NOVINKY :
.
Kontaktní e-mail : mikyhorozumy@seznam.cz
Dopředu ovšem upozorňuji, že NEPOSKYTUJI MAGICKÉ SLUŽBY, ANI PORADENSTVÍ A NEBUDU NA PODOBNÉ ŽÁDOSTI REAGOVAT. Děkuji za pochopení - Miky. Usmívající se

JONAS JAUNIUS TRINKUNAS - otec litevského pohanství

23. února 2014 v 17:36 | Miky |  GALERIE OSOBNOSTÍ


Letos 20. ledna zemřel ve svých 75 letech známý litevský etnolog, folklorista a především nejvýznamnější obroditel starého litevského pohanského náboženství, Jonas Jaunius Trinkūnas. Jonas se narodil 28.února 1939 v Klaipėdě. Základní školu ukončil v Kaunasu v roce 1957 a v roce 1965 získal titul v oboru filologie na Fakultě litevského jazyka a literatury na Univerzitě ve Vilniusu. Ještě jako student univerzity založil Společnost přátel Indie. Během zkoumání védské tradice pocítil velkou potřebu proniknout ke kořenům kultury svého vlastního litevského národa.




V roce 1967 uspořádali Trinkūnas a jeho přátelé první oslavu Rasos ( letního slunovratu ) v Kernavė, což se setkalo s nesouhlasem ze strany sovětských úřadů. Toto setkání odstartovalo tzv. zpívající revoluci. Mezi Litevci rychle narůstal zájem o staré pohanské tradice. Litevské folklórní a národopisné soubory organizovaly další oslavy původních svátků a Trinkūnas s několika přáteli založil novou národopisnou společnost Ramuva při Univerzitě ve Vilniusu. Jonas Jaunius Trinkūnas začal cestovat po litevských vesnicích. Studoval místní folklór, zaznamenával lidové tradice a učil se staré písně. Brzy měl velké množství žáků a následovníků, kterým se začalo říkat ramuviais (cestovatelé) a Litevci, kteří žili po celá léta pod nadvládou Sovětského svazu se začínali probouzet ze své letargie a radostně objevovali dědictví svých předků. To bylo pro představitele sovětské moci nebezpečné a nežádoucí a tak KGB začala organizátory a účastníky oslav pronásledovat jako nepřátelé sovětského impéria a J.Trinkūnas byl v roce 1973 donucen opustit universitu. Až do roku 1988 mu byla zakázána veškerá vědecko-výzkumná činnost. Poté mu Sąjūdis (reformního hnutí z Litvy ) umožnilo návrat na univerzitu, kde pracoval nejprve jako asistent při Ústavu filozofie a sociologie. Od roku 1990 do roku 1993 pracoval jako vedoucí oddělení etnické kultury na litevském ministerstvu kultury. Od roku 1994 působil jako vědecký pracovník Etno - Sociologie divize Ústavu filozofie a sociologie. Přednášel o etnické kultuře na Pedagogické univerzity ve Vilniusu, zúčastnil se řady mezinárodních konferencí a dalších akcí týkajících se starých pohanských náboženství, napsal mnoho článků pro litevské i zahraniční listy a napsal několik knih.




V roce 1992 zaregistroval J.Trinkūnas spolu se svými následovníky náboženskou komunitu Romuva, které později zastřešila všechny litevské komunity praktikující starověkou baltskou víru. V roce 1998 byl do Vilniusu svolán Světový kongres etnických náboženství ( WCER ) a J.Trinkūnas byl zvolen jejím předsedou. Později byl jako předseda kongresu a duchovní vůdce litevské Romuvy zván na různá mezi-náboženská setkání v Indii, Austrálii, USA apod. V roce 2002 byl Trinkūnas vysvěcen jako Krivis (velekněz) Romuvy a dostal jméno Jaunius (od jaunas tj. mladý). Jeho nové jméno mělo symbolizovat člověka, který pomohl znovuzrodit víru předků.
V roce 2013 byl Jonas Jaunius Trinkūnas za svoji disidentskou a národopisnou činnost oceněn prezidentkou Litvy, která mu předala Řád litevského velkovévody Gediminase.
Začátkem roku 2014 odešel Jonas Trinkūnas do slavných síní ke svým předkům, litevská Romuva však žije dál a na svého dobrého Krivise nikdy nezapomene.




Prameny : http://www.romuva.lt/new/ a wikipedie.
 

Buď první, kdo ohodnotí tento článek.

Komentáře

1 Myslič Myslič | Web | 23. února 2014 v 20:41 | Reagovat

Nádherný příklad toho, jak jde spojit pohanství a vlastenectví. Čest památce tohoto muže.

2 Miky Miky | 23. února 2014 v 21:46 | Reagovat

[1]: Čest jeho památce.
Ano, v počátcích se tam krásně prolnulo pohanství s vlastenectvím. Svou roli tam jistě sehrál i odpor k nadvládě SSSR. Dalo by se říct, že sověti zde sehráli vlastně pozitivní úlohu. ;-)  :-P

3 Frostík Frostík | 24. února 2014 v 6:49 | Reagovat

Škoda, že u nás nikdo takový nebyl. Byl to borec.

[2]:Souhlas.

4 Miky Miky | 24. února 2014 v 10:07 | Reagovat

[3]: U nás je trochu problém s tou jednotící identitou. Někdo má blízko ke Keltům, někdo ke Germánům, někdo zas ke Slovanům, atd. Proto u nás takové silné národní vzedmutí k pohanským kořenům asi žel bohům nehrozí. :-(

5 Pavel Pavel | 24. února 2014 v 19:36 | Reagovat

Ten člověk vypadá nesmírně sympaticky a jde z něj velice dobrá energie.

6 lomikel lomikel | E-mail | 25. února 2014 v 11:54 | Reagovat

http://www.romuva.lt/new/index.php?page=en
Introduction to Lithuanian Paganism

mozna proto je tam vetsi jednota, netaji se tim cemu veri :)

7 lomikel lomikel | E-mail | 25. února 2014 v 12:34 | Reagovat

dale meli nekteri, zdrejme i
JONAS TRINKUNAS stasnou ruku v tom ze to sepsali nekonflikne, bez vymezovani se, nechali dost "materialu" pro brazotvornost kazdeho, a zase udrzeli hlavni linie. Rovnovazne, rovnovaha je i jeden z dulezitych konceptu.

Tradice tam byla a je zivejsi nez v Cechach, pokud by se toho nekdo chopil, musel by vice dotvaret material podle sveho uvazani, co osekat co nechat.

Na slovensku podobne k tomu pristupuje Ziarislav, i kdyz nouze nuti k urcite komerci, na Litve zda se, neni to potreba bo pohanu je vice :)

8 lomikel lomikel | E-mail | 25. února 2014 v 12:44 | Reagovat

nemaji tam take "problemy" s keltskym a germanskym proudem. neni to invektiva ;).

1. tezko se narodne vzedmou, na pohanske bazi, pokud vira neni , v hlanich liniich jednotna. slovane, keltove, germani - nejsou a nebyli jednotni, ani jejich viry nejsou.

uz jsme psal ze narodne vzedmout je mozne se v cechach na jine nez nabozense bazi - jazyk, kultura, dejiny a hlavne aktulani zivotni prozitek pretaveny v socio-kulturni sebeidentifikaci.

2. osobne vidim jako zcela prirozene se pronout na urovni Sil, Zeme, Duch a duchu casti krajiny. Tohle je IMHO baze pohana, etnicke pantheony jsou nadstavba.

9 lomikel lomikel | E-mail | 25. února 2014 v 13:17 | Reagovat

Jadro, pro ty kteri nechteji cist cele, je imho zde.

Lithuanian culture and the old religion survived only because, all
the way up to the 20th century, the rural communities thrived.
These communities preserved the most important values of the
ancestors, and connected people to them through holidays, visiting
sacred places, the honoring of sacred objects, folklore and traditions.
We should understand community as a deeper spiritual
relationship between people—that is good faith, friendship, helping
one another, and the feeling of unity.
In independent Lithuania, over the past two decades, Romuva
communities were founded one after another. Presently there
are about 30 in Lithuania. These communities celebrate calendrical
holidays, organize summer camps, conferences, build altars
and temples. More and more families choose to have traditional
christenings, weddings, and even funerals.

10 Darik Darik | 25. února 2014 v 15:23 | Reagovat

[8]:To, že u nás jsou tři proudy jak píšeš-Keltský, Germánský a Slovanský, má nějaký vliv na té nejednotnosti u nás. Ale myslím, že to není důvod nejhlavnější. Je to hlavně o lidech a o Českém národě. O nás Češích je známo, že neumíme být jednotní.

Lomikeli ty, ale nejsi Čech, viď?

11 lomikel lomikel | E-mail | 26. února 2014 v 10:48 | Reagovat

[10]:
me to znamo neni, rozdeleni ktere je ve spolecnosti ted, a pohanstvi jako kriterim je z tohoto pohledu zcele podruzne, je umele vtisknute v ramci straregie rozdel a panuj.

co se tyce rozdeleni v rmaci pohanstvi, tak krome rizich individualit ktere jsou a budou ve, se casto take jedna o proudy prinesene sem z venku. tim nerikam nic o tom zda jsou dobre nebo spatne, ani kdo a proc je inicioval ( dokazu si predstavit mnoho duvodu od pusobeni engregoru touzicich po dalsich vyznavacich, prez ideodiverse financovana v ramci NWO az po opravdovou osobni gnosy  mimo ramce pan - otrok ktere se vyzname shoduje s komercnimi versemi duchovnich prodktu :)

Abych se vratil k tematu, etnicke panteony jsou prima zpusob jak lidi rozdelit. Vznikli v ramci boje o existenci velkych socialnich skupin, nesou si tento podtext dale. I kdyz podle meho nazoru, pri primem kontatku s Bohy, se to prilis neprojevuje.  

Moje vychodisko je ze se obracim k silam i Bohuma Bohynim. K bohum vice nez jednoho panteonu, vedom si svych i jejich limitu :).

a zpet uplne k zacatku, v cechach nevidim potencial k sjednoceni, pohanu, na bazi konretniho etnickeho nabozenstvi. Je ale mozne se potkak, pri ucte k vsem Bohum, pri praci se Solami. Silami jsou,opet imho, Bohove spolutvoreni, dalsi casti je pak spolecne vedomi generaci ktere je uctivali.  

Proto treba vnima jinak Peruna a jina Thora a jinak Dia i kdyz pri urcite pra indoveropske derivaci mohou ukazovat na
podobne attributy ( eq. je mozne rekonstruovat hromovladce).

---

proc myslis ?:)

12 Darik Darik | 26. února 2014 v 12:53 | Reagovat

[11]:Proč myslím, že nejsi Čech?

Napadlo mě to podle toho jak píšeš, bez háčků, čárek, chybí ti písmena i slova.
To může mít dva důvody-buď si cizinec a tím druhým důvodem může být porucha zvaná dysortografie.

Ale vyhnul ses odpovědi.

13 lomikel lomikel | E-mail | 26. února 2014 v 13:38 | Reagovat

[12]:

b je spravne, cech-dislektik :)

14 lomikel lomikel | E-mail | 27. února 2014 v 11:35 | Reagovat

jeste k srovani s situaci u nas. maji to polozene na etniku Baltuu, narody vznikle z ( z casti) Baltskeho etnika
nejsou klicove. Z pohledu viry, samozdrejme z pohledu toho zda vira muze byt praktikovana na danem uzemi to klicove je - svrchovanost (castecna) etnika skrze narodni staty.

Tohle je docel hezky koncept, ten presah prez narodni staty, aplikovatelny i na slovanske pohanstvi.

The name of Romuva again arose about a century ago, inspired by a more enlightened understanding of the old faith. Lithuanians began to call their renewed faith "Romuva," while the Latvians called theirs "Dievturiba" (meaning "The keeping of the god Dievs"). This revival was connected with the national revivals of the Baltic peoples. However, the essence of the Baltic faith is not nationality. This faith is of man and nature. By referring to it as a Baltic faith, we underscore its origins and its continuing tradition.

Nový komentář

Přihlásit se
  Ještě nemáte vlastní web? Můžete si jej zdarma založit na Blog.cz.
 

Aktuální články

Reklama