NOVINKY :
.
Kontaktní e-mail : mikyhorozumy@seznam.cz
Dopředu ovšem upozorňuji, že NEPOSKYTUJI MAGICKÉ SLUŽBY, ANI PORADENSTVÍ A NEBUDU NA PODOBNÉ ŽÁDOSTI REAGOVAT. Děkuji za pochopení - Miky. Usmívající se

KAŽDÝ MÁME SVOU VLASTNÍ VERZI POHANSTVÍ

14. dubna 2013 v 11:04 | Miky |  ZAMYŠLENÍ

Evropské pohanství patří mezi přírodní, nebo chcete-li zemská náboženství, a proto není divu, že je tak rozmanité a pestré. Podobně jako nalezneme v přírodě ne jeden, ale mnoho druhů stromů, máme tu vedle sebe pohanství slovanské, keltské, germánské, řecké, římské atd., atd. Ale skutečnost je ještě barevnější. Pokud bychom zůstali u metafory stromů a přirovnali slovanské náboženství například k lípě, měli bychom zmínit, že existuje nejenom nejznámější lípa srdčitá, ale také lípa velkolistá, lípa řapíkatá, lípa plstnatá a jejich kříženci. Podobně nalezneme rozdíly mezi pohanstvím východních, západních nebo jižních Slovanů a to nemluvím o řadě místních odchylek, které bychom jistě zjistili v každé jednotlivé slovanské vsi. A zůstaneme-li ještě chvilku u přirovnání ke stromům, pak mi každý milovník přírody potvrdí, že co strom, to originál a nenašli bychom dvě lípy, byť téhož druhu, které by byly na chlup stejné. Proto se bude moje víra vždycky trochu lišit od víry Mysliče, Tomase, nebo Lindy Dragonari, přestože všichni věříme v ty samé germánské bohy.
Je dobré si uvědomit, že tato různorodost není zdaleka jen důsledkem násilné christianizace a rozbití starých tradic, ale byla tady vždycky, dávno před nástupem křesťanství. Různorodost je pro pohanská náboženství přirozená a naprosto typická. Nedávno jsem pročítal knihu o kultuře přírodního národa Laponců (Sámů), který žije rozprostřen v severních oblastech Norska, Švédska, Finska a Ruska. Laponců není mnoho, přesné sčítání je nemožné, ale nejoptimističtější odhad mluví o 100 tisících lidech. U takto malého národa bychom možná očekávali kulturní jednotu. Skutečnost je ale taková, že i Laponců nalezneme řadu krajových a místních odlišností a to jak ve způsobu života, tak v oblasti náboženských představ. Ačkoli máme zažitou představu Laponce, jako kočovného pastevce sobů, existují také Laponci rybáři a Laponci lovci. Původní sámské náboženství je animistické a obrací se k duchům zvířat, míst a předků, ale obsahuje i tzv. vyšší mytologii s panteonem atmosférických bohů. Nejvyšším bohem tohoto panteonu je Radien, známý též jako Veraldenrandien nebo Veraldenolmai. Ve východních Lappmarkách mu říkali také Ukko nebo Tiermes. Radien je vládcem světa, ovlivňuje počasí, sedí na bílém oblaku a na zádech má vak plný šípů a blesků. Na jednotlivých místech se však představy o tomto bohu od sebe navzájem více, či méně liší. U některých Laponců se jeho postava a působnost dokonce rozdělila mezi dvě bytosti a máme tu tak vedle sebe boha Veraldenolmaie a Horagallese, přičemž Horagalles je typický hromovládce s kladivem, který se už značně podobá skandinávskému Thorovi. Pak tu máme například boha Bieggolmaie, který je všude uctíván jako vládce větru, ale na pobřeží Finnmarky mu přičítají také vládu nad mořem a rybami. Nebudu sámský panteon dále rozebírat, protože to není důležité. Chtěl jsem pouze na těchto několika příkladech ukázat, že Wódan jak ho znám já, se může v některých aspektech lišit od Wódana, jak ho zná třeba Tomas a přitom se nic zásadního neděje. Snaha o naprostou jednotu a uniformitu, byť v rámci jednoho konkrétního pohanského proudu, by byla mylná a neodpovídala by ani skutečné podobě náboženství našich předků, ani prosté lidské přirozeností. Navíc by byla taková snaha stejně marná. Dokonce i křesťané, kteří by byli tak rádi jednotnými, protože "pravda je přeci jen jedna" nakonec vytvořili desítky a možná i stovky denominací a proudů, které se často nedokážou shodnout ani na základních věcech. Z vlastní zkušenosti pak mohu potvrdit, že i v rámci jediné církve a dokonce jediného kostela, nebo sboru má každý z farníků stejně svou vlastní verzi víry. Oficiálně se to netrpí, ale fakticky to tak prostě je, protože to je přirozené a přirozenost se nedá úplně zadusit.
Jako pohan se cítím svobodně. Necítím vinu, když se moje pojetí pohanství liší od pojetí, které je blízké například Wolosovi, nebo jiným mým pohanským přátelům a nemám tendenci své vlastní pojetí komukoli přizpůsobovat. Vážím si jiných náhledů. Některé jsou mi inspirací, jiné prostě nemohu přijmout, ale v zásadě to vnímám tak, že to, čemu věří druzí a jak svou víru praktikují, není moje starost. Moje starost je být věrný svému svědomí a svým bohům. Necítím úkol někoho misionařit a sám se také nikým zmisionařit nenechám.


 

Buď první, kdo ohodnotí tento článek.

Komentáře

1 Fíba Fíba | 14. dubna 2013 v 12:50 | Reagovat

Přičemž to funguje i tak, že nejenže jsou různé názorové proudy v rámci jedné tradice, třeba gemánské, ale sám jednotlivec může procházet nějakým vývojem. Aspoň se mi zdá, že moje pohanství není stejné jako bylo před deseti lety. A taková změna může souviset jednak s postupným vzděláváním se, ale také s postupným stárnutím, kdy už člověk prostě vidí věci jinak. Těžko bojovat proti jiným formám pohanství, které by snad měl někdo tendenci nazvat "pokleslými", třeba i z toho důvodu, že by se mě samotnému také nelíbilo, pokud by proti mě někdo bojoval před těmi deseti lety - když jsem věděl mnohem méně.  Pohanství skutečně považuju za přírodní, ale přírodu vnímám jako celý Vesmír - dá-li se to tak nazvat. Tudíž bych pohanství zároveň nenazval pouze zemským. Májka symbolizuje, mimo jiné, spojení Země a Nebes. Aspoň myslím :-)
Takže diskutovat, nesouhlasit, třeba se i pohádat, ale nebojovat proti sobě "za jedinou svatou Pravdu", tak bych to viděl. Ještě bych doplnil tohle: Každý může mít svoje vlastní vnímání pohanství a je v pořádku, pokud se nenechá zmisionařit, na druhou stranu ale v rámci nějaké kolektivní oslavy, například oslav slunovratu se ale stejně bude muset udělat nějaký kompromis - pokud tedy lidi budou mít zájem spolu něco kolektivně slavit. Dříve jsem se nějakých kolektivních akcí občas zúčastňoval, a po jistou dobu to fungovalo celkem v pohodě. Takže když se chce, dá se :-)

2 Čertík Čertík | 14. dubna 2013 v 13:01 | Reagovat

Ta rúznorodost je správná a krásná,svobodu dávající proto,že zachovává individuální cestu jedince.Nevím jak u Slovanůa Germánů,ale u Keltů byla část daná společnou duchovností a Druidy,část byla na každé rodině či jednotlivci.Byla zachována individualita a svoboda každého.
Jo,ještě kté lípě.Říká se o ní,že je posvátným stromem Slovanů,ale to platí až od 18 či 19století z doby obrození.Posvátným stromem Pohanských Slovanů byl stejně jako pro Kelty a Germány dub.Tím,ale nechci lípě ubírat posvátnost,je to krásný,majestatný strom s krásným duchem.

3 Čertík Čertík | 14. dubna 2013 v 13:07 | Reagovat

[1]: I ve společenství lze zachovat svobodu a jedinečnost jedince,a jsou taková společenství,protože jedno nevylučuje druhé.
Majka simbolizuje mužský a ženský princip-kmen je falus a věnec symbolizuje vulvu.Stejně jako menhir který symbolizuje falus a zem ve kreré je vulvu.

4 Fíba Fíba | 14. dubna 2013 v 13:37 | Reagovat

[3]: Ta interpretace májky je různá, proto jsem napsal "mimo jiné". Takže s tím co píšeš se dá také souhlasit. Osobně je mi rovněž sympatické spojení májky s Yggdrasilem :-)
http://www.youtube.com/watch?v=9M0OooHqmxs

Hlavní strom v posvátnémm háji z hlediska pohanství je podle mého názoru dub. Lípa byla uctívaná i v Německu, není to tedy pouze naše záležitost. Takže to dělení na německý (germánský) dub a českou (slovanskou) lípu stvořilo až 19. století a jeho politika.

5 Catalessi Catalessi | 14. dubna 2013 v 15:09 | Reagovat

[1]:Se Tvým závěrem lze jenom souhlasit, Fíbo. V současnosti, kdy si lidé uvědomují sami sebe a vzdělávají se nejde o to, že bychom potřebovali, aby nám nějaký představený či nějaká kniha říkala, jak máme žít, co si myslet a jak se definovat. Ale hlavním úkolem současného (pan)pohanství je vymyslet způsob, jak se ve jménu pohanství sdružovat společně, a prožívat důležeté chvíle našeho života nebo přírodních cyklů (či jiných fyzikálních či spirituálních okolností).

6 Pavel Pavel | 14. dubna 2013 v 19:27 | Reagovat

Miky, jsi genius - nemám ani písmenko proti tomu co jsi tu popsal. Asi to vnímám stejně, jenom to nedokážu takhle napsat.
Dalo by se to přirovnat - myslím k čínskému rčení - "Co člověk, to cesta".

7 Pavel Pavel | 14. dubna 2013 v 19:31 | Reagovat

[1]:Fíbo, i tady mi nezbývá než souhlasit. Napsal jsi to dobře - hlavně o vývoji, o stáří a tedy o náhledu v jistém čase!

8 Myslič Myslič | 14. dubna 2013 v 20:53 | Reagovat

Skvěle podané :-D Jinak ještě k tomu ugrofinskému pohanství, není to přímo o Laponcích, ale o stoncích a jejich pohanství. Tady jsem se na to amátérsky před časem zaměřil: http://pohanskykruh.wordpress.com/2012/03/10/kalevipoeg-estonsky-narodni-epos/

9 Miky Miky | E-mail | Web | 15. dubna 2013 v 6:22 | Reagovat

[1]: Máš pravdu. Ten osobní vývoj je u mě dobře vidět třeba i na tomhle blogu. když porovnám nejstarší a nejnovější články, je to rozdíl. :-)

10 Miky Miky | E-mail | Web | 15. dubna 2013 v 6:26 | Reagovat

[2]: To o tom dubu a lípě samozřejmě vím. V článku mi byla lípa jen takovou pomůckou, mohl jsem také použít přirovnání, třeba k topolu, nebo vrbě, ty mají ještě mnohem více poddruhů.

11 lomikel lomikel | E-mail | 16. dubna 2013 v 11:31 | Reagovat

zase budu za narusitele :-)

kazdy clovke si vytvari svoji versi sveta (lepe pohledu na svet skrze sve psychicke filtry), zpocatku pasivne, pozdeji aktivneji – v ruznem stupni v zavyslosti na dispozich a osobni hostorii.

kazdodeni zivot nas nuti sve predstavy opravovat, pod sankci stradani a pripadne ukonceni zivota.

uspesnych strategii pro reseni zivotnich situaci je vice, dulezitym selektorem je tzv. spolecensky tlak - uzus - defunujici ramcove konformitu - meze vnimani sveta akceptovatelne spolecnostii/skupinou.  

V oblasti tzv. duchovnich nauk ( kam spada i nabozenstvi) je vec jeste komplikovanejsi predmetem studia ktere je primo neoveritelne, lze obtizne odlisit vlastni a skupinovosu sugesci, respektive vlastni psychickou dynamiku od impulsu prichazejicich z venku ( dle meho pochopeni je to vetsinou smes kterou je treba rozdelit).

Nevidim duvod, troche s nadsazkou receno, ricet nadsenim ;) nad tim ze kazdy chape temer vse jinak nez ten druhy .  Urcita jednota je IMHO poukazem na to ze se, ruznymi nastroji ducha, pokousime o slezeni skutecne hory. Vede to spise k uvaham o tom ze vsichni Bohove, nabozenstvi, ritualy, Bytosti jsou jen nami/pro nas nastavena rozhrani. Rozhrani k cemu ?  K zakladnim Silam a energiiim ?  K jinym rozhranim … ?  Kazdopadne uvazovani timto smere  neved k podpore nabozenstvi, tak bacha ;)

Pokousim se nalezt jednotici prvky na dvou urovnich, z literatury zabyvajici se samanismem vim ze 1. je zcela prokazatelne dolozeno. 2. je pak pro me zasadni pokud se snazim vyhodnoti zda ma smysl brat nejake paradigma v uvahu. Kazdy kdo dnes umi cist a obetuje tomu dost casu si muze mastudovat, dotvorit a v socio-psychologickem styku s podobne naladenymi lidmi uspesne pouzivat libovolne paradigma, to ale nemusi znamenat vubec nic.  

1.    Jednota v ramci paradigma, slaba –  bylo by lze predpokladat ze bude podobnost v prozitcich pokud vice jedincu prijme konkretni paradigma/tradici.  Co je to tradice ?  Soubor sablon/pohledu na svet. Tedy presneji pohledu na pohledy pohleduu… Kazdy kdo umi cist si nacte svuj pohled, hleda drivko po drivku, ztlouka z toho co se mu libi domecek.  

Predpokladam ze nekteri konzultuje sve nalezy s Bytostmi, dostava se mu predani nauky ( rozumej konretni navody a doporuceni), predpokladam ze nekteri cestuji za vizemi, overuji si je z vice Zdroju a zajimaji se o jejich prakticke pouziti. Zde se muze, ma ?, objevit jednota.

Nevim, mozna existuje i v cechach prime predani od zijiciho Mystra ( tim nemyslim biflovani se dogmat ale uvedeni do prozitku a pomoc pri strukrutalizaci jeho zpracovani).

2.    Funknci jednota, silna  –  k cili je mozne jit ruzne, projev v fyzickem svete ale musi (obcas ;) nastat. Informace z vize musi byt pouzitelna, pouzita a musi mit dopad mimo moji psychiku, zdravi se musi objektivne ( tedy lekarsky meritelne zlepsit), energii musi byt citi treti stranou, manifestace bytosti musi byt vnimane n+1 pritomnymi osobami ( byt na paradigma kazdeho zalezi jak bude vnimana) atd.

12 Miky Miky | E-mail | Web | 16. dubna 2013 v 12:25 | Reagovat

[11]: Lomikeli, popravdě řečeno nevím co přesně jsi chtěl svým komentářem říct. A teď to nemyslím fakt ve zlém. Mám jenom problém se tím dlouhým textem bez háčků a čárek probrat a pochopit ho. Důležitý mi ale připadá tento tvůj odstavec :

Nevidim duvod, troche s nadsazkou receno, ricet nadsenim ;) nad tim ze kazdy chape temer vse jinak nez ten druhy .  Urcita jednota je IMHO poukazem na to ze se, ruznymi nastroji ducha, pokousime o slezeni skutecne hory. Vede to spise k uvaham o tom ze vsichni Bohove, nabozenstvi, ritualy, Bytosti jsou jen nami/pro nas nastavena rozhrani. Rozhrani k cemu ?  K zakladnim Silam a energiiim ?  K jinym rozhranim … ?  Kazdopadne uvazovani timto smere  neved k podpore nabozenstvi, tak bacha ;)

Nešlo mi o to jásat nadšením nad tím, že každý chápe téměř vše jinak, než ten druhý. Chtěl jsem jen říct, že není nutné se křečovitě snažit o nějakou absolutní jednotu, protože absolutní jednota nikdy neexistovala.
K druhé části odstavce o bozích, náboženstvích a rituálech s tebou mohu jen souhlasit. Naše chápání bohů je omezené a nikdo z nás vlastně neví a nemůže vědět, co přesně jsou nebo nejsou zač. Skrze toto naše omezené poznání a skrze rituály se napojujeme na síly, které nedokážeme přesně definovat, ale které se v našich životech projevují, pomáhají nám a dávají našemu bytí smysl. To, jak tyto síly nazýváme a jak si je představujeme se odvíjí od dané tradice, od toho co jsme kde vyčetli a od toho, co jsme přijali ve svých vizích.

13 lomikel lomikel | E-mail | 16. dubna 2013 v 17:08 | Reagovat

oki, pokusim se heslovite

1. neschoda muze znamenat jak ruzme obohacujici se pohledy, tak take mijeni se mezi sebou i ucelem

2. akceptace neshody na tak zakladnich urovnich jak jsem je definoval muze vest k uzavreni se do sveho snu jako nahradou za sen spolecnosti. muze to byt cesta jak se pokusit obejit konfrontaci se svetem.

3. bez konfrontace se svetem neni sance odlisit vlastni psychickou dynamiku od interakce s bytim mimo mne

14 Čertík Čertík | 16. dubna 2013 v 19:53 | Reagovat

[13]:Jedním z důvodů rozdílnosti je,že duchovnst a duchovní svět vnímáme každý jinak.I když mi bude sebe líp někdo popisovat duchovní svět stejně ho nikdy nebudu vnímat tak jak ho vnímá on a to proto,že to ani nejde.Duchovní svět nejde slovy popsat do úplnosti.To musí káždý vidět svým srdcem.
Ta různorodost dává každému možnost zapojit svůj tvůřčí potenciál a vtom je krása a pravá obohacující hodnota.

15 Miky Miky | E-mail | Web | 17. dubna 2013 v 8:00 | Reagovat

[13]: Jo jo, teď tomu rozumím. :-)

16 Catalessi Catalessi | 19. dubna 2013 v 18:51 | Reagovat

[13]:
1) Míjení se s tím, co mi není blízké, nepovažuji apriori za špatné. Mnohem horší bývá, když je člověk přitažen k něčemu negativně, přemýšlí nad tím, jak jej to štve, snaží se proti tomu bojovat a to mi ubírá sílu a čas k vlastní realizaci.
2) Uzavření se do svého snu není až tak špatné, pokud je to skutečný a bytostný sen vlastní. Druhou variantou je otročení cizímu snu a cizím cílům - a to člověka neudělá spokojenějším, ani v případě úspěchů.
3) Třeba onen Jungovský konflikt, krize a prozření není jedinou možnou cestou. Interakce s okolím může fungovat i bez konfliktu... ;-)

17 Frostík Frostík | 21. dubna 2013 v 11:55 | Reagovat

[16]:Souhlas, nic není v našem duchovním a fyzickám časoprostoru černobílé a přesně dané. Má nepřeberné množství odstínů, i když jsou součástí jednoho celku. Je na nás který si vybereme.
S Mikym a Fíbou máme rozdílné přístupy, přesto nemáme problém porozumět si navzájem.

18 Jackelin Mandragor Jackelin Mandragor | E-mail | Web | 21. dubna 2013 v 22:10 | Reagovat

Skvělá myšlenka.. Souhlasím s tebou Miky a obdivuji tvé vyjadřovací schopnosti, stejně jako to, kolik toho víš.

19 lomikel lomikel | E-mail | 22. dubna 2013 v 10:49 | Reagovat

[16]:

No kazdy mluvime trochu o necem jinem :)

Myslim ze ty mluvis o volbe sveho snu, coz ne kazdy muze a nikdo ne zcela libovolne - detemrinace prozitym.

Sen fetaka a prilezitostneho zlodeje je horsi nez mestacky sen pred ktetym (mozna) utika.

Skrze svuj sen se meni, ano, je lepsi myt svuj sen pod (castacnou) kontrolou a byt s nim srozumen.

---

ale to neni o cem jsme puvodne psal, omouvam se za najesnosti, nekdy to to krystalizuje dele.

Psal jsme o dvo vecech,

1. v ramci paradigma ktere si zvolim bych se mel potkavat s temi kdo si zvoli podobne paradigma, predpokladaje ze poradajici entita (ty) daneho paradigma je nezavysla na psyche vsech zucasnenych - jak pisu ocekaval bych ze alespon slabou ( rozostreni vnimani dane vyloucnosti fitlru kazdeho jedince) jednotu ve vizich a prozivani paradigma vubec.

2. Co se tyce realnych ucinku prace na svet, ten kde se potkavama :), tam bych pozadoval jednotu vyrazne vetsi.

---

Proste nevidim zadny duvod se placat po rameniu jak ma kazdy den stuj virtualni svetik a v nem si pekne zahniva ;) - nic ve zlem, trosku s nadsazkou receno.

---
btw catalesi  co vydani tve prace o soucasnem pohanstvi ?

20 lomikel lomikel | E-mail | 22. dubna 2013 v 10:53 | Reagovat

[17]:
ja na vase porozumeni neutocim, je nevim kdo si s kym rozumi nebo ne, o tom vubec nepisu ;)

zajima me spise

1. ma vase gnose zalozena na Severskem Mythu alespon 40% podobnost ?

2. mate vysledky v realnem svete ?

jen recnicke otazky samozdrejme :-)

21 Catalessi Catalessi | 22. dubna 2013 v 11:53 | Reagovat

[19]: Začnu od konce - práce o pohanství by měla vyjít do konce roku, jak vydavatel přislíbil. Před ní jsou určitá jiná díla, která uvede na trh, není kam tedy zatím spěchat :-).

Já se s dovolením vyjádřím i k té dvacítce v komentářích:
1) lze předpokládat, že původní magici (runy) nebo seveřané měli přímý kontakt s božstvy, který se přesunul do fáze znamení a sdělení, jež se učili vykládat - viz mýtus o tom, jak Ódhin předal lidem runy. Jednoduše - kdyby mohl trvat přímý kontakt pro všechny a pro každého, proč by bohové komunikovali skrze znamení a proč by se zřeci učili vidět a runoví znalci číst runy? Když se na to dívám racionálně, i tady musel být určitý rozptyl vzájemného vidění a vnímání. S toupodobností je to ošemetné – po důkladném studiu moderních proudů magie, i kmenových druhů, můžu říct, že lidstvo vlastně nikdy nic nového nevynalezlo. Vždycky se používají velice podobné bloky, které se jen odlišně interpretují nebo označují odlišnou symbolikou – např. někde je ústředním bodem Slunce, jinde Měsíc, princip je stejný.
2. Jak to mají nemagičtí věřící je mě osobně hůře pochopitelné - snad podle spokojenosti, prosperity apod. na základě pasivní magie=uctívání. Já to stavím právě na těch výsledcích, tedy zda se přibližuju svým cílům a zda mne to skutečně dělá spokojenějším, případně rozšiřuje mé možnosti. Nikdy se nepoměřuji s někým druhým, poněvadž on má svou cestu. I pokud zastává stejný mýtus, který je hlubinně blízký, nemusí to být úplně stejný mýtus.

22 Catalessi Catalessi | 22. dubna 2013 v 12:27 | Reagovat

Jinak co se týče výkladu k tomu, jak to funguje, magie, náboženství - nemám tendence věřit v dědky v helmách sedící v paralelním vesmíru - i když kdo ví, za nějakých okolností se z nich mohou stát reálné a fyzické bytosti. Spíše je mně blízká forma kvantové mechaniky, dle které spolu různé částice, energie apod. souvisí a mohou vytvářet kvantové toky. To zapříčiňuje, že pomocí myšlenky, zesílené nějakým rituálem, ale i některou silnou neritualizovanou formou, můžeš zprostředkovaně zasáhnout do toho, co nazýváš objektivním světem. Ve skutečnosti tím míníš subjektivní popis světa, akceptovaný určitou skupinou lidí, nebo jenom Tebou. Jestli se vyznavači severské mytologie shodnou či zda mohou ovlivnit svět? Podívej třeba na Tolkiena...

23 lomikel lomikel | E-mail | 22. dubna 2013 v 13:12 | Reagovat

Rekneme ze vnimam mythus jako nastroj k praci, v rucitych kontaktu okamzicich je tomu jinak, ale obecne k tomu pristupuji takto.

Mythus si vybiram, si me vybere, na zaklade me historie ( myslim ze ne jen v tomto zivote ale to je jen pocit) mych sklonu, jen castecne vedome.

Cast informacniho obsahu mytu vnimam jako sum - sum jinak naladenych stanic, sum zpusobeny predavanim lidmi bez osobniho kontaktu s nebeznou realitou/lidmi s zasadne jinym mythem, sum zcela nepodstatnych casti, sum veci ktere si kdosi k puvodnimu jadru(drum) primyslel.

Kdyz na to tak kouka, jak timu nekdo muze verir ?! 8-O Tusim ze Tertulianus, byt v ramci jineho mythu, to shnul - Verim protoze je to absurdni!

Takze, pokud reknu ze mythus je nastroj ktery ma kazdy jinak vyladeny a proto schodu neni treba hledat ani v ramci jednoho mythu (cos hoodne usnadni zivot, ne jen ten nabozensky, ze :), pak se muzu dostat na docela vachrlatou pudu z pohledu nabozenstvi ( coz me trebas je jedno, nejsam ani pobozny ani nabozeny) ale dava to siroke moznosti k dotazum na lidi kteri nabozensky ziji podle mythu ktery se neda uchopyt pres analyzu osobnich vizi tech kteri se k nemu hlasi.

24 lomikel lomikel | E-mail | 22. dubna 2013 v 13:18 | Reagovat

jeste poznamka, v podstate me nezajima co kdo kde o mythu cetl(zajima jen z pohledu zdroju), co si o tom mysli, pokud jeho nazor neni podlozeny osobni vizi a zamerem se kterym struktutuje svuj sen aby sve vize naplnit/zkusil prozit mymo svou psychiku.

25 Catalessi Catalessi | 22. dubna 2013 v 13:24 | Reagovat

Já to vnímám jako s volbou povolání. Vyberu si něco, co mi jde a co mne baví. Nebo mi vyberou rodiče to co si myslí, že je pro mě vhodné. Může to vyjít, ale také oni nebo já sama sebe nemusím dobře znát a vybírám si něco, co je ve skutečnosti vhodné pro někoho jiného, ale co mne uchvátilo.
Pokud se shoduje míra vnitřního poznání (toho, k čemu mám sklony) s tím, co je vybráno, říká se, že si tě vybral mýtus. Pokud máš úspěchy, ale neshoduje se to s niterním zaměřením, pak tě ty úspěchy nebudou těšit, budou se objevovat neurózy a různé patologie, poněvadž žiješ osud a život někoho jiného.

26 lomikle lomikle | E-mail | 22. dubna 2013 v 14:15 | Reagovat

[22]:

vnima  to tak ze nemuzu vyloucit existenci dymenzii kde Bohove chodi po Zemi.

Kdyz jsme u toho proflakleho Ravena K. on tam proste chodi taky :).

---

rozlisuju, ciste intuitivne - pocitove takze zcele subjektive, entity ktere jsou tady na zemi doma a ty ktere prichazeji od jinud.

---

Velmi me zajima to co maji ruzni lide ve svcyh prozitcich spolecneho, specialne v tech nerizenych, prekvapujicich castech.

Mam predstavu, mozna zcestou, o finalne jednotnem prime vnimami ktere nemaje pomahame si pres vizualizaci, pocity a jine vice dostupne lec mene presne postupu. Ano, tak nejak o tom blouznil Castaneda :-D

Jsem zcela otvren korekci sveho snu. Proto take nemuzu slibit ze budu drzet nejakou linii, prosazovat nejaky sen, byt chapu ze tim se vzdavam casti sily ktere je spojena s pevnym presvedcenim o necem.

27 Catalessi Catalessi | 22. dubna 2013 v 14:29 | Reagovat

[26]:Ad. RK, já se domnívám, že jde o snové reality, lucidní snění, které je jinak moc dobré, ale individuálně. Tak já umím např. létat, vystupuju s kapelou, jsem shapeshifter a samozřejmě se příležitostně setkávám s bohy v různých podobách a časech - a někdy jsem i jimi a prožívám jejich osudy... ;-)

Ad. vzdání se části síly, pokud to není Tvůj sen, jenom tě to k sobě přitáhne a sílu Ti to odebírá - buďto tím, že se o to zajímáš, nebo i negativní cestou, že proti tomu bojuješ. Nejlepší je "ignore" a věnovat se tomu svýmu :-).

28 Pavel Pavel | 22. dubna 2013 v 19:09 | Reagovat

[21]:Nejprve bych chtěl povědět, že to, co se tady snažím přečíst a trošinku vnímat, je pro mě značně složité a plně to pochopit nejsem schopen. Myslím tím psaní Tvoje, Catalessi a psaní Lomikelovo.
Píšeš: "Jednoduše - kdyby mohl trvat přímý kontakt pro všechny a pro každého, proč by bohové komunikovali skrze znamení a proč by se zřeci učili vidět a runoví znalci číst runy?"
Snad se mnou budeš souhlasit, že jsou různí lidé (bytosti) na různém stupni duchovního vývoje a tedy vnímání. Není pro každého to samé. Máme nějakou hranici - říkáme tomu strop - a za něj to většinou nejde. No a každý má ten strop jinde... Pak jistě nemnoho jedinců má přímý kontakt, a jiní potřebují runy a další různé jiné techniky.
Za tisíciletí lidé sklouzávali do osidel hmoty a notně se tam vzdalovali onomu případnému kontaktu.

Vím jaké mám možnosti, a také trochu vím jaké jsou možnosti vyšší a jistě vím a znám možnosti nižší. Pakli to tak mohu formulovat.
Znovu zde opakuji, že si myslím, že nemám osobní cíle - ty vždy závisí na EGU. Moje práce spočívá v činnosti ku prospěchu všeobecnému. :-)
Pěkný večer všem!

29 Miky Miky | E-mail | Web | 22. dubna 2013 v 20:04 | Reagovat

Je fakt zajímavé, jak je pro každého z nás důležité docela něco jiného. Mě tohle porovnávání gnózí, o kterém píše Lomikel třeba nijak zvlášť nebere. Přirozeně mě to táhne více k těm, kteří chápou severský mýtus podobně jako já a kteří mají i podobné vnitřní a vnější zkušenosti. Zároveň ale vím o celém zástupu těch, který ten mýtus chápou jinak a jejiž zkušenosti jsou jiné. I od těch mohu sem tam něco pochytit, ale celkově stojíme každý někde úplně jinde. A mě to nijak nedrásá. Já mám pocit, že bohové na sebe ochotně berou tu podobu, kterou jim my přisuzujeme a jsou vysoko, vysoko nad věcí a nad naším bádáním o nesmrtelnosti chrousta. ;-)  :-P

30 Catalessi Catalessi | 22. dubna 2013 v 20:06 | Reagovat

[28]:Tak minimálně zde byl přímý kontakt v momentě, kdy Ódhin předával Herulům runovou znalost...
Jinak na mne nepůsobí dojmem, že by zřeci a runoví čarodějové byli ti poslední, kteří nezvládají mít přímý kontakt. Spíše byli přednějšími mezi jinými. Pokud to vyznělo jinak, tak se omlouvám... :-)

31 moderntrias moderntrias | Web | 10. května 2013 v 21:28 | Reagovat

Mrkněte prosím na náš blog díky moc... :) najdete tam podrobnější informace než tady, důkladnější hrozby, jen je od včera rozpracovaný, ale každý den se tam toho spousty přidá... díky

http://moderntrias.blog.cz/

32 Miky Miky | E-mail | Web | 12. května 2013 v 17:54 | Reagovat

[31]: Podrobnější informace a důkladnější hrozby? 8-O  :-P
Moderntriasi, vem prosím na vědomí, že o nevyžádanou reklamu u sebe na blogu nestojím. Pokud zde hodláš dále komentovat tímto způsobem, budu tě muset zablokovat. ;-)

Nový komentář

Přihlásit se
  Ještě nemáte vlastní web? Můžete si jej zdarma založit na Blog.cz.
 

Aktuální články

Reklama