NOVINKY :
.
Kontaktní e-mail : mikyhorozumy@seznam.cz
Dopředu ovšem upozorňuji, že NEPOSKYTUJI MAGICKÉ SLUŽBY, ANI PORADENSTVÍ A NEBUDU NA PODOBNÉ ŽÁDOSTI REAGOVAT. Děkuji za pochopení - Miky. Usmívající se

O HODNÝCH INDIÁNECH, ZLÝCH BĚLOŠÍCH A ÚCTĚ K VLASTNÍM PŘEDKŮM

11. června 2013 v 6:28 | Miky |  ZAMYŠLENÍ
Nedávno jsem si přečetl knihu Miroslava Stingla Války rudého muže a musím říct, že to byla četba velmi poučná. Autor v knize zachycuje historii osidlování Ameriky a konfliktů a válek mezi původními obyvateli a evropskými přistěhovalci.
Od doby, kdy jsem si jako dvanáctiletý přečetl Vinnetoua Mrkající mám indiány rád a dlouho jsem si je doslova idealizoval. Kniha Války rudého muže, možná může těm, kdo si indiány idealizují dodnes, otevřít oči. Stingl totiž popisuje historické události realisticky a tak se čtenář, který doposud znal jen náčelníka Seattlea a jeho ekologicky laděný dopis prezidentovi Spojených Států, seznámí i s poněkud pokřivenějšími indiánskými charaktery. V knize se jistě setkáte s mnohými obdivuhodnými indiánskými hrdiny, ale také zde poznáte některé indiánské mizery a prospěcháře. Dozvíte se například, že mnohé indiánské osvoboditelské války zkrachovaly jen díky tomu, že se v řadách původních obyvatel našel nějaký zrádce, který bělochům vyzradil plány a úkryty svých soukmenovců. Někdy se vlastnosti parchanta i hrdiny sešly dokonce v jediné osobě. Připomeňme si pro příklad pueblanského šamana Popeho, který sjednotil kmeny a během povstání v 1680 osvobodil od Španělů celé Nové Mexiko a část Arizony a Colorada. Tento hrdina zlikvidoval ve své zemi i 30 františkánských misii a pak očišťoval při velkých obřadech šťávou z juky všechny indiány, kteří se před tím nechali pokřtít. Nakonec ale stoupla Popemu jeho sláva do hlavy, nutil své soukmenovce, aby se mu klaněli a přivlastňoval si ke svým sexuálním hrátkám všechny indiánky, které se mu zalíbily. Vrcholem bylo, když se on, který zakázal užívat všech španělských předmětů, nechal oblečen v drahé róbě vozit v bývalém guvernérově kočáře. Jako vystřižené z Orwellovy Farmy Zvířat.
Indiáni prostě vždycky byli a dodnes jsou obyčejnými lidmi se všemi klady i zápory, které lidé mají. Představa, že před příchodem bílého muže žili v harmonii, lásce a míru je naprosto mylná. Už před evropskou kolonizací probíhala na americkém kontinentu spousta mezi-kmenových válek, při nichž často silnější kmeny zabírali území těm slabším a jejich příslušníky zabíjeli a zotročovali.
Ve staletém konfliktu; indiáni versus bílý muž, mají samozřejmě indiáni mnohé mé sympatie. To oni byli v Americe doma a to oni vzdorovali (často nesmírně statečně) početnějšímu a technicky vyspělejšímu nepříteli. Ovšem ani boje mezi bílými osadníky a indiány nelze vždycky nazírat černobíle. Vžijte se například do role chudého Evropana, který dostal šanci na lepší život v Novém světě. Představte si, že v roce 1620 vstoupíte na americkou půdu, založíte tu osadu Massachusetts, kde pak prožijete v míru celých 12 let. V roce 1632 se pak se sousedy přestěhujete do úrodného údolí Connecticutu, které vám věnovali přátelští mohykáni, aby ve vás měli posilu proti indiánům kmene Pequota, kteří je už po léta v jejich lovištích napadají. Brzy po přestěhování se dozvíte, že Pequotové shromažďují bojovníky, aby s vámi udělali krátký proces. Co uděláte? Pokud neuděláte nic, indiáni jistě pobijí vás i vaší rodinu, se kterou už v Americe více než desetiletí spokojeně žijete a hospodaříte. Tehdejší osadníci pochopili, že musí indiánskému útoku předjít a tak tábor svých protivníků přepadli a zlikvidovali. A teď mi řekněte, na čí straně byla spravedlnost?
Chci říct, že dějinách dobývání Nového světa se bezesporu původním obyvatelům velice ublížilo. Dalo by se dokonce říct, že postupné vybíjení indiánských obyvatel Ameriky je tou největší genocidou v lidských dějinách vůbec. Představovat si ovšem, že to byl konflikt naprosto čestných, mírumilovných a takřka svatých rudochů s naprosto zkaženými a vysoce nemorálními bělochy, je blbost. Tak jako mezi bělochy nebyli pouze mizerové, kteří porušili každou smlouvu, nebyli ani mezi indiány jen samí Mirkové Dušínové.
Nepohrdejme svojí vlastní kulturou a rasou, ale čerpejme z toho nejlepšího, co nám naši předkové předali a z jejich chyb se poučme. Spousta lidí je dnes, v mnohém jistě oprávněně, otrávena naší současnou civilizací a obrací se proto ke kulturám indiánů, asiatů, nebo Indů. Žádná z těchto kultur, které mají samozřejmě také své vlastní mouchy, by ale dobrovolně své předky a své tradice nezavrhla. Nedělejme to prosím ani my.


Ilustrační obrázek z mého oblíbeného filmu Poslední mohykán.
 

Buď první, kdo ohodnotí tento článek.

Komentáře

1 Rushwolf Rushwolf | E-mail | 11. června 2013 v 7:34 | Reagovat

Dobrej článek :-) Sice s Indiány taky sympatizuju a moc mě mrzí všechny ty nejen americké kultury a národy, jejihž vývoj byl nějakým spůsobem přerušen příchodem bílých kolonizátorů a misionářů, ale je to tak, i na našem kontynentě je dosud spousta věcí k inspiraci a není třeba nahrazovat pomyslný nedostatek importem odjinud... když to vezmu od pravěku, tak se tu objevylo tolik kultur na něž lze navázat a u nihž se lze inspirovat při snaze vlastního evropanského a duchovního sebeurčení a rozhodně to nebyly kultury o nic horší nebo méně duchovnější, než kultury z Ameriky, nebo náhorních plošin Tibetu etc. ;-)

2 Frostík Frostík | 11. června 2013 v 8:34 | Reagovat

... souhlasím a podepisuju v plném rozsahu. 8-)

3 Adonis Adonis | E-mail | 11. června 2013 v 9:01 | Reagovat

Mne kdysi dost překvapilo, že mezi prérijními Indiány byli i takoví, kteří pobíjeli bizony z frajeřiny, pro zábavu, což se pořád podsouvá jen bělochům a dává se to do kontrastu s úctou, kterou chovali Indiáni k lovné zvěři...
Holt i u nich byl moudrý, "svatý" muž spíše výjimkou a blbců se našlo dost....

4 Kojard Kojard | E-mail | 11. června 2013 v 9:45 | Reagovat

Dobrý článek.
Člověk je furt jen člověk a každý z nás je někdy dobrý a někdy mizera. jde o to, která stránka převažuje.
mimochodem Miky, moc pěkný stránky.

5 lomikel lomikel | E-mail | 11. června 2013 v 9:46 | Reagovat

krapet mi unika pointa, je to takove vyvazene multikulturni ;)

zkusim par poznamek, treba bude diskuse :)

---

Import - nevidim moc velkyzdil, koukam li na to ze sveho Ceskeho dolicku, mezi napr. importem Asatru(etc.) a importem 4 smeru velkeho ducha  a Zeme. To neni invektiva jsa zasazen obema importy, jen nevidim duvod se si delat iluze.

rozily ktere mi pripadaji podstatne

1. Indiani prezilia, jejich tradice je tedy skutecne Ziva (ne Ozivena).

2. Indiani nejsou zavysli na krestanskytch zdroji, nejsou zavysli na pisemnych zdrojich. Tim jsou usetreni nekonecneho rozebirani (a)historickych realii :).

3. Indiani, Velkemu Duchu diky, preskocili periodu nabozenskycch spekulaci ( schololastika kvete i mezi pohany) a cirekvnich instituci.

4. Indianska vira ukazuje ze neni treba instituci, neni treba pisma, neni treba kosateho panteonu. Co je treba je odevzda se sile a duchu. Hledte na to tu lehkost s jakou je obstraktne a zaroven zcela ucelne pojmuto to same co jini a jinde ( imho z duvodu nepreskocemi, viz bod 3.) pojmuli jako 7 nebeskych sfer, 9 svetu atd.

Toto je OMHO to nejpodstatnejsi, ze system kterym se snazime dojit do kontaktu s duchem nemusi byt slozity a
spekulativni. IMHO podobne to funguvalo
v pocatcich vsech tradic, na prechodu od samanismu k protnimu naboznstvi. Tam IIMHO pohane, podvedome nebo vedome miri.

Co se tyce severske tradice, tak slozitost zdrojuu, podrobnost pribehuu a apokalipticka rovina celeho mytu ve me vzbuzuje pochybnosti o tom jak moc byl tento ovlivnen a prevypraven v krestanskych staletich. Je na kazdem kde si vede hranici toho co chce, potrebuje vclenit ve sve severske paradigma.

6 Myslič Myslič | 11. června 2013 v 10:34 | Reagovat

U Lomikela mám tradičně problém pochopit, co chce sdělit... :-D "

Import - nevidim moc velkyzdil, koukam li na to ze sveho Ceskeho dolicku, mezi napr. importem Asatru(etc.) a importem 4 smeru velkeho ducha  a Zeme. To neni invektiva jsa zasazen obema importy, jen nevidim duvod se si delat iluze." No, všichni jsme Indoevropané, a původ IE polyteismu lze vysledovat až k Praárijskému základu. Každý "v Českém dolíčku" je mixem různých evropských národů, může si tedy vybrat naprosto logicky, kterému evropskému pantheonu dá přednost.
"2. Indiani nejsou zavysli na krestanskytch zdroji, nejsou zavysli na pisemnych zdrojich. Tim jsou usetreni nekonecneho rozebirani (a)historickych realii :)." No, tak třeba Huroni a Irokézové jsou dodnes rádi, že o jejich víře konkrétně jezuiti něco sepsali, čerpají od nich. A konkrétně Čerokíjové vytvořili na evropském základě  i vlastní písmo.
"3. Indiani, Velkemu Duchu diky, preskocili periodu nabozenskycch spekulaci" No, co třebaMayové a Květinové války?

7 lomikel lomikel | E-mail | 11. června 2013 v 10:50 | Reagovat

[6]:  to nevadi :)

stejne myslim ze Import jsi pochopil a proto reagujes.

Zapisky od Jezuitu - nevim, dik za odkaz nebo knihu.

Cerokiove - ano, na evropskem zaklade, beru to, opet bez invektiv, jako pokus se kulturne prosadit v discipline bileho muze. Pokus byl na cas uspesny, tusim ze bibly prepsali ..

Mayove - zde si sipu popel na hlavu, nemel jsme psat indiany , ale severo americti indiani. Aztekove, Mayove, Inkove - tam uz doslo, IMHO vlivem jineho zpusobu ziskavani obzivi, k zasadnimu socialne-ekonomickemu rozvrstveni a centralizaci. Porovnani viry a praxe Mayu a prerinich indianu ukaze presme co mam na mysli.

8 Rushwolf Rushwolf | E-mail | 11. června 2013 v 10:53 | Reagovat

Já myslím, že i v Evropskýchpodmínkách se dá dojít k víře a praxi podobné té, kterou provozovali třeba indiáni plání aniž by je člověk musel kopírovat... mě taky sedí víc víra "4 smeru velkeho ducha  a Zeme"  když použiju tvůj termín, než Asatru s hejnem lidskými charaktery obalených bohů... ten princip není omezený na danou kulturu, nebo region, ale každá jeho forma je přecijen odrazem místa jeho lokálníhoo uctívání a proto i když to nebude tradiční, raději si na základě zkušeností s touto krajinou a jejími dějinami vytvořím kulturu vlastní, než sem importovat něco co zde nebude mít tak docela opodstatnění... a le týká s eto opravdu spíše té formy... věřit 4 smerum velkeho ducha  a v Zemi můžu v Evropě i bez čelenky, teepee a urzoních ostnů ;-)  stejně tak šamanismus jako forma světonázoru je principiálně stejná, ale liší se lokálně  svou hmotnou obraznou a uměleckou kulturou...

9 lomikel lomikel | E-mail | 11. června 2013 v 11:10 | Reagovat

[8]:
souhlas.

muj post smeruje k tomu ze je mozne se poucit z Zivee ( mam to slovo rad :-D tradice jak muze byt jednoducha a ucelna.

beru to jako kapicky proti upadani do detailizace - nikomu to nenutim, tuhle Medicinu.

---

jeste poznamka, pera mohou byt silovy predmet ( pomucka) bez ohledu na to ke ktere Tradici (taky to slovo miluju :) se clovke hlasi, stejen tak chrestirka, bubinky, parzky.

10 lomikel lomikel | E-mail | 11. června 2013 v 12:17 | Reagovat

poznamka c. 2

dobro a zlo nema cenu resit, indiani prohrali a byli takrka vymazani ze sveta. Nemeli sanci vzhledem k materielni a pocetni prevaze imigrantu.

Genocida indianu je jedna z dlouhe rady genocid ( jedne gens vybiji druhy protoze chce jeho zdroje), co je na ni zvlastni je ze se stala relativne nedavno, ze je na ni zalozena zeme ktere si hrala na demokratikou (dnes uz jedine idiot muze rice ze v americe je stale jeste alespon pokus o demokracii) a ze potomci vyvrazdovanych stale ziji.

Co na to Velky duch. Imho velky duch nic pokud se neprojevi skrze cloveka, a ten ma byt s velkym duchem jen omezene moznosti. Vyleci, zabije, preda vizi - jen v omezenem rozsahu/dosahu.

Vetsina lidi dnes nema primi kontakt s duchem. Misto snahy o osobni poznani se spokoji bud s konzumem nebo s predvzejkanymi dogmaty nabozenskych systemu. Nevim jak to bylo drive,jsme spise skeptik, myslim ze imigranti na tom byly stejne jako vetsina lidi dnes.

Byli verici, an mass verili tomu co jim precet pastor. Byt verici je nebezpecne, pro nositele, a Bohum zel i pro druhe i kdyz veri v neco jineho. Byt verici je zvlast nebezpecne pokud je to an mass, pak se svet zacina menit podle viry.

11 Myslič Myslič | 11. června 2013 v 12:55 | Reagovat

[7]: Vyčerpávající kniha, plná informací, nejlepší, co u nás v tomto oboru vyšlo: http://www.knihynainternetu.cz/foto2/00562427391_.jpeg

12 lomikel lomikel | E-mail | 11. června 2013 v 14:40 | Reagovat

3. poznamka, snad posledni :).

boj indianu mi pripada aktulani dnes kdy lokalni spolecenstvi a i narody jsou niceny ekonomickym otroctvim a imigraci, v zajmu homogenizace pracovni sily pro korporace a NWO pro globalni kazice penez.

Kazdy si necht si sam pro sebe ujasni moudra ktere z indianske histori plynou, za me:

Salamova metoda funguje, dnes kousek, zitra vetsi.

Hledej spojence dokud nejaci jsou.

Vytez bere vse, v okamziku jak dojde k fyzickemu stretu.

Sila rozumi jen sile, prozit zivot nenasilne a v pokoji je mozne jen pokud mi nekdo ten pokoj zajisti.

---

Geronimo umrel na zapal plic, kdyz spadl ozrali z kone do vody a nastidl. Bylo mu pres 80 let.

Nevim jestli lze rici ze neco dokazal, ale aspon to zkusil.

13 lomikel lomikel | E-mail | 11. června 2013 v 16:00 | Reagovat

btw nejak se mi nedari najit tyhle dve publikace, clanky ?! ze Stinglova seznamu vydanych knih.netusite nekdo ?

dik

Poslední svobodný Indián (2001)
Poslední z velkých indiánských bojovníků (2001)

14 lomikel lomikel | E-mail | 11. června 2013 v 17:23 | Reagovat

preci jen.

zavrhnuti tradic a rozlozeni spolecenstvi neni az tak veci volby (mnoho lidi ji nema, potoze ji nevidi, nema cas ji hledat) ale casto dusledek manipulace i primeho natlaku.  

zavrhnuti tradic se netyka, ani v prvni rade (v ceskem dolicku) ani jedine, viry a paradigma ducha ale cele existence mistnich spolecenstvi(mnozne cilo) lidi.

jsme rad Miky ze, pod blahodarnym vlivem Odina, Run na Kruhu se dostavas ze zajeti multikulty memuu a hlasani nenasilneho vegetovani ;)

mysleno jako zert, tak na50% procent :). Bohove s Tebou.

15 Miky Miky | E-mail | Web | 11. června 2013 v 17:43 | Reagovat

[14]: Lomikeli, já to s tebou mám podobně jako Myslič. Už jsem ti to jednou psal. Nejdřív musím vždycky pracně přečíst ten dlouhý text bez háčků a čárek, pak ještě jednou až dvakrát, než ho alespoň trochu pochopím. Když se mi stane jako teď, že sednu k počítači a čeká tu na mě takových komentářů hned sedm, tak jsem zoufalý protože na to nedokážu reagovat. :-P
Zkusím se tím prokousat a zareagovat aspoň na něco.

16 Miky Miky | E-mail | Web | 11. června 2013 v 17:50 | Reagovat

[1]:[4]:[2]: Rushwolfe, Kojarde a Frostíku těší mě, že se vám moje úvaha líbí. :-)

[3]: Adonisi, to s těma bizonama jsem ani nevěděl, ale nepřekvapuje mě to. Jak jsem napsal v článku, indiáni jsou lidi jako my.

17 Miky Miky | E-mail | Web | 11. června 2013 v 18:00 | Reagovat

[5]: krapet mi unika pointa, je to takove vyvazene multikulturni ;)

- Pointou mělo být, že nemá cenu si jakékoli etnikum a jejich kulturu idealizovat (dplň si Indiány, Kelty, Tibeťany, koho chceš). Narážím na to, že spousta lidí opovrhuje svoji vlastní tradicí a hodnotí ji přehnaně negativně a obdivuje cizí tradice a hodnotí je přehnaně pozitivně. Co je na tom multikulturní, to fakt nevím. Že by ti vadilo mé tvrzení, že lidi ze všech koutů světa mají v zásadě ty samé povahové přednosti i nedostatky?

18 Miky Miky | E-mail | Web | 11. června 2013 v 18:18 | Reagovat

[5]: Co se týče bodů 1-4 , tady v podstatě souhlasím s Rushwolfem [8]: Základem je to živé spojení, o kterém mluvíš ty, ale forma, symbolika, názvosloví apod. je věcí místní tradice. Tyhle vnější věci můžeš jistě ignorovat, jako nedůležitý náboženský balast a věnovat se jakémusi mysticizmu, nebo "základnímu" šamanismu, ale to mi nesedí. Každý živoucí šamanismus je vždy zasazen do určitého kulturního rámce a pracuje s jistými panteony a mýty. Moderní šamanismus M.Harnera, který je od těchto mýtů oprostěný a pracuje pouze z technikami mi připadá podivně sterilní. V tradičních šamanských společnostech nenáboženského šamana nenajdeš.

19 Tomas Tomas | 11. června 2013 v 18:20 | Reagovat

No nechápu co Lomikel na jinak výborném článku shledal "vyváženě multikulturním"? :-D Jinak pera, parůžky, chřestítka, bubínky atd. nejen, že mohou být silovým předmětem(pomůckou) bez ohledu na tradici, ale ono tomu tak skutečně je. Popsané pomůcky nejsou pouze indiánským patentem. Co se týče "severské tradice" a jejího "apokalyptického" podtextu- ano nepochybně zde došlo k určitému ovlivnění křesťanstvím při sepisování mýtů ale na druhou stranu, onen "apokalyptický podtext" lze nalézt takřka ve všech světových náboženských mýtech, přičemž u většiny z nich nemůžeme mluvit o ovlivnění křesťanstvím.

20 Miky Miky | E-mail | Web | 11. června 2013 v 18:32 | Reagovat

[5]: Import Ásatrú včeském dolíčku. :-P
To už jsme tu myslím také probírali. Myslet si jako rodilý Čech, že jsem Viking, to je opravdu blbost a já mám za to, že to většina našich germánských pohanů chápe. Já si Ásatrú ani neříkám, jsem Slovan, který uctívá germánské bohy. A dělám to z těchto důvodů:
1) Slovanská tradice je žel bohům rozdrcená na příliš malé kousky a ta germánská je té naší velice, ale velice podobná. Ať už vezmu shody v charakteristikách bohů, ve slavení mnohých svátků, či ve zvycích (např.oběti, rituál přípitků atd., atd.)
2) Každý druhý Čech je napůl Germán. Rodiny jsou tu velice často spojeny nějakou větví s Němci nebo Rakušany.
3) Germánské kmeny u nás žili po 500 let a s nimi i jejich pohanská víra.
4) Germánští bohové ke mě mluví, já si je nevybral, oni si vybrali mě. Ve svých wiccanských rituálech jsem dříve mluvil k bohům keltským, řeckým i slovanským, ale viditelně mi odpověděli pouze bohové germánští.

21 lomikel lomikel | E-mail | 12. června 2013 v 12:22 | Reagovat

dik vsem za reakce

22 Kojard Kojard | E-mail | 14. června 2013 v 9:58 | Reagovat

Vyjádřils to přesně. Navíc hodně lidí odmítá svou vlastní tradici a přitom ji neznají.

23 Hwjezdářka Hwjezdářka | 20. června 2013 v 14:53 | Reagovat

Indiáni jsou lidi jako druzí, jedni hrdinové, jiní srágorky, ale bílý muž neměl žádné právo chovat se k nim způsobem, jakým se choval. Bylo to jejich území. Běloši mají pocit, že kam vlezou, tam jim to prostě musí patřit... Dost na mě zapůsobil film Apocalypto O_O  :-P  8-)

24 Miky Miky | E-mail | Web | 20. června 2013 v 16:55 | Reagovat

[23]: Hwjezdářko, předpokládám, že jsi běloška. Máš tedy pocit, že kam vlezeš, tam ti to musí patřit? :-) Běloši jsou taky normální lidi, někteří dobří a jiní skety. Ano, běloši v minulosti zabírali cizí území a chovali se k původním obyvatelům špatně. Ale to dělají všechny rasy. Viz. zmiňovaný film Apocalypto : jeden indiánský kmen je napaden a zmasakrován jiným. Zajatci jsou pak odvlečeni k monstr-oběti.

Nový komentář

Přihlásit se
  Ještě nemáte vlastní web? Můžete si jej zdarma založit na Blog.cz.
 

Aktuální články

Reklama