NOVINKY :
.
Kontaktní e-mail : mikyhorozumy@seznam.cz
Dopředu ovšem upozorňuji, že NEPOSKYTUJI MAGICKÉ SLUŽBY, ANI PORADENSTVÍ A NEBUDU NA PODOBNÉ ŽÁDOSTI REAGOVAT. Děkuji za pochopení - Miky. Usmívající se

KEISHA CROWTHER A VYKRÁDÁNÍ DOMORODÉ SPIRITUALITY

27. prosince 2012 v 12:14 | Miky |  JINÉ



Před necelými dvěma lety jsem na blogu u Jáji poprvé narazil na zmínku o Keishe Crowther, alias "Malé Babičce", které u nás nedávno vyšla kniha Poselství pro Kmen Mnoha Barev. Projel jsem tenkrát několik videí s přednáškami této ženy, které lze nalézt na internetu a moje pocity z ní byli velmi rozpačité. Blonďatá a modrooká Keisha tvrdila, že je napůl indiánkou a že je uznávanou šamankou u kmenů Sališů a Siouxů a přitom pletla do svých proslovů Atlaňťany, egyptské pyramidy apod. Na druhou stranu jí ale nešlo upřít sympatické vystupování. Keisha se neustále hezky usmívá, mluví o úctě k Matce Zemi a vypráví zajímavé příběhy ze svého života. Příběh o jejím pátelství s velkou šedou sovou zaujal dokonce i mě, a tak jsem ho tehdy zveřejnil na svém blogu.
Keisha své učení šikovně naroubovala na dnes populární a široce přijímanou teorii o transformaci lidstva v souvislosti s mayskými proroctvími a rokem 2012 a získala tak velké množství příznivců co po celém světě. Její popularita kupodivu o mnoho neklesla ani tehdy, když se zjistilo, že si celou legendu o sobě, svém původu a dětství vymyslela. Dnes je s jistotou prokázáno, že nikdo z její rodiny není indiánského původu a Sališové a Siouxové vydali již několik prohlášení v nichž se od Keishi distancují a vyzývají ji, aby přestala tvrdit, že je "šamankou" nebo vyvolenou nějakým domorodým stařešinou či staršími, přestala tvrdit, že má domorodé předky a přestala používat indiánské posvátné předměty. Nikdo z indiánů Keishu osobně nezná a nikdo jí neučinil indiánskou šamankou. Domorodí obyvatelé Ameriky se cítí zraněni a uraženi tím, že Keisha překrucuje a prodává jejich spiritualitu a chtějí, aby se jim veřejně omluvila.
Podrobnější informace o Keishe Crowther a vykrádání indiánské spirituality naleznete na stránkách indianskastezka.blogspot.sk


Doporučuji konkrétně tyto články :



Po přečtení těchto článků snad někteří čtenáři mého blogu lépe pochopí, co jsem myslel tím, když jsem v článku o mém vstupu do Pohanského Kruhu říkal, že etnické pohanství neznamená být nepřítelem neevropských kultur, ale právě naopak. Tím, že se držíme svého a vycházíme ze zvyků našich vlastních předků, prokazujeme cizokrajným kulturám větší respekt, než ten, kdo si svévolně přivlastňuje jejich posvátné mýty, předměty a obřady. Je třeba si uvědomit, že Keisha Crother je dnes možná tím nejkřiklavějším, ale zdaleka ne jediným příkladem vykrádání domorodých kultur. Není samozřejmě nic špatného na tom poznávat cizí etnika a naslouchat moudrosti jejich stařešinů. Jedna z věci, kterou nás ovšem stařešinové, prakticky všech původních přírodních kultur, budou učit, je úcta k vlastním předkům. Zůstaňme tedy zakořeněni doma. Ne všechno bylo ztraceno a ten kdo hledá, tak moudrost a staré zvyky svých předků určitě objeví. Pokud už hledáme inspiraci v jiných krajích, měli bychom to dělat s maximálním možným respektem k odlišnostem a s vědomím toho, kdo jsme a odkud pocházíme. Paradoxně také Keisha Crowther často říká, že bychom se měli rozpomenout na to, kým doopravdy jsme, myslí tím ale bohům žel asi docela něco jiného.






.
 

2 lidé ohodnotili tento článek.

Komentáře

1 Tomas Tomas | 27. prosince 2012 v 13:32 | Reagovat

Zajímavé. Hlavně ty informace o horentních sumách. Ovšem to je zase jen otázka poptávky a nabídky. Mnoho lidí má potřebu hledat jakousi vyšší spiritualitu a jsou za to i ochotni platit celkem vysoké sumy. A hledá se hlavně v odlišných kulturách, z čehož občas vznikají dost divoké mixy. A čím víc exotičtější poznání, tím lépe. Svého času byly hlavně mezi "hvězdami šoubyznysu" velmi populární "meditační pobyty" v Indii,Tibetu atd.  Paní Keisha prostě jen ucítila příležitost. Nechci ji nějak víc pranýřovat, neznám natolik podrobnosti téhle kauzy. :-x

2 Miky Miky | E-mail | Web | 27. prosince 2012 v 15:35 | Reagovat

[1]: Jasně. Ty podrobnosti jsou ostatně v těch článcích na Indiánské stezce. Velmi zajímavé je ovšem pročíst si i ty komentáře pod články. Mnoho lidí si Keishu naprosto zidealizovalo a přestože je to zjevně lhářka a podvodnice, zlobí se spíše na ty indiány, kteří se oprávněně brání a na Indiánskou stezku, že ty články zveřejnila. 8-O

3 Pavel Pavel | 27. prosince 2012 v 16:44 | Reagovat

Je zajímavé, kolik šamanů, guruů a dalších podobných lidiček běhá po světě. Kdyby měli co říci vlastnímu kmeni, vlastním lidem, ke kterým patří, byli by tam váženi a netrajdali by po světě. Osud je tam posadil tak tam mají práci a ne nikde jinde! Takže z toho pro mne plyne, že to až zas takoví šamani a guruové nejsou - bývají to lidé, kteří umí mluvit - stačí se pak naučit dané téma a můžu vyběhnout mezi lidi do světa.
Takže já nepatřím k obdivovatelům kdejakého takovéhleho   - tedy ani této paní! :-)

4 Tomas Tomas | 27. prosince 2012 v 17:54 | Reagovat

[2]: Ty články i komentáře jsem samozřejmě četl. Zřejmě je to skutečně podvodnice a dobrá obchodnice. Z některých komentářů tam fakt čiší ryzí fanatismus, Keisha má svoje ovečky zřejmě dobře zmáknuté :-D
Jak psal Pavel, po světě běhají stovky takovýchhle "šamanů" a asi budou běhat do skonání světa. Lidé chtějí poznání "univerzální pravdy" a jsou ochotni za to platit. A většinou jim nedojde, že se tak děje za pomalého vymývání jejich mozků. Viz. některé ty komenty na Indiánské stezce.

5 Čertík Čertík | 27. prosince 2012 v 21:17 | Reagovat

Od Keishy je to sprosté, člověk má být tím čím je i když zůstane malím a nepovšimnutým.Ona asi holt touží po popularitě a být v očích druhých někdo.Třeba to nemysslí zle, kdo ví co jí ktomu vede, ale zle to dělá. My tu máme taky jednu takovou rádobi šamanku, moc milá starší paní s výborným vystupováním, ale když jsem jí více poznal pochopiljsem, že o šamanismu umí jen dobře mluvit což dnes kdy jsou informace dostupné není problém. A nejsem sám kdo má tenhle názor. Pro ní je šamanysmus hlavně vídělek-byznys.
  Že se indiání proti Keishe bouří se nedivím, jsou v právu a mají pravdu a tvuj článek má také pravdu.

6 Catalessi Catalessi | 27. prosince 2012 v 21:25 | Reagovat

Keisha je vyčůraná jak mraky, o tom žádná, ale co takhle podívat se na to z jiného úhlu pohledu, co jí vlastně umožnilo, aby získala tyto přívržence a vydělala nekřesťanské, tedy spíše "neindiánské" prachy?

Několik století ignorance přírody současnou společností, zesměšnění nevýdělečných činností a ignorance vnitřního prostoru člověka způsobila, že existují zmatení lidé, kteří jsou ochotni dát peníze komukoliv, kdo jim jen trochu pomůže - a na druhé straně lidi, kteří jim to za peníze rádi poskytnou. Nebo nějaké placebo. Obávám se, že kdyby Keisha řekla, že je obyčejná bílá holka, která procitla, tak by asi tolik lidí nenalákala, než na "autentickou iíndiánskou spiritualitu". Za tím účelem se lidé prohlašují za boží proroky, zakládají organizace a shánějí přívržence, aby si jiní lidé řekli: "aha, na tom něco bude!" To zejména ti, kteří si nejsou jisti, zda peníze utratit za "duchovno" nebo za argentiský hovězí stejk na neděli.

Jenom mne trochu přinutilo nadzvihnout obočí prohlášení "pravých" indiánských organizací, které na jednom místě říkají, že indiánská spiritualita není na prodej, aby v závěru po Keishe požadovaly hned několikrát polovinu jejího lží nabytého majetku (a to působení na city, to že Keisha lhala není příčinou, proč žijí tak jak žijí...). :-(

7 lomikel lomikel | 28. prosince 2012 v 10:59 | Reagovat

pani keca ze dostala predani

indiani chteji najaky dolar, protoze jsou na tom, ve vetsine, jak nasi romove. doba je zla.

na zadne dochovno neni patent, stejne tak jako Zeme nepatri nikomu (  jen ti co vyhraji si mysli ze jim, docasne).

na kazdeho kdo zde pise je mozne z urciteho uhlu koukat jako na vykradace tradic - i na ty pravoverne ceske Germany :), i na toho Wolose :).

nema cenu se tim zabyvat, bud nekdo ma silu a ducha nebo ne, pokud ho ma vubec to neznamena ze bude dobry clovek v tom mixu krestanstvi a new age v jakem je to v nasich kruzich vetsinou mineno.

Podvod a salba je soucasti magie, neoprovrhnou jim ani skutecni samani - vytvari to presvedceni v klientovy ktere je mozne vyuzit - ruzne :)

---

Duch vane kudy chce ;)

8 lomikel lomikel | 28. prosince 2012 v 11:25 | Reagovat

tohle je predani vsem:

http://moje-kniha-stinu.blog.cz/1004/fools-crow-moudrost-a-sila-thomas-e-mails

jsou i dalsi knihy ktere nelze vykladat jinak.

kdo ji precte zjisti ze sebevetsi duch neni zarukou ze nakonec nebude dozivat v zapomeni, u nas jako homeles.

je treba umrit vcas.

9 Catalessi Catalessi | 28. prosince 2012 v 11:37 | Reagovat

"...na zadne dochovno neni patent..."
Pěkně, lomikeli!

Evokuje mě to A.O.Sparea, který se také imaginativně spojoval, co by Brit na počátku dvacátého swtoletí, s indiánskými náčelníky, salemskámi čarodějnicemi a vúdú kněžkami. Výsledkem byly zajímavé obrazy a techniky, které se přenesky z temných kuchyní do hrotu pera a na papír a do nitra lidského těla, tudíž více zpřítomnily a přiblížily současníkům. Právě proto je Spare považován za otce chaosmagie.
Pokud sestoupíme o krůček níže k tolik milovanému i zatracovanému Karlu Mayovi, jeho vymyšlené indiánky také inspirovaly celou řadu generací.
Jenom se děsím dne, kdy u nás přistanou mimozemšťané a začnou se s námi soudit kvůli SF literatuře, která krade pravého mimozemského ducha... :-P

10 Fíba Fíba | 28. prosince 2012 v 12:28 | Reagovat

Ono asi nejde o to co dělá, ale o to, že se vydává za někoho kým ve skutečnosti není. Mimozemšťanům by třeba nevadilo, že někdo uctívá mimozemšťanské bohy s tykadýlky, ale vadilo by jim, že nějaký člověk o sobě tvrdí, že je původem mimozemšťan a na tom si následně staví výdělečnou kariéru. Ovlivňování navzájem je asi normální, pokud si ovšem člověk uchová svojí vlastní podstatu a to cizí mu slouží pouze jako inspirace pro to vlastní v případě že to svoje konkrétní už trochu ztratil (vztah k Zemi). Jinak to jak ti Indiáni žádají polovinu výdělku mě také zarazilo... Možná v tom také nebudou úplně čisté úmysly. Jinak ve svobodné společnosti tak nějak platí, že kdo je líný, má se o něco hůře než ten kdo je pracovitý. Takže  těm milým autentickým Indiánům, stejně jako Rómákům u nás, by možná prospělo méně kecat a pořád si stěžovat a více na sobě zapracovat. Uznávám, že historické chování Evropanů nebylo vždy nejlepší, ale to přece nikoho neopravňuje k parazitování na druhých na věky věků - tolik jenom k té zmínce o Rómech v sovislosti s Indiány.

Celkově tady ty debaty už moc nesleduju, je toho tu dost a nemám čas to všechno sledovat. Pokud tedy někomu neodpovím, ať se prosím nezlobí. Doba je zlá a musím pracovat :-)

11 Catalessi Catalessi | 28. prosince 2012 v 13:03 | Reagovat

To máš Fíbo pravdu, s tím, že Keisha lhala o předání (což bych třeba i chápala, možná si moc přála být indiánka a vysnila si to, jako Cataneda např. a mnozí jiní),  ale to že stejně jako naši politici beze studu pokračuje, je-li odhalena, to mne zaráží. Mimozemšťany jsem připojila jako srandu.

Indiáni by podle mne získali více přívrženců, kdyby umožnili lidem setkat se s pravou indiánskou spiritualitou a zkusili sami něco Keishiným přívržencům nabídnout, třeba nějaký workshop nebo kurz. O tom je soužití a sociální vyjednávání - ty něco poskytneš a vyjednáváš, co bys za to chtěl a jestli ti je někdo ochoten ti to za to dát. Pokud by se někomu měly vracet Keishiny peníze, pak důvěřivým lidem, kterým patřily a kteří jí je v dobré víře dali - a jenom tito by měli právo rozhodnout, zda je potom přerozdělit Indiánům nebo ne. To, že by je měli dostat Indiáni, aniž by hnuli prstem, mi přijde opět dělání blbce z "bílého muže", aneb "když bílý muž rozdává, blbec nebere".

12 Miky Miky | E-mail | Web | 28. prosince 2012 v 16:42 | Reagovat

[7]:[8]: Lomikeli, musím říct, že to vidím dost jinak.

1/ “Na zadne dochovno neni patent, stejne tak jako Zeme nepatri nikomu.”
- Indiáni si jistě nečiní nárok na to, že mají patent na Pravdu, ale existují některé posvátné tradiční předměty a obřady, které převzali od svých předků a které patří pouze jim, popřípadě tomu, kdo od nich dostal svolení. Jako příklad bych uvedl např. medicínskou dýmku. Posvátná dýmka je něčím, co mají indiáni v obrovské úctě a existují přísná pravidla pro to, kdo, kdy a jakým způsobem s ní může zacházet. Pokud s ní provádí obřady někdo, kdo k tomu nemá oprávnění (Keisha to dělá), je to prostě z pohledu indiánů jasná svatokrádež. Říkat indiánům, že duchovno patří všem a že si budu s dýmkou dělat, co se mi zlíbí, je totální neúcta k jejich tradici a duchovní imperialismus. Kromě dýmky, bytostně k indiánům patří  např. Tanec Slunce, nebo obřad Inipi. Tyto a další obřady nelze svévolně napodobovat, aniž bychom tím indiány neuráželi. Pokud si někdo myslí, že se nemají co urážet a že jsou povinni nám vše zpřístupnit, cítím v tom aroganci.

2/ “Na kazdeho kdo zde pise je mozne z urciteho uhlu koukat jako na vykradace tradic - i na ty pravoverne ceske Germany :), i na toho Wolose :).”
- Nevím, proč by měli být čeští vyznavači germánských nebo dokonce slovanských bohů vykradači tradic. Snaží se přeci navázat na tradice svých vlastních předků a oživit něco, co už tu jednou bylo. V diskusích pod několika minulými články jsme se myslím vcelku shodli, že většina z nás je výsledkem jakéhosi etnického mísení. Slovanští i Germánští předkové jsou u Čechů vysoce pravděpodobní, tak o jakém vykrádání tradic je tu řeč? Možná máš na mysli Runy. Tady bychom možná mohli spekulovat, jestli jsou Runy i naše, nebo patří pouze skandinávcům a anglosasům. Ale i ta skandinávská a anglosaská krev je u nás trochu zastoupena. Navíc, Eddický mýtus uvádí, že Runy byli předány Ásům, elfům, skřítkům, obrům i lidem, jsou tu tedy prakticky pro každého. Mnoho významných pohanských zvyků je společným dědictvím většiny Evropanů, a je na nich poznat společný indoevropský základ. Rituál Sumbel (přípitků), např. prokazatelně konali Germáni i Slované. Rituál Notfyr (živého, nouzového či božího ohně), prováděli prokazatelně Germáni, Keltové i Slované. A tak by se dalo pokračovat dále. Mám prostě za to, že je podstatný rozdíl mezi tím, co dělá Keisha Crowther a tím, co dělají čeští pohané.

3/ “Tohle je predani vsem:  http://moje-kniha-stinu.blog.cz/1004/fools-crow-moudrost-a-sila-thomas-e-mails  ,jsou i dalsi knihy ktere nelze vykladat jinak.”
- Nikoli. Kniha nenabádá k tomu, abychom napodobovali indiánské obřady. Je spíše etnografickým záznamem o spiritualitě a šamanské praxi Fools Crowa. Myslím, že kdyby Fools Crow žil, byl by pod těmi peticemi proti Keishe popepsán taky.

13 Catalessi Catalessi | 28. prosince 2012 v 16:56 | Reagovat

"Tyto a další obřady nelze svévolně napodobovat, aniž bychom tím indiány neuráželi."
Takhle to nevidím. Žádná škoda jim nevznikla, nic se jim nestalo, nic jim neubylo, nikdo nebyl zabit ani zraněn.
Sama jsem několikrát byla na pow-wow euroindiánů, splnilo to moje očekávání a nevím, proč by se měli Indiáni urážet, že se jejich spiritualitou někdo inspiroval. I když osobně to není můj šálek čaje.
Svoboda jednoho končí tam, kde začíná svoboda druhého, ale čí končí a začíná kde? Buďto skutečně věříme na nějakou spirituální sílu, která je schopna ochránit sebe samu před svatokrádeží, nebo je to jenom lidký výmysl a jako takoví budou tito lidé stavět barikády ostatním. Jak můžeš vědět, že se wakan.tanka nebo Velký Duch nesnaží o komunikaci jinde a s jinými lidmi?

14 lomikel lomikel | 28. prosince 2012 v 17:21 | Reagovat

[12]: aspon v necem se neshodnem ;)

1. no proste neni zadny patent, jen lide si mysli ze ho mmaji, to je vse. neexistuje zadny zpusob jak nekomu zabranit delat to co mu pripada vhodne, pokud to tak citi, pokud s nim Bytosti mluvi.

Svatokrades neexistuje, jen lide maji ten pocit, dotika se to jich, tezko Velkeho Ducha.

Pani lze. Pani nejedna eticky. Pani, asi - fakt nevim bez osobniho kontaktu, nemam silu a ducha. Indianum se to nelibi a snazi se ji zastavit, chapu je.

To nic nemeni na tom ze neni zadny patent a ze neexistuje svatokrades. Promin ale mam dojem ze jsi se z tech starozakonnych schemat uplne nedostal. Mozna to je tim ze ty praktikujes nabozensti a ja ne, jak uz jsme se o tom bavili.

2. jen tvrdim ze bys nalezl, treba v asatru, smery ktere by te oznacili za vykradace tradic - abych ukazal jake je to blbost. Je to lidsky uhel pohledu.

3. v knize je to co Fools Crowe chtel popsano velmi podrobne, dokonce tam i resi toto predani mimo okruh kmene, autor knihy mel sam pochybnosti. FC rika, nebudu presny "kazdy muze delat to co ja" ve smyslu tvrde prace na ocisteni se a otevreni Duchu.

----

je neresim (protoze to resit neumim) pani Keishu, ani to ze indiani byly vyvrazdovani a jsou outsidery US spolecnosti a ze se z toho nejspise nedostanou - muj nazor na zaklade  metru knih od Indianu co jsme o tom precetl.

Podle meho se z toho nedostaneme ani my.

Ja tvrdim ze:

Neni zadny patent na duchovno.
Neexistuje svatokrades.

Oboji je lidsky vynalez. Jedine meritko je zda ten konretni clovek ma ducha silu nebo ne.

15 lomikel lomikel | 28. prosince 2012 v 17:24 | Reagovat

kam to vede kdyz se symbolum prisoudi prilisna vaha je trebas vide v tehle diksusi:
http://pohanskykruh.wordpress.com/2012/12/20/zivouci-vira/

16 lomikel lomikel | 28. prosince 2012 v 17:32 | Reagovat

jeste jiny pohled - svatokrades.

Veris na prvotni hrich ?

17 Catalessi Catalessi | 28. prosince 2012 v 17:34 | Reagovat

"Síla a způsoby jsou nám dány k tomu, abychom je předali dál druhým. Myslet si a dělat něco jiného je čiré sobectví. Udržíme si je a získáme další, jen když je předáme dál. Když to neuděláme, ztratíme je." Fools Crow, z výše citované knihy.
Myslím, že to právě indiáni teď prožívají, schraňují si je pro sebe, říkají, že proč učit bílé, když mnoho indiánů nezná učení svého kmene - a ztrácí je tím...

18 Miky Miky | E-mail | Web | 28. prosince 2012 v 19:15 | Reagovat

[13]: "...nevím, proč by se měli Indiáni urážet, že se jejich spiritualitou někdo inspiroval."
- To, že se někdo inspiruje jejich spiritualitou je jistě neuráží. Pokud se někdo inspiruje ve smyslu, že začne s úctou přistupovat k Matce zemi a začne vnímat, že život a duši mají i zvířata, ptáci, kameny a stromy, pak to indiány pravděpodobně i potěší. Jiná věc je, když někdo napodobuje jejich obřady. Zde se myslím nejvíce obávají toho, aby to nebyla jen šaškárna a forma bez obsahu. Pokud by věděli, že ten kdo tyto rituály provádí, dobře rozumí tomu, co dělá, zřejmě by tomu dali i své požehnání. Zkušenosti s new age cirkusem však většinou vypovídají o něčem jiném.

[17]: "Síla a způsoby jsou nám dány k tomu, abychom je předali dál druhým. Myslet si a dělat něco jiného je čiré sobectví. Udržíme si je a získáme další, jen když je předáme dál. Když to neuděláme, ztratíme je."
- Jo to máš pravdu, vzpomínám si, že to v té knize stojí. Keishe a jí podobným ovšem nikdo nic nepředal a ničím je nepověřil. Fools Crow sám pečlivě zvažoval komu co odhalit a předat a komu ne.

19 Čertík Čertík | 28. prosince 2012 v 19:24 | Reagovat

[14]:Pokud někdo tvrdí, že má indánské předky a že je uznávanou šamankou u Indiánských kmenů a není to pravda - tak to vykrádání je a nedá se to popřít. A, že se Indiáni proti tomu bouří se není čemu divit.Na peníze právo nemají,ale mají právo si hájit své.

  Co se tyká Indiánských rituálů-dýmka míru či tanec Slunce, myslím si, že je rozdíl jakým spůsobem ho dotyčný použije. Pokud se nechá někdo inspirovat a použije rituál s úctou,s čistým srdcem a úmyslem je to podle mě v pořádku. Pokudho někdo použije třeba ktomu aby uspořádal víkendovej seminář a vidělal na tom peníze je to vykrádání a zneužití.

20 Miky Miky | E-mail | Web | 28. prosince 2012 v 19:25 | Reagovat

[14]: "Svatokrades neexistuje, jen lide maji ten pocit, dotika se to jich, tezko Velkeho Ducha."
- Napsal jsem, že z pohledu indiánů je to svatokrádež, jak je to z pohledu Velkého Ducha nevím. Ale řeknu to takhle. Občas se ocitnu na nějaké skautské akci (jsem bývalý skaut). Absolutně neprožívám takové ty nástupy před vlajkou, hlášení apod. Ale učastním se toho a dodržuji pravidla z úcty k těm lidem, pro které to něco znamená. Pokud tedy mám úctu k nějakým lidem a vím, že jsou jim nějaké věci svaté, nebudu dělat věci, které je budou urážet a připadat jim jako svatokrádež. ;-)

[16]: Na prvotní hřích nevěřím a tvou otázku nechápu.

21 lomikel lomikel | 28. prosince 2012 v 19:39 | Reagovat

[19]: ok, je se nesnazim hodnotit kdy jo kdy ne, nevim. co povazuji pro sebe za podstatne je to ze svatokrades a monopol na nejaky zpusob prace s duchovnem nepovazuji za validni koncepty.

myslim ze v tomhle kontextu, indianskem, je to vyhrocene z jinych duvodu nez spiritualnich, a opet musim rici ze ja je zcela chapu a soucitim se s nimi, ale ... viz. vyse.

22 Catalessi Catalessi | 28. prosince 2012 v 19:44 | Reagovat

[18]:Mně to hrozně moc připomíná husity a jejich boj o křesťanství bez prostředníka - tedy že každý může víře rozumět podle sebe a má na to právo, nepotřebuje aparát katolické církve, aby měl vztah k bohu.
Pokud někdo bude tanec slunce nebo dýmku používat špatně, pravému smyslu ani těm kteří v něm konají to neublíží. Prostě to on sám používá špatně, má svůj vlastní symbol dýmky, stejně jako má každý wiccan svou vlastní athame a zneuctí-li jeden tu svoji, tak se to nepřenáší na všechny athame ani to neznehodnocuje nějakou "prapůvodní originální formu athame".
Indiáni mají právo říct neznáme ji, nepatří k nám, od nás nic neobdržela - ať přestane tvrdit, že je indiánka - ale řeči o kradení spirituality, nebo ať přestane dělat svůj new age nebo že jim tím nějak ublížila, to je přehnané.

23 lomikel lomikel | 28. prosince 2012 v 19:46 | Reagovat

[20]: muj nazor je v souladu s tim co si mysli Bytosti o kerych si mysli ze se mnou mluvi :), ja vim ze to je malo validni pro jineho ale zde jsme na pude dohadu stale.

mas proste vrozenou uctu k autoritam a organizacim. ja zase hodne dam na to jak moc se lide snazi byt duleziti, realizovat svou identitu, skrze symboli a tradice ( tim nemyslim tebe). to je jeden z duvodu proc nejsme nabozensky organizovan.

prvotni hrich je prvni svatokrades :), lidske vysvetleni toho proc to tady na svete stoji za starou backoru.

24 Miky Miky | E-mail | Web | 29. prosince 2012 v 7:50 | Reagovat

[23]: "Mas proste vrozenou uctu k autoritam a organizacim."
- :-P :D Jsem v podstatě anarchista. Mám úctu k lidem. K autoritám a organizacím mám úctu pouze tehdy, když si jí zaslouží. Rozhodně nectím někoho pouze na základě jeho titulu nebo majetku. Ctím ho na zakládě toho, že je lidská bytost a jako autoritu ho uznám pouze pokud vím, že je v něčem lepší a zkušenější než jsem já.

25 Miky Miky | E-mail | Web | 29. prosince 2012 v 8:28 | Reagovat

[22]: Ani u husitů nemohl každý vysluhovat svaté přijímání a už vůbec ne rozumět víře podle sebe. U nich byla měřítkem pravdy ta Bible a pokud měli pocit, že se někdo dopouští "svatokrádeže",řešili to nekompromisně ohněm a mečem. Ale to je jedno, vím o co ti jde a v podstatě souhlasím.
Je velký rozdíl mezi Keishou a např. těmi zmíněnými českými euroindiány. Naši euroindiáni to dělají obyčejně velice poctivě a ta úcta k původcům té tradice tam je ohromná. Mnozí z nich jsou s opravdovými indiány v kontaktu a jezdí se k nim do Ameriky učit. Z mého pohledu je to sice podivné, když se Evropan obléká po indiánsku a snaží se tak žít, ale ta poctivost s jakou to dělají vzbuzuje můj respekt. Jak se na to koukají sami indiáni nevím, ale vzhledem k těm kontaktům a přátelstvím mezi euroindiány a domorodými Američany, to zřejmě někteří z nich akceptují.
Jinak, ten příklad s athame byl dobrý. Je to sice něco naprosto jiného než dýmka, protože k athame se nevztahuje žádný mytologický příběh a nemá ani zdaleka tak bohatou symboliku významů, ale připomnělo mi to, že se tenhle spor tak trochu podobá sporu mezi tzv. tradičními a eklektickými wiccany. Tradiční wiccani také obviňují ty eklektické z vykrádání tradic. A zde jsem byl kupodivu vždycky na straně těch eklektických. :-P Jsou to prostě složité otázky.

26 Miky Miky | E-mail | Web | 29. prosince 2012 v 8:42 | Reagovat

[19]: "Co se tyká Indiánských rituálů-dýmka míru či tanec Slunce, myslím si, že je rozdíl jakým spůsobem ho dotyčný použije. Pokud se nechá někdo inspirovat a použije rituál s úctou,s čistým srdcem a úmyslem je to podle mě v pořádku. Pokudho někdo použije třeba ktomu aby uspořádal víkendovej seminář a vidělal na tom peníze je to vykrádání a zneužití."
- Ten rozdíl v tom také cítím (viz.Keisha - euroindiáni). Já mám prostě za to, že lepší než napodobovat obřady cizí, je provádět obřady domácí. Je to bezpečnější, indiáni by mi to jistě schválili ;-) a vzdávám tím úctu svým vlastním předkům. :-)

27 Čertík Čertík | 29. prosince 2012 v 10:57 | Reagovat

[26]: To souhlasím, že je lepší provádět obřady domácí, naše Evropské. Sám také nemám potřebu vykonávat Indiánské obřady.Jsou, ale tací kteří to cítí jinak a tu potřebu mají a někam je to vede. A pokud to dělají s úctou a čistým srdcem je to v pořádku.Je to jejich svobodná vůle a mají na to právo.

28 Miky Miky | E-mail | Web | 29. prosince 2012 v 16:44 | Reagovat

[27]: Tak o svobodnou vůli se nepřu. Každý si může samozřejmě věřit čemu chce. Každý máme své vlastní svědomí a každý si nese za svůj život svou vlastní zodpovědnost. Pokud se stanu křesťanem, musím počítat s tím, že mě budou někteří vyčítat nadřazenost a netoleranci mého Boha, pokud se přihlásím k etnickému pohanství, musím vzdorovat tomu, že si mě budou někteří lidé ztotožňovat s nacistou, pokud budu provozovat indiánské rituály, budu muset počítat s naštvanými indiány a s tím, že mě budou někteří obviňovat z vykrádání cizích tradic.

Nový komentář

Přihlásit se
  Ještě nemáte vlastní web? Můžete si jej zdarma založit na Blog.cz.
 

Aktuální články

Reklama