NOVINKY :
.
Kontaktní e-mail : mikyhorozumy@seznam.cz
Dopředu ovšem upozorňuji, že NEPOSKYTUJI MAGICKÉ SLUŽBY, ANI PORADENSTVÍ A NEBUDU NA PODOBNÉ ŽÁDOSTI REAGOVAT. Děkuji za pochopení - Miky. Usmívající se

O DEVÍTI SVĚTECH

21. prosince 2012 v 10:05 | Miky |  ZAMYŠLENÍ



Hned v úvodu chci říct, že dnešní článek je poněkud složitější a ten, kdo se nezajímá o šamanství, šamanské světy a šamanské putování, se u něj bude patrně nudit a nedočte ho. Berte to třeba tak, že jsem se vlivem slunovratu přetransformoval, anebo zbláznil.Mrkající
O šamanském stromu a třech základních světech slyšel určitě každý, kdo se někdy o šamanismus, byť jen okrajově zajímal. Jednoduše řečeno je šamanský strom osou, která protíná celý vesmír a propojuje tzv. Horní svět bohů se Středním světem zvířat a lidí a Dolním světem duchů mrtvých. Německý šamanský badatel Holger Kalweit popisuje Střední svět jako svět forem a hmoty, Dolní svět jako svět zvláštní substance nazývané Plazma, což je prematrie ze které se hmotné formy rodí a Horní svět, jako říši všejednoty a nejvyššího zákona. Makrokosmos šamanských světů je podle Kalweita v zásadě shodný s mikrokosmem, jež je obsažen v každém z nás. Lidské tělo odpovídá Střednímu světu, naše psychika Dolnímu světu a náš duch Hornímu světu.
Podobné vlastnosti tří světů lze vyčíst i z krásných slovanských názvů, které těmto říším přiřkli autoři tzv. Velesovy knihy. Střední svět je zde nazýván slovem Jav (Jev) a je světem toho, co je zjevné. Slovní kořen jav můžeme nalézt např. ve slovech objev, zjev, jeviště apod. Dolní svět je nazýván slovem Nav a označuje říši mrtvých, tj. Návů. V češtině se kořen nav dochoval snad pouze ve slovech znavený a únava. Horní svět, který je sídlem bohů řádu, je ve Velesově knize nazýván slovem Prav. Tento kořen pak najdeme ve slovech pravda, spravedlnost, právo, pravidla, oprava apod.
Ačkoli je tento popis tří světů v podstatě správný, skutečnost je poněkud složitější. Jednak od sebe nelze tak striktně oddělit duchovní a hmotné, neboť například Střední svět, což je podle Kalweita "hmotný vesmír" a podle Velesovy knihy "svět zjevného", má jakýsi zrcadlový duchovní rozměr do kterého se dá šamansky putovat stejně dobře, jako světa Horního či Dolního a jednak je každý ze tří světů mnohovrstevný a dá se dělit na další světy. Tradice starých seveřanů hovoří například ne o třech, ale o devíti světech. Devět světů Yggdrasilu, dle mojí osobní gnóze, představuje každý z původních tří šamanských světů rozdělený do dalších tří rovin.
První trojici světů, která se na šamanském stromě nachází uprostřed tvoří Mitgard, Jutunheim a Vanaheim. Mitgard, jehož jméno se překládá jako Střední svět (zahrada, dvůr), se je samotným středem osy. O úroveň výš se nachází Vanaheim a úroveň níž Jutunheim. Vanaheim je sídlem bohů rodu Vanů, kteří jsou podle mytologie bytostně svázáni se Zemí, vegetací a zvířaty. Jsou to tedy mocné duchovní bytosti, ale mají přímou vazbu na Zemi a na hmotu. Jutunheim je sídlem obrů. Také obři podle Eddy jsou a zároveň nejsou součástí našeho lidského světa. V představách starých seveřanů byli obrům vyhrazeny k žití nehostinná místa při okrajích Mitgardu. Dobře to vystihuje alternativní název pro zemi obrů Utgard, což se překládá jako Vnější svět (zahrada, dvůr).
Druhou trojici světů tvoří Ljossálfheim, Ásgard a Müspellheim. Tyto říše náleží tzv. Hornímu světu. Úplně na vrcholu stromu se nachází Müspellheim, svět ohně a nevýslovného jasu. Tento svět se společně se svým protipólem Niflheimem podílel na stvoření celého vesmíru. Jen o kousek níž se nachází Ásgard, sídlo nebeských bohů řádu. A ještě o příčku níže, nejblíže mitgardské skupině světů se nachází Ljossálfheim, říše světlých álfů, tj. mocných duchovních bytostí světla, kteří se v mnohém podobají křesťanským andělům.
Poslední trojicí světů je Svártalfheim, Hel a Niflheim. Tato trojice tvoří tzv. Podsvětí. Svártalfheim je domovem temných álfů, bytostí žijících v podzemních prostorách, podobajících se trpaslíkům a skřítkům. O patro níž se nachází Hel, tj. říše mrtvých a ještě níže nalezneme Niflheim, říši věčného ledu a chladu, která se společně s Müspellheimem podílela na stvoření světa.
Ačkoli jsem vám teď popsal devět světů krásně přehledně jako patra v panelovém domě, je třeba mít na paměti, že je tato mapa velmi zjednodušená a cesta do těchto světů vede jen málokdy rovně a přímo. Kořeny a větve šamanského stromu se různě kroutí a proplétají a tak není divu, že např. o Helu se v Eddách dozvídáme, že leží hluboko pod třetím kořenem Yggdrasilu a cesta k němu vede dolu a pak na sever.












Ještě jako doplněk textu nabízím k nahlédnutí šamanskou cestu po devíti světech s mírně hororovou atmosférou, kterou jsem našel na YouTube.





 

Buď první, kdo ohodnotí tento článek.

Komentáře

1 Pavel Pavel | 21. prosince 2012 v 10:45 | Reagovat

Překrásně zpracováno, Miky. I když se o šamanství v podstatě nezajímám, dočetl jsem až do konce :-D Snad je to povoleno :-D  ;-) Nacházím tu paralely k mému vnímání, takže jsem spokojen.

2 Miky Miky | E-mail | Web | 21. prosince 2012 v 10:54 | Reagovat

[1]: Díky. Zkusil bys mi nastínit nějakou tu paralelu?

3 lomikel lomikel | 21. prosince 2012 v 11:45 | Reagovat

hezke

je na to ted(kdo vi zo bude za par let) koukam taz system 9 svetu je vrcholny ( ve smyslu posledni) projev synkreze vzoru Stromu svete s Severskym mytem. Kam by to doslo kdyby to na Islandu nevzdali ?:)

I kdyz jsem mel jednou pocit ze se nachazim v Asgartu, a bohove na me cuci a neco si bruci :), nemam 9kovou strukturu zvnitrnenou - pockam jestli to prijde samo. Chapu ji jako lehce omezujici/ prilis predepisujici co bych mel videt.

Na druhou stranu muze davat cestam vetsi smysl.  zalezi... :)

---

V tehle knize Ravena Kaldery je popsano jak jit jeste o kus dale za pouhe prijeti 9ky.

http://www.amazon.com/The-Pathwalkers-Guide-Nine-Worlds/dp/1430309709/ref=sr_1_3?ie=UTF8&qid=1356086379&sr=8-3&keywords=raven+kaldera

4 Miky Miky | E-mail | Web | 21. prosince 2012 v 12:26 | Reagovat

[3]: Podle mě je těch světů mnohem víc, než devět. To, co jsem popsal je jenom zjednodušená mapa světů, takový odrazový můstek pro poutníky.
Já jsem v Ásgardu ještě nebyl. Nejvíc navštěvuji ten zrcadlový Mitgard, potom Vanaheim a jednou jsem byl v Ljossálfheimu. V Dolním světě jsem byl několikrát (velmi silné zážitky), ale jaké to bylo konkrétně místo? Možná Hel, ale vypadalo to tam jinak, než se běžně popisuje.
Tu knihu od Kaldery bych si přečetl tak rád, až bych brečel :-P , ale musím si počkat, až to někdo přeloží a vydá v češtině.

5 lomikel lomikel | 21. prosince 2012 v 13:01 | Reagovat

no nevim, nevim s tim prekladem. leda snad v Catalessi :)

napsal toho vice, staci rict a pujcim ti je. zkuz si sehnat nekoho kdo to bude s tebou cist a prekladat - to co nechytnes.

6 Pavel Pavel | 21. prosince 2012 v 15:09 | Reagovat

[2]:Ono je to dost složité na mé vyprávěcí a vyjadřovací schopnosti.
Píšeš o třech trojicích světů - horní, střední dolní a každý dělíš na tři části. Pak říkáš, že je světů víc než devět...
Já mám náš vesmír (svět) o 12 dimenzích. My hmotní žijeme ve 3D a po smrti astrální tělo odchází do 6D a duše do 9D (3-6-9). Astrální bytosti přírodní žijí ve 4D a odcházejí do 8D (4-8). Jsou tedy jaksi "výš"...
Pak jsou další vesmíry ("vyšší"). Náš končí 12D a ten další 21D (má jich také dvanáct ale jeho první tři jsou zároveň posledními třemi našeho vesmíru.
Takže říkám vesmír 12, 21, 30, 39, 48, 57, 66, 75 a 84. Tato část končí 88mou Dimenzí
Ani tady není konec, neboť následuje oblast Grálu a to prvního, druhého a třetího. Dá se to přiřadit takto:
0 - 88D = Materie - zemský element
1 Grál  = Plasma  - ohnivý element
2 Grál  = Éter    - vzdušný element
3 Grál  = Sóma    - vodní element
Snažím se toho nějak přiřadit k vašemu pojetí, něco tam sedí něco ne - nevím...

7 Pavel Pavel | 21. prosince 2012 v 15:11 | Reagovat

Dnes těsně po poledni - v čase vstupu Slunce do Kozorohu - jsem si byl udělat ohýnek na své místečko, pronesl nějakou řeč k Bohům a okolo mě se seběhlo 27 přírodních bytostí. Bylo to prima :-)

8 Irven Irven | E-mail | 21. prosince 2012 v 15:57 | Reagovat

Ahoj Miki,
docela by mě zajímalo tvoje pojetí,  a třeba i tvoje návštěvy a šamanskécesty ... co vím, tak si psl pouze stručně o jedné z nich. Hlavně třeba které navštěvuješ nejraději, tvoje dojmy z míst v těch světech...ikdyž dojmy bude mít každý asi trochu jiné ;-)

9 Miky Miky | E-mail | Web | 21. prosince 2012 v 16:07 | Reagovat

[6]: Pavle, díky, už ty podobnosti chápu. Člověče, to tvoje pojetí je na mě dost složité, raději zůstanu u svého. ;-) :-)

10 Miky Miky | E-mail | Web | 21. prosince 2012 v 16:19 | Reagovat

[8]: Irven, rád bych ti odpověděl, ale nevím, co přesně chceš slyšet. O tom, které světy nejčastěji navštěvuji píšu v komentáři [4]: a dojmy a zážitky z těch míst jsou dost složité. Kdybych měl popsat nějakou cestu kompletně, byl by z toho jednak spíše dlouhý článek, než komentář a navíc jsou ty věci dost osobní. Nechci tím říct že jsou tajné, spíš jen obtížně sdělitelné, tak aby to druzí správně pochopili. Nejčastějším mým dojmem je, že jsem něčím překvapen. Věci tam vypadají i dopadají docela jinak, než bych předpokládal.

11 Pavel Pavel | 21. prosince 2012 v 17:01 | Reagovat

[9]:Jasně Miky, :-D - no snažím se zorientovat a přiřazovat. Pro mě je to jednoduché, protože v tom jedu už dost let. je to i logické, protože vše lze nějak doložit na základě čísel (doufám). Prostě vše má svůj řád.Máme zato že "Číslo nám bylo dáno abychom se v tom bytí nějak vyznali" - Nějak v tom duchu o tom mluvil i Pythágoras...
jde nám to, co máme zažité - ty po svém a já po svém :-)

12 tom tom | 21. prosince 2012 v 23:30 | Reagovat

Také myslím že je víc světů, pravděpodobně šestnáct. Vědci vypočítali že má vesmír šestnáct rozměrů.

13 Miky Miky | E-mail | Web | 22. prosince 2012 v 7:23 | Reagovat

[12]: Tome, myslím že těch 16 rozměrů a šamanské světy spolu nijak nesouvisí. Věci jako magie, šamanské světy, duchové apod. se do vědeckých škatulek nevejdou.

14 Catalessi Catalessi | 22. prosince 2012 v 10:28 | Reagovat

No, Kalderu slibovala před 8-mi lety, že připraví k tisku Linda. Slyšela jsem to od vydavatele, ale pak z toho nějak sešlo. Já knihu mám doma a jsem na rozpacích, poněvadž to, co by za jistých okolností bylo plus, je na druhé straně zároveň mínus. Plus je, že je to jednoduché, na bázi představivosti, ihned to člověka uvede do praxe (New Age like). Ale to je zároveň i mínus - Kaldera nepracuje s primárními prameny, ale se svou gnózí a s prameny sekundárními. Což je taky na druhé straně plus, odbourává to historismus, ale vzhledem k jeho životu se to normálnímu člověku, který chodí do práce, živí rodinu apod. moc nepřibližuje, což jsou určitě mínus. Thorssonova magická tradice, jak dosáhnout otevření bran k devíti světům, je hodně komplikovaná, zdlouhavá, ale právě ta cvičení, pečlivé vedení magického diáře a kontrolovaný postup mají dosáhnout toho, že si člověk něco nenamlouvá. Že to není nějaká "astrální meditace", představit si, že jsme otevřeli elfheim a teď kolem nás stojí zalití romantickým nahnědlým světlem samotní elfové. U Kaldery furt nějak nevím, nejsem si jistá. Např. na ulož.to je jeho "Urban primitive" a jako člověk, který zná chaosmagii, můžu zodpovědně říct, že jsou to bez uvedení zdroje vesměs shodné zkušenosti, které publikovali nadšení lidé na z-clusteru, ch-matrixu a různých dalších starých chm portálech, když ještě chaosmagie bylo lidové hnutí a nikoliv o několika celebritách. Jo, Kaldera je pracovitej, dal to dohromady a přidal k tomu své vlastní nápady, ale pořád to není "to primární".
Kalweit je oproti tomu originál, předložil to čistě na psychologickém konceptu a pracuje s primárními německými prameny.
I když to může působit trochu školometsky, asi bych k tomuto tématu usilovala o publikaci něčeho od Thorssona, hlavně z toho důvodu, že pracuje s originálními prameny a dokáže to propojit např. se severským konceptem mnohasložkové duše, ve kterém je zahrnutý čtenářům Severina známý draughr, dvojník, ale i hamingja, ta složka duše, která je zodpovědná za náš osud (a která to některým pořád ku*ví :) ). Ale to je samozřejmě všechno můj názor, mé pochybnosti, poznatky apod. 8-) , jinému člověku se to může jevit odlišně.

15 Catalessi Catalessi | 22. prosince 2012 v 12:26 | Reagovat

Jinak samozřejmě některé světy mají alternativní názvy i umístění, tady jsem kápla na pěkný (spíš po grafické stránce) obrázek:
http://uloz.to/xAuexkk/ygdrasil-jpg

16 Miky Miky | E-mail | Web | 22. prosince 2012 v 16:14 | Reagovat

[14]: Tak to já nemohu posoudit. Kalderu znám pouze z jeho webových stránek a líbí se mi to a Thorssona neznám vůbec.
Škoda, že to ta Linda nedotáhla do konce, ale nemám jí co vyčítat, já se s těma svejma Runama taky dost babrám. ;-)  :-P

17 Catalessi Catalessi | 22. prosince 2012 v 19:21 | Reagovat

No, na mně je to "moc jednoduché", takže mi to spíná verifikační tlačítko - podobně, jako jsi to popisoval předešle.
Přeju, aby se Ti při těch runách dařilo...

18 lomikel lomikel | 23. prosince 2012 v 16:42 | Reagovat

[8]:
pokud to chces zkusit taky tak ti cizi vize moc nepomohou, vzhledem k tomu ze nezijete s mikim v jednom duchovnim  kontextu (jako napr. clenove jehnoho kmene) a nemate stejne duchovni vedeni ( nemate zadne asi :), takze je nepravdepodobne ze se vase vize protnou.

je dobre rozlisit konretni vizi (cestu) a poznani ktere muze praxe (spise v horizontu let) samanismu prines, tam je mozne(nutne ) se nekde potkat.

doporucuji

http://moje-kniha-stinu.blog.cz/1201/zpivej-sve-dusi-na-ceste-domu-caitlin-matthewsova

procist a zacit,

muze to byt na delsi dobu, protoze je treba se dostat do toho spravneho rozpolozeni telo, energie, duch. tim nemyslim okamzite rozpolozeni pro cestu, ale pohled na skutecnost ktery neplyne z vule nebo intelektulaniho rozhodnuti ale z vnitrni jistoty zkusenosti.

me to trlvalo asi deset+ let, od prvniho precteni a odlozeni , pres navraty a do ted kdy. ted znaman za me ten vnitrni pocit zalozeny na opakovatelnych zkusenostech.

samanismus ma to kouzlo ze neni a priory zalozen na nejakem kultiku ( bozich, panteonu, verouce), v nemz ale lze jeho techniky velmi dobre pouzit.

vede to pak k rovnejsimu vztahu k Bytostem nez pres vymitu hlavy nejakym nabozenstvim ( i kdyz se bude vztahovano k teze Bytosti)

---

pro porovnaji, kup si take knihu keltsky saman od manzela autorky knihy nahore, tam je popsana sebeniciace v keltskem patadigmetu. porovnanim obou ukaze rozdil obecneho iniciace do samanismu a toho od pocatku vztazeneho k nejakemu panteonu.

----

musim rici ze tohle vse je jen hra na samanismus, protoze puvodne jde o skutecne posednuti duchy (at uz iniciovane ucitelem nebo samovolne) jehoz prubeh ma jina pravidla a je o moc drsnejsi - dle literatury :)

pro nas mene zasazene, nemusi plati u mikiho ;), je to proste cesta vyberu ( a ja samanismus doporucji prave pro jeho nezasazenost ideologii). upozornuji ale ze casem se zavyslots na praxi projev, ne na konretni Bytosti (nebudete li se snazit;) ,ale na pravidelne praci, na neziti tak jako vetsina spolecnosti ( v podstate 95% projevu spolecenskeho zivota mi propada jako plytka s*****), na hlubsim pochopeni ( nebo na pocitu ze hlobeji chapu), na sile ktera mnou obcas prochazi.

19 lomikel lomikel | 23. prosince 2012 v 17:09 | Reagovat

[14]:

cet jsme od nej  knihy viz nize o severskem samanismu  + urban primitiva.

delam si zuby na
http://www.amazon.com/Neolithic-Shamanism-Spirit-Norse-Tradition/dp/1594774900/ref=pd_sim_b_9
A step-by-step guide to working with the spirits of ancient northern Europe

• Explains how to build relationships with Earth, Sun, Moon, Plants, Animals, Water, Fire, Craft, Air, and the Ancestors through 83 practical exercises

• Explores the role of altered states in spirit work

• Outlines the ancient cultural rules and taboos to avoid spiritual debt or offense

We are all surrounded by spirits. Many people feel called to work with them, but few know where to begin. Enjoined by the gods and spirits to fulfill this need, Raven Kaldera and Galina Krasskova have reconstructed the indigenous spiritual traditions of northern Europe and Scandinavia extinguished more than one thousand years ago by the spread of Christianity. Arising from basic survival needs, these practical traditions are fundamentally tied to the elements found in the harsh world of the ancient North.

----

urban primitive mi pripada jako lepsi verse prirucek carodejm snadno a rychle. ale nelituji ze tu knihu mam, ocenuji zvlast rychle a jednoduche navody pro reseni beznych obtiznich situaci ( uz jen pocit ze ma svuj kontrak v mrazaku pomaha pri jednani s sefem ;).

--
severksy samanismu

The Pathwalker's Guide to the Nine Worlds - je to popis jeho cesty, zajimavy ale nepozitelny (technicky) pro cloveka ktery neni favorit nektere severkske Bohyne/Boha. On je zasvecen Hell, protloukal se dost zajimave, a imho je to jeden z mala lidi dnes kteri nemeli na vyber co se praxe tyce.

Tyhle dve knihy jsou na plne pouzitelne pro mainstreamove ;) samany severske tradice (kterou pravda R K vzkrisil) - mix smanaismu, asatru a rökkru.

Wyrdwalkers: Techniques of Northern-Tradition Shamanism
Wightridden: Paths of Northern-Tradition Shamanism

jsou to dila z jeho pozdejsiho obdobi, s new age IMHO nemaji uz nic spolecneho - mysli ze by je new age guru ani neprecetli a uz vubec ne praktikovali.
obecne kazda case soucasne severske tardice je osobni gnose bez kontinualni tradice, ja ne ty povesti o staletich podzemniho predavani neverim...

ke kniham se vracim a uzdibuji z nich po troskach, protze jsou v urcitych castech na me krapet drsne a proto ze moji zakladni vlastnosti je neprijimat pohld nekoho jineho dokud si to neprechroustam.

---

Thorssona vydej, ucite koupim :), ale napsal toho tuny a prirozene se za tech 40? let vyvyjel, takze pokdu mozno neco posledniho, souhrneho a praktickeho, ne akademickeho. uprime jsem nebyl schopen podle anotaci na amazonu najit ktere jeho knihy to splnuji ?

20 lomikel lomikel | 23. prosince 2012 v 17:32 | Reagovat

pro ty co to je proleti ;), who is:

Raven Kaldera - a Northern-Tradition Pagan shaman, herbalist, astrologer, transgendered intersexual activist, homesteader, and founding member of the First Kingdom Church of Asphodel. He is also a teacher of BDSM spirituality, and an educator and presenter on many topics. He has written (or co-authored) all the books here and continues to add to the pile.

Raven's "hub" website, with links to all his other specific websites, is here:

http://www.ravenkaldera.org

and his shamanism website is here:

http://www.northernshamanism.org

'Tis an ill wind that blows no minds!

21 Miky Miky | E-mail | Web | 23. prosince 2012 v 20:31 | Reagovat

[18]: Lomikeli, myslím že jsi to popsal dost přesně. Rozdíl mezi tím, jak žijí a co provozují skuteční kmenoví šamani a tím jak žijeme a co děláme my je značný, i když jisté podobnosti tam jsou. Náše praxe je však daleko bezpečnější a žel také daleko méně účinná. Nejsme tím prostě tak pohlceni (alespoň já ne), a čas který bychom jako šamani měli věnovat duchům, věnujeme našemu zaměstnání, internetu a dalším "pitominám".
Než jsem se dopracoval k prostému umění šamansky putovat, trvalo mi to také řadu let. Ta technika není těžká, ale v mém případě šlo, jako obvykle, především o to, začít si důvěřovat a začít své vize přijímat. ;-) Opravdové úspěchy se u mě dostavily, až tehdy, když jsem svoji praxi zasadil do rámce konkrétního panteonu. Pak ty vize začaly do sebe zapadat a dávat smysl. Za veledůležité také považuji, vždy putovat s konkrétním záměrem, prostá "turistika" po šamanských světech u mě vždy vedla pouze ke zmatkům.

22 Catalessi Catalessi | 24. prosince 2012 v 9:06 | Reagovat

[19]:Jo, ten neolitický šamanismus napsal Kaldera s Krasskovou /od které mám řadu knih/, mám v Kindle verzi. Vypadá to OK, četla jsem nedávno 30 prvních stránek a pak musela přerušit. Vypadá to slušně, Galina učí na VŠ, buďto germanistiku, nebo religionistiku, takže je přesně tou forsáží a patronem, kterého Kaldera potřebuje, aby to nebyla jenom příručka pro začátečníky.

Jinak k tomu šamanismu, o kterém píšeš výše, kdysi jsem četla nějakou studii o sibiřském šamanismu, kdy tam šaman nosil na kabátě takové kovové plíšky, a počet plíšků ukazoval, kolik lidí pod jeho péčí přežilo zimu. O tom jsem předtím hovořila, že šaman je socializovaná funkce.

23 lomikel lomikel | 28. prosince 2012 v 11:51 | Reagovat

[22]: zapojeni se do spolecenstvi je to co bych mel udelat , podle Bytosti. Socializovat se jako clen nejake skupiny.  

No me lidi lezou dost na nervi, je nas moc :), malo kdy narazim na nekoho s kym stoji za to pohovorit.

Taky se furt na neco ptam, proc? a tak, a uctou k tradicim to taky neni valny, autority neuznavam... ztraceny pripad budu :)

24 Miky Miky | E-mail | Web | 29. prosince 2012 v 9:13 | Reagovat

[23]: Proto jsem po letech samotářství zvolil Pohanský Kruh. Dělám si stále co chci, tak jako předtím a jedinou autoritou je sněm, kde mám svůj vlastní hlas, tak jako ostatní.

25 barča barča | 17. ledna 2013 v 20:39 | Reagovat

Tohle je zajímavé téma. Mě v této souvislosti napadá více dimenzové vnímání starověkých civilizací. Vlastně se tímto tématem lidé zabývají od věků. Svým způsobem je toto zaneseno i v posvátné geometrii. Nedávno jsem se blíže seznámila s Platonovskými tělesy - která svým způsobem i symbolizují právě prolínání více dimenzí.

Nový komentář

Přihlásit se
  Ještě nemáte vlastní web? Můžete si jej zdarma založit na Blog.cz.
 

Aktuální články

Reklama