migracemi."

Setkal jsem se také s názorem, že kurganové (mohylové) kultury eneolitu sice skutečně k nám přišli, ale nebyla to invaze na úkor Staroevropanů, nýbrž invaze, která pouze překryla už starší (pra)indoevropské osídlení neolitu - tedy něco ve smyslu toho, že díky změně klimatu na východě došlo k změně životní strategie tamních Indoevropanů, ti si ochočili koně, začali chovat stáda a militarizovali se - následně pronikali na západ na úkor klidnějších zemědělských Indoevropanů neolitu. Osobně jsem náchylný věřit této verzi, ale zatím jsem si nedovolil zpochybnit verzi o prvním šíření Indoevropanů až v tom eneolitu - takže kdo ví. Téma je otevřené.

O té zmiňované knize nic nevím, to nemohu poradit. Přihodím aspoň přezpívanou gótštinu :-)
http://www.youtube.com/watch?v=6xTqt_l2BtA

116 lomikel lomikel | 29. listopadu 2012 v 8:18 | Reagovat

Na zaklade jazykove analyzi IE jazyku, psanych zaznamu neni, je mozne se domnivat ze v pravlasti nebyly paneony tak jak je chapeme dnes. Predpokladan je samanismu a animismus a oznaceni pro to cemu indiani rikaji velky duch  - djang, dijan, rodu neutralniho. Maskulini ale i feminini aspektace je pozdejsi - Danu(a) keltu, D-Ianus rimanu.

Politeismus dnesiho chapani asi vznikl na po kontaktu IE s strukturovanejsi kulturou a teologii mediterianu (před IE narody evropy a jiho zapadni asie).

Uvazujeme li timto smerem je otazka co se vlastne pokusime rekonstruovat jako puvodni IE panteon. Podoba se to rekonstrukci puvodniho ind. jazyka, ktery ale nepodporuje tuto tezi, viz. vyse.

---

Za me k tomu dodavam ze mi to konotuje s tim ceho jsme se dobral v meditacich s entitamy v zavorce s tim ze je jasne ze jsou to jsou jmena a poznatky neoveritelne a subjektivni (Velka matka, Stary - rohaty, Kali, Perun, Veles, Svarog, Odin, Freya ).

Keltsky, Germansky, Slovansky panteon povazuji za prinosny prave tim ze je jedinecny v transformaci Sil a drivejsich panteonu. Je vztazeny k konretnimu etniku a jeho hisorii. Synteza mi zde nedava smysl, nad ramec uvedomeni si relativnosti kazdeho z nich, protoze tim se rusi to cim jsou pro me zajimave.

Pokud chci pracovat v univeralnim systemu volam Zemi (dolni svet) - Velky duch(horni svet) a 4 smery nebo velkou matku a Rohateho.

117 lomikel lomikel | 29. listopadu 2012 v 8:27 | Reagovat

[115]:

Gotstina mi zni libozvcne, pripomina mi sanskrt, otazka je do jake miry je vyslovnost puvodni.

Jaky mas nazor na jeji liturgicke uziti ?

118 Fíba Fíba | 29. listopadu 2012 v 8:53 | Reagovat

[117]: Kdysi byl zájem tu gótštinu používat a skutečně se krátce používala. Osobně se mi to na jednu stranu líbilo - působilo to na mě - ale na druhou stranu mi přišlo rozumově divné, že jsem kolikrát nevěděl o čem je řeč, i když jsem samozřejmě věděl jaký rituál probíhá. Asi tam tehdy chybělo "nějaké školení" :-) před rituálem. Pak to ale postupně vyšumnělo a co jsem se naposledy zúčastnil nějakého menšího rituálu ve skupině (před více jak rokem), tak už se ta gótština neprovozovala - vlastně už delší dobu, nejen teď naposledy.

Jenom k těm panteonům: Na základě jasné podobnosti bohů a jejich jmen lze dohledat, aspoň v něčem, nějaká božstva co byla pro (pra)Indoevropany společná. O nebeském otci, Jitřence, Slunci, Zemi celkem nepochybuju. Myslím, že tohle se dá do jisté míry použít jako "startovací čára" pro případné zájemce:
http://slavonie.org/2012/11/28/indoevropsky-pantheon/

Pokud jde o mě, jak jsem už psal. Nezatracuju nějaký historický vývoj, ani nemám potřebu někomu zpochybňovat jeho pojetí, ale mě nakonec opravdu přijde postačující ta jednoduchost začátků, kdy ještě není na systém nabaleno tolik mytologických příběhů. Mohli bychom se také bavit o tom, co jsou to mytologické příběhy? Zmýtizovaná historie? Příběhy z šamanských cest? Umělecké dílo sloužící k pochopení náboženského systému pro širší lidové vrstvy - tedy jen obrazná řeč? Podle mě tam můžeme hledat od každého něco. Jenže potom se zase nabízí otázka jestli bychom měli do svého náboženského systému zahrnout i zmýtizovanou historickou událost, která se stala před tisíciletími někde jinde :-) Je příběh o válce severských Ásů a Vanů příběhem ustanovující se indoevropské trojné společnosti (podle Dumézila), nebo je to historická vzpomínka na setkání Staroevropanů (Vanů) s nově příchozími Indoevropany (Ásy)? A nebo je to ještě něco jiného? Budu se těmito i jinými věcmi čistě ze zvědavosti zabývat, ale svůj osobní pohanský systém si budu tvořit pokud možno co nejjednodušší - tedy jako uctění zakladních sil přírody a Vesmíru :-)

119 lomikel lomikel | 2. prosince 2012 v 18:11 | Reagovat

[118]:

nechal jsem si to ulezet,

ano citim urcite kvality jako prochazejici
skrze Bozke entity, trebas slunce/ohen, to ale, pro mne, neznamena ze entity ktere je maji jsou identicke.

dik za zajimavou diskusi

120 lomikel lomikel | 2. prosince 2012 v 22:12 | Reagovat

dnes jsme nahodou narazil na tenhle link,
imho velmi zajimavi material.

http://www.htf.cuni.cz/HTF-154-version1-NovopohanstviProTeologickouRevui.pdf

121 Pavel Pavel | 3. prosince 2012 v 9:21 | Reagovat

[120]:Dík za link - skouším se tím přežvejkat... :-D

122 Fíba Fíba | 3. prosince 2012 v 9:39 | Reagovat

[120]: jen krátce k té germánské tradici, zbytek jsem zatím nečetl. Greenman sice na to místo na jihu jezdí párkrát do roka, ale myslím, že ho neudržuje. Udržuje ho někdo jiný :-) Ale budiž, nechci už nic řešit, pokud jde o články z minulosti.

123 lomikel lomikel | 3. prosince 2012 v 13:26 | Reagovat

[122]:

je to k roku 2006 +-, tusim. pro me to je zajimave protoze mi to dava jasnejsi svetlo :), kdyz k tomu pridam sauilo a par dalsich vebiku, jak to na te nasi pohanske scene chodi. Pak jsou mi jasnejsi i reakce lidi ve foorech ( ted vubec nemysim tebe, nebo snad nekoho konkrentiho, spise tendence).

Taky se mi libi ze jsem se nesek kdyz se kazdeho pohana zeptam - a co delas, jakou praxy, cestujes mezi svety nebo mezi knihovnamam :).

musle to byt insider, ne ?:)

124 lomikel lomikel | 3. prosince 2012 v 13:38 | Reagovat

jeste jedne zajimavy dokument doby, ocenuju, pokud tedy zapis sedi, do toho sli dost ostre, kobouk dolu.

skoda ze jsme to necet pred mystikou, rad bych o tom pokecal. je to asi jediny (omylem) zverejneny ramcovy popis praxe v cr co jsme vykopal z netu.

http://carpathiana.wz.cz/historie.html

125 lomikel lomikel | 5. prosince 2012 v 11:31 | Reagovat

dnes jsme uzavrel sve uvahy o tom jak chapat dejiny v ramci Severskeho mytu.

V ramci toho ze se pokousim si projasnit svuj vztah k nemu, bylo mi receno v repesentativnim foru :):

"V tom jaci jsme byly v roce 265 n.l. se nestourej, takovi uz nejsme."

Timto se omluvam za svuj hystorizujici spam, proste jsme si to musel zkusit, zaver je 1.nejde to dolozit 2. bohove se meni v case.

----

pro pobaveni jeste dve vety z rozhovoru:

"Bereme vsechny, posledni dobou do Valhaly chodi malo bojovniku".

"Tyr je pevny tam kde Ja jsem ohebny."

126 lomikel lomikel | 5. prosince 2012 v 11:39 | Reagovat

jeste se musim :)
podelit o link na prave vyslou knihu, btw Miky neslo by udelat nejak forum jen pro zajimave oznameni ?

http://www.dharmagaia.cz/kniha/823-namkhai-norbu-jantrajoga-tibetska-joga-pohybu

tak jako nejsme hin do derivace podstat bohu do pra IE panteonu, tak bez okolku prijmu prakticke rady ze vsech tradi.tuhle knihu povazuji za jedinecnou v Ceskem jazyku.

jeste zajimave (ve smyslu popisu praxe) veci jsou, z teto oblastiv cestine

http://www.dharmagaia.cz/kniha/698-tenzin-wangyal-rinpoche-zazraky-prirozene-mysli-podstata-nauky-dzogchenu-v-puvodni-tibetske-tradici-bon

http://www.dharmagaia.cz/kniha/95-tenzin-wangyal-tibetska-joga-snu-a-spanku

http://www.dharmagaia.cz/kniha/805-tenzin-wangyal-leceni-formou-energii-a-svetlem-pet-elementu-v-tibetskem-samanismu-tantre-a-dzogchenu

127 Miky Miky | E-mail | Web | 6. prosince 2012 v 7:52 | Reagovat

[125]: Můžu se zeptat, co to bylo za fórum? Docela rád bych tam nakoukl. :-)

128 lomikel lomikel | 6. prosince 2012 v 12:39 | Reagovat

no kdyz ses zeptal, ale bude to delsi a nasouvysle

pred lety jsem se zacal zajimat o runy, udelal si prvni sadu, vetsina tech kdo chteji neco delat s runami se nejak musi
postavit k odinovi.

bral jsme to docela vazne, vlastne to byla prvni rize _externi_ Bytost* ktere mi odpovedela v ritualu. Zacal sjem "studovat" staronorstinu atd. Pak jsme najednou citil ze dal jit nechci, proste jsme mel strach a nemel jasno proc a s kym.

Byl jsme tehda delsi dobu marod se zvysenou teplotou. Po uzdraveni jsme dosel k zaveru ze mi hrabalo ;), a prestal jsem se runami @ spol zabyvat.

Po par letech jsme se k nim vratil, mezitim jsme si oddelal sve v chi-kungu, cvicenich z tibetske jogi a takovem tim new age samanismu. ( ne ze bych se dostal nekam moc dal, ale reknem ze jsem si intelektualne rozsiril obzory (umoznujic prijeti paradigmat Boha, modlitby, obeti etc. ktere jsem tehda tak nejak opomijel) a lehce zlepsi propojeni s telem a jeho energiema.

Zacal sjem se zabyvat runami a Severskym mytem znovu paraelne se Slovanskym.

Urcita nejistota jejich koreny jsou popsany vice pretrvava, vmimam se jaho host a je vnimam jako hosty. Btw. runy jsem td zase dal k ledu, krome tech ktere pouzivam pri kontaktovani, dokud se nedoresi to pro me podstatne.

tazke abych konecne odpovedle na tvou otazku.  Pozadal by z Bohu Severu ktere "znam" osobne o konklave ;). Odin, Freya, Tyr.

O Odinovy uz jsem psal, Freyu jsme kontaktoval skrze nej, na zaklade potreby vybalancovat svuj pohled ( ano proc to nerict - chtel jsme refernecni nazor v dane oblasi). S Tyrem je to jine, od jisteho casu muj vnitrni saman ( coz je neco jako  obraz toho kam smeruju) zacal mit na cele vyritou runu Teiwaz.

tazke tyhle tri jsem pozadal o odpovdi na otazky jako ( to jak je formuluji ex post neni presne protoze komunikace probiha jinak nez v reci)

1. proc ja, german se necitim, nemce nemusim, seversky pantenon je na muj vkus moc kosaty etc.

2. co si pocit s tradici a historickymi realiema

3. jak mam chapat vztah Tyra a Odina

4. jak dal mezi nami

etc.

Prozitek byl velmi vyrazny, takove to mrazeni a jiny stav nez pri rizene imaginaci, vnimal jsme dalsi Bytosti okolo.

toz asi tak :)

----

* tehda jsem se take matozne pokousel pracovat podle
http://moje-kniha-stinu.blog.cz/1201/zpivej-sve-dusi-na-ceste-domu-caitlin-matthewsova

129 Miky Miky | E-mail | Web | 6. prosince 2012 v 22:29 | Reagovat

[128]: Díky za odpověď. Já opravdu myslel, že šlo o nějaké internetové fórum. :-P

130 lomikel lomikel | 6. prosince 2012 v 22:44 | Reagovat

[129]: bohove! 8-O

131 Jan Jan | 15. prosince 2012 v 21:43 | Reagovat

Lomikel - Napriklad obcane Zeme hlasici se k zidovksym korenum prokazali a prokazuji vysokou zivotaschopnost, je mozne se od nich ucit.  

Moc vám s těmi židy nerozumím. Co jste myslel přesně? Že Izrael je životaschopná země nebo židé jsou životaschopní lidé?

132 Eva Eva | 13. února 2013 v 17:25 | Reagovat

Po přečtení prvních kapitol mně kniha zaujala, ovšem jak jsem četla dál, začínala jsem mít velice tísnivý pocit, nakone jsem ji ani nedokázala dočíst a letěla do popelnice. A to si knih velice vážím. Ovšem taková dávka nenávisti na mně bylo už příliš. Paní Vutková, uvědomte si prosím, že právě taková nenávist dovedla svět k tomu, co tolik odsuzujete. Dnešní svět je už díkybohu jiný. Směřuje k takovým hodnotám jako láska, odpuštění, tolerance, jednota.

133 PP PP | 14. listopadu 2013 v 22:33 | Reagovat

[132]: Četl jsem tuto knihu a uznávám, že líčení Slovanů v nejlepším světle, naproti tomu Germánů a dalších v horším není úplně na místě. Naproti tomu jsou možnosti vývoje Slovanů uvedené v knize nejen zajímavé, ale dle mého názoru reálné. Je zde rozhodně více argumentů pro, než má strana (většinou německých historiků) ohledně nějakého 6-7. století n.l. příchodu z bažinatých krajin ;-) Aneb u Němců je toto přání otcem myšlenky. Na druhou stranu, pokud by Slované byli takto prastarými tvůrci evropské civilizace a zemědělství, byli by Germáni nejspíš opět o něco starší, i když jejich zásluhy na vzniku civilizace by byli menší. Rozhodně by jejich předkové na sever přišli jako lovce a později pastevci v mezolitu, Slované v neolitu.

134 Miky Miky | 17. listopadu 2013 v 11:23 | Reagovat

[133]: PP,autochtonní teorie (tedy teorie o tom, že tu Slované byli vždy), je velice stará a stále je jednou z možných vysvětlení slovanské etnogeneze. Budeš se divit, ale první s tou teorií přišli právě Němci. Poslechni si tuto přednášku : http://www.youtube.com/watch?v=Z5zuDFUUwIQ
Jsou ale i jiné teorie (ta s těmi bažinami je víceméně překonaná), dnes se mluví často např. o příchodu z Balkánu. A pak jsou celkem pravděpodobné teorie o poslovanšťování původně neslovanských etnik apod. Je to složitá otázka. Doporučuji přečíst např. knihu: Neslované o počátcích Slovanů, a uvidíš, že ne každý neslovan se snaží Slovanům uškodit. Tohle tvrdí jen pošuci ze Slovansko-Árijských Véd, kteří jsou vysloveně sektářští a zůstali zaseknutí někde v 19.století v dobách národního obrození, kdy všichni (Němci i Češi) falšovali dějiny a každý archeologický nález připisovali právě svým předkům.

135 frank frank | E-mail | 12. března 2014 v 9:07 | Reagovat

[132]:Reakce na paní Evu. Zajímalo by mě kde se vaše teorie láska odpuštění tolerance jednota uplatńuje? Já myslím že to paní Vutková vystihla doknale akorát se to nesmí říkat nahlas. Vždy bude někdo rozhodovat a někdo poslouchat. Dnes se nikomu neřeže hlava ale tlak je politický a ekonomický. Chytrému napověz...

136 Ing.Josef Zibner Ing.Josef Zibner | E-mail | 19. března 2014 v 16:01 | Reagovat

Panu atorovi se nelíbí "hrůzný závěr" paní Evy. Cudně se nezmínil o popisu svíravého vyhánění Čechů ze Sudet v roce 1938. Paní autorce za to patří dík.
Oni na rozdíl od Sudetských Němců po r.1945 nevěděli, co bude dál, protože nad ČSR se stahovala mračna.
To se dnes opravdu nenosí, jako se nenosí naše vděčnost ruským osvoboditelům v roce 1945. Dnešní Slovanofobie pracuje s historickým deitailem, který slouží k ohlupování později narozených a retušování všech křivd, kterými prošly dřívější generace. Chcete detail z naší rodinné paměti? Klidně: "Češi (=děti českých úředníků bývalých družstevních závodů) ven z bazénu !Pan německý správce se jde vykoupat se svým  ovčákem Rolfem"! a tak bych mohl pokračovat, smozřejmě i s detaily opačnými. Tito historikové  všemu vlastnímu a slovanskému  milerádi přidávají štítivou špínu kde se to hodí a naopak všemu germánskému patinu skutečné hodnoty.To z rádoby objektivního hodnocení čouhá jako sláma z bot. Nebojte se autore, zdaleka nejsme národem povrchních pokrytců a přihlouplých obdivovatelů všeho západního. Tu slámu tam vidíme, ač ji maskujete sebelíp!
Ano, nakonec jste vždy hezcí a nezapomenete dodat, jak si všeho našeho a slovanského vážíte.

137 frank frank | E-mail | 21. března 2014 v 8:50 | Reagovat

rok 38je důsledek nárůstu moci nsdap.dnešní nadpis v deníku Právo " Romové terorizujívesnici´místnídostali policejní ochranu" závěr si utvoř každý sám . dějiny se budou stále opakovat nebo??? srovnejte dnešní politickou situaci s minulostí změnilo se něco? a ta sláma z bot je lepší jak plané učené kecy mě je zdravý selský rozum nějak bližší. co dál,? VELKÉ NIC jenom kecy až to za nás zase rozhodne někdo jiný. je to marný je to marný...

138 Miky Miky | 21. března 2014 v 22:31 | Reagovat

[136]: Pane Zibnere, proč tolik jedu? Slovanofií rozhodně netrpím a v hodnocení 2.světové války bychom se spolu asi víceméně shodli. Můj děda byl členem partyzánského oddílu, který vytvořili a vedli ruští výsadkáři na Českomoravské vrchovině a já jsem na něj velmi hrdý. Znám se také 94 letým veteránem, který přešel s generálem L.Svobodou přes Duklu a je to pro mne nefalšovaný hrdina. Nemohu se ale ztotožnit s názorem, že co Slovan to světec, a co Germán to zloduch a právě takto, to líčí ve své knize paní Eva Vutková. Dobré lidi i idioty nalezneme stejnou měrou ve všech národech. A pokud vám tento můj názor připadá protislovanský, tak jste nacionalistický fanatik, který se od těch německých fanatiků liší jen zástavou, kterou mává nad hlavou.

139 JZibner JZibner | E-mail | 22. března 2014 v 12:56 | Reagovat

Děkuji, pane autore, ne, nejsem fanatik, odpusťte prosím, že jsem se Vás dotkl.Jsem trochu alergický na despekt do vlastních řad, který je dnes v módě a proto jsem tak reagoval.
Na druhé straně jsem vděčný za každé vstřícné gesto z německé strany. Je tam zájem i o náš jazyk, což jsem po sjednocení německa neočekával. Naši v roce 1945 dali odsunutému Němci pytel potravin, když přišel v noci hladový přes hranici.

140 JZibner JZibner | E-mail | 23. března 2014 v 9:20 | Reagovat

Faktická poznámka: Je nutné si uvědomit, že dějiny vnímáme vždy ve dvou rozměrech- individuálním a skupinovém.
V raném období evropské civilizace se státní struktury teprve velmi neurčitě rodily. Lidé byly vázáni na své rodové a kmenové skupiny,šlo o jejich přežití. Individuální rozměr vnímání situace byl minimální. Stejně tak míra tolerance v dnešním měřítku. Nomády dneška, kteří se pohybují v liduprázných oblastech, navíc již patřících do státních útvarů nelze srovnávat s nomády raného středověku. Těm šlo skutečně i o kořist,
kterou mohli směňovat za zboží z blasti Středozemí.

141 aaavikiy aaavikiy | 31. ledna 2015 v 15:24 | Reagovat

http://ulozto.cz/xT7UwbjJ/levasov-nikolaj-a-svetlana-2014-10-21-zip
zde jsou důkazy o tom, že Slované potažmo Rusko už existovalo v době kamenné od Aljašky až po Anglii. V součanosti Putin odtajnil archiv je určitě v ruštině a čekám na odkaz.

142 Miky Miky | E-mail | Web | 1. února 2015 v 8:34 | Reagovat

[141]: Nikolaje Levašova a jeho teorie označily největší rodnověrské organizace v Rusku (Svaz slovanských občin slovanské rodné víry a Kruh jazyčnických občin) za pseudovědecké, ohrožující a diskreditující víru Slovanů. Tyhle důkazy jsou na úrovni Dänikena a jeho důkazů o návštěvách mimozemšťanů.

Nový komentář

Přihlásit se
  Ještě nemáte vlastní web? Můžete si jej zdarma založit na Blog.cz.
 

Aktuální články

Reklama