NOVINKY :
.
Kontaktní e-mail : mikyhorozumy@seznam.cz
Dopředu ovšem upozorňuji, že NEPOSKYTUJI MAGICKÉ SLUŽBY, ANI PORADENSTVÍ A NEBUDU NA PODOBNÉ ŽÁDOSTI REAGOVAT. Děkuji za pochopení - Miky. Usmívající se

PÍSMO STARÝCH SLOVANŮ ?

30. listopadu 2012 v 14:49 | Miky |  JINÉ
V článku o knize Češi, odkud jsme přišli ?, jsem slíbil, že vám na blogu ukážu i takzvané Venedské Runy, kterým je ve zmíněné knize věnovaná jedna kapitola. Hned v úvodu je třeba říci, že Venedské, (tj.Slovanské) Runy jsou pravděpodobně stejnou spekulací, jako celá ta kniha. Velmi dlouho jsem hledal v seriozních knihách a brouzdal po internetu, ve snaze dozvědět se o tomto písmu něco víc z jiného pramene, leč marně. Autorka čerpá zřejmě z jediného zdroje, kterým je kniha Veneti, First Builders of European Community, slovinských badatelů Jožka Šavliho a Mateje Bora. Eva Vutková uvádí, že Venedské nápisy rozluštil Matej Bor podle nějakých tabulek, které našli archeologové, ale chybí tu údaje jaké nápisy, jaké tabulky a kteří archeologové je našli a kde.




Tabulka s tzv. Venedským písmem.



Obrázek jedné té tabulky, která na mě mimochodem moc autenticky nepůsobí, je v knize otištěn, ale vzhledem k tomu, že jsem o tomto typu písma nikde nic jiného nedohledal, mi to připadá celé nějaké podezřelé. Pokud by někdo z vás měl nějakou informaci, budu rád. Prozatím to na mě působí jako další pokus dovymyslet slovanskou obdobu germánských Run. A těch pokusů už tady bylo v minulosti více. Např. písmo na bronzových figurkách slovanských božstev z Retry, nebo Runy, kterými byla sepsaná tzv. Velesova kniha. Retranské figurky i Velesova kniha, byly ovšem odhaleny jako falza. Přiznám se, že ty falzifikátory maličko chápu. I mě by se samozřejmě líbilo, kdyby se nějaké prastaré slovanské písmo z pohanských časů objevilo, za cenu podvodu ovšem nikoli.

Idoly z Retry.




Ukázka písma z Velesovi knihy.



Nepochybuji ani v nejmenším o tom, že slovanští žrecové nějaký typ magických značek používali. Svědčí o tom například poznámka bulharského mnicha Chabra z 10.stol, že : "Slované dřív ,když byli pohany neměli písma ,ale počítali a věštili črtami a zářezy." A tyto "črty" mohly být v některých případech skutečně podobné Runám. Mělo by to svojí logiku, protože Slované jistě přicházeli s Germány a jejich písmem do styku a podobnosti najdeme i mezi Runami a písmem etruským, řeckým apod. Musíme si ale zároveň s lítostí přiznat, že slovanský systém (nebo systémy) magických znaků se nedochoval a nebyl patrně nikdy tak dobře zavedený, jako Runy germánské. Archeologických nálezů, které by mohly alespoň teoreticky archaické písmo Slovanů obsahovat, je velice málo a znaky, které jsou na nich vyryté se obvykle neshodují se znaky z nálezů pocházejících z jiných slovanských lokalit.



Tabulka se znaky (písmem) na slovanských předmětech, z knihy Náboženství pravěkých Evropanů / Vladimír Podborský.




Pojďme se tedy nyní společně podívat tzv. Venedské písmo, které nám v knize Češi, odkud jsme přišli? Předkládá paní Eva Vutková :






Z knihy Evy Vutkové vyplívá, že jednotlivé znaky Venedské abecedy představují vždy počáteční písmeno nějaké věci či předmětu, který Runa zároveň zjednodušeně symbolizuje svým tvarem. Například :





Písmeno (P) prý dále například svým tvarem připomíná cep, kterému se v různých slovanských jazycích říká "pránik, ptálnik, palica". Písmeno (S) symbolizuje "srp". Písmeno (Š) představuje "štěp". Písmeno (H) znamená "haluz" ve smyslu "větev". Písmeno (B) sybolizuje ženu, tedy "babu", atd. atd.

Systém je tedy docela pěkně vymyšlený a pokud by nebyl vydáván za starobylý, neměl bych ani nic proti tomu, aby ho někteří neortodoxní zájemci z řad současných slovanských pohanů používali. Ostatně, jiné Venedké Runy, které používají někteří starověrci v Rusku, nebudou jistě o nic autentičtější. Různých uměle vzniklých magických abeced je celá řada, a svým tvůcům tyto abecedy obvykle slouží velice dobře. Osobně ale dál zůstávám věrný klasickým Runám, které sice nejsou slovanské, ale jsou zaručeně autetickým dědictvím staré předkřesťanské spirituality severní Evropy.
 

4 lidé ohodnotili tento článek.

Komentáře

1 Čertík Čertík | 30. listopadu 2012 v 19:48 | Reagovat

Miky zajímavě sestavený článek a smysl má.
Na mě to jak z předešlého článku Odkud jsme přišli a z tohoto článku, působí tak, že autorká si vytvořila svůj vlastní svět a snaží se ho rádoby uvést ve skutečnos-tím myslím, že se ho snaží vsunout do dějin aby její příběh někdo sní zdílel.

2 Čertík Čertík | 30. listopadu 2012 v 19:59 | Reagovat

Dělá to,ale špatně a každý jí odsune na smetiště.
  V tomhle byl dobrý Tolkien, vytvořil si svůj svět, dal do toho své srdce a pracoval na svém příběhu, a asi ho i žil. Nesnažil se, ale zněj udělat skutečnost. Proto mám Tolkiena rád. On se nesnažil napsat něco pro úspěch a jen pro pár knih, které by byly prodejné ve velkém jako třeba jako třeba Rowlingová.On se snámi chtěl podělit o svůj příběh aby i mi jsme ho mohli prožít a mít radost.Kopal studnu aby i druzí mohli pít. A v tom je velikost jeho díla.

3 Miky Miky | E-mail | Web | 30. listopadu 2012 v 20:21 | Reagovat

[2]: Tolkien byl v dobrém slova smyslu, cvok. Napsal k Pánovi prstenů i Silmarillion s mytologickými příběhy Středozemě, slovníky elfských, trpasličích a skřetích jazyků, genealogie různých hobitích či elfích rodů apod. Jeho vysněný svět je prostě neuvěřitelně promyšlený. Tolkien ale dobře věděl, že si vymýšlí, zatímco paní Vutková je zřejmě přesvědčena, že to, o čem píše je skutečnost. Tolkien byl vypravěč příběhů, Vutková je poněkud zaslepená vlastenka.

4 Fíba Fíba | 30. listopadu 2012 v 22:43 | Reagovat

Tak předpokládám, že nejsem sám, kdo se těší na Hobita v kinech :-)

Na území východních Slovanů je doloženo užívání run z více zdrojů - pokud vím. Jednak se jedná o runy po germánských Gótech (například hrot kopí s runami a svastikou z ukrajinského Kovelu) a pak tam jsou runy po severských Varjazích (Novgorod, Staraja Ladoga). Odtud mohli Slované převzít nějaké runové znaky, pokud je tedy používali. Runový nápis je dodnes k vidění až v chrámu Hagia Sofia (Cařihrad, Konstantinopol,Istanbul). Tam ho vyryli právě severští Varjagové, kteří se nechali najímat do tamní gardy. Pak jsou tady ještě ty tzv. Turkické runy, které jsou prý doložené až na Moravě u Slovanů na kostěném obložení luku (v článku zde na obrázku z knihy od pana Podborského). Pokud by to někoho zajímalo, můžu sem dát nějaký odkaz na několik archeologických nálezů runových památek z východu. Tady je třeba ten runový nápis po Varjazích v chrámu Hagia Sofia v dnešním Istanbulu:
http://commons.wikimedia.org/w/index.php?title=File:Hagia-sofia-viking.jpg&filetimestamp=20071227121110&uselang=ru

5 Frostík Frostík | 1. prosince 2012 v 18:44 | Reagovat

Souhlasím s názorem, že Slované mohli používat germánské runy. Přinejmenším v obchodě. Ale ne tak masově jako jejich hlavní uživatelé. Zajímavá je ukázka 3 na tabulce se znaky (písmem) na slovanských předmětech. Tam by mohlo jít o úpravu germánských run. Zajímavý nález.
Co se týká run Evy Vutkové, souhlasím s Čertíkem. Pokud bych byl šťoura, tak mě písmeno B nepřipomíná ženu, ale znak Renaulta s čárkou uprostřed. Když, ale k tomuto znaku přiřadíme písmeno V, tak to bude odpovídat staroslovanskému slovu VATEŇ a to i obrazově jako je tahle runa. :-D

6 Drsoň Drsoň | E-mail | 2. prosince 2012 v 11:38 | Reagovat

Lomikeli, to slovanské písmo používal kmen Krhútů, jak je vidět na písmenech B,V a jak to známe od vršovického Tolkiena T.R. Fielda / a jeho díla Kosočtverce na ohradách/. :-D

7 lomikel lomikel | 2. prosince 2012 v 17:57 | Reagovat

[6]:
Lomikeli ?:)

8 Myslič Myslič | Web | 2. prosince 2012 v 21:19 | Reagovat

Ano V Pobaltí a v Rusku mohliSlovanéruny dost dobře používat. Podle některých byzantských autorů prý nějaké písmo Rurikovci používali..

9 Pavel Pavel | 3. prosince 2012 v 8:27 | Reagovat

Všechno to tady čtu. Skoro nic o těhle věcech nevím a tak se nepletu.
Je pro mne ale úžasné, kolik lidí tady má tak úžasnej rozhled, přehled i nadhled a vyzná se. Holt když někdo něco má jako koníčka, hledá kdejaký detail a pak se v tom i vyzná! Všechna čest pánové :-)

10 Adonis Adonis | E-mail | 3. prosince 2012 v 8:52 | Reagovat

A co teprv runový mág Žito 44! :-)

11 Myslič Myslič | Web | 3. prosince 2012 v 15:45 | Reagovat

[10]: Nevim, jak Žito 44, ale já, jako Ječmen 35, se bavím :-D  :-D

12 Frostík Frostík | 4. prosince 2012 v 11:17 | Reagovat

[11]:...a kdybys věděl o souvislosti Vateně (nevím jak se ta vymyšlenost skloňuje) a hudební scény smál by ses ještě víc. To se něco vymyslí a po čase to začne žít svým životem, stejně jak tyhle "novoruny". :-)

13 Drsoň Drsoň | 5. prosince 2012 v 17:30 | Reagovat

/7/ Lomikeli ? Víš přece, kdo byl u zmíněného kmene Lomikel ? :-D

15 Jan Jan | 15. prosince 2012 v 22:14 | Reagovat

Jsou to tady všechno pěkný komentáře, ale já byl dospělej už na konci komunismu a viděl jsem jak dokonale zmizela celá jedna kultura, kultura hvězd, srpů a kladiv a jak se okamžitě začala přepisovat celá historie, hlásat, že tu do té doby nic nebylo a za všechno vděčíme až novýmu režimu. -

Všechny památky se můžou zničit. Viděl jsem to na vlastní oči. Viděl jsem jak se ze zloduchů dělaj svatí a viděl jsem jak se ze svatých dělaj zloduchové a viděl jsem, jak mi to nevěří hošíci, co v tý době ani nebyli na světě.

Spousta věcí, jakoby nikdy nebyla, protože někdo nařídil spálit dokumenty. Tak to je a to se děje po celou dobu historie.

O staroslovanských náboženstvích nevíme také skoro nic, protože křesťani si dali práci všechno zničit. Přesto byly a vysoce propracovaný k tomu.

Když to vezmeme obráceně - Máme důkaz, že si staří kněží nic nepsali a učili se všechno nazpaměť jako druidové? Taky nemáme. Stačilo aby písmo bylo svaté (jak už písma bývaj), kněži o něm nesměli mluvit s cizinci, aby mohlo být psané jen na svaté tkaniny a nic vám po něm nezbude.

16 Milada1 Milada1 | E-mail | 29. prosince 2012 v 22:08 | Reagovat

Venedské písmo je popsané v knihách o písmu. Našlo se 200 nápisů na trvanlivých materiálech, jako je keramika, kov a kameny. Tyto nálezy jsou umístěny ve čtrnácti muzeích v Itálii a Rakousku. Nejbohatší naleziště bylo ve městě Este, jižně od Padovy, ve venedských dobách známé jako Ateste a tam byly nalezeny i gramatické tabulky.

17 Miky Miky | E-mail | Web | 30. prosince 2012 v 8:52 | Reagovat

[15]: Jane, díky nové úpravě administrace na blogu.cz jsem tvůj komentář objevil až dnes.
Jak už jsem napsal v článku, ani já nepochybuji o tom, že Slované nějaký typ magických znaků používali. Mám ale za to, že ten slovanský "runový" systém nebyl tak rozvinutý a všeobecně rozšířený jako u Skandinávců, jinak by se nám z něj jistě alespoň nějaké zlomky dochovaly.
Jinak tě mohu ubezpečit, že většině zde komentujících, včetně mě je hodně přes 30, nebo i přes 40 let, takže si tu dobu o které mluvíš také dobře pamatujeme.

18 Miky Miky | E-mail | Web | 30. prosince 2012 v 8:55 | Reagovat

[16]: Milado, díky za informaci. Neměla bys konkrétní název nějaké té knihy? Z čeho si čerpala informace ve svém komentáři ty? Budu moc rád za tvoji odpověď, dík. :-)

19 Milada1 Milada1 | E-mail | 1. ledna 2013 v 19:42 | Reagovat

Miky,knihy o písmech mám v Anglii, takže jména a autory si nepamatuji, ale takové knihy se běžně vydávají a neměl by být problém je sehnat, případně v antikvariátech.
Nejdůležitější kniha o nálezech je Veneti. The first builders of European Community, napsaná třemi slovinskými venetology. Kniha není úplně snadná na čtení, jedná se o vědeckou práci. Nedostane se v češtině, ale vedle angličtiny vyšla také v němčině a myslím, že i v jiných jazycích. Je to přes 500 stránek, opravdu mravenčí práce. Nevím, jak snadno se sežene u nás, mně ji přivezl známý z Vídně, z nějakého korutanského/slovinského centra, kde je knihkupectví, ale před drahně dlouhou dobou. Nevím, jaká je situace dnes. Rozhodně by stálo za to, si do Vídně zajet a vedle sehnání knihy se také podívat na venedské památky v muzeu. Nejlepší muzeum je ale pravděpodobně Museo Nazionale Atestino, protože je ve městě Este, kde archeologové našli mnoho předmětů z venedské doby, včetně řady gramatických tabulek. Popis venedských nálezů je také v knihách La lingua venetica a I Veneti antichi a některé reprodukce v knize Veneti jsou vzaty z těchto děl. Autoři uvádějí své zdroje velice pečlivějsou to vědci a jsou zvyklí tak pracovat.
Tvoje kritika knihy ČEŠI byla přínosná, autorka očekávala větší znalosti u svých čtenářů, než jsou a v příštím vydání knihu rozšíří.
Na druhou stranu, lidé, kteří knihu vůbec nečetli a přesto o ní píšou hrubé komentáře, by si je měli nechat pro sebe. Ušetřený čas by mohli věnovat vzdělání, které jim zřejmě chybí. Pak by snad byli schopni rozlišovat mezi literaturou faktu, která slouží ke vzdělání a nejsou to žádné "příběhy", a bujnou fantazií, jako je Tolkien, která se čte pro zábavu. Kniha ČEŠI není dílem jedné osoby, protože se opírá o práce mnoha jiných badatelů a všechny tyto vědce, z mnoha zemí, komentátor uráží. Měl by zůstat u své dětské četby a neplést se do věcí, kterým nerozumí.

20 Miky Miky | E-mail | Web | 1. ledna 2013 v 22:10 | Reagovat

No, jak jsem napsal už v článku, snažil jsem se k tomu něco najít na internetu a nenašel jsem skoro nic. Kdykoli jsem už na nějakou zmínku o Venetském písmu narazil, psalo se tam, že jsou to falzifikáty. V těch zmínkách šlo ale asi spíše o to písmo, které používají ruští rodnověrci. Knihu slovinských badatelů bych si přečetl s chutí, ale to by ji musel někdo přeložit do češtiny, já v angličtině číst nedokážu. Zatím mám ale o závěrech těch Slovinců pochyby. O starých Slovanech jsem přečetl řadu knih a nikde nebyla o Venedském písmu ani čárka, není to divné? Já jsem v těchto věcech dost opatrný, vždyť různí rádoby badatelé už napsali takových blbin. Pokud by mě ale někdo přesvědčil, že má pan Šavli a pan Bor pravdu, moc by mě to potěšilo.

21 Radegast Radegast | 3. února 2013 v 0:03 | Reagovat

Abychom si na otázku staroslovanského písma mohli odpovědět, musíme se prvně zamyslet nad tím, zda se Slované v předkřesťanské éře mohli setkat s písmy a systémy záznamů jiných kultur, což by zásadně zvýšilo pravděpodobnost, že dané písmo přejmou, upraví a nebo jim bude inspirací pro vytvoření vlastního druhu písma. Pokud se podíváme na území obývaná Slovany, zjistíme, že se převážně jedná o území původně osídlená Germány. Germáni pak jak známo používali několik typů a sazeb tzv. runového symbolického písma. Do dnešních dob se nám z těchto území dochovalo množství runových nálezů. Namátkou můžu zmínit např. runové kopí nalezené poblíž budoucího Kyjeva....

Slované při své expanzi na sever, jih, východ i západ logicky do kontaktu s runickým písmem přijít museli. A i kdyby nepřišli, přišli by později - jak na základě obchodně-kulturního styku s germánským obyvatelstvem okolních neslovanských území, tak zejména na základě Varjažské expanze na Rusi, která vyústila ve smíchaní slovanského a varjažského (severskogermánského) živlu. Varjagové na Rusi se se Slovany mísili a navazovali hluboké sociální vazby. Část varjažské komunity i elity se slavonizovala. Slované tak nejen že na Rusi přicházeli s runami do styku, ale díky smíchání vlivů je i používali. Je tedy nesmyslné tvrdit, že Slované písmo v předkřesťanské éře neznali, neboť se s ním na svých územích a územích okolních setkávali u germánských kmenů a obyvatelstva. Germánské runy se pak na Rusi přímo i používaly. (Existují však také např i tzv. Turecké runy)

Pokud ale byli Slované s písmy Germánů v běžném kontaktu, lze jen stěží uvěřit, že by opovrhli jejich výhodami a neupravili je pro potřeby slovanského jazyka. Samozřejmě, pokud už sami dříve nepoužívali svoje vlastní písmo. Zeptejme se proto zažloutlých listů kronik a listin, co ony na vztah Slovanů a písma říkají. První tématický písemný záznam, který zajisté upoutá naší pozornost, je traktát mnicha Chrabra "O písmenech", kde se píše: "Slované sice dříve neměli psaných knih, ale četli a hádali pomocí čar a zářezů, když byli ještě pohané." Chrabrus nám tak zanechal svědectví o určitém záznamovém systému, který používali staří Slované v dobách předkřesťanských, i když zde je sporné, zda se jednalo o systém přímo písemný, nebo systém symbolický, písmu ještě zcela neodpovídající. Dalším kdo nám zanechal zmínku o tom, že Slované psali je biskup Thietmar z Merseburku, který ve své zprávě o putování po územích polabských Slovanů podává následující svědectví: „Je v kraji Ratarů město jménem Riedegost. Ve městě se nachází pouze jeden chrám, mistrně vybudovaný ze dřeva. Jeho venkovní stěny zdobí rozmanité podobizny bohů a bohyň. Uvnitř pak stojí bohové vytvoření lidskou rukou (…) každý zespodu s vyrytým jménem. První mezi nimi se nazývá Svarožič.“ Toto svědectví však bohům-žel nepřináší žádné další informace o podstatě písma, jimiž byly jména bohů napsaná. Podobně tomu tak je u svědectví arabského cestovatele a učence Ibn Fadlána, který při popisuje symbolické psaní jména zemřelého při pohřbu na Rusi, nebo u svědectví arabského spisovatele Ibn al-Nadim popisujícího na dřevěných desce vyrytý dopis slovanského knížete (z území hraničící s Kavkazem) knížeti ruskému, který sám viděl (pořídil i opis jednoho ze záznamů v arabském písmu, který ale dodnes nebyl rozluštěn). O moc více světla do problematiky slovanského písma nepřináší ani Život sv. Konstantina, kde se lze dočíst, že Konstantin (dříve Cyril) se v krymském městě Chersonu setkal s Evangelii sepsanými „ruským písmem“. Můžeme tak jen tušit, že Slovany používaný záznamový systém mohl být použit i k záznamu rozsáhlejších textů. Bohům-žel, se původní verze Života sv. Konstantina nedochovala, a tak můžeme čerpat jen z pozdějších opisů. Doplním ještě, že určitou informační hodnotu mohou mít i některé křesťanské záznamy o aktivitách žreců (knežích) a volchvů (čarodějů), popisujících jimi používané magické symboly, nebo dnešní studie zkoumající slovanský folklór, zejména pak dodnes v něm uchovanou symboliku (kroje, výšivky apod.)

Výše popsané zmínky jsou důkazy o tom, že Slované jakýsi druh písma, či jiného systému záznamu používali, i když pramálo vypovídají o jeho charakterů. Pokud k tomu přičteme zaujatost křesťanských autorů o Slovanech píšících a nemnohost těchto záznamů (musíme si uvědomit, že katolická církev programově po staletí ničila vše týkající se předkřesťanské slovanské kultury), jedná se pořád o důkazy nepřímé. Poslední slovo tak musí mít archeologie.

Nalezla tedy archeologie něco jako slovanské písmo? Ano, a to v množstvím větším, než by člověk nezajímající se o téma předpokládal. Slovanské runycké písmo, pro nějž se vžilo označení „črty“, nebo též „slovanské runy“, se našlo na nádobách, skalních stěnách, předmětem denní potřeby, modlách bohů atd. První z těchto nálezů byly hlášeny hned v počátcích 18. století zároveň s tím, jak se probouzel zájem o archeologii a slovanské dějiny a jejich počet neustále narůstal. Do konce 19. století bylo nálezů tolik, že byla existence slovanského písmo považována za prokázanou. Slovanské runy se tak staly důkazem staroslovanské kulturní velikosti a rozvinutosti, vítaným obzvláště za situace, kdy bylo mnoho slovanských národů okupováno germánskými říšemi a vystaveno neustálým útokům na svou kulturní a jazykovou identitu. Některé nálezy jako například objev tzv. reterských bůžků či mikorzynských kamenů způsobily světovou senzaci. V opozici proti uznání existence slovanského písma pak logicky stáli germánští - tedy němečtí a rakouští autoři, kterým jakýkoliv důkaz zašlé slávy Slovanů nebyl po chuti. Municí jim byly padělky různé kvality, které se v dobách nepříliš zkušené archeologie a historiografie devatenáctého století staly vítaným zdrojem příjmů různých nadšenců a podnikavců. Označení jakéhokoli nálezu slovanských run za takovýto podvrh pak vždy vyústilo v těžký konflikt, kdy nadšení a politický motiv často zastíral úsudek obou stranám sporu. Pokud však byl nějaký objev za padělek uznán, a to povětšinou jen na základě názorů autorit, byl nejčastěji zničen, nebo ukraden. Karty však byly pevně rozdány a jen málo kdo z negermánských autorů si dovolil myšlenku slovanského písma zpochybnit. Obrat nastal až po první světové válce a osvobození slovanských národů, kdy politický rozměr slovanských run většinově vyčpěl a nová generace archeologů, tzv. realisté, se snažila odpoutat od romantizačních a zveličovacích tendencí generace předchozí, ovlivněné bojem proti pangermanismu. Tímto „odpoutáváním“ však většinově jen nahradili nekritický výklad každého nálezu jako důkazu slovanské velikosti a síly zarytým pesimismem. Nekritické hledání slovanských run za každým „čmárancem“, nebo neumělým podvrhem sedláka chtějícího si přilepšit, nahradilo jejich hromadné odsouzení jak romantického výmyslu a nálezů jako podvrhů a fantasií, což se traduje dodnes. Tento názorový veletoč byl také podpořen rozkradením starších nálezů run, či jejich přirozeným „rozpadem“, způsobeným dobovou neschopností nálezy konzervovat (velmi, velmi časté). Velice zajímavé jsou v tomto ohledu například soupisy darů Národnímu muzeu.

Příkladem budiž např runy/črty na nádobě z Kebelichu, runy na dně nádoby ze znojemského hradiště, runová nádoba ze Starého Města, nápisy na deskách z Kalivod atd. Šťastnějším byl např. novější a tedy nezničený nález „kozla“, tj. idolu z Ostrowu Lednicki. Jeho pravost sice není zpochybňována, ale přechází se runový nápis, který nese, a který je nanejvýš označován za „magické značky“. Známé jsou též runy na skále Velestúr na Slovensku.

Další ukázky uváděných nálezů slovanských run:

1. Severo-venedská skupina písemných památek Slovanů přinejmenším z 8. stol.

-          Více než osmdesát bronzových sošek (s rukama i nohama, s hlavami i běžnými předměty – to k otázce metalurgie) i dalších předmětů z retranského chrámu Radegasta, na nichž se nacházely runové nápisy. Byly nalezeny na počátku 18. stol.
-          Mikorzyńské kameny s nápisy. Také nalezeny na území Luticů v třicátých letech 19. stol. (tři zachovalé balvany). Tam i tam byl tvar run totožný a nejedná se o futhark. Mezi nápisy lze jednoznačně přečíst jména Retra a Radegast.
-          Krakovský medailon – stříbrná mince s runovými nápisy retranského typu, nalezena na územ Polska.
-          Český nápis Krolmuse.
-          Malý brakteát Bolanského z poloviny minulého tisíciletí.
-          Nápisy Lecejevského na kamenech v Polsku.

2. Středoevropská skupina
-          Velesturský runový skalní nápis nalezený v několika předlohách na jižním Slovensku.
-          Osm skalních runových nápisů Žunkoviče v Čechách a na Slovensku.

3. Jižní skupina (Bulharsko) 5. – 6. stol. n. l.
-          Šutgardska (kolem pěti desítek znaků)
-          Malé šutgardské nápisy (kolem dvou desítek run), datovány do roku 542 n. l.

4. Čerňachovské nálezy Rybakova a Tichanovoje
-          Nápisy na keramice u vesnice Lepesovka.
-          Ripněvský fragment.
-          Ogurcovský fragment.
-          Číše z vesnice Vojskovoje.

5. Bělomořská skupina
-          Petrozavodský runový kalendář.

6. Ladožský runový dokument z archivu Děržavina (60 řádků) – rok 860.

7. Samostatné zdroje:
-          Runové nápisy z terského pobřeží
-          Nědimovský nápis
-          Alekanovský nápis
-          Nápis na kravském žebru z Novgorodu (9. stol. n. l.)
-          Nápisy na předmětech z Běloruska (6. – 8. stol. n. l.)

Archiv knih o slovanských runách (knih různé kvality) naleznete např. zde: http://slavr.ru/library.htm

22 Miky Miky | E-mail | Web | 3. února 2013 v 13:04 | Reagovat

[21]: Díky za vyčerpávající komentář, pokusím se, něco k tomu si dohledat. Je vidět, že jsi se touto otázkou hodně zabýval. Můžu se tedy zeptat co soudíš o písmu prezentovaném v knize Češi-odkud jme přišli?

23 Skener12 Skener12 | 6. dubna 2013 v 21:58 | Reagovat

Zde posilam odkaz na madarske runy. Kazdy tady mluvi zejmena o germanskych a tureckych. Takze na prilepsenou. http://www.linguahungarica.cz/runy.html

24 bobot01 bobot01 | E-mail | 16. března 2014 v 23:51 | Reagovat

Velesovu knihu oznacit za falzifikat bez podlozenych dokazov je myslim priskoro.A na jej obranu len tolko ze to co sa tam pise potvrdzuje aj Mauro Orbini.

25 Tojotomi Tojotomi | E-mail | 30. července 2014 v 21:02 | Reagovat

Slovania dozaista mali svoje písmo, Germáni ako aj Slovania sú vetvou indoarijskou, dozaista mali svoje vlastné písmo, bol by nezmysel aby všetky ostatné národy európy mali svoje písmo ale posledný slovania v 9. storočí zliezli zo stromov a učili sa písať? To sú také výmysly a sprostosti že len slaboduchý tomu uverí. Sanskrit je najstaršie známym jazykom zapísaným do písomnej podoby a z tejto vetvy indo-arijskej alebo indo europskej pochadzaju aj slovania, dozaista ho mali, a pravdepodobne malo podobu rún.

26 bla bla | 24. prosince 2014 v 13:01 | Reagovat

je priam uzasne kolko ohovaracov tlčhubov a posmeskarov sa prejavi ked sa niekto opovazi brat slovanov za viac ako za otrokov bez vlastnych pradejin, za ktorych ich vsetci maju dnes.

27 bla bla | 24. prosince 2014 v 13:10 | Reagovat

dakujem za tento nadherny pravdivy strucny komentar je to presne tak ze vitazi pisu historiu

28 bla bla | 24. prosince 2014 v 13:11 | Reagovat

[15]: ten na spodku je reakcia k tomuto

29 wána wána | 10. října 2015 v 23:53 | Reagovat

Jsou to praslovanské písmo.A Horák O slovanech úplně jinak!

30 wána wána | 10. října 2015 v 23:55 | Reagovat

[29]:
Pardon.Je to slovanské písmo =)
[29]:

31 Miky Miky | 20. října 2015 v 20:34 | Reagovat

Horák je úplně mimo. :-)

32 Jano Jano | E-mail | 10. ledna 2016 v 18:38 | Reagovat

Dobrý
Pokiaľ som zistil jediný názov obce ktorý sa spája z diablom, čertom alebo podobne je obec Porubka pred rokom 1451
to bol Ordog vagas.https://hu.wikipedia.org/wiki/%C3%96rd%C3%B6gv%C3%A1g%C3%A1s#Forr.C3.A1sok O_O

33 OtOman OtOman | 1. března 2016 v 22:50 | Reagovat

[31]: Nějaké vlastní poznámky k výkřiku do tmy? Známe jméno Matej Bor?

34 norbert norbert | E-mail | 11. prosince 2016 v 11:48 | Reagovat

Podivejte se na valerij alexejevic cudinov ten rika ze tech pismen a vykopavek je spousta a ze to meumi precist proto ze neumeni ruske runy vsecko pochazi z rustiny dokonce ted chapu co se pise v bibli ze byl jeden jazyk nez se jim spletl jazyk jeste pred babylonskou vezi tak to byla rustina tam jsou vsecky odpovedi na otazky

35 tisnavy tisnavy | E-mail | 20. ledna 2017 v 17:34 | Reagovat

Prodáme tuto zajímavou knihu O Slovanech úplně jinak – je zcela nová, nepoužitá – jedná se o rozprodej soukromé sbírky části nákladu tohoto titulu. K dispozici máme více kusů. Cena knihy: 49 Kč. Zasíláme poštou. Pokud byste měli zájem, kontaktujte nás na emailu tisnavy@seznam.cz O_O

36 Groverrhymn Groverrhymn | E-mail | Web | 21. června 2017 v 13:28 | Reagovat

Tinedol – эффективное средство от грибка стопы, неприятного запаха и зуда.
Перейти на сайт: http://tinedol.1stbest.info/

Nový komentář

Přihlásit se
  Ještě nemáte vlastní web? Můžete si jej zdarma založit na Blog.cz.
 

Aktuální články

Reklama