NOVINKY :
.
Kontaktní e-mail : mikyhorozumy@seznam.cz
Dopředu ovšem upozorňuji, že NEPOSKYTUJI MAGICKÉ SLUŽBY, ANI PORADENSTVÍ A NEBUDU NA PODOBNÉ ŽÁDOSTI REAGOVAT. Děkuji za pochopení - Miky. Usmívající se

RUNY - Cesta k Runám, cesta za starými bohy a pohanskými tradicemi 22.

12. prosince 2014 v 6:43 | Miky |  RUNY - Cesta k Runám, cesta za starými bohy a pohanskými tradicemi
RUNA EHWAZ
Význam : pohyb, dopravní prostředek, to,co je naším "koněm."





Název Runy Ehwaz se překládá jako "kůň". Toto zvíře hrálo odnepaměti v životech našich předků důležitou roli. Mnoho archeologických nálezů i zpráv starověkých autorů dokládá, že kůň býval nejenom prestižním jezdeckým zvířetem vládců a nejlepších bojovníků, ale že měl podstatné místo i v náboženských kultech a magii. U Germánů, Slovanů i Keltů hrál stěžejní roli v těchto kultech zejména bělouš. Bílé koně naši předkové zasvěcovaly bohům a bohyním a z jejich chování pak četli budoucnost. Výmluvné svědectví o tom podává například římský historik Tacitus ve své Germánii: "Znají také rozšířený zvyk dotazovat se hlasů ptáků a jejich letu; mimořádnou zvláštností germánského národa je však zkoumání větření a odkazů koní. Zvířata se chovají na náklady kmene v již zmíněných hájích a pasekách, jsou zářivě bílá a neznesvěcena žádnou pozemskou službou. Kněz a král či hlava státu chodí vedle koní, kteří jsou zapřáhnuti u svatého vozu, a pozorují jejich ržání a frkání. Žádné znamení se netěší větší důvěře, a to nejen u širokých vrstev prostého lidu; dokonce u vznešených a kněží; ti se totiž pokládají za služebníky boží a o koních se domnívají, že znají vůli bohů."
Podobný význam měl posvátný bílý kůň i pro Slovany. Dánský kněz Saxo Grammaticus se ve svém popisu slovanské Svantovítovi svatyně v Arkoně zmiňuje o tom, že Svantovítovi byl zasvěcen bělouš, na kterém směl jezdit pouze kněz. Věřilo se, že na něm Svantovít v noci podniká válečné výpravy, protože ráno nalézali koně zpoceného a zabláceného, jako by se vrátil z daleké cesty. Také Svantovítův kůň se využíval k věštbám. Kněží prý četli osud podle toho, které předměty položené na zemi překročil. Pomocí téhož koně se též věštil zdar nebo nezdar válečných výprav. Jestliže kůň překročil řady kopí rozložených před svatyní nejprve pravou nohou, bylo to příznivé znamení, v opačném případě se od tažení upustilo.

Keltové dokonce věřili, že bílá kobyla může být vtělením samotné bohyně Epony. U nás se této bohyni říkalo Kotys. Epona, znázorňovaná jako jezdkyně na koni byla natolik silným božstvem, že ji do svého panteonu přijali dokonce i Římané. Střediskem jejího kultu u nás byla pravděpodobně oblast Koněprus. Mnoho místních názvů té oblasti je odvozeno od koní a na vrcholu tzv. Zlatého koně stála velmi pravděpodobně keltská svatyně.
Bílý kůň, který radí a pomáhá hrdinovi se nakonec dostal i do našich pohádek. Vzpomeňme třeba na prince Bajaju, nebo na ruskou pohádku o tom, jak hloupý Ivánek dostal od bílé kobylky darem z jejího stáda kouzelného hřebečka.
Naši předkové si však samozřejmě vážili i koní jiných barev. Kůň představoval vznešené a divoké zvíře a byl ctěn hlavně pro svou schopnost cestovat a rychle se přesouvat z místa na místo. Mezi Germány byl legendárním koněm Ódinův osminohý Sleipnir. O některých zvláště dobrých koních, např. Granim, na kterém jezdil hrdina Sigurd, se tradovalo, že pocházejí ze Sleipnirova rodu.


Dvě ze čtyřiadvaceti Run germánského futharku jsou s koňmi přímo spojeny. Je to runa Raido (jízda) a Runa Ehwaz(kůň). Obě Runy jsou spojené s cestováním a pohybem. Většina vykladačů se shoduje v tom, že Runa Ehwaz věští ve výkladu podobně jako Raido, nějaký přesun od někudy někam. V případě Runy Ehwaz je však větší důraz na prostředek, pomocí kterého tento přesun proběhne. Tím prostředkem dnes pravděpodobně nebude kůň, ale spíše automobil, vlak, loď nebo letadlo. Může jím být ale například i člověk, který nám bude dělat na cestě průvodce, nebo nás na nějakou cestu vyšle, či nám jí zaplatí.

Osobně ale cítím, že Runa Ehwaz v sobě skrývá ještě jeden význam, který se skrývá přímo za slovy staroanglické Runové básně : "Kůň přináší radost; je pyšný na svých kopytech, hrdinové jej velebí, je potěchou pro ty, co nemají stání." Zde se mluví o koni, jako o něčem, co přináší radost, co je pýchou a potěšením. Runa Ehwaz může tedy také mluvit o našem, ne koni, ale koníčku. O něčem, co nás naplňuje štěstím a hrdostí. Nemusí to být přímo koníček, může to být náš dům, auto, naše rodina, cokoli, co nás naplňuje radostí a čím se pyšníme před ostatními. Může to být třeba váš syn, nebo dcera, na které jste pyšni a kteří vás někde reprezentují. Je docela legrační, že pokud vás někde někdo takto reprezentuje, často o vás lidé řeknou, že tam máte "svého koně." Toto vnímám jako druhý rozměr Runy Ehwaz, rozměr, který jinak příbuzná Runa Raido, postrádá.

V magii můžeme Runu Ehwaz použít k usnadnění nějakého pohybu a k překonání překážek na naší cestě. Runa Ehwaz reprezentuje sílu koně, který byl v dávných legendách pomocníkem a ochráncem hrdinů a proto můžeme tuto Runu využít i k podpoře ochranných kouzel. Zvláště těch, která mají chránit na cestách, nebo naopak těch která mají chránit váš domov. Archeologie potvrzuje, že naši předkové často zakopávali koňské lebky do základů domů, hradeb a do pohřebních mohyl. Ve všech těchto případech měla síla koně tato místa ochraňovat.

Koňská síla může ovšem také nasměrovat a přenést naši kletbu. Jedna ze starých severských ság popisuje jak hrdina jménem Egil upevnil na lískovou hůl koňskou hlavu, zarazil ji i z holí do země, nasměroval ji k domovu svého protivníka krále Eiríka a pronesl kletbu : "Zde stavím potupnou tyč a obracím tuto potupu proti králi Eiríkovi a královně Gunnhildě. Obracím tuto potupu proti skřetům, kteří obývají tuto zemi, tak aby všichni bloudili a žádný nezastihl ani nenalezl svého příbytku, dokud nevyženou Eiríka krále a Gunnhildy ze země." Potom Egil vyryl na hůl Runy, které kletbu podepřely a nechal ji i s koňskou hlavou na tom místě zasazenou ve štěrbině skály, aby mohlo kouzlo působit. Runa Ehwaz může podobným způsobem pomoci přenést kletbu na naše protivníky.

.
 

2 lidé ohodnotili tento článek.

Nový komentář

Přihlásit se
  Ještě nemáte vlastní web? Můžete si jej zdarma založit na Blog.cz.
 

Aktuální články

Reklama