NOVINKY :
.
Kontaktní e-mail : mikyhorozumy@seznam.cz
Dopředu ovšem upozorňuji, že NEPOSKYTUJI MAGICKÉ SLUŽBY, ANI PORADENSTVÍ A NEBUDU NA PODOBNÉ ŽÁDOSTI REAGOVAT. Děkuji za pochopení - Miky. Usmívající se

PÁR DOJMŮ ZE SOBOTNÍ PŘEDNÁŠKY

28. ledna 2014 v 16:16 | Miky |  ZAMYŠLENÍ
Minulou sobotu se mi povedlo odprezentovat, a snad i úspěšně, svoji přednášku na téma Posvátná pohanská místa v minulosti a dnes. V pražské čajovně Šamanka, kde celá akce probíhala, kromě mne promluvili na podobná témata ještě Lukáš "Finley" Velehradský a Josef "Jožka" Petr. Budu-li mluvit za sebe, vnímal jsem atmosféru v sále jako domácky příjemnou. Ani jsem vlastně neměl pocit, že jde o přednášku. Připadalo mi to spíše jako příjemný pokec s přáteli. Svoji zásluhu na tom samozřejmě měli moji kamarádi Dlouhán, Frostík a Myslič, kteří mě podporovali z diváckých židlí, ale i pořadatel akce Ondra Vaverka z ČPS a vlastně všichni přítomní.
Po skončení akce se část osazenstva odebrala do blízké hospody, kde jsme obsadili dva sousedící stoly. U jednoho seděla čépéeska a u druhého kruhaři. Mezi oběma pak pendloval "bezpartijní" Aaen, který vyvinul teorii o odlišné energii, která na něj jde z obou skupin. ČPS nazval těmi intelektuálnějšími a nás kruhaře těmi iracionálnějšími, což jsem moc nepochopil, protože málokdo na mě působí racionálněji, než soukmenovci z Pohanského Kruhu. Nu což, každý má právo na názor.
U našeho stolu se také vedla diskuse na téma vykrádání duchovních tradic. Mezi přítomnými se totiž objevil názor, že je možné si brát z jakékoli, i cizokrajné tradice cokoli, co nám funguje. Členové Pohanského Kruhu, jakožto etničtí pohané ale zastávají postoj, že výrazem úcty k cizím kulturám by mělo být i to, že nebudeme svévolně manipulovat s jejich posvátnými předměty, napodobovat jejich obřady apod. Tyto věci totiž obyčejně příslušníci naší rasou porobených přírodních národů právem považují za poslední formu imperialismu, tentokráte duchovního, které se na nich dopouštíme. Postojem : "Mě je jedno, co si o tom myslej, hlavně, že mi to funguje", prokazujeme svou neúctu k původním kulturám a dopouštíme se duchovní krádeže. Pokud to někdo nechápe, měl by si možná zkusit představit, jak by se asi tvářili katolíci, kdyby nějaký laik začal doma podle římského rituálu proměňovat hostie a víno v tělo a krev Krista, zval k přijímání své sousedy a hájil se tím, že mu to prostě funguje.
Kromě těchto vážnějších témat se ale probírala i spousta skvělých pitomostí a hodně jsme se nasmáli. Byl jsem rád, že jsem se zas po čase viděl se svými soukmenovci z Kruhu a rád jsem poznal i lidi z ČPS. Při přednášce se mi hodně líbila Jožkova prezentace projektu Pohanských stop. Ještě víc než samotný projekt se mi asi líbil Jožka, protože jeho přístup k pohanství a pohanským místům jsem vnímal v mnohém jako identický s tím mým. Finleyova prezentace o geomantii mě oslovila méně, protože hodně vycházela z učení Pavla Kozáka, jehož názory ne vždy docela sdílím. Každopádně i Finleyova prezentace mi přinesla několik nových cenných informací, takže se dá říct, že jsem se sobotním výletem do Prahy naprosto spokojen.
Jedna přednáška je tedy za mnou a nyní nastává čas začít se připravovat na další, která mě čeká v květnu v rámci tzv. čajoven v Nadějkově. Téma tam budu mít podobné, ale bude to před docela jiným publikem. Předpokládám, že mezi posluchači nebude ani jediný pohan, zato tam možná budou nějací katolíci, takže mi držte palce.

 

1 člověk ohodnotil tento článek.

Komentáře

1 Catalessi Catalessi | E-mail | 28. ledna 2014 v 17:20 | Reagovat

Jen bych to s tou duchovní krádeží otočila do jiné roviny: není to krádež, když předmět nezcizíš (původní předmět stále existuje) a není to krádež, když nepřipravíš nějakého držitele copyrightu o dividendy (nikdo takový není, možná nějací Sámové či jiné nepřerušené směry)...
Jsem zastáncem názoru, že abychom mohli o něčem tvrdit, že je to etnické, musíme udržet co možná nejčistější metody podle našich předků. Když budem žít ve skanzenu, bude to na bázi fyzické, když se přidržíme duchovních metod našich předků, bude to na bázi duchovní, odrazí se to do principů naší víry atd. A to je důvod, proč to dělám já. Taky na druhé straně se nějakými postupy inspiruji, nenazývám je však původními, ale na druhé straně se nestydím říct, že jsou to metody novodobé.

2 Miky Miky | 28. ledna 2014 v 17:38 | Reagovat

[1]: Ale jo, já se také rád přiučím a inspiruji leckde,ona je spousta věcí víceméně univerzálních. Nemanipuloval bych ovšem bez svolení např. s posvátnou dýmkou, která patří do tradice Lakotů, Šajenů apod., nenechal bych si podle fotografie udělat rituální tetování používané kmeny na Siberutu atd. A zvláště bych se takových věcí vyvaroval tam, kde vím, že to ty lidi uráží a zraňuje. Rozumíš? Pokud mám dopředu postoj, že si mohu dělat co chci a nikdo (ani ten, kdo mne inspiroval) mi do toho nebude kecat, pak je moje jednání alarmující.

3 Catalessi Catalessi | 28. ledna 2014 v 17:48 | Reagovat

Ono asi záleží vždy na kontextu... Na tom, jak to dotyčný dokáže zajímavě podat. Takový Huysmans má v LaBas postavu chlapíka, který si vyřezal kříže do chodidel, aby mohl šlapat po víře... ;) I hereze má něco do sebe. Horší jsou lidé, kteří nikdy nic zajímavého a nového nevytvoří a jenom patlají...

4 Miky Miky | 28. ledna 2014 v 17:53 | Reagovat

[1]: Jinak oni ti indiáni a jim podobní žádný copyright, ani ochrannou známku na své tradice obyčejně nemají, přesto je považují za své vlastní. Každý slušný člověk, který by chtěl něco z jejich prostředí použít, by měl podle mne brát ohled na to, jestli to těm lidem vadí nebo ne.

5 Catalessi Catalessi | E-mail | 28. ledna 2014 v 18:00 | Reagovat

Miky, to máš sice pravdu, ale ruku na srdce, je tolik věcí které někomu vadí... Mě osobně vadí např. sexuální exprese jako o@ebat ve smyslu podvést/obrat hloupou osobu, požaduju to za degradující,  ale ti co to používají s tím asi nepřestanou... ;)

6 Miky Miky | 28. ledna 2014 v 18:33 | Reagovat

[5]: Tohle je ale dost rozdíl, to přece musíš cítit, nebo ne?
Paradox je, že ti vykradači to často dělají v podstatě z obdivu k těm tradicím. Stylem "líbí se mi indiáni, tak to budu dělat jako oni" Co je to ale za obdiv, když něco někomu lohnu a pak mám ještě tendenci ho kritizovat, že se na mě kvůli tomu zlobí. :-P

7 Pavel Pavel | 28. ledna 2014 v 18:59 | Reagovat

Nenápadně se vmísím - hned jsem si říkal, Miky, že do Nadějkova vyrazím. Když jsem zjistil datum zůstal jsem zklamán - v ten čas bych měl být na Moravě... :-( Datum si ale píšu - jeden neví, třeba se do Nadějkova dostanu! :-)

8 Catalessi Catalessi | 28. ledna 2014 v 19:06 | Reagovat

Tak ono ti co používají ty exprese to taky rádi... ale nechme to být..
To co popisuješ jsou fanoušci, nikoliv kreativní osobnosti na spirituálním poli, žádní Prométheové, ale naivky... :-D

9 Myslič Myslič | Web | 28. ledna 2014 v 19:34 | Reagovat

No, třeba takhle s tím "autorským právem": Např. Maorové mají vládou Nového Zélandu zaručeno, že jejich tradiční tetování "Moko" je jejich a nikdo jiný ho nesmí mít... A přeci se najde mnoho "obdivovatelů" z jiných ras, kteří ho prostě kradou... To je to, o čem jsme mluvili... A pokud nějaký zfetovaný bílý jedinec fouká na Karláku na digeridoo, tak tak by to asi Austrálcům rozhodně vadilo, oni taky apelují na australskou federální vládu, aby jejich kulturní dědictví bylo skutečně jejich. To, že něco ukradneš "z obdivu", neznamená, že nekradeš.

10 Miky Miky | 28. ledna 2014 v 19:59 | Reagovat

[7]: Hmmm, to by mohlo být zajímavé, Pavle, kdyby ti to vyšlo, třeba bys měl taky co říct. :-)

11 Miky Miky | 28. ledna 2014 v 20:25 | Reagovat

[1]: Catalessi, ještě se vrátím k tomu, jak jsi se zmiňovala, že se také některými postupy odjinud inspiruješ. To já dělám taky, ale to není totéž co to vykrádání. Mě je třeba blízký šamanismus a vždy si rád přečtu knihu, nebo se podívám na dokument, jež popisuje šamanské metody, ať už je to odkudkoli z celého světa. Základní šamanské techniky jsou ostatně všude dost podobné. Michael Harner z těch základů také sestavil svůj tzv. jádrový neboli základní šamanismus a ten lze uplatnit prakticky v kterékoli tradici, včetně těch našich evropských. A stejným způsobem se lze inspirovat i v jiných věcech. Víme třeba, že naši předkové vykuřovali při obřadech místo a osoby bylinami, z knížek můžeme zjistit i jakými, ale vidět vykuřování na vlastní oči v praxi nepřerušené tradice, dnes můžeme už pouze v zahraničí. A tak se od sousedů dozvíme, jak se byliny vážou do svazku, jak se rozhání jejich kouř ptačími pery apod. To vše mohu s klidným svědomím použít, ale použiju k tomu pokud možno naše tradiční byliny, a zaříkání, které se obrací k našim bohům. Pak lze mluvit o inspiraci a ne o vykrádání.

12 Aaen Aaen | E-mail | Web | 28. ledna 2014 v 23:06 | Reagovat

Ahoj, k článku bych ještě doplnil, že na tu didgeridoo hraji já (viz debata v textu).

13 Catalessi Catalessi | 29. ledna 2014 v 6:14 | Reagovat

[11]: Takhle nějak to bylo myšleno a tak to taky většinou dělám já, protože mi to přijde přirozené. Navíc k tomu jsem rozvinula teorii, že kulturní krádeže probíhaly odvěků, aniž by se to komu líbilo. Dejme tomu Japonsko, jak se proti tomu chránilo. Většinou se z toho můžeme poučit, že to není moc platné zakazovat.

[9]: Jenže u těch feťáků je problém jinde, ne v tom, na co hrají, stejně jako problém slavného pražského bezdomovce zcela jistě není v tom, že je klavírní virtuóz. (http://www.youtube.com/watch?v=ad6Vty2Ml_c&list=UUHtKgTZB30Oeeyo9z6swfvA)

[12]: Jednou dojdeš domů a ve stínu v křesle bude sedět aboriginský agent a ten si to s Tebou vyřídí, jen počkej. 8-) Osobně by mě zajímalo, jak můžou Aboriginci vědět, že někdo hraje na Karláku, když v tradiční kultuře nemají TV ani internet...

14 Aaen Aaen | E-mail | Web | 29. ledna 2014 v 9:45 | Reagovat

K příspěvkům 9 a 13 bych ještě rád doplnil, že „zfetovaný na Karláku“ opravdu nehraji.

15 Myslič Myslič | 29. ledna 2014 v 15:15 | Reagovat

[13]:No, třeba jim to hlídá federální vláda Australského svazu, stejně jako vláda Nového Zélandu to tetování. :-D Proč ne? Zlodějina je prostě zlodějina.

16 lomikel lomikel | E-mail | 29. ledna 2014 v 17:37 | Reagovat

predani - je proces kdy nejake entita preda neco jine entite nebo skupine entit, osobne, knihou, pri cestovani do jinych svetu. Kdo co komu jak predal tezko rozhodnout u piva, neresitelne :).

dalsi vec je ze v podstate delate to same co kritizuje u jinych, vytvarite koncept ktery podle vas patri k tomu pravemu pohanovi.

me to pride jako derivat multikulty myslenkovych postupu, sorry.

17 Myslič Myslič | 29. ledna 2014 v 18:46 | Reagovat

[16]:Již tradičně nerozumím tvému komentu, nechceš to srozumitelněji rozvést?

18 Frostík Frostík | 29. ledna 2014 v 20:18 | Reagovat

[16]:Nic nevytváříme a nic takového nemáme, jen se nám to nelíbí. Nikoho za to neodsuzujeme, jen musí počítat, že máme takový názor. :-P

19 Cody Cody | E-mail | Web | 29. ledna 2014 v 21:43 | Reagovat

Hodně v tomhle souhlasím s Catalessi. Ale i s Mikymm a s Mysličem, ale s každým jen trochu.
1. Respekt k duchovním tradicím je důležitý a měl by jako ctnost být nadále realizován. Tzn. nebudu na posvátných místech jedné tradice dělat něco, co je dost v rozporu s touto tradicí. Třeba v lese zasvěceném Jotunům uctívat Thora atp. Nezacházet neuctivě s posvátnými předměty a podobně. To vnímám jako prasárnu ke které by nemělo docházet.
2. Myslím si, že když si někdo přečte Eddu nebo slovanskou mytologii a na základě ní se nechá inspirovat a vytvoří si vlastní systém, na ní založený že je to naprosto v pohodě. Pro někoho je to degradace, pro někoho logický vývoj po jiné větvi. Stejně jako jsou různé větve Wiccy, které si šli svou cestou. Asi nebude ten dotyčná tvrdit, že je to původní rodnověří, ale jako pohanský směr vzniklý z rodnověří je to legitimní. Něco jiného je, pokud by to začal prosazovat jako jediné správné rodnověří, to je pochopitelně problém.
3. Rozhodně si ale nemyslím, že směry, které respektují to, co jsem napsal v bodě 1 a 2 by něco někomu kradli. Prostě je eklektický přístup, stejně jako když si doma někdo poskládá auto z různých náhradních dílů. Škodovka, Ford a BMW by to možná mohli vnímat jako krádež, ale nevnímají. Ten člověk se rozhodl, že si poskládá něco z různých částí a bude to jeho auto z dílů Škoda, BMW a Ford, ale nebude to ani Škoda, ani BMW, ani Ford.
4. Konečně myslím, že je lepší provozovat nějakou svoji náboženskou praxi která mi sedí, než lpět na historický správné realizaci, která mi je cizí, protože nereflektuje aktuální společensko-kulturní kontext a je mi cizí. Proto jsem zastáncem pragmatické, živé a aktuální víry.
5. Osobně myslím, že Pohanský kruh nemá žadný verifikovatelný mandát, který by říkal, že jejich pohled je jediný správný a že etnická náboženství je vnímají prostředníky nebo mluvší v tomto případě. Na druhou stranu, je -li to jejich názor, je dobré, že to víme a můžeme to tak brát. Stejně tak by bylo fajn kdyby z druhé strany došlo ke stejnému respektu a toleranci.

Doufám, že byť online, snad jsem napsal vše správně, věcně a bez emocí:-)

20 Frostík Frostík | 30. ledna 2014 v 8:13 | Reagovat

[19]:Souhlas Cody. K tvému bodu č.5 patří můj 18komentář. Samozřejmě každý z nás z PK má rozdílnou povahu. Někdo je prostě prudič. ;-)  :-D  :-?  :-x

21 Cody Cody | E-mail | Web | 30. ledna 2014 v 8:27 | Reagovat

[20]: Tomu já rozumím. Jen jsem se chtěl, k tématu vyjádřit, protože  můj pragmatický a eklektický přístup je možná právě to, o čem Miky psal. Proto třeba nepíšu, že jsme Asátrů, ale že mám blízko k severské mytologii.

22 Miky Miky | 30. ledna 2014 v 8:27 | Reagovat

[19]: Cody, v bodech 1. a 2. s tebou souhlasím.
K bodu 3. mohu napsat toto: Jistého eklektismu v rámci Evropy se samozřejmě dopouštějí i členové PK. Žádná z původních evropských pohanských tradic se žel bohům nedochovala v takové celistvosti, abychom se mohli výpůjčkám od sousedů vyhnout. Pokud si vypůjčujeme od neevropských kultur, jsem toho názoru, že by se to mělo dít v duchu mého komentáře č. [11]:, nebo se souhlasem těch, od kterých čerpáme.
Bod 4. Souhlasím s tím, že lpět na něčem, co je mi cizí, nemá cenu. To je zcela totiž zcela nefunkční. V době, kdy jsem byl křesťanem, jsem některé věci přijal jen proto, že to tak říká Bible, a ta musí mít pravdu a právě tyto přijaté, ale vnitřně neuchopené záležitosti pak po pár letech moji víru nejvíce nabouraly.
Bod 5. V Pohanském Kruhu se rozhodně nepovažujeme za jediné správné pohany a ten, kdo má jiný postoj, než já nebo Myslič, kvůli tomu určitě do pohanského pekla nepůjde. ;-) Nechceme také a ani nemůžeme být mluvčími za původní kultury. Kdybychom tuto ambici měli, tak bychom se od těch vykradačů moc nelišili. Původní kultury ani cizí mluvčí nepotřebují, neboť za sebe mluví sami. My pouze upozorňujeme na to, že jejich hlas bývá ignorován. Příkladem toho, jak vnímají vykrádání svých tradic např. severoameričtí indiáni naleznete v odkazech tohoto mého dřívějšího článku :http://moje-kniha-stinu.blog.cz/1212/keisha-crowther-a-vykradani-domorode-spirituality . Podobně to vnímají i příslušníci dalších přírodních národů. Můj oblíbený německý bylinkář Wolf Dieter Storl např. v jedné své knize popisuje své setkání s rozhněvaným stařešinou z Australského kmene, kterého se hrubě dotklo zneužívání, zde již zmíněného digeridoo.  Já jsem se rozhodl tyto námitky domorodců neignorovat, jiní se samozřejmě mohou rozhodnout jinak.

23 Cody Cody | E-mail | Web | 30. ledna 2014 v 8:39 | Reagovat

[22]: Miky, to co popisuješ je právě to, co se nelíbí ani jednomu z nás. To o čem mluvím já není vykrádání tradic, protože nějaká duchovní tradice vznikla na základě kontaktu s božstvem a to nemá a ani nebude nikdo nikdo mít monopol. Tzn. pokud vznikají podobné, přesto svým způsobem odlišné směry a není jednoznačně fakticky dokázáno, že by vznikl jakýmsi vykradením, může se často stát, že prostě daný autor dospěl svou osobní gnózí a kontaktem s božstvy k podobným výsledkům. A to je to, co bych řekl, že nezohledňujete. Takže nejdřív bych se ptal a zjišťoval a až pak křičel něco o krádeži. Protože se taky může stát, že bez zjištění pozadí celé situace, může dojít k velké křivdě a nespravedlivému obvinění.

24 Miky Miky | 30. ledna 2014 v 8:53 | Reagovat

[23]: Já bych řekl, Cody, že tady spíše trochu křivdíš ty nám. Osobní gnózi a odlišné způsoby v přístupu k bohům v PK zohledňujeme. My přece nejsme nějaký homogenní celek s jednotným rituálem. Uplatňujeme sice etnický (nebo spíše evropský) princip, ale každý z nás se řídí svým vlastním obřadem a svým vlastních poznáním.

25 Cody Cody | E-mail | Web | 30. ledna 2014 v 8:55 | Reagovat

[24]: Tak to jsem rád, že jsem se mýlil a že se není třeba bát obviňování z vykrádání na základě nedostatečného průzkumu. Držím palce a jen tak dál!

26 Miky Miky | 30. ledna 2014 v 9:11 | Reagovat

[25]: Klidně se boj dál, chybný průzkum se může stát. :-D

27 Cody Cody | E-mail | Web | 30. ledna 2014 v 9:29 | Reagovat

Tak to je normální, chybu může udělat každý. Důležitý je vědět, že ten koncept je založený na důkladném průzkumu a ne na základě pocitu. ;-)

28 lomikel lomikel | E-mail | 30. ledna 2014 v 11:50 | Reagovat

[17]:
ale jo :)

modelovy pripad predani:

tady je predani vsem kdo to chteji shlednout uvodu do kruhu(kolo je konkretni cesty po kruhu prisedici to pletou) (mimoto je to zajimave same o sobe), doporucuji shlednout cele a soutredit se na paniHamm, prisedici se snazi v diskusi posunovat tema ale spis v tom delaji zmatky
http://www.cestyksobe.cz/medicine-wheel-ad1209/

http://aliciahamm.blackeye.cz/alicia-hamm.html
pani je z argentiny, Mezi její učitele patřil Walace „Černý los“ (Wallace – Black Elk).
http://www.greatleap.org/blackelk/

pani z arentiny byla prijata a ucena, sama uci, uci i skrze media. Zadny prostor pro diskuse o kradezi , ne ?

----

nebo ja :), mam vztah k silam Vychodu, Jihu, Zapadu a Severu. Modlim se k nim, kdyz je volam prijdou do meho kruhu. Tim ze prijdou souhlasi s tim ze se k nim obacim. Pivni diskuse na tom nic nezmeni :).

Berete vubec Sily a Bytosti jako realne, se svou vlastni individualitou a pravem si delat co chcou ?:)

---

takze to je ten problem ze konstruuje nejaky axiom o cistote tradice ktery neni aplikovatelny na te urovni detailisace diskuse ktera se tu vede.

Ma smysls se bavit o konkretnim cloveku, konretni oragnizaci, nema smysl se bavit obecne a snazit se to pouzivat jako klacik :).

To je principielne stejne hovadina( i kdyz samozdejme s mensim dopadem na nezucasnene postizene, a taky to tak neprozivate, doufam) jako ta afera s distancovanim se od pohanskych extremistu. Napadlo me kdyz koukam na bytosti v diskusi :)

29 Myslič Myslič | 30. ledna 2014 v 15:08 | Reagovat

[28]:Lomikeli, opět jsem tě nepochopil... Zkus psát normálně, to jest i s háčkem, čárkou a podobně, výrazně ti to pomůže. Doporučil bych ti napsat o tom, co nám vlastně chceš sdělit článek, kde uvedeš zdroje, případně své zkušenosti a hlavně nám konečně vysvětlíš, o co ti vlastně jde.Protože takhle jen mlátíš prázdnou slámu. Nebo, víš co? Udělej rovnou přednášku, já bych přišel, viděl jsem tě jednou a to jsi se moc neprojevil.

30 Myslič Myslič | 30. ledna 2014 v 16:15 | Reagovat

Ještě se pokusím vysvětlit jednu věc: Tuto teorii jsme si nevycucali z prstu, existuje spousta knih (pravda, v češtině moc ne) od uznávaných autorit, kde se o tom lze dočíst... Takže mluvit o krádeži řeckých bohů Římany je dost nesmyslné.
Praindoevropský hromovládce Dyēus je prapůvodní IE bůh, který vládl nebesům a dni a byl také otcem většiny bohů. V pozdějších "národních" panteonech se z něj vyvinul jak védský Djaus Pitar, tak řecký Zeus, římský Juupiter, chetitský Tešub , illyrský Deipaturos, slovanský Perun nebo perský Indra, včetně germánského Thora -Donnara a keltského Taranise. Odpovídají mu také bohové jejichž jméno je odvozeno z adjektiva *"deiwó", doslova: „nebeský“ jako germánský Tiwaz (Tyr), který byl u Germánů prvním vládcem bohů, a litevský Dievas. Jeho jméno pochází z praindoevropského kořene "di/dei" „vydávající světlo" a náleží do sémantického okruhu slov jako "nebesa, nebeské světlo, den, denní světlo“. Tedy srovnávat přejímání jedněch evropských bohů jiným Evropanem s například "uctívání" duchů z Ameriky v Evropě, je nesmyslné a zavádějící.

31 Miky Miky | 30. ledna 2014 v 18:12 | Reagovat

[28]: Lomikel : pani z arentiny byla prijata a ucena, sama uci, uci i skrze media. Zadny prostor pro diskuse o kradezi , ne ?
- Toť otázka. Alicii trochu znám. Ještě v době poměrně nedávné jsme s manželkou asi 3x provedli její rituál tzv. Hopi ohně. U Alicie je ale myslím dost zjevné, že její přístup je spíše multi-etnický, než tradiční. Bylo by jistě zajímavé slyšet, co si o ní myslí tradiční Lakotové, Hopiové a další kmeny jejichž obřady Alicie zpřístupňuje, myslí. Každopádně je jasné, že čištění aury a některé další věci, které Alicie dělá, nemají s domorodými Američany nic společného.

32 Miky Miky | 30. ledna 2014 v 18:14 | Reagovat

Omlouvám se za svoje dnešní přeblebty v komentářích. Po noční mám vždycky výpadky. ;-)  :-D

33 lomikel lomikel | E-mail | 30. ledna 2014 v 19:06 | Reagovat

[31]:
soustred se na to predani ( nauky, tradice, nebo obcanky), podivej se u koho pani studovala.

Wallace Black Elk (1921-2004), a traditional Lakota Elder and spiritual interpreter, was a Channupa (sacred pipe) bearing descendent of the legendary Nicholas Black Elk whose visionary experiences were recounted in the book "Black Elk Speaks."

neco ji predal, neco dostale od jinud, kady si o tom muze myslet co chce, ale rikat tomu kradez nemuzou ani ty lakotove a uz vubec ne ty ;).

[18]: frostik to vystihl, vam se to nelibi, ok, ale me se zase neliby ze to nazivate kradezi  :). jak pisu vyse, je treba rozlisovat (diskriminovat :).

----

myslic

[29]: treba ti to co pisu mikymu pomuze, pokdu ne nevadi. neni treba si s kazdym rozumet.

34 lomikel lomikel | E-mail | 30. ledna 2014 v 19:41 | Reagovat

jeste k Black Elkovi, taky kradl ?:)
sebevykradajci se indian, drzitel posvatne dimky (Channupa (sacred pipe) bearing ) casto o ni miky pises... :)

http://www.greatleap.org/blackelk/

An international lecturer, Black Elk taught traditional Lakota spiritual ways of life throughout the U.S., France, Germany, Switzerland, Egypt, Japan, Mexico, New Zealand, and Australia. As a Native American representative to the United Nations, he addressed United Nations Meetings in New York and the International Non-Governmental Organizations Conference in Geneva, Switzerland. Black Ellk will be remembered by all who were touched by his wisdom.
---

musite tu teorii duchovni cistoty propilovat jeste ..

35 Miky Miky | 30. ledna 2014 v 20:11 | Reagovat

[33]: Tak, já vážně nevím, jak to bylo u Alicie s tím předáváním a ani to nějak nehodlám zkoumat, protože je mi to víceméně jedno. Pokud něco vykradla (a já nevím jestli to tak je), pak je to věc mezi ní a těmi okradenými.
Hledám dneska už inspiraci jinde, než u indiánů, takže když bude chvíle času, možná se na to její video podívám (mám dojem, že už jsem to kdysi viděl), ale pochybuju, že to nějak zásadně ovlivní mojí praxi a moje současné směřování. Cíleně dnes bádám v evropských vodách. Tak jsem se prostě sám rozhodl a nikoho nenutím, aby mě v tom následoval.

36 Miky Miky | 30. ledna 2014 v 20:23 | Reagovat

[34]: Tyhle informace o Black Elkovi jsou příliš všeobecné. Učil o tradiční Lakotské spiritualitě v mnoha zemích, jistě, co ale konkrétně učil a co předával, nevíme. Mnoho indiánských starších je ochotno Evropany učit o úctě k Matce Zemi a o tom, jak indiáni chápou různé věci. Mnozí z nich ale také zároveň zdůrazňují, že máme hledat moudrost u svých vlastních předků. A to samozřejmě sebevykrádání není. ;-)

37 lomikel lomikel | E-mail | 30. ledna 2014 v 20:57 | Reagovat

ok, abych to uzavrel, ja tady neagituju abyse sez zabyval indiany, reagoval jsem na vase vyjadreni na temna vykradani a co je to podle vas vhodna tradice.

prekvapil jsi me tim jak ostre to formulujes.

38 Miky Miky | 31. ledna 2014 v 5:39 | Reagovat

[37]: Jo, v pohodě. Není třeba to nijak hrotit. Vybral jsem si cestu evropských pohanských tradic a nechci to pokud možno ředit Čínou a Austrálií, protože pak by z toho mohlo vzniknout spíše nějaké New Age, než pohanství. New Age, křesťanství, buddhismus apod. jsou také platné cesty, ale ne pro mě a pro členy PK. Evropské tradice považuji za dostatečně bohaté a životaschopné, takže nemám pocit, že bych si musel něco "půjčovat" z tradičních společenství z druhého konce světa a riskovat tím, že tamější lidi urazím. Svět je krásný ve své rozmanitosti a já se rád potěším knihou či dokumentem, jež mi dají nahlédnout do nějaké exotické kultury, rád bych ale především zachoval a pěstoval ty krásy, které jsme zdědili v kultuře naší. :-)

39 Frostík Frostík | 31. ledna 2014 v 10:53 | Reagovat

[28]: Paní Hamm nebudu rozebírat, nezajímá mě.
L - nebo ja :), mam... My Ti na tom nic změnit nechceme, naopak někteří to mají podobné.
L - Berete vubec Sily a Bytosti... Bereme.
L - takze to je...  Nic takového, jen vyjadřujem svůj názor.
L - Ma smysls se bavit o konkretnim... Právě, že konkrétním člověkem to začalo. Klacky nepotřebujem, máme fakta.
L - To je principielne stejne hovadina... Pro tebe možná, my, ale naše názory nebudeme schovávat do přiblblý korektnosti. ;-)

40 lomikel lomikel | E-mail | 31. ledna 2014 v 11:28 | Reagovat

[39]:
naše názory nebudeme schovávat do přiblblý korektnosti

- to je jasny, to ja taky ne :)

41 Pavel Pavel | 31. ledna 2014 v 11:53 | Reagovat

Rád si tady aspoň čtu, když k tomu nemám (a nebo nechci) co říci :-D

42 Darik Darik | 31. ledna 2014 v 13:12 | Reagovat

[41]: Žabomíší války :-)

43 Zahrada Zahrada | 31. ledna 2014 v 15:47 | Reagovat

Téma, které se tu řeší, je nafouklé a víceméně umělé. Možná to některé překvapí, ale většina příslušníků původních kultur je už z logiky věci zaměstnána úplně jinými věcmi než vysedáváním na netu a řešením toho, že na jiné straně Země se někdo inspiruje nějakou částí jejich tradice. Když to převedu na naše malé měřítko... taky jsem ještě neviděl, že by třeba nějaký Wiccan řešil to, že koncept kola roku o osmi svátcích, který vznikl jako součást Wiccy na přelomu 40. a 50. let, převzaly mladší tradice - např. když v 70. letech McNallen a udělal z wiccnaksého kola roku systém osmi svátků slavených v moderním Ásatrú. Určitá míra synkreze a organického vývoje je součástí veškeré spirituální praxe, pakliže je pro nás podstata důležitější než obsah. V opačném případě se samozřejmě zadřeme na formě a nechápaje podstatu vnucujeme svůj názor na správnou formu všem okolo. Což považuju za chybu a naprostou ztrátu času. Všechno je to samozřejmě o rozumných mezích, jistě. To, že část rituálu z jiného konce světa, nemá v pohanském obřadu, co dělat, je přece zcela bez diskuze. Na druhou stranu... znám jednoho severo-amerického indiána a myslím, že znám, jaký je jeho názor na to, že se prvky z jeho kultury objevují všude možně - ten názor je... pozor... žádný. Vůbec to pro něj není téma. Většina prostě žije svůj život, uctívá své Bohy a nechává lidi kolem sebe dělat to samé. Je to právě takhle jednoduché. Ještě výstižněji to shrnul diskutující jménem Darik kousek nade mnou.

44 Myslič Myslič | 31. ledna 2014 v 16:39 | Reagovat

[43]: "koncept kola roku o osmi svátcích, který vznikl jako součást Wiccy na přelomu 40. a 50. let, převzaly mladší tradice - např. když v 70. letech McNallen a udělal z wiccnaksého kola roku systém osmi svátků slavených v moderním Ásatrú."

No, McNallenje pouze jedním z "ideologů" toho, co se poněkud nepřesně nazývá "Ásatrú". Jiné kapacity, např. Brian Bates nebo Ron MacVan to zavedli jinak, slunovraty a rovnodennosti se samozřejmě slaví, ale důležité jsou třeba slavnosti sklizně, které jsou logicky v uplně jiná data na Islandu nebo v Norsku a jiná zase třeba ve Normandii nebo Lombardii... Co tím chci říci: Tady jsi se dopustil paušalizace, kterou vytýkáš jiným. Takže pozor, toto může být dvousečná zbraň :-D Nicméně, je škoda, že jsi u té diskuse nebyl, protože by mne moc zajímalo, co bys řekl na hlášku Aaena, který tvrdil něco ve smyslu: "Já si beru to, co se mi hodí, a co si o tom myslí ti Aboridginci, to mne nezajímá." No, snad příště...

45 Zahrada Zahrada | 31. ledna 2014 v 16:58 | Reagovat

Věřím a doufám, že bude příležitost pohovořit na zajímavá témata, ale rovnou říkám, že zrovna tohle mě moc nebere. :-) Já samozřejmě vím, že moderní Ásatrú není zdaleka jen McNallen a že ne každý jeho příslušník kolo roku slaví. Ano, je to paušalizace. Použil jsem ho jako příklad toho, co se normálně děje, a co mi přijde ok. Jinak si nemyslím, že je vyloženě v nepořádku "vypůjčit si" třeba didgeridoo coby hudební nástroj, ale kdo bere... měl by taky něco dát.

46 Myslič Myslič | 31. ledna 2014 v 17:30 | Reagovat

[45]: :-) No, to by rozhodně měl. Jinak, asi před deseti lety jsem se firmou pracoval na renovaci bytu jednoho novozélandského diplomata. Byl to Maor. Od něj právě vím o tom, že OSN a novozélandská vláda má "moko" (tradiční tetování) za jejich kulturní dědictví. Dost mu vadilo, když to používají Nemaorové. Prý za to Maoři vysoudili už mockrát slušné peníze. Tento odkaz možná pomůže k pochopení toho, co se snažíme říci o "vykrádání tradic", proč těm Maorům tolik vadí, že jim to běloch bere: http://novyzeland.info/maorske-umeni/tetovani-moko/

47 lomikel lomikel | E-mail | 31. ledna 2014 v 17:32 | Reagovat

[30]:existuje spousta knih (pravda, v češtině moc ne) od uznávaných autorit, kde se o tom lze dočíst...

muzes dat nejake odkazy, nemyslim na lingvisticke studie nebo srovnavaci mytologii IE, zajimala by me ta nadstavaba nad tim.

staci i jmena nebo nazvy englis.

dik

48 Miky Miky | 31. ledna 2014 v 17:40 | Reagovat

[43]: Tohle téma není umělé a v PK jsme ho nevymysleli. Pokud se člověk trochu hlouběji zajímá o přírodní národy, tu a tam na něj prostě narazí, obyčejně v nějakém prohlášení, které vydá nějaká kmenová rada, nebo proslovu nějakého šamana. Na vykrádání tradic upozorňují sami domorodci a kdyby tomu tak nebylo, asi by mě jako Evropana, žijícího v postmoderní společnosti, něco takového pravděpodobně nenapadlo.
Naše diskuse na těchto stránkách může opravdu působit jako žabomyší válka, věř mi ale, že pro lidi, kterým byla sebrána jejich zem a svoboda je boj za ochranu svých duchovních tradic před jejich překrucováním, přivlastňováním a rozprodáváním, bojem zásadním.

49 Miky Miky | 31. ledna 2014 v 17:53 | Reagovat

[43]: Zahrada :...pakliže je pro nás podstata důležitější než obsah. V opačném případě se samozřejmě zadřeme na formě a nechápaje podstatu vnucujeme svůj názor na správnou formu všem okolo.

Tady jsem trochu nepochopil, o kom mluvíš. Domorodci nikomu svoji formu nevnucují, naopak si ji chtějí ochránit. PK také nikomu nic nevnucuje, pouze jsme se snažili na problém upozornit.

50 lomikel lomikel | E-mail | 31. ledna 2014 v 17:53 | Reagovat

[48]:

se to nejak vraci :)
v diskusi vidim dve temata

1. opravennost predat a prijmout nejakou tradici nebo nauku. tady bych zustal i toho ze to je vec toho kdo predava a jak.

2. IE evropska tradice kterou povazujete za tu spravnou pro Evropane, ok, vase rozhodnuti.

Obcas je tezke rozlisit jestli se kazani soutreduje na 1. nebo na 2. nebo se 1. pouziva jako ofiko argument a podstata lezi v 2.

jak uz jsme psal, je treba propilovat :)

51 Myslič Myslič | 31. ledna 2014 v 18:07 | Reagovat

[47]:Skočit na: Navigace, Hledání

Georges Dumézil, v podstatě cokoliv od něj, ale většina je ve francouzštině.

Jinak, už tradičně tě nechápu.

52 lomikel lomikel | E-mail | 31. ledna 2014 v 19:49 | Reagovat

Me staci rict jednou ;))

jde mi o ten most mezi vedeckou spekulaci (teorii) vcetne zpetne rekonstrukce IE jazyka a puvodnoho panteonu

a jejim vcleneni v nejaky konkrenti systeme pohanske viry, pripadne ramec pro vsechny panteony IE narodu.

cesky vysla
http://deniceksv.webgarden.cz/rubriky/mytologie/georges-dumezil-myty-a-bohove

pro zakladni predstavu staci clanke, kdyby se nekdo chtel zapojit do diskuse
http://pretrvanie.info/georges-dumezil-a-jeho-prinos/

kde mimochodem Fiba (inet je maly) naznacuje neco z toho na co se ptam, uz jsme kdysi na to tema diskurovali. V podstate navrhuje, kdyz tak me oprav :), universalniho "realne" existujiciho hromovladce ktery je zrcadlen ve svych obrazech jednotlivimy IE entnickymi panteony. Tak to nevidim ale to je ted vedlejsi, nedulezite a vec kazdeho jaky system mu vyhovuje.

IE synteza je to druhe tema ktere vyplulo napovrch odstartovano tematem prvnim: jak zli bily muz bere domorodcum jejich duchovno.

A zpet k tematu prvnimu, kazdy pohan hodny toho jmena nech se obraci k IE posvecene tradici (hups na druhe tema) jinak je to hajzl co dokonava genocidu alespon duchovni ( kdyz na fyzickou nema;).

takze tahle traskava smes, jak od kluku usatch z antify :), je to co me ponouka k disusi.

snad jsem to z vysvetlil uplne jasne, je klidne mozne ze se straslive pletu, pak to berte jako PR doporuceni. mozna nejsme sam co to takto vnima :)

53 Pavel Pavel | 31. ledna 2014 v 20:09 | Reagovat

A MÁME TADY IMBOLC. PŘEJI HO VŠEM DOKAZUJÍCÍM PŘISPÍVATELŮM CO NEJÚŽASNĚJŠÍ PŘI VŠECH JEJICH SCHOPNOSTECH A MOŽNOSTECH :-)

54 Darik Darik | 31. ledna 2014 v 20:42 | Reagovat

Též přeji krásné prožití tohoto krásného svátku kdy začíná jaro. Já ho, ale budu slavit až příští týden podle lunárního kalendáře.

55 Miky Miky | 31. ledna 2014 v 21:48 | Reagovat

[52]: Já fakt žasnu co všechno je nám v téhle diskusi podsouváno. :-? Už tady stačilo zaznít, že se stavíme do role mluvčích za přírodní národy, že nezohledňujeme osobní gnóze skrze kontakt s božstvy, že se snad chystáme stavět i do role soudců, kteří budou na základě svých pocitů a nedostatečného průzkumu obviňovat ostatní z vykrádání tradic, a teď k tomu přibylo i podezření, že každého, kdo není jako my a nečerpá z IE tradice, považujeme za hajzla, který dokonává duchovní genocidu.
Přestává už mě to bavit, ale alespoň heslovitě zopakuju to, co už tu zaznělo, ale nebere se na vědomí.
- V PK jsme si vybrali evropskou cestu, kterou nechceme ředit mimoevropskými tradicemi. Vyhovuje nám to a pokládáme to za správné, ale nehodláme to nikomu vnucovat, ani se nechceme tvářit jako jediní opravdoví pohani.
- Jsme toho názoru, že pokud už někdo používá posvátné předměty, či speciální obřadní postupy z jiných kultur, měl by tak činit s úctou k jejich lidu a s jejich svolením. Nehodláme ale být policajty, kteří budou ostatní lustrovat a hlídat. Tohle je na svědomí každého jednotlivce. Pokud ale někdo řekne : "Mě je úplně jedno, co si o tom ti indiáni, Australani atd. myslí" pak mu na to řekneme svůj názor. Toť vše. Nemůžeme nikomu poroučet co má dělat. Pokud jsme kvůli vyjádření svého názoru přirovnáváni k fanatikům z antify, tak už k tomu opravdu nemám co říct.

56 Myslič Myslič | 31. ledna 2014 v 23:07 | Reagovat

[55]:Miky to napsal moc pěkně a já to klidně podepíšu.

57 Darik Darik | 1. února 2014 v 0:45 | Reagovat

Kdy vy členové Pohanského Kruhu jste napsali a vyjádřili svůj postoj, že vyznáváte Evropské Pohanské tradice a na ně chcete navázat. A napsali by jste to bez obviňování z krádeže a dalších kritik, ať už jsou pravdivé či ne, tak jsem přesvědčený, že by ostatní vaše rozhodnutí plně respektovali.

58 Miky Miky | 1. února 2014 v 8:34 | Reagovat

[57]: Dariku, a teď mi řekni, koho jsme konkrétně obvinili a které další kritizování máš na mysli? Jediný člověk, kterého jsme upozornili na to, že Aboridgincům vadí, když někdo používá digeridoo byl Aaen, a ten na to řekl, že mu to funguje a je mu jedno, co si o tom původní Australci myslí. S ním jsme mluvili z očí do očí a prostě to vyplynulo z hovoru. Žádný hon na čarodějnice se nekonal, digeridoo jsme mu nezabavili a on si bude stejně dělat dál co chce, tečka. Nikoho dalšího jsme neobvinili a pokud se někdo začal cítit nějakou naší budoucí kritikou ohrožen, tak my za to nemůžeme. Opravdu nehodláme objíždět ČR a dělat u pohanů inspekce, jestli náhodou něco nevykrádají. :-P

59 Miky Miky | 1. února 2014 v 8:42 | Reagovat

Jinak bych rád dodal, že Aaen se mnou mluvil ještě před přednáškou a moc mě zaujal. Také navštěvuje posvátná místa a má s nimi zajímavé zkušenosti. To, že nechápe, co je to duchovní vykrádání, mi nebrání v tom, stále ho brát jako kolegu a inspirativního člověka, se kterým rád vyrazím třeba Na Blaník, když na to pžijde. ;-)

60 Frostík Frostík | 1. února 2014 v 11:14 | Reagovat

[59]: Ještě to upřesním pro ty co tam nebyli. Aaen nechápe náš postoj, bere to prostě jinak. Svoje postoje jsme si vysvětlili a šmitec. Jako společník je skvělej a rád ho uvidím znova. ;-)

61 Darik Darik | 1. února 2014 v 11:58 | Reagovat

[58]: Já neměl na mysli, že jste někoho konkrétně obvinili, asi jsem to špatně napsal.
Ale řeč a ohnivá diskuze byla ohledě vykrádání a já chtěl říct, že jste mohli pouze vyjádřit svůj postoj bez rozebírání vykrádání tradic.
Víš k vykrádání tradic bohužel dochází, ale člověk který najde svou duchovní Cestu najde např. u Indiánů a inspirujese touto tradicí vžádném případě tradici evykrádá.

62 Darik Darik | 1. února 2014 v 12:00 | Reagovat

[61]: Poslední slovo je nevykrádá.

63 Miky Miky | 1. února 2014 v 12:29 | Reagovat

[61]: Darik : Ale řeč a ohnivá diskuze byla ohledě vykrádání a já chtěl říct, že jste mohli pouze vyjádřit svůj postoj bez rozebírání vykrádání tradic.

- Jak mám vyjádřit svůj postoj k vykrádání tradic a zároveň to téma nerozebrat? To nechápu.

Darik : Víš k vykrádání tradic bohužel dochází, ale člověk který najde svou duchovní Cestu najde např. u Indiánů a inspiruje se touto tradicí v žádném případě tradici nevykrádá.

- Dariku, to se ale takhle obecně říct nedá. To jestli člověk vykrádá nebo nevykrádá, záleží na tom, čím přesně se inspiruje, jak to aplikuje apod.

Ale ta diskuse se tu točí pořád dokola. Já myslím, že všechno podstatné už zaznělo a nemá cenu se v tom dále pitvat. ;-)

64 Cody Cody | E-mail | Web | 1. února 2014 v 18:03 | Reagovat

[55]:Já myslím, že v tomto postoji se zcela shodujeme.
Ale neshodujeme se v tom, že je tu nějaké podsouvání. Miky citoval jsi mé dotazy a můj pohled. Diskuse a komunikace formou dotazů a odpovědí snad nemůže být označována za podsouvání. Ptal jsem se, ty jsi mi odpověděl, já to respektuji. Takže mi prosím nepodsouvej, že ti něco podsouvám:-) ;-)

65 Frostík Frostík | 1. února 2014 v 20:13 | Reagovat

[64]: Jseš si jistý Cody, že myslel tebe? :-)  ;-)  :-D  :-D  :-D  :-D

66 Cody Cody | E-mail | Web | 1. února 2014 v 20:21 | Reagovat

[65]: Tipuju, protože vyjmenovával témata naší diskuse. Ale je možné že mu podsouvám, že mi podsouvá, že mu podsouvám.

67 Frostík Frostík | 1. února 2014 v 20:56 | Reagovat

[66]: :-D  :-D  :-D  :-D  :-D

68 Miky Miky | 2. února 2014 v 6:55 | Reagovat

[64]: Tak ze tvých prvních komentářů je zjevné, že jsi nás podezíral, že se chystáme bez hlubšího vhledu nějak lustrovat lidi z pohanské scény a obviňovat je z duchovního vykrádání. Podobné obavy ale cítím i z komentářů Zahrady a Darika. Ale máš pravdu, vyříkali jsme si to, tak je asi čas přestat si podsouvat ;-) a možná i ukončit tuto nikam nevedoucí diskusi.

69 Satja Satja | 6. března 2014 v 12:04 | Reagovat

Já to chápu jako inspiraci, nikoliv jako vykrádání. :-)

70 Miky Miky | 8. března 2014 v 8:20 | Reagovat

[69]: Satjo, mezi inspirací a vykrádáním je rozdíl. Snažil jsem se to tu vysvětlit, ale je to zjevně marné. :-)

71 Satja Satja | 15. března 2014 v 9:34 | Reagovat

Vážím si každé kultury a tradice, která v minulosti udělala pozitivní krok pro lidstvo kupředu. A nějak nás přiblížila k pozitivním hodmotám jako je například nenásilí. Kdysi bylo na celém světě pohanství jako základní náboženství. Bylo to ještě před příchodem těch velkých jako je například  křesťanství, islám, židovství atd. Bylo to více méně všude shodné, lišilo se to v detailech, v bozích, které uctívali naši předci a podobně. Tak proč nečerpat z jiných zdrojů, když u nás se toho až tolik nezachovalo%

72 Miky Miky | 15. března 2014 v 17:29 | Reagovat

[71]: Satjo, já ti tvůj pohled neberu. Podle mě se ale jednotlivé kultury liší více, než jen v detailech a jsem spíše pro zachování pestrosti, než pro vytváření duchovního celosvětového koktejlu, toť vše. Dál už se k tomu nebudu vyjadřovat, všechno už bylo řečeno v předchozích komentářích. Ponech si svůj náhled, já si ponechám svůj, ano? :-)

73 Miky Miky | 15. března 2014 v 17:29 | Reagovat

[71]: Satjo, já ti tvůj pohled neberu. Podle mě se ale jednotlivé kultury liší více, než jen v detailech a jsem spíše pro zachování pestrosti, než pro vytváření duchovního celosvětového koktejlu, toť vše. Dál už se k tomu nebudu vyjadřovat, všechno už bylo řečeno v předchozích komentářích. Ponech si svůj náhled, já si ponechám svůj, ano? :-)

Nový komentář

Přihlásit se
  Ještě nemáte vlastní web? Můžete si jej zdarma založit na Blog.cz.
 

Aktuální články

Reklama