NOVINKY :
.
Kontaktní e-mail : mikyhorozumy@seznam.cz
Dopředu ovšem upozorňuji, že NEPOSKYTUJI MAGICKÉ SLUŽBY, ANI PORADENSTVÍ A NEBUDU NA PODOBNÉ ŽÁDOSTI REAGOVAT. Děkuji za pochopení - Miky. Usmívající se

PÍSMO STARÝCH SLOVANŮ? 2.

23. dubna 2013 v 9:22 | Miky |  JINÉ
Před časem jsem na svém blogu zveřejnil článek PÍSMO STARÝCH SLOVANŮ? Reagoval jsem v něm na informace o tzv. Venedském/Venetském písmu, které jsem vyčetl z knihy Češi od Evy Vutkové. Autorka ve své knize rozvíjí teorii slovinského badatele Mateje Bora a toto písmo představuje jako slovanské. Protože jsem ale už o starých Slovanech pár knih přečetl, ale žádná z nich Venetské písmo v souvislosti s nimi nezmiňovala, připadalo mi to celé jako naprostý nesmysl a Evu Vutkovou jsem v podstatě obvinil z fantazírování. V komentářích pod článkem mě potom Milada1 upozornila, že Venetské písmo opravdu existuje, že se v něm našlo asi 200 nápisů na různých materiálech a doporučila mi, abych si přečetl nějaké knihy o historii a druzích písem. To jsem teď, takřka po půl roce konečně udělal a musím se tímto paní Evě Vutkové omluvit. Z půjčených knih jsem se dozvěděl, že Venetské písmo nejenže existuje, ale stalo se také vedle písma Raetského největším inspiračním zdrojem pro germánské Runy. Kmeny Venetů a Raetů sídlily v alpské oblasti na severu Itálie a právě zde se pravděpodobně Germáni poprvé s tímto písmem setkali. Jen o kousek vedle v jihorakouském Negau byla totiž nalezena bronzová helma na které je jednou z variant severoitalských písem vyryt v germánském jazyce nápis Harigasti Teiwa, který se obrací k bohu Teiwazovi/Tyrovi. Důkaz je to nepřímý, ale důležitější je, že při bližším zkoumání lze prakticky všechny Runy odvodit z Venetské, Raetské, popřípadě Etruské, Latinské či Řecké abecedy.


Tabulka, která ukazuje možné inspirační zdroje germánských Run.



Vraťme se ale k ještě přímo k písmu Venetskému. Můžeme ho skutečně označit za písmo slovanské? Tady musím říct, že jen velmi těžko. Venetština z dochovaných nápisů se žádnému slovanskému jazyku nepodobá. Má naopak velice blízko k latině, což je ostatně v oblasti severní Itálie logické. Veneti z alpské oblasti se patrně od balto-karpatských Venetů, u nichž je slavinita více než pravděpodobná, v mnohém lišili. Shoda jmen obou kmenů je buď zcela náhodná, anebo (a to je pravděpodobnější) byli alpští Veneti odštěpkem původního slovanského kmene, který byl ovšem v době vzniku písma v italickém prostředí již zcela asimilován. A to jsou ty důvody proč zmínku o Venetském písmu takřka v žádné knize o Slovanech nenalezneme. I kdybychom připustili, že alpští Veneti byli Slované jak řemen, což je silně nepravděpodobné, nebylo by možné považovat Venetské písmo za všeslovanské, protože se s ním jinde než na severu Itálie nesetkáme.


Na této mapce je dobře vidět, jak keltská expanze rozdělila baltsko-karpatské Venety od Venetů v severní Itálii.





Venetský nápis na náhrobní stéle. Nápis se čte zprava doleva a zní : PUPONEI EGO RAKOI EKUPETARIS tj. "Já jsem hrobka Pupona Raka".




Raetské písmo na kouscích parohu. Předměty pocházejí ze svatyně, kde Raetové obětovali svým bohům části svých úlovků. Nápisy vesměs vypovídají o tom, kdo předmět božstvu daroval.





Zdroj : Tabulka s Runami, tabulka s Venetským písmem a mapka z knihy Encyklopedie písem světa - Lubor Mojdl / Libri 2005. Fotografie s ukázkami Venetského a Raetského písma z knihy Národy starověké Itálie, jejich jazyky a písma - Daniela Urbanová, Václav Blažek /Host 2008.
 

2 lidé ohodnotili tento článek.

Komentáře

1 Fíba Fíba | Web | 23. dubna 2013 v 12:00 | Reagovat

Pěkný. Ty obrázky, kromě mapky, ani neznám.
Pokud by se někdo chtěl mrknout na tu přilbu z Negau, tak zde je k vidění:
http://en.wikipedia.org/wiki/Negau_helmet

2 Miky Miky | E-mail | Web | 23. dubna 2013 v 12:55 | Reagovat

[1]: V té knize Národy starověké Itálie je podobných pěkných snímků víc. Různé náhrobky, popsaná keramika apod. já z toho byl nadšen. Dopuručuji. ;-)

3 Adonis Adonis | E-mail | 23. dubna 2013 v 12:59 | Reagovat

Ján Kollár myslím na základě těchto nálezů a shody místních jmen fantazíroval o italském původu Slovanů (dostalo se to i do jeho Slávy dcery)- domníval se třeba, že Volskové se jmenují podle volů, údajně posvátného zvířete Slovanů.....

4 Frostík Frostík | 23. dubna 2013 v 13:03 | Reagovat

Když porovnám toto venetské písmo, které vzniklo pod vlivem Etrusků, je dost odlišné od toho co prezentuje Eva Vutková ve svém díle  Češi- odkud jsme přišli.

5 Miky Miky | E-mail | Web | 23. dubna 2013 v 13:11 | Reagovat

[3]: Ono to bylo, jak naznačuju v článku, asi spíše naopak. Tedy, že z původně slovanských Venetů se stali postupně Italové. Sloučili se s původním obyvatelstvem, přijali jejich jazyk, písmo a zanechali po sobě pár stop v podobě několika místních slovansky znějících názvech.

6 Miky Miky | E-mail | Web | 23. dubna 2013 v 13:15 | Reagovat

[4]: Frostíku, to se ti jen na první pohled zdá. To písmo z knihy Evy Vutkové je v pořádku, když si ten náhrobek dobře prostuduješ, tak tam všechny ty znaky najdeš.

7 Myslič Myslič | 23. dubna 2013 v 16:04 | Reagovat

Tak jsem zvědav, kdy sem napíše nějaký uctívač Antoníka Horáka, který "rozluštil" i písmo Etrusků a klasifikoval je jako slovanské :-D . Operují s tím tzv. "Slovansko-Árijské védy" :-D

8 Pavel Pavel | 23. dubna 2013 v 18:34 | Reagovat

Tak pokukuju o co tady jde :-) no, osmělím se, třeba je tady něco pro vás...
http://www.theslovenian.com/articles/tomazic.htm

9 Miky Miky | E-mail | Web | 23. dubna 2013 v 19:23 | Reagovat

[8]: To vypadá dobře. Až budu mít chvilku, tak to prostuduju. Díky, Pavle. :-)

10 Frostík Frostík | 24. dubna 2013 v 6:12 | Reagovat

[6]:Překreslil jsem si písmo p.Vudkové a stále nemůžu najít její A, F, D, R v hranatém tvaru, E bez nožičky, U špičkou dolů. :-?

11 Miky Miky | E-mail | Web | 24. dubna 2013 v 7:17 | Reagovat

[10]: Ty si nedáš pokoj. :-D  ;-)
Vložil jsem do článku kvůli tobě ještě další tabulku, která porovnává Venetské, etruské a Raetské písmo(v tabulce označené jako Alpské).
Písmeno A se vyskytuje i v hranaté formě, tak jak ho kreslí Vutková, ale všude má dole tu nožičku, totéž platí i o E, nevím proč ty nožičky Vutková vypustila, tady máš pravdu. Jinak F tam nemá ani Vutková ani Veneti, D je v pořádku a R může být hranaté a i zaoblené, jak je vidět z tabulky. :-)

12 Catalessi Catalessi | 24. dubna 2013 v 8:48 | Reagovat

No, původně jsem nechtěla moc reagovat a jenom poslat případnou tabulku, ale podle renomovaných runologů jsou tři hlavní teorie abeced, kde se runy inspirovaly: etruskové, řecká abeceda, severoalpská písma. Za další je třeba zdůraznit, že neexistuje něco jako standardní obecně platná runová abeceda - byly nalezeny pouze fragmenty, které byly archeology uspořádány do tzv. kodexů, známe tedy alpský kodex, vídeňský kodex atd. - a žádný z nich úplně není totožný s druhým. Tomu by odpovídala teorie čtvrtá, odvozená z toho, že značná řada runových památek nese nápis, který archeologové dešifrovali jako ERILAZ, což je označení, kterým se popisovali Herulové. O nich je známo také, že hodně cestovali, na západ i na východ od Alp. Předpokládá se, že to mohli být šiřitelé runového písma a učili ostatní národy.

13 Miky Miky | E-mail | Web | 24. dubna 2013 v 9:28 | Reagovat

[12]: Ty teorie o vzniku Run jsou trochu rozebrané tady : http://fornsidr.webnode.cz/novinky/runy-/ . Z těch knih, které mám teď půjčené vyplívá, že ten vývoj mohl proběhnout takto : Fénické písmo - Řecké písmo - Etruské písmo - Italická písma - Germánské Runy. Pokud vezmeme v úvahu chronologicky stáří nálezů a porovnáme ta písma v mnoha publikovaných tabulkách, pak to vypadá velmi pravděpodobně.
O tom nápisu Erilaz jsem vůbec nevěděl, nemáš nějaký odkaz, kde bych si o tom mohl přečíst?

14 Fíba Fíba | Web | 24. dubna 2013 v 10:20 | Reagovat

Co si myslíte o těch runách na Slovensku na Velestúre? Už to v diskuzi v tom prvním článku bylo nadhozeno.
Já si myslím, že to spíš bude novověká záležitost (19. století?). Moc se mi nechce věřit na historickou autentičnost...
http://www.tajnedejiny.sgo.sk/?p=477

15 Catalessi Catalessi | 24. dubna 2013 v 11:52 | Reagovat

[13]: Na netu jsem to neviděla. Já si rozděluju prameny na primární, sekundární a pak něco mezi.
Mezi jsou lidé, kteří mají příbuzný obor, třeba germanistiku, sem patří Thorsson (Flowers), kterého bych ráda zařadila do primárních, ale píše spíš popularizační formou.
Podobně je na tom můj druhý přítel, Kaeldrich Olson. Tito oba Erilaz zmiňují.
Všichni pak vycházejí z Ralpha Elliotta, který o tom píše velmi lehce ve svém Úvodu ke studiu run - v současné době se totiž utřiďují jednotlivé kodexy a Elliott je skoro půl století stará věc, čili sice otec akademických runologů, ale chtělo to něco modernějšího, tak jsem na radu p. Olsena objednala toto: http://www.orkneyjar.com/archaeology/2013/01/08/runes-separating-fact-from-fiction/
Takže to mám z druhé ruky, že ta teorie tam je, brzy si to přečtu.

16 Catalessi Catalessi | 24. dubna 2013 v 12:37 | Reagovat

Rychlým googlením ERILAZ zde:
http://en.wikipedia.org/wiki/Erilaz

17 vjs vjs | 24. dubna 2013 v 13:45 | Reagovat

Dobrou knihou pro informace pro porovnávání jazyků a esoterických systémů je kniha Magické klíče I. a II. od David A. Hulse. Vjs

18 vjs vjs | 24. dubna 2013 v 13:58 | Reagovat

[8]: koukal jsem se na ten odkaz a není mi úplně jasné, o co na té stránce jde, zda je to odkaz na výňatek z té knihy nebo anglický překlad té slovinské stránky. Teorie, která je tam představená, je velmi odvážná. Považuje Lužické Srby za praotce a pramatky Slovinců. To asi není myšleno vážně. Vjs

19 Miky Miky | E-mail | Web | 24. dubna 2013 v 16:38 | Reagovat

[14]: Nápisy na Velestúre mi připadají mimořádně zajímavé. Rád bych je viděl v reálu. Narozdíl od "Run" z kamene u obce Hrádek u Trhových Svinů, se tady jedná o opravdové písmo a ne o přirozené erozní rýhy. Otázkou zůstává, kdo a kdy tam ty znaky vyryl. To písmo se nepodobá ničemu, co bych znal. Zajímavá je i ta legenda o drakovi a vojákovi, který před ním brání zlaté jablko, která odtud pochází. Hezká záhada! Když si o Velestúrském nápise netroufl  vynést jednoznačný soud ani K.Sklenář, známý bojovník proti archeologickým podvrhům, netroufám si ho vynést ani já. :-)

20 Miky Miky | E-mail | Web | 24. dubna 2013 v 16:41 | Reagovat

[18]: Vjs, ty slovinské stránky obsahují těch odvážných teorií víc. Je to zajímavé, ale bude v tom více vlasteneckého zápalu, než pravdy. ;-)

21 Catalessi Catalessi | 25. dubna 2013 v 6:19 | Reagovat

[17]:Tak Hulse je hodně encyklopedický a vychází z různých zdrojů, i méně věrohodných. Obávám se, že pro archeologii není žádnou autoritou, sama jej v knihovně mám, ale k runám téměř nevyndávám.

Třeba zásadní problém je v tom, že lidé kolem okultismu a severského náboženství mají tendence propadat bludům, že runy byly esoterickým systémem, kterým se normálně nepsalo a znali jej jenom zasvěcenci - naopak archeologové se domnívají, že to není možné, runové nápisy a monumenty považují za produkt rozšířené kultury, která běžbně futhark používala. Logicky v tehdejším světě nebylo možné, aby se něco, co má být skrytou znalostí, rozšířilo od Orknejí, Anglie, Skandinávie až po Balt a Severní Itálii. To by to ti zasvěcenci hlídali asi pěkně špatně :-).

22 Karel Karel | 11. prosince 2013 v 16:39 | Reagovat

Miky, jsem rád, že se zajímáte o slovanské písmo, jsem rovněž rád, že jste reagoval na Miladu1, která Vás přivedla k novému zamyšlení nad knihou Češi, a některé věci si poté sám ověřil. (Chvilku jsem myslel, že Milada1 je sama paní Vutkovou:-). Osobně jsem paní Vutkové velmi vděčný za její průlomovou práci (nebo chcete-li „jen její malé přispění“) v pohledu na historii nejen Čechů, ale i jiných národů v Evropě. Nedokáži však ze své židle nic z toho co tvrdí ověřit, činím tak jen na základě své dosavadní zkušenosti a znalosti (často zprostředkované). Pro odlehčení uvedu „drobnou“ domněnku: Těstoviny, chcete-li nudle či špagety, nemají svou historii jen v Itálii, ale i v české tradici, slepičí vývar obsahoval vždy velmi dlouhé nudle jako symbol dlouhověkosti apod. Nechci Vám nic vyčítat Miky, ale v knize Evy Vutkové je explicitně zmínka o exitujících exemplářích Venetského písma (jména muzeí a obecný popis předmětů), takže si stačilo přinejmenším kapitolu o písmu přečíst několikrát a existenci toho všeho ověřit, a nepodlehnout hned prvním dojmům, které věřím ve Vašem případě asi prvními dojmy nebyly. Omluva je sympatická, ale nápravu sjedná jen postupně a někdy ne úplně. Vím ze své zkušenosti. Ale proč Vám hlavně píšu. Všiml jsem si, že paní Vutkovou zpochybňujete dále a to jmenovitě jen na základě své úvahy (jistě podložené Vašimi zkušenostmi a znalostmi) o výskytu DOCHOVANÝCH předmětů s Venetským písmem. Vždyť přeci v jiné části knihy paní Vutková srozumitelně předkládá teorii o postupu praslovanů přes severoitalský areál směrem do českých zemí a zbytku Evropy v souvislosti s postupem zemědělství. Dovozuje tak na tom mnohem závažnější myšlenky, než je přesné určení polohy dalších kamenů nebo keramiky s písmeny. Vím, že právě ty kameny jsou „to hmatatelné“ o co se můžeme vůbec opřít, ale hmatatelné přeci jsou i místní jména v západní Evropě a vliv praslovanštiny na evropské jazyky, což vše s velikou pravděpodobností přímo souvisí s postupem praslovanů. Vy tak ve svém článku jedním dechem berete sice zpět svá slova a paní Vutkové se omlouváte (tím snad i nám - čtenářům Vašich komentářů), ale zároveň si „tu svou“ přeci jen prosazujete a zpochybňujete tak související argumentaci paní Vutkové. Samozřejmě, hledač pravdy by měl být kritický ke všemu, ale především i sám k sobě. Držím Vám palce v dalším hledání. Hodně štěstí Vám i čtenářům těchto stránek. Díky Vám za práci i duševní vklad.

23 Carlo Carlo | E-mail | 18. února 2014 v 11:27 | Reagovat

[7]:No nevím... Odmítat předem - byť na první pohled - fantastické teorie znamená nebýt nad věcí. Kdyby kniha od Evy Vutkové vyšla před třiceti lety, byla všem na posměch. Ale bádání jde dál. Mimochodem četl jsi tu knihu od A. Horáka když už ji tak šmahem odsuzuješ? Všechno je přece jen o tom, ověřit si fakta.

24 Molčan Molčan | E-mail | 17. září 2016 v 19:22 | Reagovat

Obraciam sa na Vás,doterajších komentátorov s prosbou o rozluštenie alebo okomentovanie stredovekých nápisov ,ktoré sú v priloženom linku.Ja sa zaujimam o sklaroch,ktorí prišli z ostrova Murano ešte v stredoveku do oblasti Hornej Tople v okrese Bardejov.V priloženom linku /članku/ sú uvedené nerozluštitelné  znaky v Zbojnickej jaskyni v lokalite Zadne Dupne medzi obcami Livov a Križe v okrese Bardejov.
Teším sa na Vaše komentáre k mojej tužbe zistenia pôvodu týchto znakov,respektive aj ich obsahu.

Srdečná vďaka!

http://www.kpufo.eu/sk/index.php/tajomne-miesta/92-24

25 beachman beachman | Web | 5. října 2016 v 14:38 | Reagovat

půjčky a úvěry kladno 8-O

Nový komentář

Přihlásit se
  Ještě nemáte vlastní web? Můžete si jej zdarma založit na Blog.cz.
 

Aktuální články

Reklama