NOVINKY :
Kontaktní e-mail : mikyhorozumy@seznam.cz
Dopředu ovšem upozorňuji, že NEPOSKYTUJI MAGICKÉ SLUŽBY, ANI PORADENSTVÍ A NEBUDU NA PODOBNÉ ŽÁDOSTI REAGOVAT. Děkuji za pochopení - Miky. Usmívající se

OHNĚ NA KOPCÍCH

4. dubna 2013 v 9:10 | Frostík |  CIZÍ PEŘÍ

Už se stává pravidlem, že někdy okolo Ostary se účastním akce, která má blízko k historii a pohanství. Jde o "Keltský telegraf". Ten je založen na myšlence dálkové komunikace našich předků. Autenticitu tu nehledejte, ani nemá smysl se pitvat v názvu, který je však výstižný a nevysvětlující. Jde o posílání signálu na určitou vzdálenost netechnickými prostředky. Nejefektivnější se jeví oheň. Ve dne to bylo kouřem a v noci světlem. Na obsluze, která toto obstarávala, záviselo bezpečí sídlištní enklávy. Zakladatelé Keltského telegrafu vyloučili kouř, neb v naší krajině je dost průmyslových zdrojů a kde ne, láká hasiče k akci. Problém s viditelností a s přílišnou vzdáleností některých signálních míst, je řešen použitím ohňostrojových raket a signálních světlic. Při prvním ročníku jsem pozoroval oheň na Hradištní hoře ze vzdálenosti 27 km a musel jsem si vzít dalekohled, abych tu malou oranžovou bludičku vůbec viděl.
Signální síť je rok od roku hustější, rozvětvenější a letos překročila i hranice s Německem. My jsme nejjižnější česká větev přijímací signál z hory Kleť. (1084m/m) Naše stanoviště je na Hradištním vrchu u Kaplice (780m/m) v pozůstatcích pevnosti z doby bronzové, která ovládala blízkou obchodní stezku. Nejbližší keltské nálezy pochází z Kaplice (cca 4km) a tak mohlo opravdu sloužit toto místo k tomuto účelu.
Co mě a ostatní ze všech těch míst po naší republice však nejvíc na této akci bere?
Určitě ten pocit sounáležitosti. Je nás hodně co nelení a vylezou na kopec, kde u ohně se stejně smýšlejícími přáteli čekají na malinký barevný květ ohňostroje. Cítíte ten záblesk minulosti a propojenost s lidmi, kteří tu stáli před stoletími, možná i tisíciletími.

V sobotu 23.3. po prací naplněném dni jsem dorazil do obce Hradiště. Za hospodou u posledních domů zástavby vidím Jima, jak tahá bágl a zásoby ze své dodávky. Vysvětluje mi, že někdo rozjezdil už tak rozbahněnou cestu. "To vyjedu!" frajeřím, "Hoď sem věci a sedej". Kašpar s námi šplhá a občas opouští cestu a nebezpečně se tlačí k tarasu. Moje SUVéčko to zvládlo, což dosvědčuje bahno na střeše. Jim je vysmátej, že to nemusel jít pěšky. Ač je Jírova louka krytá ze tří stran, je tu kosa. Pár stupňů nad nulou a mraky po obloze nás vítají. Obleču se do svého jako "keltského"pláště a upaluju do týpka.

Na přivítanou zkoušíme nová nerozbitná štamprdlata "La Cross" co Zbyňa zrecykloval z tomatovek.

Teď už čekáme na ostatní a na tmu.

Při kontrole nekeltské kukuřice jsem si neodpustil, si zapózovat.

Setmělo se a vyjasnilo, jsou vidět i hvězdy: " U Taranise, to je zima!"

"Takováhle je tam kláda."

Náš počet dosáhl desítky a nastal čas pro výstup na stanoviště. Už hezky mrzne, když zdoláváme strmé úbočí kopce, přesto než dosáhneme vrcholové plošiny, teče z nás pot. Oceňuji svůj oštěp, jehož ratiště slouží jako opěrná hůl v kamenitém terénu. Lesní svážnice přetíná starou hradbu rozpadlou v znatelný val a my vstupujeme na plochu hradiště. Oproti minulému roku, kdy jsme byli na svahu pod hradbou, se přesouváme na korunu severní hradby nad skálou. Je zde obrovský průsek směřující k hoře Kleť, díky výšce vidíme nad stromy Chlumskou horu (656m/m) a skrz horní větve smrků na východě prosvítá světlo rozhledny na Slabošovce (624m/m) u Besednice.
Jíra kontroluje azimuty nově vzniklých stanovišť a Zbyňa hledá známky přítomnosti tzv. Čertů. (obsluhy stanovišť)

Teplota klesá a tak rozděláváme oheň.

Poslední kontrola rozvrhu časů a pokus o zvukovou signalizaci.

Pak to vypuklo. Vidíme malý signál z Kletě. Je krásně vidět jen očima. Kupodivu na Horním Háji (739 m/m) vylétá signální světlice, ač byly domluveny dvouminutové přestávky mezi signály. My střílíme přesně na čas.

Dvě minuty po nás jsou vidět světlice z Chlumské hory a po nich na čas zasvítí rachejtle kulové pumy přesně nad smrky ve směru od Slabošovky. Jíra navazuje mobilem kontakt s ostatními čerty a potvrzuje viditelnost jejich signálů. Ač je letos zima, vyjasněné počasí nám přeje. Zkouším fotit přes oheň výhled do kraje, ale lze jen rozpoznat Kaplice nádraží.

Nechali jsme oheň dohořet a sešli dolů přímou cestou do tepla Týpý. Pak už se jen pilo, hodovalo a kdo tam nespal, odjel do tepla domova. Tři drsňáci přežili mrazivou noc pouze za pomoci alkoholu.

Tento ročník Keltského telegrafu se velmi vydařil. Les neshořel, nikdo neumrzl, ani se nezmrzačil. Při vysoké viditelnosti jsme mohli sledovat postupné přemisťování světelného signálu z místa na místo. Myslím, že tato akce byla hezkým zážitkem pro všechny zúčastněné a doufám, že budou přibývat čertů a s nimi dalších míst v krajině, kde vzplanou ohně, a bude se vyhlížet objevení signálního světla.

Frostík

Buď první, kdo ohodnotí tento článek.